Connect with us
Publicitate

ECONOMIE

Noi REGULI la VÂNZAREA TERENURILOR agricole din extravilan. Normele pentru tranzacții, au intrat în vigoare din februarie 2021


Publicat

teren agricol

Procedura de vânzare a terenurilor agricole aflate în extravilan a fost modificată și reglementată prin publicarea normelor metodologice la legea de anul trecut. Acestea sunt în vigoare din 8 februarie 2021.

Regulile pentru tranzacțiile cu terenuri agricole au fost stabilite inițial prin Legea nr. 175/2020 pentru modificarea și completarea Legii nr. 17/2014 (privind unele măsuri de reglementare a vânzării-cumpărării terenurilor agricole situate în extravilan și de modificare a Legii nr. 268/2001 privind privatizarea societăților comerciale ce dețin în administrare terenuri proprietate publică și privată a statului cu destinație agricolă și înființarea Agenției Domeniilor Statului), prorogată la aplicare până în 1 februarie.

Aceasta a fost completată cu Normele metodologice privind exercitarea de către Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale a atribuțiilor ce îi revin pentru aplicarea titlului I din Legea nr. 17/2014 (privind unele măsuri de reglementare a vânzării terenurilor agricole situate în extravilan și de modificare a Legii nr. 268/2001 privind privatizarea societăților ce dețin în administrare terenuri proprietate publică și privată a statului cu destinație agricolă și înființarea Agenției Domeniilor Statului, din 26.10.2020), publicate în Monitorul Oficial, Partea I nr. 127 din 8 februarie 2021.

Cele mai mari modificări se referă la drepturile de preemțiune asupra terenului agricol extravilan scos la vânzare și la utilizarea ulterioară a acestuia, potrivit agrointel.ro

Care este procedura pentru vânzarea terenurilor agricole aflate în extravilan

Persoana care vrea să vândă un teren agricol extravilan înregistrează, la primăria pe raza administrativă a căreia se află terenul, o cerere prin care solicită afișarea ofertei de vânzare a suprafeței, pentru înștiințarea preemptorilor.

Cererea este însoțită de oferta de vânzare a terenului agricol și de următoarele documente doveditoare:

a) o fotocopie a BI/CI al/a vânzătorului persoană fizică sau o copie a pașaportului pentru vânzătorul persoană fizică cu domiciliul în străinătate;

b) o fotocopie certificată pentru conformitate de către funcționarii primăriei a actului de proprietate asupra terenului ce face obiectul ofertei de vânzare (după caz: contract de vânzare- cumpărare, contract de donație, sentință/decizie civilă definitivă și irevocabilă, titlu de proprietate, certificat de moștenitor, contract de schimb, act de lichidare a patrimoniului sau orice alt document prevăzut de lege care atestă dobândirea dreptului de proprietate);

c) extras de carte funciară pentru informare, eliberat cu cel mult 30 de zile înainte de afișarea ofertei, însoțit de extrasul de plan cadastral, în condițiile în care terenul supus vânzării este înscris în sistemul integrat de cadastru și carte funciară;

d) o fotocopie a certificatului constatator de la registrul comerțului sau a actului în baza căruia își desfășoară activitatea, în cazul vânzătorului persoană juridică;

e) în caz de reprezentare, procura notarială, în fotocopie certificată pentru conformitate de către funcționarii primăriei, respectiv delegația, hotărârea adunării generale a asociaților, decizia asociatului unic, decizia reprezentantului formei asociative, după caz, în original, precum și o fotocopie a BI/CI/pașaportului al/a împuternicitului persoană fizică;

f) hotărârea adunării generale a asociaților, decizia asociatului unic, decizia reprezentantului formei asociative, după caz, în original, din care să rezulte acordul cu privire la vânzarea bunului aflat în proprietatea societății, în cazul vânzătorului persoană juridică;

g) certificat de atestare fiscală emis de către primărie;

h) alte documente doveditoare, după caz.

În termen de 5 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii, primăria va afișa, timp de 45 de zile lucrătoare, oferta de vânzare la sediul său și, după caz, pe pagina de internet a acesteia.

Primăria are obligația să transmită de a transmite structurii din cadrul aparatului central al Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, respectiv direcțiilor pentru agricultură județene sau a municipiului București, după caz, precum și Agenției Domeniilor Statului un dosar care să cuprindă lista preemptorilor, copiile cererii de afișare a ofertei de vânzare și ale documentelor doveditoare, procesul-verbal de afișare a ofertei, în termen de 5 zile lucrătoare de la data înregistrării documentației.

În termen de 10 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii, primăria trebuie să notifice titularii dreptului de preempțiune, la domiciliul, reședința sau, după caz, sediul acestora, privind înregistrarea ofertei de vânzare. Notificarea se transmite prin poștă și/sau prin poșta electronică, cu confirmare de primire.

Dacă titularii dreptului de preempțiune nu pot fi contactați, notificarea se va face prin afișarea la sediul primăriei sau pe site-ul primăriei.

În cazul în care suprafața de teren care face obiectul intenției de vânzare se află la limita a două teritorii administrative, primăria va înștiința autoritatea publică locală cu care aceasta se învecinează, care la rândul ei va notifica titularii drepturilor de preempțiune.

Dreptul de preempțiune asupra terenurilor agricole – cine trebuie înștiințat despre vânzare

Vânzarea terenurilor agricole extravilane se face cu respectarea condițiilor prevăzute de Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare, și a dreptului de preempțiune, la preț și în condiții egale, în următoarea ordine:

a) preemptori de rang I: coproprietarii, rudele de gradul I, soții, rudele și afinii până la gradul al treilea inclusiv;

b) preemptori de rang II: proprietarii investițiilor agricole pentru culturile de pomi, viță-de-vie, hamei, irigații exclusiv private și/sau arendașii. În cazul în care pe terenurile supuse vânzării se află investiții agricole pentru culturile de pomi, viță- de-vie, hamei și pentru irigații, prioritate la cumpărarea acestor terenuri au proprietarii acestor investiții;

c) preemptori de rang III: proprietarii și/sau arendașii terenurilor agricole vecine cu terenul supus vânzării;

d) preemptori de rang IV: tinerii fermieri;

e) preemptori de rang V: Academia de Științe Agricole și Silvice «Gheorghe Ionescu-Șișești» și unitățile de cercetare- dezvoltare din domeniile agriculturii, silviculturii și industriei alimentare, organizate și reglementate prin Legea nr. 45/2009 privind organizarea și funcționarea Academiei de Științe Agricole și Silvice «Gheorghe Ionescu-Șișești» și a sistemului de cercetare-dezvoltare din domeniile agriculturii, silviculturii și industriei alimentare, cu modificările și completările ulterioare, precum și instituțiile de învățământ cu profil agricol, în scopul cumpărării terenurilor agricole situate în extravilan cu destinația strict necesară cercetării agricole, aflate în vecinătatea loturilor existente în patrimoniul acestora;

f) preemptori de rang VI: persoane fizice cu domiciliul/reședința situat/situată în unitățile administrativ- teritoriale unde este amplasat terenul sau în unitățile administrativ-teritoriale vecine;

g) preemptori de rang VII: statul român, prin Agenția Domeniilor Statului.

În vederea exercitării dreptului de preempțiune pentru cumpărarea terenurilor agricole situate în extravilan, preemptorii de rang I – coproprietari, rudele de gradul I, soții, rudele și afinii până la gradul al treilea inclusiv – depun comunicarea de acceptare a ofertei de vânzare, însoțită de următoarele documente:

a) o fotocopie a BI/CI/pașaportului persoanei fizice, iar în caz de reprezentare se prezintă și procură notarială, în fotocopie, certificată pentru conformitate de către funcționarii primăriei;

b) o fotocopie a certificatului constatator de la registrul comerțului sau a actului în baza căruia își desfășoară activitatea, în cazul persoanei juridice;

c) în caz de reprezentare a persoanei juridice se depune delegația, hotărârea adunării generale a asociaților, decizia asociatului unic, decizia reprezentantului formei asociative, după caz, în original, precum și o fotocopie a BI/CI/pașaportului al/a împuternicitului persoană fizică;

d) o fotocopie a documentelor justificative care atestă calitatea de preemptor și încadrarea în una dintre categoriile: coproprietarii, rudele de gradul I, soții, rudele și afinii până la gradul al treilea inclusiv;

e) acte de proprietate;

f) acte de stare civilă;

g) alte documente doveditoare, după caz.

În vederea exercitării dreptului de preempțiune pentru cumpărarea terenurilor agricole situate în extravilan, preemptorii de rang II – proprietarii investițiilor agricole pentru culturile de pomi, viță-de-vie, hamei, irigații exclusiv private și/sau arendașii – depun comunicarea de acceptare a ofertei de vânzare, însoțită de următoarele documente:

a) o fotocopie a BI/CI/pașaportului pentru preemptorul persoană fizică;

b) o fotocopie a certificatului constatator de la registrul comerțului sau a actului în baza căruia își desfășoară activitatea, în cazul preemptorului persoană juridică;

c) în caz de reprezentare, procura notarială, în fotocopie certificată pentru conformitate de către funcționarii primăriei, respectiv delegația, hotărârea adunării generale a asociaților, decizia asociatului unic, decizia reprezentantului formei asociative, după caz, în original, precum și o fotocopie a BI/CI al/a împuternicitului persoană fizică sau o fotocopie a pașaportului pentru împuternicitul persoană fizică cu domiciliul în străinătate;

d) adeverință emisă de serviciul/direcția de evidență a persoanelor din care să rezulte data înregistrării domiciliului/reședinței;

e) hotărârea adunării generale a asociaților, decizia asociatului unic, decizia reprezentantului formei asociative, după caz, în original, din care să rezulte acordul cu privire la cumpărarea terenului pe care se află investițiile agricole pentru culturile de pomi, viță-de-vie, hamei, irigații exclusiv private;

f) documente justificative pentru atestarea proprietății asupra investițiilor agricole pentru culturile de pomi, viță-de-vie, hamei, irigații exclusiv private; înregistrarea activelor în proprietatea preemptorului situate pe terenurile ce fac obiectul vânzării;

g) contract de arendă, în fotocopie, certificat pentru conformitate de către funcționarii primăriei, încheiat și înregistrat cu cel puțin un an înainte de data afișării ofertei de vânzare la sediul primăriei, aflat în perioada de valabilitate;

h) în cazul arendașilor persoane juridice, hotărârea adunării generale a asociaților, decizia asociatului unic, decizia reprezentantului formei asociative, după caz, în original, din care să rezulte exercitarea controlului societății care are calitatea de preemptor arendaș, cu indicarea persoanelor desemnate, însoțită de dovada sediului social/secundar situat pe teritoriul național stabilit pe o perioadă de 5 ani anterior înregistrării ofertei de vânzare;

i) alte documente doveditoare, după caz.

Procedura pentru arendași. Cum pot cumpăra terenul agricol pe care îl lucrează

Dacă dorește să cumpere terenul agricol în extravilan pe care îl lucrează, arendașul trebuie să aibă contract de arendare valabil încheiat și înregistrat potrivit legii, cu cel puțin un an înainte de data afișării ofertei de vânzare la sediul primăriei.

De asemenea, trebuie îndeplinite următoarele condiții:

a) arendași persoane fizice: să facă dovada domiciliului/reședinței situat/situate pe teritoriul național pe o perioadă de 5 ani anterior înregistrării ofertei de vânzare a terenurilor agricole situate în extravilan;

b) arendași persoane juridice și asociații, persoane fizice: să facă dovada domiciliului/reședinței situat/situate pe teritoriul național pe o perioadă de 5 ani anterior înregistrării ofertei de vânzare a terenurilor agricole situate în extravilan.

În vederea exercitării dreptului de preempțiune pentru cumpărarea terenurilor agricole situate în extravilan, preemptorii de rang III – proprietarii și/sau arendașii terenurilor agricole vecine cu terenul supus vânzării – trebuie să îndeplinească următoarele condiții:

a) să dețină calitatea de arendaș în temeiul unui contract de arendare valabil încheiat și înregistrat potrivit dispozițiilor legale cu cel puțin un an înainte de data afișării ofertei de vânzare la sediul primăriei;

b) să prezinte dovada domiciliului/reședinței situat/situate pe teritoriul național stabilit/stabilite pe o perioadă de 5 ani anterior înregistrării ofertei de vânzare a terenurilor agricole situate în extravilan;

c) să prezinte dovada domiciliului/reședinței situat/situate pe teritoriul național stabilit/stabilite pe o perioadă de 5 ani anterior înregistrării ofertei de vânzare a terenurilor agricole situate în extravilan, în cazul asociaților persoanei fizice din structura acționariatului persoanei juridice care are calitatea de preemptor arendaș;

d) în cazul arendașilor persoane juridice cu acționariat altă persoană juridică, acționarii care dețin controlul societății să facă dovada că sediul social sau secundar este situat pe teritoriul național și este stabilit pe o perioadă de 5 ani anterior înregistrării ofertei de vânzare a terenurilor agricole situate în extravilan;

e) să prezinte actul de proprietate și extrasul de carte funciară pentru informare, eliberat cu cel mult 30 de zile înainte de înregistrarea la primărie a comunicării de acceptare a ofertei de vânzare, însoțit de extrasul de plan cadastral, în condițiile în care terenul învecinat este înscris în sistemul integrat de cadastru și carte funciară.

Tinerii fermieri: cum pot cumpăra terenurile agricole

În ceea ce privește tinerii fermieri, prioritate la cumpărarea unui teren agricol extravilan scos la vânzare are cel care desfășoară activități în zootehnie, cu respectarea condiției privind domiciliul/reședința stabilit/stabilită pe teritoriul național pe o perioadă de cel puțin un an anterior înregistrării ofertei de vânzare a terenurilor agricole situate în extravilan.

Este considerat tânăr fermier persoana cu vârsta de până la 40 de ani, care intenționează să desfășoare sau desfășoară activități agricole.

În vederea exercitării dreptului de preempțiune pentru cumpărarea terenurilor agricole situate în extravilan, preemptorii de rang IV – tinerii fermieri – trebuie să îndeplinească următoarele condiții:

a) să aibă vârsta de până la 40 de ani, neîmpliniți la data înregistrării comunicării de acceptare, care desfășoară activități agricole, cu domiciliul/reședința stabilit/stabilită pe teritoriul național pe o perioadă de cel puțin un an anterior înregistrării ofertei de vânzare;

b) reprezentantul persoanei fizice autorizate, potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului 44/2008 privind desfășurarea activităților economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale și întreprinderile familiale, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 182/2016, să aibă vârsta de până la 40 de ani, neîmpliniți la data înregistrării ofertei de cumpărare;

c) să desfășoare activități agricole în cadrul unei ferme/exploatații agricole, în care se instalează ca șef de exploatație.

Comunicarea prevăzută va fi însoțită de următoarele documente care certifică calitatea de preemptor pentru tânărul fermier persoană fizică/persoană fizică autorizată potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 44/2008, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 182/2016:

a) o fotocopie a actului de identitate: BI/CI/pașaport al/a persoanei fizice;

b) adeverință emisă de serviciul/direcția de evidență a persoanelor din care să rezulte data înregistrării domiciliului/reședinței pe teritoriul național;

c) în caz de reprezentare, procura notarială, în fotocopie certificată pentru conformitate de către funcționarii primăriei, precum și o fotocopie a BI/CI/pașaportului al/a împuternicitului persoană fizică; delegația, hotărârea adunării generale a asociaților, decizia asociatului unic, decizia reprezentantului formei asociative, după caz, în original, precum și o fotocopie a BI/CI/pașaportului al/a împuternicitului persoană fizică;

d) o fotocopie, certificată pentru conformitate de către funcționarii primăriei, a diplomei de studii de profil (diplome, certificate, adeverințe de studii în domeniul agricol, agroalimentar, veterinar, economie agrară, mecanică agricolă, inginerie economică în agricultură și dezvoltare rurală, diplome de absolvire studii postliceale și liceale în domeniul agricol, agroalimentar, veterinar, economie agricolă, mecanică agricolă, diplomă de absolvire a școlii profesionale sau diplomă/certificat de calificare ce atestă formarea profesională/certificat de competențe emis de un centru de evaluare și certificare a competențelor profesionale obținute pe alte căi decât cele formale, care trebuie de asemenea să fie autorizat de Autoritatea Națională pentru Calificări, sau certificat de absolvire a cursului de calificare emis de Agenția Națională de Consultanță Agricolă, ce conferă un nivel minim de calificare în domeniul agricol, agroalimentar, veterinar, economie agrară, mecanică agricolă);

e) o fotocopie, certificată pentru conformitate de către funcționarii primăriei, a actului prin care se face dovada înregistrării la primărie a fermei/exploatației agricole;

f) o fotocopie a certificatului constatator de la registrul comerțului sau a actului în baza căruia își desfășoară activitatea și certificatul de înregistrare a persoanei fizice autorizate;

g) alte documente doveditoare, după caz.

Vânzarea terenurilor agricole în extravilan către vecini

În cazul vecinilor, prioritatea la cumpărarea terenurilor agricole situate în extravilan este după cum urmează:

a) proprietarul de teren agricol vecin care are hotarul comun cu latura cea mai mare a terenului ce face obiectul ofertei de vânzare;

b) dacă terenul are două laturi mari ori toate laturile egale, prioritate la cumpărare are proprietarul de teren agricol vecin, tânăr fermier, care are domiciliul/reședința situat/situată pe teritoriul național pe o perioadă de cel puțin un an anterior înregistrării ofertei de vânzare a terenurilor agricole situate în extravilan;

c) proprietarii de teren agricol vecin care au hotarul comun cu terenul ce face obiectul ofertei de vânzare, în ordinea descrescătoare a lungimii hotarului comun cu terenul în cauză;

d) în cazul în care latura mare sau una dintre laturile egale ale terenului ce face obiectul ofertei de vânzare are hotarul comun cu un teren situat pe raza altei unități administrativ-teritoriale, prioritate la cumpărarea terenului are proprietarul de teren agricol vecin cu domiciliul/reședința în raza unității administrativ-teritoriale unde este amplasat terenul.

Condiții pentru persoane fizice

Dacă niciunul dintre titularii dreptului de preempțiune nu își declară intenția de a cumpăra terenul, orice altă persoană fizică îl poate cumpăra, în următoarele condiții:

a) să aibă domiciliul/reședința situat/situată pe teritoriul național pe o perioadă de cel puțin 5 ani anterior înregistrării ofertei de vânzare;

b) să desfășoare activități agricole pe teritoriul național pe o perioadă de cel puțin 5 ani, anterior înregistrării acestei oferte;

c) să fie înregistrate de autoritățile fiscale române cu minimum 5 ani anterior înregistrării ofertei de vânzare a terenurilor agricole situate în extravilan.

Condiții pentru persoanele juridice

De asemenea, dacă niciunul dintre titularii dreptului de preempțiune nu vor să cumpere terenul, acesta poate fi cumpărat de persoane juridice, în următoarele condiții:

a) să aibă sediul social și/sau sediul secundar situat pe teritoriul național pe o perioadă de cel puțin 5 ani anterior înregistrării ofertei de vânzare;

b) să desfășoare activități agricole pe teritoriul național pe o perioadă de cel puțin 5 ani anterior înregistrării ofertei de vânzare a terenurilor agricole situate în extravilan;

c) să prezinte înscrisurile din care să reiasă că, din venitul total al ultimilor 5 ani fiscali, minimum 75% reprezintă venit din activități agricole, așa cum sunt prevăzute de Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, clasificate conform codului CAEN prin ordin al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale;

d) asociatul/acționarul care deține controlul societății să aibă domiciliul situat pe teritoriul național pe o perioadă de cel puțin 5 ani anterior înregistrării ofertei de vânzare a terenurilor agricole situate în extravilan;

e) în cazul în care în structura persoanelor juridice, asociații/acționarii care dețin controlul societății sunt alte persoane juridice, asociații/acționarii care dețin controlul societății să facă dovada domiciliului situat pe teritoriul național pe o perioadă de cel puțin 5 ani anterior înregistrării ofertei de vânzare a terenurilor agricole situate în extravilan.

Potențialii cumpărători pot depune la primărie un dosar care să cuprindă documentele doveditoare privind îndeplinirea condițiilor, în termen de 30 de zile de la expirarea termenului de 45 de zile lucrătoare în care anunțul trebuie să stea afișat la Primărie și pe site-ul acesteia.

Dacă niciunul dintre potențialii cumpărători nu îndeplinește condițiile, în termenul legal, pentru cumpărarea terenului agricol extravilan, vânzarea acestuia se poate face către orice persoană fizică sau juridică, cu respectarea legislației în vigoare.

În cazul exercitării dreptului de preempțiune de către proprietarii de terenuri agricole vecine, având ca obiect terenul agricol cu două sau toate laturile egale, prioritate la cumpărare are proprietarul de teren agricol vecin, tânăr fermier.

Comunicarea va fi însoțită de următoarele documente care certifică calitatea de preemptor de rang III – proprietarii și/sau arendașii terenurilor agricole vecine cu terenul supus vânzării, persoane fizice:

a) o fotocopie a actului de identitate: BI/CI/pașaport, iar în caz de reprezentare se prezintă și procură notarială, în fotocopie, certificată pentru conformitate de către funcționarii primăriei;

b) adeverință emisă de serviciul/direcția de evidență a persoanelor din care să rezulte data înregistrării domiciliului/reședinței pe teritoriul național;

c) o fotocopie, certificată pentru conformitate de către funcționarii primăriei, a actului de proprietate asupra terenului vecin cu terenul ce face obiectul ofertei de vânzare (după caz: contract de vânzare-cumpărare, contract de donație, sentință/decizie civilă definitivă și irevocabilă, titlu de proprietate, certificat de moștenitor, contract de schimb, act de lichidare a patrimoniului sau orice alt document prevăzut de lege care atestă dobândirea dreptului de proprietate);

d) o fotocopie a extrasului de carte funciară pentru informare, eliberat cu cel mult 30 de zile înainte de înregistrarea la primărie a comunicării de acceptare a ofertei de vânzare, însoțit de extrasul de plan cadastral, în condițiile în care terenul învecinat este înscris în sistemul integrat de cadastru și carte funciară;

e) contractul de arendă, în fotocopie, certificat pentru conformitate de către funcționarii primăriei, încheiat și înregistrat cu cel puțin un an înainte de data afișării ofertei de vânzare la sediul primăriei, aflat în perioada de valabilitate;

f) documentele prevăzute în cazul proprietarului de teren agricol, tânăr fermier;

g) alte documente doveditoare, după caz.

Comunicarea va fi însoțită de următoarele documente care certifică calitatea de preemptor de rang III – proprietarii și/sau arendașii terenurilor agricole vecine cu terenul supus vânzării, persoane juridice:

a) o fotocopie a certificatului constatator de la registrul comerțului sau a actului în baza căruia își desfășoară activitatea;

b) în caz de reprezentare a persoanei juridice se depune delegația, hotărârea adunării generale a asociaților, decizia asociatului unic, decizia reprezentantului formei asociative, după caz, în original, precum și o fotocopie a BI/CI/pașaportului al/a împuternicitului persoană fizică;

c) o fotocopie, certificată pentru conformitate de către funcționarii primăriei, a actului de proprietate asupra terenului vecin cu terenul ce face obiectul ofertei de vânzare (după caz: contract de vânzare-cumpărare, contract de donație, sentință/decizie civilă definitivă și irevocabilă, titlu de proprietate, certificat de moștenitor, contract de schimb, act de lichidare a patrimoniului sau orice alt document prevăzut de lege care atestă dobândirea dreptului de proprietate);

d) o fotocopie a extrasului de carte funciară pentru informare, eliberat cu cel mult 30 de zile înainte de înregistrarea la primărie a comunicării de acceptare a ofertei de vânzare, însoțită de extrasul de plan cadastral, în condițiile în care terenul învecinat este înscris în sistemul integrat de cadastru și carte funciară;

e) hotărârea adunării generale a asociaților, decizia asociatului unic, decizia reprezentantului formei asociative, după caz, în original, din care să rezulte acordul cu privire la cumpărarea terenului ce face obiectul vânzării;

f) contractul de arendă, în fotocopie, certificat pentru conformitate de către funcționarii primăriei, încheiat și înregistrat cu cel puțin un an înainte de data afișării ofertei de vânzare la sediul primăriei, aflat în perioada de valabilitate;

g) hotărârea adunării generale a asociaților, decizia asociatului unic, decizia reprezentantului formei asociative, după caz, în original, din care să rezulte exercitarea controlului societății care are calitatea de preemptor arendaș, cu indicarea persoanelor desemnate, însoțită de dovada sediului social/secundar situat pe teritoriul național stabilit pe o perioadă de 5 ani anterior înregistrării ofertei de vânzare;

h) adeverință emisă de serviciul/direcția de evidență a persoanelor din care să rezulte data înregistrării domiciliului/reședinței pe teritoriul național, în cazul asociaților persoane fizice din structura acționariatului persoanei juridice care are calitatea de preemptor arendaș;

i) alte documente doveditoare, după caz.

În vederea exercitării dreptului de preempțiune pentru cumpărarea terenurilor agricole situate în extravilan, preemptorii de rang VI – persoane fizice cu domiciliul/reședința situat/situată în unitățile administrativ-teritoriale unde este amplasat terenul sau în unitățile administrativ-teritoriale vecine – depun comunicarea de acceptare a ofertei de vânzare, însoțită de următoarele documente:

a) o fotocopie a actului de identitate: BI/CI/pașaport, iar în caz de reprezentare se prezintă și procură notarială, în fotocopie, certificată pentru conformitate de către funcționarii primăriei;

b) adeverință emisă de serviciul/direcția de evidență a persoanelor din care să rezulte data înregistrării domiciliului/reședinței pe teritoriul național;

c) o fotocopie, certificată pentru conformitate de către funcționarii primăriei, a actului de proprietate asupra terenului vecin cu terenul ce face obiectul ofertei de vânzare (după caz: contract de vânzare-cumpărare, contract de donație, sentință/decizie civilă definitivă și irevocabilă, titlu de proprietate, certificate de moștenitor, contract de schimb, act de lichidare a patrimoniului sau orice alt document prevăzut de lege care atestă dobândirea dreptului de proprietate);

d) o fotocopie a extrasului de carte funciară pentru informare, eliberat cu cel mult 30 de zile înainte de înregistrarea la primărie a comunicării de acceptare a ofertei de vânzare, însoțită de extrasul de plan cadastral, vizat de oficiul de cadastru și publicitate imobiliară, cu evidențierea lungimilor tuturor laturilor terenului vecin cu terenul ce face obiectul vânzării, în condițiile în care terenul învecinat este înscris în sistemul integrat de cadastru și carte funciară;

e) fotocopie, certificată pentru conformitate de către funcționarii primăriei, a diplomei de studii de profil (diplome, certificate, adeverințe de studii în domeniul agricol, agroalimentar, veterinar, economie agrară, mecanică agricolă, inginerie economică în agricultură și dezvoltare rurală, diplome de absolvire studii postliceale și liceale în domeniul agricol, agroalimentar, veterinar, economie agricolă, mecanică agricolă, diplomă de absolvire a școlii profesionale sau diplomă/certificat de calificare ce atestă formarea profesională/certificat de competențe emis de un centru de evaluare și certificare a competențelor profesionale obținute pe alte căi decât cele formale, care trebuie de asemenea să fie autorizat de Autoritatea Națională pentru Calificări, sau certificat de absolvire a cursului de calificare emis de Agenția Națională de Consultanță Agricolă, ce conferă un nivel minim de calificare în domeniul agricol, agroalimentar, veterinar, economie agrară, mecanică agricolă).

Contractul de vânzare-cumpărare pentru terenurile agricole în extravilan

În termen de 45 de zile lucrătoare de la afișarea ofertei de vânzare de către primărie, oricare dintre titularii dreptului de preempțiune trebuie să-și manifeste în scris intenția de cumpărare, să comunice acceptarea ofertei vânzătorului și să o înregistreze la sediul primăriei unde aceasta a fost afișată.

Dacă mai mulți preemptori de același rang își manifestă în scris intenția de cumpărare și niciun alt preemptor de rang superior nu a acceptat oferta, la același preț și în aceleași condiții, se aplică regulile din Codul civil.

Dacă un preemptor de rang inferior oferă un preț superior celui din oferta de vânzare sau celui oferit de ceilalți preemptori de rang superior lui care acceptă oferta, vânzătorul poate relua procedura, cu înregistrarea ofertei de vânzare cu acest preț. Această procedură se poate desfășura o singură dată, în termen de 10 zile de la împlinirea termenului de 45 de zile lucrătoare.

În termen de 3 zile lucrătoare de la înregistrarea comunicării de acceptare a ofertei de vânzare, primăria are obligația să transmită structurii centrale, respectiv structurilor teritoriale, după caz, datele de identificare a preemptorilor, potențiali cumpărători, în vederea verificării îndeplinirii condițiilor legale.

Dacă, în termenul de 45 de zile lucrătoare, primăria constată că niciunul dintre titularii dreptului de preempțiune nu își manifestă intenția de a cumpăra terenul, se aplică dispozițiile regulile pentru vânzarea directă către persoane fizice sau juridice. Vânzarea terenului la un preț mai mic decât cel cerut în oferta de vânzare, în condiții mai avantajoase decât cele arătate în aceasta ori cu nerespectarea condițiilor pentru cumpărător atrage nulitatea absolută.

Avizul final, necesar pentru vânzarea terenului agricol extravilan

Pentru încheierea contractului de vânzare în formă autentică de către notarul public sau pronunțarea de către instanță a unei hotărâri judecătorești care ține loc de contract de vânzare, se emite aviz final, de către structurile teritoriale pentru terenurile cu suprafața de până la 30 ha inclusiv, iar pentru terenurile cu suprafața de peste 30 ha, de către structura centrală.

Anularea avizelor emise de structura centrală sau structurile teritoriale intervine ca urmare a decesului vânzătorului sau a decesului preemptorului, înainte de încheierea contractului de vânzare sau anterior pronunțării hotărârii judecătorești care ține loc de contract de vânzare, după caz.

Autoritatea emitentă a avizelor poate îndrepta erorile materiale din cuprinsul actului, din oficiu sau la cererea persoanei interesate.

Ce obligații au noii proprietari după cumpărarea terenului agricol extravilan

Proprietarii terenurilor agricole situate în extravilan au obligația să le utilizeze exclusiv în vederea desfășurării activităților agricole de la data cumpărării, iar în situația în care pe terenul agricol există investiții agricole pentru culturile de pomi, viță-de-vie, hamei și irigații exclusiv private se va păstra destinația agricolă a acestei investiții.

Terenurile agricole situate în extravilan se pot înstrăina, prin vânzare, înainte de împlinirea a 8 ani de la cumpărare, cu obligația plății impozitului de 80% pe suma ce reprezintă diferența dintre prețul de vânzare și prețul de cumpărare, în baza grilei notarilor din respectiva perioadă.

În cazul înstrăinării directe sau indirecte, înainte de împlinirea a 8 ani de la cumpărare, a pachetului de control al societăților care au în proprietate terenuri agricole situate în extravilan și care reprezintă mai mult de 25% din activele acestora, vânzătorul va avea obligația de a plăti un impozit de 80% din diferența de valoare a terenurilor respective calculată pe baza grilei notarilor între momentul dobândirii terenurilor și momentul înstrăinării pachetului de control. În acest caz, impozitul pe profit privind diferența de valoare a acțiunilor sau părților sociale vândute se va aplica la o bază redusă proporțional cu procentul ponderii terenurilor agricole respective în activele fixe, orice dublă impozitare fiind interzisă.

Sancțiuni și ce este interzis

Vânzarea terenurilor agricole situate în extravilan fără respectarea dreptului de preempțiune sau fără obținerea avizelor este interzisă și se sancționează cu nulitatea absolută.

Sunt considerate contravenții:

a) vânzarea-cumpărarea terenurilor agricole situate în extravilan, în care se află situri arheologice, în care au fost instituite zone cu patrimoniu arheologic reperat sau zone cu potențial arheologic evidențiat întâmplător, fără avizul specific al Ministerului Culturii, respectiv al serviciilor publice deconcentrate ale acestuia, după caz;

b) vânzarea-cumpărarea terenurilor agricole situate în extravilan fără avizul specific al Ministerului Apărării Naționale, dacă această situație era notată în cartea funciară la data solicitării extrasului de carte funciară pentru autentificare;

c) vânzarea terenurilor agricole situate în extravilan fără avizele structurii centrale, respectiv ale structurilor teritoriale ale Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, după caz;

d) nerespectarea dreptului de preempțiune

e) nerespectarea obligațiilor de afișare/transmitere documente de către primării

Contravențiile se sancționează cu amendă de la 100.000 lei la 200.000 lei.

Normele metodologice:



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

Drept la replică Beniamin Todosiu: Îi rog pe colegii de alianță să renunțe la orgolii și la lupta disperată pentru funcții

Publicat

Conflictul public din Alianța USR PLUS Alba continuă cu un drept la replică a președinteului USR Alba, Beniamin Todosiu, după declarația colegului său de alianță Mihail David, care a spus că: ”Deputatul Beniamin Todosiu este un mincinos”. 

Acum Todosiu reacționează și spune că ”rufele, indiferent cât de curate sau murdare sunt, nu se spală niciodată în public”.

Redăm mai jos, dreptul la replică al deputatului Benianim Todosiu

”Locuitorii județului Alba urmăresc cu dezamăgire, în ultimele zile, relatările din presa locală privind presupuse neînțelegeri din interiorul USR – PLUS Alba.

Mesaje publice, conferințe de presă, reacții pe grupurile interne de comunicare, toate aceste lucruri au determinat o agitație în rândul membrilor USR și PLUS.

CITEȘTE ȘI: Președintele PLUS Alba, Mihail David: ”Deputatul Beniamin Todosiu este un mincinos”. Conflictul în alianța cu USR continuă

Până acum, am încercat să reacționez cât mai puțin, însă declarațiile recente ale unor colegi din PLUS demonstrează tot mai clar o intenție vădită de a crea disensiuni în interiorul Alianței USR – PLUS Alba. Există tot mai multe voci în spațiul public, care susțin faptul că lideri importanți ai PLUS ar face jocuri de culise la comanda unui alt partid politic.

Nu cred acest lucru și sper, în continuare, în verticalitatea și corectitudinea tuturor celor care au intrat în cea mai nouă construcție politică din România: Alianța USR-PLUS.

Cred că este momentul să comunicăm mai mult, să trecem peste orgolii, să ne ascultăm unii pe alții și să înțelegem că un partid înseamnă oameni și principii, nu orgolii și interese.

În aceste condiții, anunț că nu voi răspunde public niciunui atac din partea colegilor de alianță și îi invit cu cea mai mare deschidere să purtăm acest dialog democratic și bărbătește, în interiorul Alianței USR – PLUS.

Rufele, indiferent cât de curate sau murdare sunt, nu se spală niciodată în public, deoarece acest lucru nu face decât să ducă la pierderea credibilității în fața cetățenilor care ne-au votat la alegerile locale și parlamentare.

Dragi colegi, este momentul să strângem serios rândurile, să fim uniți și să luptăm pentru a pune în aplicare angajamentele pe care ni le-am luat față de cetățenii care ne-au votat în Consiliul Județean, în consiliile locale sau în Parlamentul României.

CITEȘTE ȘI: Conflict deschis în Alianța USR PLUS Alba, după votul de vineri din Consiliul Local al Municipiului Alba Iulia. Ce s-a întâmplat

Suntem în sfârșit la guvernare și nu mai avem dreptul moral să ne consumăm timpul cu certuri interne generate de orgolii, frustrări sau disperarea unor persoane de a obține funcții politice sau instituționale. USR – PLUS este o construcție nouă, cu oameni noi, care trebuie să demonstreze că luptă pentru aceleași principii și că nu sunt contaminați cu metehnele vechilor politicieni.

Referitor la votul colegilor din PLUS privind transportul local din Alba Iulia, îmi mențin declarațiile și cred că aceștia s-au grăbit dând un vot pentru un contract asupra căruia planează suspiciuni de ilegalitate și care pune o presiune imensă pe bugetul local.

Cred că trebuie să existe o responsabilitate mult mai mare atunci când se iau decizii care privesc banii albaiulienilor, iar aceste proiecte trebuie dezbătute cu seriozitate.

În această săptămână, îi voi ruga pe consilierii locali, indiferent că sunt PLUS sau USR, și pe primarul Gabriel Pleșa, să ne așezăm la masa dialogului și să găsim soluțiile normale pentru a uni această echipă, care a câștigat încrederea oamenilor din Alba Iulia.

Alba Iulia trebuie condusă de o echipă puternică și unită, o echipă care pune interesul cetățeanului pe primul loc.

Dragi colegi, România trece în aceste zile prin cel mai important moment al anului, respectiv dezbaterea și votarea legii bugetului de stat pentru 2021, lege care va influența fiecare comunitate. Ce credeți că spun cei care ne-au votat, când noi avem de tranșat orgolii și certuri interne, în loc să vorbim despre proiecte și investiții?

În încheiere, lansez public rugămintea către toți colegii, indiferent că sunt din USR sau din PLUS, să înceteze atacurile publice care ne discreditează pe toți și aruncă o pată neagră asupra întregii alianțe. Fac un apel sincer la unitate și aștept cu cea mai mare deschidere un dialog intern corect, decent și responsabil privind viitorul Alianței USR – PLUS în județul Alba”, a declarat într-un drept la replică, deputatul USR de Alba, Beniamin Todosiu.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

2.096 cazuri COVID confirmate în România în ultimele 24 de ore. 53 decese noi, 1.022 pacienți la ATI. Date oficiale, 1 martie

Publicat

Au fost raportate 2.096 noi cazuri de COVID-19, în ultimele 24 de ore, la nivel național, potrivit datelor transmise luni, 1 martie, de Grupul de Comunicare Strategică.

Sunt 53 decese noi. 1.022 pacienți sunt la ATI.

Citește și ALBA: 27 cazuri COVID înregistrate în ultimele 24 de ore. Incidența în municipii, orașe și comune din județ

Grupul de Comunicare Strategică:

”Până astăzi, 1 martie, pe teritoriul României, au fost confirmate 804.090 de cazuri de persoane infectate cu noul coronavirus (COVID – 19).

741.471 de pacienți au fost declarați vindecați.

În urma testelor efectuate la nivel național, față de ultima raportare, au fost înregistrate 2.096 cazuri noi de persoane infectate cu SARS – CoV – 2 (COVID – 19), acestea fiind cazuri care nu au mai avut anterior un test pozitiv.

Până astăzi, 20.403 persoane diagnosticate cu infecție cu SARS – CoV – 2 au decedat.

În intervalul 28.02.2021 (10:00) – 01.03.2021 (10:00) au fost raportate 53 de decese (29 bărbați și 24 femei), ale unor pacienți infectați cu noul coronavirus, internați în spitalele din Argeș, Arad, Bacău, Bihor, Brașov, Caraș-Severin, Cluj, Constanța, Dolj, Gorj, Iași, Maramureș, Mehedinți, Satu Mare, Sălaj, Sibiu, Suceava, Timiș, Ilfov și București.

Dintre acestea, 2 decese au fost înregistrate la categoria de vârstă 40-49 de ani, 4 decese la categoria de vârstă 50-59 ani, 17 decese la categoria de vârstă 60-69 ani, 16 decese la categoria de vârstă 70-79 ani și 14 decese la categoria de peste 80 de ani.

47 dintre decesele înregistrate sunt ale unor pacienți care au prezentat comorbidități, 5 pacienți decedați nu au prezentat comorbidități, iar pentru 1 pacient decedat nu au fost raportate comorbidități până în prezent.

În unitățile sanitare de profil, numărul total de persoane internate cu COVID-19 este de 8.334. Dintre acestea, 1.022 sunt internate la ATI.

Până la această dată, la nivel național, au fost prelucrate 6.029.263 de teste RT-PCR și 305.637 de teste rapide antigenice.

În ultimele 24 de ore au fost efectuate 6.616 teste RT-PCR (4.431 în baza definiției de caz și a protocolului medical și 2.185 la cerere) și 4.977 de teste rapide antigenice.

Pe teritoriul României, 40.955 de persoane confirmate cu infecție cu noul coronavirus sunt în izolare la domiciliu, iar 12.014 persoane se află în izolare instituționalizată. De asemenea, 48.932 de persoane se află în carantină la domiciliu, iar în carantină instituționalizată se află 130 de persoane.

În ultimele 24 de ore, au fost înregistrate 2.146 de apeluri la numărul unic de urgență 112.

Ca urmare a încălcării prevederilor Legii nr. 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, polițiștii și jandarmii au aplicat, în ziua de 28 februarie, 6.665 de sancţiuni contravenţionale, în valoare de 1.373.650 de lei.

De asemenea, prin structurile abilitate ale Poliției, au fost întocmite, ieri, 5 dosare penale pentru zădărnicirea combaterii bolilor, faptă prevăzută și pedepsită de art. 352 Cod Penal”.

Situația cazurilor noi pe județe / top incidență COVID – 1 martie:

Județ/populație/cazuri noi/incidența COVID:

Timiș – 39370 – 219 – 5,07

Cluj – 40367 – 326 – 3,15

Maramureș – 16983 – 68 – 3,12

Ilfov – 31534 – 148 – 2,85

Brașov – 32260 – 85 – 2,82

Hunedoara – 15790 – 34 – 2,49

Mun. București – 1E+05 – 446 – 2,48

Alba – 15579 – 31 – 2,34 (27 cazuri noi, potrivit DSP Alba)

Satu Mare – 9870 – 31 – 1,9

Sălaj – 8048 – 18 – 1,89

Sibiu – 20105 – 48 – 1,82

Arad – 17381 – 42 – 1,8

Gorj – 6912 – 31 – 1,71

Dolj – 19668 – 79 – 1,66

Constanța – 32208 – 103 – 1,55

Vâlcea – 11963 – 32 – 1,4

Dâmbovița – 17884 – 63 – 1,33

Botoșani – 10995 – 31 – 1,27

Galați – 20455 – 48 – 1,27

Bacău – 20414 – 72 – 1,26

Iași – 33737 – 49 – 1,22

Giurgiu – 7884 – 35 – 1,19

Bihor – 21400 – 55 – 1,17

Teleorman – 9899 – 30 – 1,17

Suceava – 21036 – 30 – 1,16

Neamț – 14042 – 44 – 1,13

Caraș – Severin – 8361 – 17 – 1,02

Mehedinți – 6069 – 13 – 0,99

Mureș – 17996 – 31 – 0,99

Ialomița – 8244 – 14 – 0,98

Vaslui – 13024 – 25 – 0,95

Bistrița – Năsăud – 8808 – 12 – 0,92

Covasna – 5952 – 7 – 0,85

Tulcea – 6442 – 11 – 0,82

Argeș – 21188 – 41 – 0,78

Brăila – 9831 – 14 – 0,78

Vrancea – 8289 – 9 – 0,76

Prahova – 27352 – 41 – 0,74

Olt – 11412 – 33 – 0,72

Harghita – 6252 – 7 – 0,7

Buzău – 9584 – 13 – 0,69

Călărași – 7643 – 21 – 0,68

Distinct de cazurile nou confirmate, în urma retestării pacienților care erau deja pozitivi, 456 de persoane au fost reconfirmate pozitiv.

Județ / cazuri reconfirmate pozitiv

Constanţa – 64

Municipiul Bucureşti – 53

Dolj – 45

Timiş – 25

Botoşani – 22

Arad – 17

Alba – 15

Ilfov – 15

Mureş – 15

Cluj – 14

Gorj – 14

Suceava – 13

Galaţi – 12

Buzău – 10

Vâlcea – 10

Bacău – 9

Sibiu – 9

Argeş – 8

Bihor – 8

Braşov – 8

Tulcea – 8

Călăraşi – 7

Prahova – 7

Hunedoara – 6

Ialomiţa – 5

Olt – 5

Harghita – 4

Maramureş – 4

Neamţ – 4

Sălaj – 4

Giurgiu – 3

Satu Mare – 3

Brăila – 2

Caraş – Severin – 2

Teleorman – 2

Bistriţa – Năsăud – 1

Dâmboviţa – 1

Mehedinţi – 1

Vrancea – 1

Covasna – 0

Iaşi – 0

Vaslui – 0

sursă: Grupul de Comunicare Strategică

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

ALBA: 27 cazuri COVID înregistrate în ultimele 24 de ore. Incidența în municipii, orașe și comune din județ

Publicat

În ultimele 24 de ore, în județul Alba au fost înregistrate 27 de cazuri noi COVID-19, potrivit datelor transmise de DSP Alba, luni, 1 martie.

De la începutul pandemiei, 15.673 de persoane au fost confirmate pozitiv în județul Alba. Dintre acestea 14279 au fost declarate vindecate și s-au înregistrat 419 decese.

Duminică, în Alba au fost prelucrat 316 probe, la SJU. Numărul total de teste efectuate până în prezent în județ a ajuns la 171521.

Lista localităților din care provin persoanele confirmate în ultimele 24 de ore:

Urban (18 cazuri noi)

Alba Iulia – 6

Sebeș – 4

Aiud – 2

Cugir – 2

Abrud – 1

Blaj – 1

Ocna Mureș – 1

Teiuș – 1

Rural (9 cazuri noi)

Bistra – 1

Ciugud – 1

Gârbova – 1

Ighiu – 1

Livezile – 1

Mihalț – 1

Sântimbru – 1

Săsciori – 1

Vidra – 1

Incidența cazurilor COVID la 14 zile în județul Alba (15-28 februarie)  2,34 (anterior 2,36).

TOP localități – Rata incidenței cazurilor noi COVID-19 la 14 zile (județul Alba):

Mediul urban:

Localitate – cazuri în perioada 15-28 februarie – incidența cazurilor COVID-19:

Alba Iulia – 418 cazuri – 5,47 (anterior 5,60)

Teiuș – 26 cazuri – 3,58 (anterior 3,71)

Sebeș – 109 cazuri – 3,31 (anterior 3,37)

Aiud – 40 cazuri – 1,57 (anterior 1,49)

Cugir – 35 cazuri – 1,36 (anterior 1,48)

Ocna Mureș – 19 cazuri – 1,36 (anterior 1,29)

Blaj – 27 cazuri – 1,30 (anterior 1,25)

Abrud – 5 cazuri – 0,95 (anterior 0,76)

Câmpeni – 4 cazuri – 0,54 (anterior 0,54)

Baia de Arieș – 2 cazuri – 0,52 (anterior 0,52)

Zlatna – 2 cazuri – 0,25 (anterior 0,25)

Mediul rural:

Localitate – cazuri în perioada 15-28 februarie – incidența cazurilor COVID-19

Șpring – 28 cazuri –  10,63 (anterior 10,63)

Ceru-Băcăinți – 2 cazuri – 7,09 (anterior 7,09)

Ponor – 4 cazuri – 5,86 (anterior 5,86)

Mihalț – 12 cazuri – 3,66 (anterior 3,36)

Berghin – 7 cazuri – 3,65 (anterior 3,65)

Cricău – 7 cazuri – 3,49 (anterior 3,49)

Ciugud – 10 cazuri – 3,06 (anterior 2,76)

Doștat – 3 cazuri – 2,93 (anterior 2,93)

Crăciunelu de Jos – 6 cazuri – 2,80 (anterior 2,80)

Pianu – 9 cazuri – 2,51 (anterior 2,51)

Livezile – 3 cazuri – 2,46 (anterior 1,64)

Rădești – 3 cazuri – 2,30 (anterior 2,30)

Șibot – 5 cazuri – 2,05 (anterior 2,05)

Citeste mai mult
Publicitate

EDUCAȚIE

BACALAUREAT 2021: Modele de subiecte pentru examen publicate de minister. Testele de antrenament pe discipline, setul al doilea

Publicat

examen

Primul set de teste de antrenament (modele de subiecte) pentru examenul de Bacalaureat 2021 a fost publicat de Ministerul Educației. Baremele vor fi cunoscute vineri.

Simularea pentru examenul național de Bacalaureat se desfășoară în luna martie. Examenul propriu-zis va fi în perioada 14-25 iunie, cele orale, respectiv 28 iunie – 1 iulie, cele scrise. Primele rezultate vor fi publicate în 5 iulie, iar cele finale, în 9 iulie.

Vezi și BACALAUREAT 2021: Primele TESTE de antrenament și BAREME pentru examen, publicate de minister. Modele de subiecte pe discipline

TESTE de Antrenament / Modele de subiecte / BACALAUREAT 2021 – setul doi:

Modele de subiecte / Teste pregătire la Limba și literatura ROMÂNĂ – BACALAUREAT 2021:

Real tehnologic:

Test 2 Română

Uman/Pedagogic:

Test 2 Română

Modele de subiecte / Teste pregătire la MATEMATICĂ – Bacalaureat 2021:

Matematică-informatică

Test 2 Mate-Info

Matematică – Științe ale Naturii

Test 2 Mate-Științe Nat

Matematică – Tehnologic

Test 2 Mate-Tehn

Matematică – Pedagogic

Test 2 Mate-Ped

Modele de subiecte / Teste pregătire ISTORIE – Bacalaureat 2021:

Test 2 Istorie

Modele de subiecte / Teste de pregătire ANATOMIE – Bacalaureat 2021:

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate