Connect with us
Publicitate

EDUCAȚIE

EVALUARE NAȚIONALĂ 2022: peste 2.800 de elevi din Alba, așteptați la examenul din 14-17 iunie. Modele de subiecte și reguli

Publicat

Peste 2.800 de elevi care termină clasa a VIII-a, în Alba, sunt așteptați să participe la examenul de Evaluare Națională 2022. Probele se desfășoară în perioada 14-17 iunie. Media la Evaluare contează în proporție de 80% pentru admiterea la liceu.

Primele rezultate la Evaluare Națională vor fi comunicate în 23 iunie 2022 (până la ora 14.00), iar cele finale în 30 iunie.

Ministerul Educației a publicat șase seturi de teste de antrenament pentru examenul din acest an. Nu va mai publica și al șaptelea set, până la începerea probelor.

Vezi Evaluare Națională 2022: Toate TESTELE de ANTRENAMENT publicate de Ministerul Educației. Alte MODELE de SUBIECTE pentru examen

Din datele IȘJ Alba, comunicate de inspector școlar general adjunct Dan Cherecheș, pentru alba24.ro, sunt 2.835 de elevi de clasa a VIII-a în județ. Înscrierile la examen s-au făcut de către școli, până în 3 iunie, când s-au încheiat și cursurile pentru acești elevi. Evaluarea Națională va fi organizată în 27 centre de examen din județ.

Vezi și MODELE de SUBIECTE la EVALUARE NAȚIONALĂ 2021, clasa a VIII-a: TOATE testele de antrenament și BAREMELE la Română și Matematică

CALENDAR EVALUARE NAȚIONALĂ 2022

  • 30 mai – 3 iunie 2022: Înscrierea la evaluarea națională
  • 3 iunie 2022: Încheierea cursurilor pentru clasa a VIII-a
  • 14 iunie 2022 Limba și literatura română — probă scrisă
  • 16 iunie 2022 Matematica — probă scrisă
  • 17 iunie 2022 Limba și literatura maternă — probă scrisă
  • 23 iunie 2022 (până la ora 14.00): Afișarea rezultatelor înaintea contestațiilor
  • 23 iunie 2022 (ora 16:00 – ora 19.00): Depunerea contestațiilor
  • 24 iunie 2022 (ora 8:00 – ora 12.00): Depunerea contestațiilor
  • 24 iunie – 29 iunie 2022: Soluționarea contestațiilor
  • 30 iunie 2022: Afișarea rezultatelor finale după soluționarea contestațiilor

Evaluare Națională 2022 – structura subiectelor

În evaluarea competențelor și a conţinuturilor se vor urmări permanent aspectele normative ortoepice, ortografice, morfologice şi de punctuaţie, utilizându-se constant Dicționarul ortografic, ortoepic şi morfologic al limbii române (DOOM 2), Dicţionarul explicativ al limbii române și alte tipuri de dicționare şi îndreptare publicat în 2005, dar și DOOM 3, publicat în 2022, fără a fi vizate elemente tratate distinct.

Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație, care se ocupă de elaborarea subiectelor pentru examen, a publicat precizări privind Evaluarea Națională 2022 la clasa a VIII-a.

La proba de Română

  • la proba de limba română și/sau maternă, un răspuns completat în căsuța de răspuns poate fi corectat prin tăierea cu o linie orizontala a literei scrise în căsuță și scrierea în dreapta căsuței a literei asociate răspunsului considerat corect

”În cazul itemilor care nu solicită explicit formularea răspunsului în enunț, absolventul de clasa a VIII-a poate răspunde punctual, fără integrarea în propoziții sau în enunțuri a răspunsului dat”, se arată în document.

La redactarea textului de opinie, nu este obligatorie utilizarea unor conectori lingvistici de tipul ”în primul rând”, ”în al doilea rând”, ”în concluzie”, accentul fiind pus pe gândirea critic, potrivit sursei citate.

De asemenea, în compararea unor texte literare, elevii nu trebuie să memoreze citate:

„Subliniem că pentru rezolvarea cu succes acestor cerințe nu este necesară memorarea unor citate / fragmente, în baza cărora să se realizeze asocierea dintre texte, iar textele pot fi alese din literatura națională sau universală”.

La redactarea lucrărilor, elevii trebuie să evite elemente ce nu vor putea fi punctate sau nu se vor puncta:

  • truismele
  • utilizarea unor idei cu caracter general
  • folosirea nejustificată a conceptelor de teorie literară
  • folosirea nejustificată a ideilor teoretice care nu sunt relevante pentru itemul propus
  • folosirea nejustificată a citatelor și a referințelor irelevante scopului comunicării
  • utilizarea clișeelor lingvistice și ideatice.

Variantele de subiect sunt construite astfel încât itemii să măsoare gradul de formare / dezvoltare a competențelor prevăzute în programa de examen.

Textele-suport sunt alese, preponderent, din patrimoniul cultural (național și universal) și respectă temele precizate în programă: Eu și universul familiar; Eu și lumea din jurul meu; Orizonturile lumii și ale cunoașterii; Reflecții asupra lumii.

Este esențial ca absolventul de clasa a VIII-a să citească atent cerințele și să respecte prevederile acestora.

În cazul itemilor care nu solicită explicit formularea răspunsului în enunț, absolventul de clasa a VIII-a poate răspunde punctual, fără integrarea în propoziții sau în enunțuri a răspunsului dat.

Pentru verificarea respectării limitei de cuvinte, se vor lua în calcul toate cuvintele scrise de elev (inclusiv conjuncții, prepoziții, articole etc.).

Subiectul I – cuprinde itemi obiectivi și semiobiectivi, de tip întrebare structurată, care vizează:

  • A – preponderent, evaluarea competentei de lectură, a competențe intelectuale
  • B – preponderent, evaluarea competențelor lingvistice.

Itemul care evaluează competența de recunoaștere a modurilor în care sunt organizate informațiile în texte literare și nonliterare, continue, discontinue și multimodale sau pe cea de evaluare a informațiilor și a intențiilor de comunicare din texte literare, nonliterare, continue, discontinue și multimodale poate avea în vedere:

  • identificarea a structurii / a tiparului textual, a mijloacelor de caracterizare
  • rolul textului descriptiv / dialogat / narativ în textul literar,
  • relația dintre imagine și cuvânt în textul multimodal
  • valoarea stilistică a diminutivelor
  • identificarea / interpretarea unor figuri de stil etc.

Pentru evaluarea competenței de prezentare a unor răspunsuri personale pe marginea unor texte diverse, se solicită absolventului de clasa a VIII-a redactarea unui text de opinie.

Astfel, nu este obligatorie utilizarea unor conectori lingvistici de tipul: în primul rând, în al doilea rând, în concluzie etc., accentul fiind pus pe gândirea critică.

În ceea ce privește itemii care urmăresc evaluarea competențelor de comparare din programa de examen:

  • compararea diferitelor puncte de vedere exprimate pe marginea unor texte diverse
  • compararea a cel puțin două texte sub aspectul temei, al ideilor și al structurii
  • compararea unor elemente comune identificate în cultura proprie și în cultura altor popoare sau a unor tradiții românești cu tradiții din alte culturi

(așa cum este, de exemplu, cerința A9 din modelul oficial, publicat în noiembrie 2021: Asociază fragmentul din „Croitorul de cărți” de Monica Pillat cu un alt text literar studiat la clasă sau citit ca lectură suplimentară, prezentând, în 50 – 100 de cuvinte, o valoare culturală comună, prin referire la câte o secvență relevantă din fiecare text)

compararea se poate realiza, conform competențelor, după o serie de criterii date, prevăzute de acestea și de conținuturile asociate:

  • tema, valoare (culturală / morală), personaj, idei, punct de vedere, structură etc.

Pentru rezolvarea cu succes acestor cerințe nu este necesară memorarea unor citate / fragmente, în baza cărora să se realizeze asocierea dintre texte, iar textele pot fi alese din literatura națională sau universală.

Subiectul I.B are în vedere, preponderent, evaluarea competențelor lingvistice, cu accent pe caracterul comunicativ-funcțional.

Subiectul al II-lea constă într-un item subiectiv, de tip eseu structurat, prin care se evaluează scrierea din textul literar (metatext) sau scrierea creativă.

Pentru itemii care vizează redactarea unui tip de text studiat (rezumat, text argumentativ etc.), reperele nu vor fi precizate în cerință, întrucât ele se suprapun cu achizițiile elevului.

În cazul rezumatului, de exemplu, evaluarea vizează în ce măsură elevii cunosc regulile de alcătuire a acestuia, deosebindu-se de planul simplu / dezvoltat de idei sau de simplă relatare a evenimentelor.

Un alt item care vizează scrierea despre text ar putea solicita caracterizarea personajului, pe baza unor repere ca:

  • precizarea identității, a statutului personajului, prezentarea trăsăturilor morale și fizice
  • recizarea unor mijloace de caracterizare identificate în text
  • comentarea unor secvențe relevante
  • asocierea personajului din textul-suport cu un personaj dintr-un alt text literar (din perspectiva valorii, a unor trăsături comune etc.) / asocierea din perspectiva unor valori comune (o valoare personală și o valoare a personajului)

În cazul unui itemi care vizează prezentarea temei sau a semnificației / unei semnificații din textul liric (de asemenea, un item posibil ce vizează scrierea după text), reperele poți avea în vedere:

  • descrierea în cuvinte proprii al lumii textului (redare parafrastică)
  • prezentarea unor semnificații ale textului dat
  • interpretarea unor figuri de stil
  • corelarea unor idei cu o idee dintr-o altă operă artistică etc.

În cazul scrierii creative, itemul permite adaptarea reperelor date la secvențele prototipice / structurile textului prevăzute în programă.

Absolvenții de clasa a VIII-a vor redacta lucrurile astfel încât să evite o serie de elemente care nu vor putea fi punctate sau care nu se vor puncta precum: truismele, utilizarea unor idei cu caracter general, folosirea nejustificat a conceptelor de teorie literară, a ideilor teoretice care nu sunt relevante pentru itemul propus, a citatelor și a referințelor irelevante scopului comunicării, utilizarea clișeelor lingvistice și ideatice”.

La proba de Matematică

  • un răspuns de la Subiectul I sau de la Subiectul al II-lea poate fi corectat prin tăierea cu o linie orizontală și încercuirea altui răspuns considerat corect
  • sunt permise marcajele pe figură și completarea figurilor cu creion sau stilou/pix de culoare albastră
  • este permisă realizarea unor figuri geometrice (cu creion sau stilou/pix de culoare albastră) în spațiul pus la dispoziție pentru rezolvarea problemelor

Reguli la examenul de Evaluare Națională 2022

Accesul elevilor este permis în intervalul orar 8.00 – 8.30.

La ora 9.00, candidații vor primi broșura cu subiectele și hârtie ștampilată pentru ciorne.

Subiectele sunt primite sub formă de broșură, dar elevii pot să solicite și pagini suplimentare, dacă este cazul.

Timpul de redactare a subiectelor este de 120 de minute (două ore) calculate după cele 15 minute alocate pentru completarea casetei de identificare. Asistenții vor verifica datele înscrise de candidați și vor secretiza caseta.

Supravegherea probelor scrise este asigurată, pentru fiecare sală de examen, de cel puțin un asistent, cadru didactic de altă specialitate decât cea corespunzătoare disciplinei la care se susține proba.

Reguli pentru elevi la Evaluare Națională 2022 – obiecte interzise în sălile de examen

Se interzice candidaţilor la evaluarea naţională să introducă în sălile de examen ghiozdane, rucsacuri, sacoşe, poşete şi alte asemenea obiecte. Candidaţii au obligaţia de a lăsa obiectele menţionate în sala de depozitare a obiectelor personale, stabilită de comisia din unitatea de învăţământ – centru de examen în acest scop.

Candidaţii care refuză depozitarea obiectelor menţionate în sala stabilită de comisie în acest scop nu sunt primiţi în examen.

Se interzice candidaţilor la evaluarea naţională să aibă, în sălile de examen, asupra lor, în obiectele de îmbrăcăminte sau încălţăminte, în penare şi alte asemenea obiecte ori în băncile în care sunt aşezaţi în sălile de examen

  • orice fel de lucrări: manuale, cărţi, dicţionare, culegeri, formulare, memoratoare, notiţe, însemnări, rezumate, ciorne sau lucrări ale altor candidaţi etc., care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor.
  • telefoane mobile, căşti audio, precum şi orice mijloc electronic de calcul sau de comunicare/care permite conectarea la internet/la reţele de socializare, care ar putea fi utilizate în rezolvarea subiectelor, pentru efectuarea calculelor, pentru comunicare cu alţi candidaţi/ asistenţi din unitatea/unităţile de învăţământ/centrul/centrele de examen sau cu exteriorul.

Se interzice candidaţilor să comunice între ei sau cu exteriorul, să copieze, să transmită materiale care permit copiatul sau să schimbe între ei foi din lucrare, ciorne, notiţe sau alte materiale care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor.

Încălcarea regulilor menţionate va fi considerată fraudă/tentativă de fraudă, iar candidaţii respectivi sunt eliminaţi de la proba respectivă, indiferent dacă materialele/ obiectele interzise au fost folosite sau nu, indiferent dacă au fost introduse de aceştia ori de alţi candidaţi, de cadre didactice din comisie sau de alte persoane şi indiferent dacă ei au primit ori au transmis materiale interzise/ ciorne/ foi din lucrările scrise etc.

Candidaţii eliminaţi de la o probă pentru fraudă sau tentativă de fraudă primesc nota 1 (unu) pe lucrarea scrisă.

Înainte de începerea probelor, asistenţii prezintă candidaţilor prevederile metodologice legate de organizarea şi desfăşurarea corectă a evaluării naţionale şi prevederile menționate şi le solicită să predea toate eventualele materiale şi obiecte care, potrivit reglementărilor în vigoare, sunt interzise în sala de examen.

Apoi, candidaţii vor semna un proces-verbal în care se regăsesc prevederile amintite şi menţiunea că ştiu că nerespectarea regulilor are drept consecinţă măsurile menţionate.

Candidaţii care doresc să predea lucrările înainte de expirarea timpului maxim prevăzut pentru rezolvarea subiectelor pot părăsi sala de examen cel mai devreme după o oră de la începerea probei scrise.

La părăsirea sălii de examen, candidaţii nu primesc subiectele.

Comisia naţională de organizare a evaluării naţionale poate decide ca activităţile din cadrul evaluării naţionale pentru absolvenţii clasei a VIII-a să se realizeze utilizând aplicaţia informatică dedicată examenelor naţionale.

Reguli Evaluare Națională 2022 – corectarea lucrărilor și contestații

În procesul de evaluare iniţială a lucrărilor scrise şi de rezolvare a contestaţiilor, după validarea finalizării evaluării de către cei doi profesori evaluatori, în cazul în care diferenţa dintre notele celor doi evaluatori este mai mică sau egală cu 1 punct, este calculată nota finală, ca medie aritmetică cu două zecimale a notelor acordate de evaluatori, fără rotunjire, fiind înregistrată în catalogul evaluării naţionale.

În cazul în care diferenţa între notele acordate de cei doi profesori evaluator este mai mare de 1 punct, lucrarea va fi recorectată de alţi doi profesori evaluatori.

După validarea finalizării evaluării, nota finală este calculată luând în considerare cele 4 (patru) note. După eliminarea celor două note/valori extreme, nota finală se calculează ca medie aritmetică cu două zecimale, fără rotunjire, a celor două note/valori centrale. Media rezultată reprezintă nota finală şi este înregistrată în catalogul evaluării naţionale.

În cadrul etapei de soluţionare a contestaţiilor, după încheierea evaluării lucrărilor, notele acordate după reevaluare sunt comparate cu cele acordate în etapa de evaluare iniţială. În situaţia în care se constată o diferenţă de notare mai mare de 1 punct, în plus sau în minus, între nota de la evaluarea iniţială şi cea de la contestaţii, lucrarea este reevaluată de alţi doi profesori evaluatori. Reevaluarea se face respectând cu stricteţe baremul de evaluare şi notare şi toate procedurile de evaluare. Nota acordată de cea de-a doua comisie de contestaţii este nota finală obţinută de candidat.

Nota obţinută în etapa de soluţionare a contestaţiilor este nota definitivă, indiferent de punctajul obţinut, în plus sau în minus, faţă de nota acordată în etapa de evaluare iniţială a lucrării. Această notă nu mai poate fi modificată şi reprezintă nota obţinută de candidat la proba respectivă

Candidaţii care depun contestaţii completează şi semnează o declaraţie-tip în care se menţionează faptul că au luat cunoştinţă că nota acordată ca urmare a soluţionării contestaţiei poate modifica, după caz, nota iniţială, prin creştere sau descreştere. În cazul candidatului minor, declaraţia-tip este semnată şi de către părinţii/reprezentanţii legali ai acestuia.

Reguli Evaluare Națională 2022 – supraveghere audio-video

Sălile de clasă din unităţile de învăţământ – centre de examen în care se desfăşoară probele pentru evaluarea naţională pentru absolvenţii clasei a VIII-a, sălile în care se descarcă şi se multiplică subiectele, precum şi sălile în care se predau/ se preiau, se evaluează şi se depozitează lucrările scrise ale candidaţilor sunt supravegheate audio-video.

Comisiile din unităţile de învăţământ – centre de examen şi comisiile judeţene/ Comisia municipiului Bucureşti de organizare a evaluării naţionale pentru absolvenţii clasei a VIII-a verifică, prin sondaj, înregistrările audiovideo din sălile de examen, după încheierea probei scrise. În cazul în care, la verificarea prin sondaj, se constată nereguli, fraude sau tentative de fraudă ori în cazul în care există sesizări privitoare la nereguli, fraude sau tentative de fraudă, verificarea se face pentru înregistrările din toate sălile menţionate din unitatea de învăţământ respectivă.

Dacă, în urma verificărilor se constată existenţa unor nereguli, fraude sau tentative de fraudă, respectiv nerespectarea reglementărilor în vigoare de către candidaţi, comisia din unitatea de învăţământ – centru de examen ia măsurile care se impun, în conformitate cu prevederile metodologiei, care pot merge până la acordarea notei 1 (unu) pentru fraudă sau tentativă de fraudă.

În cazul în care verificările sunt făcute de către comisia din unitatea de învăţământ-centru de examen şi se constată existenţa unor nereguli, fraude sau tentative de fraudă, respectiv nerespectarea reglementărilor în vigoare de către cadrele didactice implicate în organizarea şi desfăşurarea examenului, aceasta anunţă comisia judeţeană/Comisia municipiului Bucureşti de organizare a evaluării naţionale pentru absolvenţii clasei a VIII-a, care ia măsuri de sancţionare şi anunţă, în scris, Comisia naţională de organizare a evaluării naţionale.

Comunicarea rezultatelor obţinute la examenul de evaluare naţională se face anonimizat, utilizându-se codurile individuale care înlocuiesc numele şi prenumele candidaţilor şi care au fost distribuite candidaţilor, pe bază de semnătură de primire, la prima probă susţinută de aceştia.

Pentru comunicarea notelor obţinute la examenul de evaluare naţională, înainte de etapa de depunere şi soluţionare a contestaţiilor, comisiile din unităţile de învăţământ – centre de examen tipăresc lista rezultatelor examenului de evaluare naţională, care cuprinde: codul candidatului, unitatea de învăţământ de provenienţă, notele obţinute la fiecare probă scrisă, media sau menţiunile „absent”/”eliminat din examen”, după caz.

Comisiile din unităţile de învăţământ – centre de examen:

  • afişează/postează, utilizând codurile individuale ale candidaţilor care au depus contestaţii, notele obţinute în urma rezolvării contestaţiilor, la loc vizibil, la avizier şi pe website-ul unităţii de învăţământ.
  • tipăresc lista rezultatelor finale după contestaţii ale candidaţilor anonimizaţi şi o afişează, conform calendarului, cu semnătura preşedintelui şi a secretarului comisiei din centrul de examen, la avizierul unităţii de învăţământ şi pe website-ul acesteia.

Reguli Evaluare Națională 2022 – afișarea rezultatelor

Rezultatele examenului de evaluare naţională ale candidaţilor anonimizaţi sunt afişate şi pe pagina de internet a Ministerului Educaţiei şi a inspectoratelor şcolare.

Candidatul major şi părinţii/ reprezentanţii legali ai candidatului minor pot solicita comisiei judeţene/ Comisiei municipiului Bucureşti de organizare a evaluării naţionale vizualizarea lucrării/lucrărilor propriului copil numai după afişarea rezultatelor finale, după etapa de soluţionare a contestaţiilor. La vizualizarea lucrării/lucrărilor, candidatul minor trebuie să fie însoţit obligatoriu de un părinte/reprezentant legal.

Solicitarea de vizualizare nu poate conduce la reevaluarea şi/sau modificarea notelor acordate lucrării/lucrărilor.

Membrii comisiei judeţene/ Comisiei municipiului Bucureşti de organizare a evaluării naţionale sau cei ai Comisiei naţionale de organizare a evaluării naţionale pot solicita vizualizarea lucrării/lucrărilor şi a borderourilor de evaluare în scopul verificării/ reevaluării acesteia/ acestora.

Evaluare Națională 2022 – teste de antrenament și bareme 2022

TESTE de ANTRENAMENT  și BAREME setul 6 – modele de subiecte – EVALUARE NAȚIONALĂ 2022 – 30 mai/3 iunie

TESTE de ANTRENAMENT și BAREME setul 5 – modele de subiecte – EVALUARE NAȚIONALĂ 2022 – 23/27 mai

TESTE de ANTRENAMENT și BAREME setul 4 – modele de subiecte – EVALUARE NAȚIONALĂ 2022 – 16/20 mai

TESTE de ANTRENAMENT  și BAREME setul 3 – modele de subiecte – EVALUARE NAȚIONALĂ 2022 – 9/13 mai

TESTE de ANTRENAMENT și BAREME setul 2 – modele de subiecte – EVALUARE NAȚIONALĂ 2022 – 2/6 mai

TESTE de ANTRENAMENT și BAREME setul 1 – modele de subiecte – EVALUARE NAȚIONALĂ 2022

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.


Publicitate

ECONOMIE

Guvernul vrea să limiteze valoarea tichetelor de masă, a voucherelor de vacanță, a primelor de sărbători și a altor beneficii

Publicat

Tichetele de masă sau voucherele de vacanță, primele de sărbători și alte beneficii cum ar fi abonamentele la sală sau la clinici private ar urma sa fie limitate la o treime din salariul de bază. Liderii coaliției de guvernare au discutat ce modificări vor face la Codul Fiscal.

Potrivit ProTV, una dintre măsurile discutate și agreate face referire la beneficiile extra salariile, adică acele lucruri pe care un angajat le primește pe lângă salariu, și aici putem enumera inclusiv abonamentul la telefonul mobil, la săli de sport, la clinici, la bonusurile pe care le primim de Paște sau de Crăciun.

Toate aceste beneficii ar putea fi limitate la o treime din salariu. În cazul în care angajații vor primi mai mult decât 1/3 din salariu diferența  se va impozita.

Potrivit sursei citate, liderii coaliției s-au gândit să ofere și o serie de facilități celor care câștigă mai puțin de 4.500 de lei brut lunar pe lună. Astfel familiile cu copii ar putea să rămână în plus cu câte 100 de lei pentru fiecare copil.

Aceeași facilitate se va acorda și în cazul tinerilor sub 26 de ani care câștigă sub 4.500 de lei brut/lunar. Aceștia vor putea să își facă deduceri din salariu de până la 15%, ceea ce ar însemna că ar putea să rămână cu 380 de lei în plus lunar.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Din 1 iulie, tarife mai mici la roaming în statele UE. Noile reglementări aduc mai multe facilități pentru telefonie și internet

Publicat

Din 1 iulie 2022 intră în vigoare un nou regulament privind roamingul în interiorul UE, care extinde regulile actuale și aduce noi completări, potrivit ANCOM ( Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii).  Acesta prevede reducerea tarifelor reglementate la nivel de gros și asigurarea unor servicii de aceeași calitate în toate statele.

Astfel ANCOM anunță printr-un comunicat că pe lângă reducerea tarifelor reglementate la nivel de gros și asigurarea accesului utilizatorilor la servicii de aceeași calitate în toate statele membre, sunt prevăzute noi obligații de informare în sarcina operatorilor, atât în ceea ce privește tarifele aplicate, cât și pentru asigurarea accesului la serviciile de urgență pentru toți utilizatorii, incluzând aici și persoanele cu dizabilități.

Noul Regulament prevede reduceri treptate ale plafoanelor tarifelor reglementate la nivel de gros, care sunt tarifele maxime pe care un operator vizitat le poate percepe de la celălalt operator în timpul roamingului, începând cu 1 iulie 2022.

Scad suprataxele în cazul depășirii limitelor la roaming

De asemenea, începând cu această dată, în cazul depășirii limitelor utilizării rezonabile a unor servicii în roaming în UE/SEE, vor scădea și suprataxele care pot fi aplicate consumului ulterior, astfel că până la sfârșitul anului 2022 se aplică următoarele valori:

  • – suprataxa pentru date – 2 Euro/GB, fără TVA;
  • – suprataxa pentru apelurile primite – 0,55 eurocenţi/minut, fără TVA;
  • – suprataxa pentru apelurile efectuate – 2,2 eurocenți/minut, fără TVA;
  • – suprataxa pentru SMS-urile trimise – 0,4 eurocenți/SMS, fără TVA.

Suprataxele se vor aplica la depășirea volumului de consum rezonabil.

Pentru a ușura estimarea volumului de date pe care utilizatorii le pot consuma în roaming în UE/SEE fără suprataxă, ANCOM a dezvoltat o aplicație de tip widget, ce va fi actualizată cu noile tarife începând cu 1 iulie 2022.

Obligații de asigurare a calității serviciilor pentru operatori

„Principalele noutăți aduse de noul cadru legislativ se referă la asigurarea aceleiași calități a serviciilor de comunicații electronice, precum cea de care utilizatorul beneficiază în țara sa de origine, dacă rețelele și tehnologiile necesare sunt disponibile și în rețeaua din statul membru vizitat.

Acest aspect presupune că un utilizator al serviciilor de roaming care are acces la serviciile 5G în statul de origine ar trebui să aibă acces la același tip de servicii în roaming, dacă acestea sunt disponibile în statul membru vizitat”, se rată în comunicat.

Operatorii de telefonie obligați să informeze utilizatorii

Prevederile noului Regulament vizează creșterea gradului de informare a utilizatorilor cu privire la tipurile de servicii care pot genera costuri suplimentare, cum ar fi apelarea liniilor telefonice pentru clienți, a serviciilor de asistență sau a companiilor de asigurări.

Aceste servicii pot fi gratuite sau pot avea un tarif mai mic în cazul unui apel din țara de origine, în timp ce în roaming se pot aplica majorări tarifare.

„Tot pentru creșterea gradului de informare a utilizatorilor, sunt prevăzute obligații de informare prin intermediul SMS-urilor în legătură cu costurile suplimentare care se aplică în cazul utilizării serviciilor de roaming în rețelele non-terestre, care sunt de obicei utilizate pentru conexiuni mobile la bordul avioanelor și al vapoarelor și nu intră sub incidența normelor privind roamingul.

Notificări transmise utilizatorilor în cazul în care depășesc plafonul financiar

Suplimentar față de notificările transmise utilizatorilor la atingerea unui prag de 80% din plafonul financiar/de date implicit (în valoare de 50 de euro, fără TVA) și la momentul în care plafonul financiar sau de volum ar urma să fie depășit.

Regulamentul prevede că furnizorul trebuie să transmită o notificare suplimentară pe dispozitivul mobil al clientului dacă acesta consumă mai mult de 100 de euro într-o perioadă lunară de facturare, fără TVA.

Notificările respective indică procedura care trebuie urmată în cazul în care clientul dorește continuarea furnizării serviciilor respective, precum și costurile asociate fiecărei unități suplimentare care urmează să fie consumată.

Dacă utilizatorul nu răspunde conform instrucțiunilor primite, furnizorul de servicii de roaming sistează imediat furnizarea și facturarea către client a serviciilor de date în roaming. Utilizatorul poate solicita continuarea sau reluarea furnizării serviciilor”, anunță ANCOM.

Reglementări privind mijloacele de acces la serviciile de urgență în statul membru vizitat

De asemenea, la intrarea într-un stat membru, furnizorii de servicii de roaming se asigură că clienții serviciilor de roaming sunt informați în mod adecvat cu privire la mijloacele de acces la serviciile de urgență în statul membru vizitat, inclusiv cu privire la mijloacele alternative de acces la aceste servicii disponibile persoanelor cu dizabilități.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

VIDEO: Cum arată complexul balnear de la Ocna Mureș, care se va deschide la sfârșitul verii. Investiție unică în Transilvania

Publicat

Complexul balnear de la Ocna Mureș, o investiție unică în Transilvania, va fi deschis pentru public la sfârșitul acestei veri. Autoritățile locale și județene dau asigurări că, la final, investiția va rivaliza cu cele din Ungaria, preferate de turiștii români atât vara, cât și iarna. 

Baza de tratament, cu o suprafață totală de aproximativ 6400 de metri pătrați este aproape gata. Muncitorii fac ultimele montaje și probe pentru testarea instalațiilor, iar în zonele deja finalizate se face curățenie.

Primarul Silviu Vințeler spune că dacă totul va merge bine, baza va fi gata la sfîrșitul lunii august, cel târziu în septembrie. Printre lucrările importnte care mai trebuie realizate sunt montarea a două jacuzzi și a unei piscine pentru copii.

Pe lângă baza de tratament, în continuarea proiectului a fost realizată și o zonă exterioară, de agrement, cu piscine și terenuri de tenis și de fotbal. Este vorba despre aproape 40.000 de metri pătrați.

Baza de tratament este construită într-un parteneriat între Consiliul Județean Alba și Primărie Ocna Mureș, iar pentru complexul de agrement, administrația locală a apelat la Compania Națională de Investiții.

Primarul Silviu Vințeler a oferit echipei Alba24 un tur al investiției și a explicat în amănunt modul în care vor funcționa cele două zone, complementare.

Investiția poate fi asemănată cu cele din Ungaria. Cuprinde bazine interioare și exterioare cu apă sărată și dulce, o sală de fitness la etaj, restaurant, bar, sală de tratament cu nămol, spații pentru proceduri de fizioterapie și recuperare medicală, un domeniu în care orașul excela în trecut, grație apelor sărate din subteran.

Vara, complexul va putea primi până la 700 de persoane pe zi, iar iarna, când vor funcționa doar facilitățile din spațiile închise, 400 de persoane.

Investiția este de aproximativ 30 de milioane de lei (în jur de 6 milioane de euro), într-un parteneriat egal dintre Consiliul Județean și Consiliul Local Ocna Mureș.

Complexul sportiv realizat împreună cu CNI, costă la rândul său aproximativ 4 milioane de euro.

Primarul recunoaște că din cauza creșterii prețurilor, investiția ar fi fost acum imposibil de realizat.

Cum va fi organizată baza de tratament

Baza de tratament va fi administrată printr-o societate comercială care va fi înființată prin asocierea primăriei cu consiliul județean.

Joi, 30 iunie, are loc o ședință comună a celor două instituții, chiar pe marginea bazinului principal, în care se va decide cum va funcționa viitoarul complex balnear.

Prețurile biletelor și abonamentelor nu a fost deocamdată fixat, dar primarul spune că mizează mai mult decât pe venituri, pe dezvoltarea pe orizontală a serviciilor private: cazare, restaurante, locuri de muncă.

”Am lucrat cu cei mai buni specialiști pe partea asta, medicală, ne-am consultat cu ei pentru a fi în top cu tot ce înseamnă tratament.

Din fericire pentru noi, acești oameni chiar și-au dorit să ne ajute. Conceptul l-am făcut de la zero. Bine, eu am fost mult în Ungaria, unde știți că e foarte bine dezvoltată partea de tratament balnear” a spus primarul Vințeler.

Acesta a adăugat că totul va fi utilizabil până la sfârșitul lunii august.

Despre apele sărate de la Ocna Mureș

Orașul Ocna Mureș este situat la altitudinea de 258 m. Dispune de un climat continental-moderat, cu temperatura medie anuală de 9 °C (peste 20 °C în iulie și sub −4 °C în ianuarie).

Are un interes turistic deosebit, datorită lacurilor aflate pe masivul de sare. Localitatea a oferit în trecut mai multe instalații de tratament, printre care: un solariu cu amenajări pentru aeroterapie și helioterapie, instalații pentru electroterapie, băi calde, apă minerală sărată concentrată.

Dintre factorii naturali de cură trebuie menționate și apele minerale clorurate și sodice din lacurile existente pe locurile vechilor saline.

Aceste ape au o concentrație deosebit de mare (266 grame /litru), fiind utilizate în trecut în tratarea unor afecțiuni, precum cele reumatismale articulare și degenerative (periartrite, tendinoze, artroze, poliartroze), neurologice periferice (sechele după poliomielite, pareze), ginecologice (metroanexită cronică, cervicită cronică, insuficiență ovariană), posttraumatismale (stări după entorse, luxații, fracturi).

În perioada romană, orașul era extrem de important din cauza zăcămintelor de sare.

Articol de Raul Baciu și Ovidiu Hațegan

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

EDUCAȚIE

Universitatea ”1 Decembrie 1918” din Alba Iulia caută voluntari care să ajute la organizarea unui congres

Publicat

Centrul de Informare, Consiliere și Orientare în Carieră al Universității „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia organizează o sesiune extraordinară de recrutare de voluntari, pentru implicarea în organizarea celei de a treia ediții a Congresului Național al Istoricilor Români, care se va desfășura în perioada 8-10 septembrie 2022.

Evenimentul este organizat de către Universitatea „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia, Academia Română și Comitetul Național al Istoricilor din România.

Toți studenții sau absolvenții interesați în implicarea în calitate de voluntari la acest Congres (indiferent de specializarea urmată sau absolvită) vor trebui să depună în perioada 29 iunie – 6 iulie 2022, în intervalul orar 09:00-15:00, CV-ul însoţit de cererea tip de înscriere la sediul Centrului de Informare, Consiliere şi Orientare în Carieră din Palatul Apor, etajul 1.

Selecţia voluntarilor se va realiza în urma unui interviu care va avea loc în data de 8 iulie 2022, ora 10:00.

Documentele de înscriere pot fi trimise şi pe adresa de mail cicoc@uab.ro

Ce trebuie să facă voluntarii

Atribuțiile voluntarilor care vor fi selectați sunt următoarele: primirea invitaților, distribuirea mapelor și ecusoanelor către participanți, gestionarea listelor de prezență, asistență tehnică (laptop, videoproiector), montare/demontare materiale promovare, distribuire afise în universitate, primirea și orientarea invitaților către locațiile congresului, suport pentru activități de protocol.

La finalul activităților, voluntarii vor primi certificat de voluntariat, conform numărului de ore derulate ca voluntar.

Această manifestare va deschide noi oportunități de comunicare intraprofesională și transdisciplinară, contribuind, astfel, la îmbunătățirea și promovarea cercetării românești în domeniul istoriei, precum și la o mai accentuată prezență a istoricilor în spațiul public, au transmis reprezentanții UAB.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Statistici T5

Parteneri Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax