Connect with us
Publicitate

ECONOMIE

Noi REGULI la VÂNZAREA TERENURILOR agricole din extravilan. Normele pentru tranzacții, au intrat în vigoare din februarie 2021

Publicat

teren agricol

Normele metodologice:

Obligațiile primăriilor:

a) înregistrează cererea vânzătorului, însoțită de oferta de vânzare a terenului agricol și de documentele justificative;

b) afișează oferta de vânzare la sediul primăriei și pe pagina de internet a acesteia, după caz, cu respectarea prevederilor legale privind protecția datelor cu caracter personal;

c) înștiințează preemptorii, prin transmiterea notificării privind înregistrarea ofertei de vânzare la domiciliul, reședința sau la sediul acestora, după caz; notificarea se transmite prin poștă și/sau prin poșta electronică, cu confirmare de primire;

d) afișează notificarea preemptorilor la sediul primăriei sau pe site-ul primăriei, cu respectarea prevederilor legale privind protecția datelor cu caracter personal, în cazul în care titularii dreptului de preempțiune din lista preemptorilor nu pot fi contactați;

e) înștiințează autoritatea publică locală care se învecinează cu suprafața de teren care face obiectul intenției de vânzare, dacă această suprafață se află la limita a două teritorii administrative, în vederea notificării titularilor dreptului de preempțiune;

f) transmit la structura centrală pentru terenurile cu suprafața de peste 30 ha, respectiv la structurile teritoriale pentru terenurile cu suprafața de până la 30 ha inclusiv, după caz, precum și la A.D.S., dosarul privind cererea și oferta de vânzare a terenului agricol, împreună cu documentele justificative, însoțite de procesul-verbal de afișare a ofertei, lista preemptorilor, precum și actele emise în exercitarea atribuțiilor;

g) înregistrează și afișează la sediul primăriei și pe site-ul propriu, după caz, toate comunicările de acceptare a ofertei de vânzare a terenului, depuse de oricare dintre preemptorii cuprinși în lista preemptorilor sau de oricare alți preemptori necuprinși în listă și care dovedesc ulterior întocmirii listei această calitate prin acte justificative, în vederea exercitării dreptului de preempțiune pentru oferta de vânzare în cauză;

h) transmit la structura centrală, respectiv la structurile teritoriale, după caz, în copie, toate comunicările de acceptare a ofertei de vânzare a terenului, depuse de oricare dintre preemptori;

i) transmit vânzătorului comunicările de acceptare a ofertei de vânzare și/sau ofertele de cumpărare depuse de potențialii cumpărători, înregistrate la primărie;

j) adoptă măsurile organizatorice necesare pentru desfășurarea la sediul primăriei a procedurilor referitoare la exercitarea dreptului de preempțiune și de alegere a preemptorului din cadrul aceluiași rang, precum și pentru alegerea potențialului cumpărător, cu respectarea dispozițiilor legale;

k) transmit la structura centrală, respectiv la structurile teritoriale, după caz, decizia privind alegerea de către vânzător a preemptorului din cadrul aceluiași rang;

l) încheie procesul-verbal de constatare a derulării etapei procedurale privind exercitarea dreptului de preempțiune prevăzută de lege, prin care se consemnează în detaliu activitățile și acțiunile desfășurate;

m) în cazul în care nu au fost înregistrate comunicări de acceptare, afișează, la expirarea termenului din lege, procesul-verbal de constatare a încheierii etapei procedurale privind exercitarea dreptului de preempțiune, cu mențiunea că se pot depune cereri de către potențialii cumpărători, însoțite de documentele justificative;

n) înregistrează cererea potențialului cumpărător, însoțită de documentele justificative;

o) transmit la structura centrală pentru terenurile cu suprafața de peste 30 ha, respectiv la structurile teritoriale pentru terenurile cu suprafața de până la 30 ha inclusiv, după caz, în copii certificate pentru conformitate de către funcționarii primăriei, ofertele de cumpărare depuse de potențialii cumpărători înregistrate la primărie;

p) transmit vânzătorului ofertele de cumpărare depuse de potențialii cumpărători, în copie, înregistrate la primărie;

q) transmit la structura centrală, respectiv la structurile teritoriale, după caz, decizia privind alegerea de către vânzător a potențialului cumpărător;

r) emit procesul-verbal de anulare a procedurii în cazul în care vânzătorul depune o cerere de retragere a ofertei de vânzare; procesul-verbal se comunică, în copie, prin poștă sau poșta electronică structurii centrale sau teritoriale, după caz, precum și A.D.S.;

s) emit procesul-verbal de finalizare a procedurii, la expirarea termenului din lege, în cazul în care nu au fost înregistrate oferte de cumpărare;

t) înființează, organizează și gestionează Registrul de evidență a ofertelor de vânzare a terenurilor agricole situate în extravilan, pe suport hârtie și în format electronic, care să cuprindă cel puțin informații privind datele de identificare ale vânzătorului, suprafața de teren agricol situată în extravilan oferită spre vânzare, categoria de folosință a acestora, prețul de vânzare, amplasamentul identificat prin tarla și parcelă sau, după caz, amplasamentul terenurilor stabilit prin planul de amplasament și delimitare a imobilului întocmit în sistemul național de proiecție Stereografic 1970, eliberat de oficiul teritorial ca urmare a recepției documentației cadastrale pentru imobilul în privința căruia s-a solicitat avizul, procesele-verbale încheiate pentru fiecare etapă a procedurii, procesul-verbal de finalizare a procedurii, precum și datele de identificare ale cumpărătorului și actele translative de proprietate;

u) transmit, la solicitarea structurii centrale/teritoriale, date și informații înregistrate în registrul prevăzut la lit. t), pe suport hârtie sau în format electronic.

DIRECȚIILE Agricole – atribuții:

a) înregistrează și verifică documentele transmise de către primării;

b) publică pe site-ul instituției oferta de vânzare a terenului și comunicările de acceptare a ofertei în termen de 3 zile lucrătoare de la înregistrare;

c) emit avizele, care se semnează de către directorul executiv și se transmit vânzătorului prin poștă cu confirmare de primire sau, la solicitarea acestuia, se înmânează vânzătorului ori persoanei împuternicite în acest sens ori în sistem electronic, sub semnătura electronică bazată pe un certificat digital calificat, conform legislației în vigoare; o copie a avizului se transmite primăriei la care a fost înregistrată oferta de vânzare, prin poștă, cu confirmare de primire, sau în format electronic;

d) publică pe site-ul instituției avizele în termen de 5 zile lucrătoare de la emiterea acestora, pentru o perioadă de 30 de zile;

e) comunică avizele, emise și transmise de către structura centrală, vânzătorului, prin poștă, cu confirmare de primire, sau, la solicitarea acestuia, se înmânează vânzătorului sau persoanei împuternicite în acest sens ori în sistem electronic, sub semnătura electronică bazată pe un certificat digital calificat, conform legislației în vigoare; o copie a avizului se transmite primăriei la care a fost înregistrată oferta de vânzare, prin poștă, cu confirmare de primire, sau în format electronic;

f) înființează, organizează și gestionează registrul județean de evidență a ofertelor de vânzare a terenurilor agricole situate în extravilan, pe suport hârtie și în format electronic, care trebuie să cuprindă cel puțin informații privind datele de identificare ale vânzătorului, suprafața de teren agricol situată în extravilan oferită spre vânzare, categoria de folosință a acestora, prețul de vânzare, numărul cărții funciare, amplasamentul identificat prin tarla și parcelă sau, după caz, amplasamentul terenurilor reprezentat în extrasul de plan cadastral anexat cererii privind afișarea ofertei de vânzare, depusă la primărie, date din avizele emise, inclusiv ale preemptorilor sau potențialilor cumpărători, procesele-verbale încheiate pentru fiecare etapă a procedurii, procesul-verbal de finalizare a procedurii, precum și actele translative de proprietate, datele de identificare ale cumpărătorului; registrul se organizează și se gestionează pe baza datelor și informațiilor comunicate de către autoritățile administrației publice locale și de către Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară, prin structurile teritoriale;

g) transmit lunar, până la data de 15 a fiecărei luni, datele și informațiile prevăzute la lit. f) către structura centrală.

Structura centrală are următoarele atribuții principale:

a) înregistrează și verifică dosarele transmise de către primării;

b) publică pe site-ul instituției oferta de vânzare a terenului și comunicările de acceptare a ofertei în termen de 3 zile lucrătoare de la înregistrare;

c) emite avizele, pe care le transmite structurii teritoriale competente pentru a fi remise vânzătorului prin poștă sau, la solicitarea acestuia, se înmânează vânzătorului sau persoanei împuternicite în acest sens ori în sistem electronic, sub semnătura electronică bazată pe un certificat digital calificat, conform legislației în vigoare;

d) publică pe site-ul instituției, în termen de 5 zile lucrătoare de la emiterea acestora, pentru o perioadă de 30 de zile, avizele;

e) înființează, gestionează și administrează Registrul unic național privind circulația și destinația terenurilor agricole situate în extravilan, denumit în continuare Registrul unic.

Alte prevederi din normele metodologice:

În situația în care vânzătorul nu a solicitat afișarea ofertei de vânzare la primărie, iar calitatea de cumpărător este deținută de persoanele menționate la art. 20 alin. (2) din lege, la încheierea contractelor de vânzare nu se solicită prezentarea avizelor prevăzute de lege.

În situația în care vânzătorul a solicitat afișarea ofertei de vânzare, persoanele menționate la art. 20 alin. (2) din lege pot exercita dreptul de preempțiune, caz în care contractul de vânzare se încheie cu solicitarea avizelor prevăzute de lege.

În cazul în care niciun preemptor nu își manifestă intenția de cumpărare, primăria afișează procesul-verbal de constatare a încheierii etapei procedurale privind exercitarea dreptului de preempțiune, cu mențiunea că se pot depune cereri de către potențialii cumpărători cu respectarea dispozițiilor prevăzute la art. 41 din lege.

Potențialii cumpărători pot depune la primărie un dosar care să cuprindă documentele doveditoare privind îndeplinirea condițiilor prevăzute la art. 41 alin. (1) și (2) din lege, în termenul prevăzut la art. 41 alin. (3) din lege, cu respectarea următoarelor condiții cumulative:

pentru persoanele fizice:

a) să prezinte dovada domiciliului/reședinței situat/situate pe teritoriul național stabilit/stabilite pe o perioadă de 5 ani anterior înregistrării ofertei de vânzare a terenurilor agricole situate în extravilan;

b) să prezinte dovada desfășurării activităților agricole pe teritoriul național pe o perioadă de cel puțin 5 ani anterior înregistrării ofertei de vânzare a terenurilor agricole situate în extravilan;

c) să prezinte dovada înregistrării la autoritățile fiscale române cu minimum 5 ani anterior înregistrării ofertei de vânzare a terenurilor agricole situate în extravilan;

pentru persoanele juridice:

a) să prezinte dovada că sediul social sau secundar este situat pe teritoriul național și este stabilit pe o perioadă de 5 ani anterior înregistrării ofertei de vânzare a terenurilor agricole situate în extravilan;

b) să prezinte dovada desfășurării activităților agricole pe teritoriul național pe o perioadă de cel puțin 5 ani anterior înregistrării ofertei de vânzare a terenurilor agricole situate în extravilan;

c) să prezinte înscrisuri din care să reiasă că din venitul total al ultimilor 5 ani fiscali minimum 75% reprezintă venit din activități agricole;

d) asociatul/acționarul care deține controlul societății să aibă domiciliul situat pe teritoriul național pe o perioadă de cel puțin 5 ani anterior înregistrării ofertei de vânzare a terenurilor agricole situate în extravilan;

e) în cazul în care în structura persoanelor juridice controlul este deținut de alte persoane juridice, asociații/acționarii trebuie să facă dovada domiciliului situat pe teritoriul național pe o perioadă de 5 ani anterior înregistrării ofertei de vânzare a terenurilor agricole situate în extravilan.

Pentru dovedirea condițiilor prevăzute se depun următoarele documente:

pentru persoanele fizice:

a) cerere de înregistrare a ofertei de cumpărare a terenului ce face obiectul vânzării;

b) o fotocopie a BI/CI/pașaportului al/a persoanei fizice;

c) în caz de reprezentare, procura notarială, în fotocopie certificată pentru conformitate de către funcționarii primăriei, precum și o fotocopie a BI/CI/pașaportului al/a împuternicitului persoană fizică;

d) adeverință emisă de serviciul/direcția de evidență a persoanelor, în fotocopie, certificată pentru conformitate de către funcționarii primăriei, din care să rezulte data înregistrării domiciliului/reședinței pe teritoriul național;

e) adeverință emisă de primărie care să ateste desfășurarea de activități agricole pe o perioadă de cel puțin 5 ani anterior înregistrării ofertei de vânzare, în original;

f) adeverință emisă de Agenția Națională de Administrare Fiscală care să ateste înregistrarea la autoritățile fiscale române cu minimum 5 ani anterior înregistrării ofertei, în original;

g) alte documente doveditoare, după caz;

pentru persoanele juridice:

a) cerere de înregistrare a ofertei de cumpărare a terenului ce face obiectul vânzării;

b) o fotocopie a certificatului constatator de la registrul comerțului sau a actului în baza căruia își desfășoară activitatea;

c) în caz de reprezentare a persoanei juridice se depun delegația, hotărârea adunării generale a asociaților, decizia asociatului unic, decizia reprezentantului formei asociative, după caz, în original, precum și o fotocopie a BI/CI/pașaportului al/a împuternicitului persoană fizică;

d) hotărârea adunării generale a asociaților, decizia asociatului unic, decizia reprezentantului formei asociative, după caz, în original, din care să rezulte exercitarea controlului societății, cu indicarea persoanelor desemnate, însoțită de dovada sediului social/secundar situat pe teritoriul național stabilit pe o perioadă de 5 ani anterior înregistrării ofertei de vânzare;

e) hotărârea adunării generale a asociaților, decizia asociatului unic, decizia reprezentantului formei asociative, după caz, în original, prin care se aprobă cumpărarea terenului agricol oferit spre vânzare;

f) adeverință emisă de primărie care să ateste desfășurarea de activități agricole pe o perioadă de minimum 5 ani anterior înregistrării ofertei de vânzare, în original;

g) o fotocopie a BI/CI/pașaportului pentru persoane fizice asociați în structura persoanei juridice, însoțită de adeverință emisă de serviciul/direcția de evidență a persoanelor, în fotocopie, certificată pentru conformitate de către funcționarii primăriei, din care să rezulte data înregistrării domiciliului/reședinței pe teritoriul național;

h) declarație pe propria răspundere a persoanei împuternicite să reprezinte persoana juridică, în formă autentică, din care să rezulte că din venitul total al ultimilor 5 ani fiscali 75% reprezintă venituri din activități agricole așa cum sunt definite de 103 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare;

i) alte documente doveditoare, după caz.

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

4 Comentarii

4 Comentarii

  1. Lupu Marius

    vineri, 12.03.2021 at 18:22

    Intrucat legea nu specifica foarte clar, daca dupa cele 45 de zile lucratoare niciun preemptor nu isi manifesta intentia de a cumpara si daca dupa cele 30 de zile calendaristice nu am un potential cumparator, tereul devine liber la vanzare sau se reia procedura ???

  2. Petre

    sâmbătă, 01.05.2021 at 22:29

    Ppai parca in legea 17 e prevazut valabilitatea ofertei 6 luni ?!

  3. Csiszár Juliana

    miercuri, 26.05.2021 at 15:31

    Buna ziua. Daca am 6 ar de teren extravilane de vanzare, si nici unul dintre vecin nu este interesat. Pot sa vand unui tanar familie care nu a avut teren pina acum. De acum ari dori sa puna un pic de zarzavaturi. Dupa cum am inteles inteles cine nu are, degeaba vrea sa aiba ca nu are sanse sa cumpara.

  4. ROTARU GEORGIANA

    vineri, 04.06.2021 at 09:24

    Buna ziua dacă vreau sa cumpar un teren extravilan si fac donatie ce conditii sunt?

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







Dacă ți-a plăcut articolul:


ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate



Parteneri: Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro. Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax