Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

Se schimbă buletinele: Cardul de sănătate, inclus în noua carte electronică de identitate. Legea, promulgată de Iohannis


Publicat

carte-de-identitate

Legea prin care vor putea fi eliberate cărți de identitate electronice a fost promulgată de președintele Klaus Iohannis. După introducerea cărții electronice de identitate nu va mai fi folosit cardul de sănătate.

Actul normativ prevede modificarea mai multor acte normative referitoare la evidenţa persoanelor şi actele de identitate ale cetăţenilor români, în sensul asigurării condiţiilor necesare pentru ca titularul unui document electronic să se autentifice online, pentru a beneficia de diverse servicii electronice – bancare, fiscale, sociale, financiare, educaţie etc.

Legea mai prevede instituirea unei excepţii de la regula eliberării actului de identitate începând cu vârsta de 14 ani. Astfel, opţional, numai la solicitarea părinţilor/reprezentanţilor legali se poate elibera o carte de identitate simplă sau o carte electronică de identitate, indiferent de vârsta copilului.

O altă prevedere a legii este punerea în circulaţie a unui nou document de identificare, astfel încât să asigure cetăţenilor garanţii suplimentare de securitate, iar instituţiilor de drept public sau privat certitudinea că persoana care prezintă actul de identitate este titularul datelor de identificare înscrise pe respectivul document.

Ce date vor fi eliminate din cip

Actul normativ mai prevede modificarea conceptului anterior privind conţinutul de date al cărţii electronice de identitate, prin eliminarea din cip a informaţiilor referitoare la calitatea de asigurat în sistemul public al asigurărilor sociale de sănătate, astfel încât în viitorul document electronic de identitate să fie înscrise numai datele de identificare ale titularului, certificatul emis de MAI, înscris într-un singur cip, va asigura “funcţionalitatea” de card de sănătate.

Legea stipulează şi posibilitatea de a opta pentru eliberarea unei cărţi electronice de identitate sau a unei cărţi de identitate simple, care nu va conţine niciun cip, precum şi stabilirea unor termene de valabilitate a actelor de identitate, în funcţie de vârsta titularului, în scopul surprinderii modificărilor fizionomiei titularului.

Perioada de valabilitate a cărţii de de identitate provizorie este de 45 de zile, mai prevede proiectul.

Părinţii pot solicita un act de identitate pentru copii, indiferent de vârstă

Potrivit legii, “prin act de identitate se înţelege cartea de identitate, cartea de identitate simplă, cartea electronică de identitate, cartea de identitate provizorie şi buletinul de identitate, aflate în termen de valabilitate”.

Opţional, se poate elibera carte de identitate simplă sau carte electronică de identitate înainte de împlinirea vârstei de 14 ani, la solicitarea unuia dintre părinţi, a reprezentantului legal, a persoanei desemnate din cadrul serviciului social, public sau al unui organism privat acreditat, destinat protecţiei speciale a copilului, separat temporar sau definitiv de părinţi, unde se află minorul, sau a persoanei căreia i-a fost dat în plasament copilul.

Cartea electronică de identitate permite titularului autentificarea în sisteme informatice ale Ministerului Afacerilor Interne şi în sisteme informatice ale altor instituţii publice sau private, precum şi utilizarea semnăturii electronice, în condiţiile legii.

Prin autentificare se înţelege procedura prin care i se permite unei persoane ce posedă legal un anumit set de date create în acest scop să se identifice într-un sistem informatic, în interes propriu sau în relaţia sa cu persoane juridice de drept public ori de drept privat.

De la data realizării condiţiilor tehnice pentru eliberarea cărţii electronice de identitate, cartea de identitate simplă şi cartea electronică de identitate se eliberează:

* cu valabilitate de 2 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 0 şi 14 ani;

* cu valabilitate de 4 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14 şi 18 ani;

* cu valabilitate de 10 ani, după împlinirea vârstei de 18 ani;

* cu valabilitate nelimitată, după împlinirea vârstei de 60 de ani, pentru cartea de identitate simplă.

De la data realizării condiţiilor tehnice pentru eliberarea cărţii electronice de identitate, cetăţenii români pot opta pentru eliberarea: unei cărţi electronice de identitate sau a unei cărţi de identitate simple, se arată în lege.

Cartea de identitate simplă conţine date în format tipărit şi în format inscripţionat prin tehnici speciale, precum şi elemente de particularizare şi de siguranţă.

După personalizarea şi transmiterea cărţii electronice de identitate şi a cărţii de identitate simple la autoritatea competentă să le elibereze toate datele stocate în bazele de date de producţie se şterg imediat prin procedură automată şi ireversibilă.

Cetăţenii români cu domiciliul în România aflaţi temporar în străinătate pot depune cerere pentru eliberarea actului de identitate la misiunea diplomatică sau oficiul consular al României din străinătate, în cazul în care, din motive obiective, nu se pot deplasa la serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor de la locul de domiciliu sau reşedinţă, cu excepţia cererii pentru eliberarea unei cărţi de identitate provizorii, precum şi la serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor, prin împuternicit, pe bază de procură specială autentificată la misiunea diplomatică sau oficiul consular al României din ţara respectivă.

Sursă: Agerpres

 



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

ACTUALITATE

AJOFM Alba: Cum se poate deconta indemnizația acordată angajaților în perioada reducerii timpului de muncă. Acte necesare

Publicat

ajofm alba sediu

AJOFM Alba comunică angajatorilor procedura prin care se poate deconta indemnizația de 75% din salariu pentru salariați, dacă au redus timpul de muncă, în perioada stării de alertă.

În cazul reducerii temporare a activităţii determinate de instituirea stării de urgenţă/alertă/asediu, în condiţiile legii, angajatorii au posibilitatea reducerii timpului de muncă a salariaţilor cu cel mult 50% din durata prevăzută în contractul individual de muncă, cu informarea şi consultarea sindicatului, a reprezentanţilor salariaţilor sau a salariaţilor, după caz, anterior comunicării deciziei salariatului.

Reducerea timpului de muncă se stabileşte prin decizia angajatorului, pentru o perioadă de cel puţin 5 zile lucrătoare consecutive, angajatorul având obligaţia de stabilire a programului de muncă pentru întreaga lună.

Pe durata reducerii timpului de muncă, salariaţii afectaţi de măsură beneficiază de o indemnizaţie de 75% din diferenţa dintre salariul de bază brut prevăzut în contractul individual de muncă şi salariul de bază brut aferent orelor de muncă efectiv prestate ca urmare a reducerii timpului de muncă, în completarea drepturilor salariale cuvenite, calculate la timpul efectiv lucrat.

Indemnizaţia de mai sus este suportată de angajator şi se achită la data plăţii salariului aferent lunii respective, urmând a se deconta din bugetul asigurărilor pentru şomaj după îndeplinirea de către angajator a obligaţiilor declarative şi de plată aferente veniturilor din salarii şi asimilate salariilor din perioada pentru care se face solicitarea în conformitate cu prevederile Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal.

Documentele necesare angajatorilor pentru decontarea indemnizației se vor descărca din plarforma aici.gov.ro, vor fi completate în format „PDF inteligent”, încărcate şi transmise agenţiei pentru ocuparea forţei de muncă prin intermediul aceleiaşi platforme.

AJOFM recomandă angajatorilor să încarce în platforma aici.gov.ro doar formularele electronice în format “PDF inteligent” cu toate câmpurile completate.

Pentru o bună funcționalitate a formularelor PDF, angajatorilor li se recomandă să nu utilizeze browserul pentru deschidere ci să folosească aplicații dedicate (ex: Adobe Reader).

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Doi tineri din Constanța reținuți de polițiștii din Alba Iulia. Au furat mai multe trabucuri dintr-o benzinărie

Publicat

mascati, politie

Patru tineri din Constanța au fost ridicați miercuri seara de polițiști și jandarmi, din zona blocurilor M din Alba Iulia și duși la audieri la sediul central. 

Aceștia erau căutați de forțele de ordine pentru un furt din stația de carburanți OMV. 

Mai exact, angajații de la OMV au alertat prin 112 că mai multe persoane au sustras din benzinărie câteva cutii de trabucuri.

CITEȘTE ȘI: Operațiune a polițiștilor și jandarmilor din Alba Iulia, în cartierul Cetate. Patru bărbați au fost reținuți și duși la audieri

Pe baza informațiilor primite, în aproximativ 30 de minute polițiștii au descoperit mașina cu care tinerii s-au deplasat la benzinărie.

La audieri s-a stabilit că doar doi dintre cei patru tineri au participat la furt.

Aceștia au sustras din stația de carburanți, opt pachete de trabucuri în valoare de 1.000 de lei.

Momentan cei doi tineri au fost reținuți pentru o perioadă de 24 de ore.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Pe mâna cui lași ALBA IULIA după alegerile locale? LISTA candidaților la funcția de primar, în ordinea de pe buletinul de vot

Publicat

Duminică 27 septembrie, după ora 9 seara, vom afla rezultatele alegerilor locale şi vom şti cine va fi primarul municipiului Alba Iulia în următorii 4 ani.

Funcția de primar la Alba Iulia reprezintă miza cea mai mare pentru PNL care, la alegerile locale din 2020, a intrat în lupta electorală cu un nou candidat după șase mandate câștigate de Mircea Hava.

Aici afli prima dată cine a câştigat la alegeri locale 2020 pentru Primăria Alba Iulia. Primele rezultate ale alegerilor locale 2020 pentru Primăria Alba Iulia vor fi anunţate duminică 27 septembrie după ora 21:00, când se închid urnele în toată ţara.

Alegeri locale, 27 septembrie: Cine candidează în 2020 la Primăria Alba Iulia

Zece candidați s-au înscris în lupta pentru Primăria Alba Iulia. În ordinea de pe buletinul de vot la alegerile locale 2020, la primăria municipiului  Alba Iulia sunt următorii candidaţi:

Gheorge Beleiu – Partidul Pro România (PRO România)

Alin Stanciu – Partidul Social Democrat (PSD)

Bogdan Lazăr – Partidul Alianța Liberalilor și Democraților (ALDE)

Marius Adrian Hațegan – Partidul Mișcarea Populară (PMP)

Voicu Paul – Partidul Național Liberal (PNL)

Hani Sasu – Partidul Verde

Ilie Sbuciumelea – Partidul Puterii Umaniste

Mircea Trifu – Partidul Acțiunea Națională Alba (ANA)

Gabriel Pleșa – Alianța USR PLUS

Alin Tudose – Alianța Pentru Unirea Românilor

Citește și Promisiunile celor 10 candidați care vânează fotoliul de primar la Alba Iulia. Exerciții de imaginație sau proiecte serioase?

 

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Comunicat de presă: Horațiu Florea este susținut de trei partide, în alegerile pentru Președinția Consiliului Județean Alba

Publicat

Candidatul PRO România la Președinția Consiliului Județean Alba, Horațiu Florea, a primit susținerea în alegeri din partea altor două formațiuni politice. Este vorba despre Partidul Forța Identității Naționale PSL și Partidul Phralipe al Romilor.

„Cred că a venit momentul schimbării administrației județene iar omul căruia îi oferim susținerea noastră este Horațiu Florea. Am toată convingerea că, alături de echipa lui, va găsi soluții în toate domeniile și la toate nevoile cetățenilor. Suntem obligați să alegem persoane noi care să ne reprezinte, fiindcă cei care au ocupat, ani la rând, funcții publice și-au demonstrat neputința în gestionarea problemelor județului”, a transmis Nicolae Popa, din partea partidului Forța Identității Naționale PSL.

La rândul său, Călin Pădurean, Președintele Partidului Phralipe al Romilor, a spus că „Văd în Horațiu Florea omul care e capabil să facă față oricărei provocări pe care o impune o funcție ca cea de Președinte al Consiliului Județean. E un tânăr care a intrat în politică dezinteresat de „jocuri de culise” și care are alături e echipă de oameni cu experiență și expertiză. Îi oferim sprijinul nostru necondiționat și îi îndemn pe toți cetățenii județului să îi acorde încredere totală”

COMANDAT DE PRO ROMÂNIA FILIALA ALBA

PUBLICAT / EXECUTAT DE SC INDEPENDENT SRL – portal: https://alba24.ro

CUI MANDATAR FINANCIAR COORDONATOR 21200010

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate