Contacteaza-ne si pe

EVENIMENT

MOTIVAREA instanţei în cazul medicului Ionel Mucea de la spitalul din Alba Iulia. De ce a decis Tribunalul că trebuie să primească 20.000 de lei daune morale

avatar

Publicat

în

spital spitalul judetean alba iuliaDecizia Tribunalului Alba, prin care medicul Ionel Mucea, care şi-a pierdut anul trecut funcţia de şef secţie Terapie Intensivă de la Spitalul Judeţean de Urgenţă din Alba Iulia, primeşte daune morale în valoare de 20.000 de lei de la unitatea medicală, a rămas definitivă şi a fost motivată de magistraţi.

Reamintim că medicul a fost demis din funcţie în iulie 2016. Decizia a fost luată după ce doctorul a fost implicat într-un conflict cu aparţinătorul unei bolnave internate în secţie. Ulterior, instanţa a anulat Decizia nr. 237/2016 emisă de Spitalul Judeţean de Urgenţă Alba Iulia şi a dispus repunerea sa în funcţie.

Vezi şi Decizie la Tribunalul Alba: Medicul Ionel Mucea revine pe funcţia de şef secţie la Spitalul din Alba Iulia. Va primi 20.000 de lei, daune morale

Precizări din motivarea instanţei – cum a fost demis din funcţie medicul cu experienţă de 13 ani la ATI – Spitalul Judeţean Alba

“La data de 9.12.2014 reclamantul şi pârâtul au modificat raportul de muncă şi au încheiat un act adiţional la contractul individual de muncă mai sus menţionat, intitulat „Contract de administrare a secţiei/laboratorului/serviciului medical A.T.I.”, având ca obiect „organizarea şi conducerea activităţii secţiei/laboratorului sau serviciului medical A.T.I. pe baza obiectivelor şi indicatorilor specifici de performanţă … în scopul furnizării de servicii medicale şi alte servicii, pe baza principiilor privind echitatea, necesitatea, eficacitatea, calitatea şi eficienţa

Contractul de administrare a fost încheiat pentru perioada 9.12.2014 – 9.12.2017 şi poate înceta în cazul în care intervine revocarea din funcţie a şefului de secţie, fie pentru nerealizarea indicatorilor de performanţă ai managementului secţiei, timp de minim un an, din motive imputabile acestuia, fie pentru neîndeplinirea obligaţiilor asumate prin contract – art. VI lit.b) din contract.

Invocând dispoziţiile art. VI lit. b) pct. 2 (teza II-a) din contractul de administrare şi existenţa unui aviz de etică, angajatorul a decis, la data de 23.06.2016, revocarea reclamantului din funcţia de medic şef al Secţiei A.T.I. din cadrul Spitalului Judeţean de Urgenţă Alba Iulia şi încetarea contractului de administrare, fără a se preciza în cuprinsul deciziei de revocare emise, care dintre obligaţiile înscrise la art. IV lit. A.2 pct. 1 – 35 au fost încălcate de către reclamant. (fila 20)

Contestatorul (medicul Ionel Mucea – n.r.) a apreciat că lipsa din conţinutul deciziei menţionate a menţiunilor obligatorii reglementate de art. 252 alin. 2 din Legea nr. 53/2003 are ca efect nulitatea absolută a acestei decizii, însă, după cum se poate observa din conţinutul său, această decizie nu a fost emisă de angajator în exercitarea prerogativei sale disciplinare de care dispune conform art. 247 alin. 1 din Codul muncii, întrucât nu a fost precedată de efectuarea unei cercetări disciplinare şi nici nu a fost aplicată o sancţiune disciplinară dintre cele prevăzute de art. 248 alin. 1 sau 2 din Codul muncii.

Nu se poate reţine că analiza unui incident de către consiliul de etică suplineşte rolul cercetării disciplinare, chiar dacă procedurile sunt asemănătoare, întrucât consiliul de etică este un for de autoritate morală, constituit în cadrul spitalelor publice, în vederea garantării punerii în valoare a principiilor morale sau deontologice în cadrul sistemului de sănătate, aşa cum rezultă din dispoziţiile art. 1 lit. e) din Ordinul Ministerului Sănătăţii nr. 145/2015. Calificarea unor fapte ca “incident etic” de către Consiliul de Etică este prealabilă unei eventuale cercetări disciplinare, întrucât, semnifică numai stabilirea unei situaţii de potenţială nerespectare a principiilor morale sau deontologice, conform art. 1 alin. 1 lit. c) din OMS 145/2015.

Aşadar, instanţa apreciază că prin deciziile nr. 237/23.06.2016 şi nr. 243/27.06.2016 angajatorul intimat a procedat la modificarea raportului de muncă al contestatorului, reglementat de contractul individual de muncă nr. 4249/29.04.2003 modificat prin actul adiţional nr. 100/9.12.2014, urmând a se analiza dacă, această modificare a contractului individual de muncă este sau nu validă, prin prisma dispoziţiilor art. VII din contract şi a art. 41 din Codul muncii.

Astfel, potrivit convenţiei părţilor, respectiv art. IV pct. B.1. pct. 2 din contractul de administrare nr. 100/9.12.2014, managerul spitalului are „dreptul de a elibera din funcţie şeful de secţie” numai în cazul nerealizării indicatorilor specifici de performanţă ai managerului timp de cel puţin un an, această situaţie constituind şi motiv de încetare a contractului de administrare, conform art. VI lit. b) teza I din acelaşi contract.

Din înscrisurile anexate în probaţiune rezultă, fără dubiu, că revocarea din funcţie a contestatorului, a fost întemeiată pe dispoziţiile art. VI lit. b) teza a II-a din contractul de administrare. Această clauză, însă, indică un alt motiv de încetare a contractului de administrare (faţă de cel mai sus menţionat), fără a conferi dreptul managerului de a revoca din funcţie şeful de secţie pentru „neîndeplinirea obligaţiilor asumate prin contractul de administrare”.

Stare conflictuală mocnită între medic şi personalul secţiei, pe de o parte, şi aparţinătorul pacientului, pe de alta

“A reţinut Consiliul de Etică faptul că între medic şi personalul secţiei pe de o parte şi aparţinător pe de altă parte, a existat până la acea dată o „stare conflictuală mocnită”, generată de aparţinătorul care nu a respectat în mod repetat şi pentru o perioadă îndelungată de timp programul de vizită al secţiei şi a manifestat imixtiune în actul medical. (fila 21)

Declaraţiile martorilor O.O., V.V. şi S.S. coroborate cu înscrisurile depuse în probaţiune – conduc la concluzia că atitudinea şi limbajul necorespunzător manifestat de contestator în data de 27 mai 2016 faţă de un aparţinător au fost rezultatul provocării în formă continuată venită din partea aparţinătorului însuşi. Acesta deţinea o cartelă de acces în incinta Secţiei A.T.I. pe care o utiliza şi în afara programului de vizitare a pacienţilor, deranja buna desfăşurare a activităţii în cadrul secţiei şi, în timp, „a ajuns … să treacă peste procedurile medicale”, solicitând în mod direct consultul unui medic de specialitate încadrat în altă secţie a spitalului, „peste acordul” contestatorului – medicul curant, care ar fi fost obligatoriu, conform procedurilor medicale.

În plus, cu o zi înainte de producerea incidentului care a fost calificat drept incident etic, acelaşi aparţinător, în prezenţa personalului subordonat contestatorului a exprimat aprecieri faţă de calităţile manageriale ale contestatorului, considerându-le inferioare. De altfel, în repetate rânduri, aparţinătorul şi-a exprimat nemulţumirea şi faţă de calitatea prestaţiei personalului auxiliar al secţiei conduse de contestator, fapt care a generat nemulţumiri din partea personalului. aduse – mai mult sau mai puţin – la cunoştinţa contestatorului care era şeful secţiei.

Aşadar, limbajul vulgar folosit de contestator, în contextul mai sus arătat, este de condamnat din punct de vedere etic şi eventual pe tărâm disciplinar în cadrul raportului de muncă, nefiind antrenată însă, în această situaţie, răspunderea civilă contractuală conform de art. V alin. 2 din contractul de administrare.

Nu se poate reţine în sarcina contestatorului o culpă nici pentru neîndeplinirea obligaţiilor reglementate de dispoziţiile art. 3 şi art. 27 din contractul de administrare, aşa cum afirmă intimatul prin întâmpinare, întrucât contestatorul a asigurat condiţiile necesare acordării de asistenţă medicală de calitate de către personalul din secţia A.T.I. şi a asigurat respectarea prevederilor legale privind drepturile pacientului de către personalul medical din subordine pentru pacienta al cărei aparţinător a depus memoriul antemenţionat.

(…)nefiind dovedită încălcarea de către contestator a nici uneia dintre obligaţiile contractuale asumate prin Contractul de administrare nr. 100/9.12.2014, instanţa apreciază că dispoziţia de revocare din funcţie a contestatorului este neîntemeiată”.

Emiterea deciziei de revocare din funcţie a prejudificat grav dreptul medicului la propria imagine profesională

„(…) coroborând declaraţiile martorilor O.O., V.V. şi S.S., se concluzionează că, în urma emiterii deciziei contestate, medicul a suferit intens în plan afectiv, considerându-se umilit, astfel încât a declarat că intenţionează să plece din spital (prin pensionare ori transfer) pentru a scăpa de acest stres.

Se apreciază că emiterea deciziei de revocare din funcţie în condiţiile factuale mai sus descrise, a fost de natură a prejudicia grav dreptul contestatorului la propria imagine profesională. Contestatorul a fost managerul secţiei A.T.I. o perioadă de peste 10 ani, fiind un specialist foarte apreciat şi bucurându-se de o prestanţă deosebită în rândul colegilor.

În condiţiile în care managerul spitalului nu era străin de starea tensionată creată de aparţinător în cadrul secţiei conduse de contestator – aspect rezultat din procesul verbal nr. 7/2016 al Consiliului Etic (fila 82), revocarea sa din funcţie, ca urmare a adresării unor injurii unui aparţinător care l-a provocat şi l-a jignit timp de câteva luni, a avut ca efect ştirbirea nejustificată a imaginii, a onoarei şi a demnităţii sale; aceste valori este inadmisibil a fi ignorate.

Este de remarcat şi faptul că regretând izbucnirea verbală, contestatorul a prezentat scuze publice aparţinătorului şi separat managerului spitalului, gesturi care, în contextul concret al evenimentelor mai sus descrise, denotă o persoană cu valori şi principii morale ridicate, pentru care salvarea de vieţi are prioritate.

(…) ţinând seama de importanţa valorilor lezate, respectiv dreptul la imaginea profesională şi dreptul la respectul cuvenit nobilei profesii de medic – valori ce par a fi uitate în detrimentul orgoliilor nemăsurate – precum şi de intensitatea cu care a fost percepută vătămarea de către contestator, instanţa apreciază că pentru repararea prejudiciului moral suferit de acesta nu este suficientă doar repunerea sa în situaţia anterioară emiterii deciziei contestate, ci se impune acordarea unei dezdăunări materiale, care va fi stabilită în sarcina intimatului la suma de 20.000 lei.”

1 Comentariu

1 Comentariu

  1. avatar

    Jenu

    luni, 17.07.2017 la 23:04

    Și??… Responsabilități?? Vreo demisie pe masă a managerului?. Responsabilul să plătească cu capul!! Ai auzit de așa ceva. DEMISIA

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

ECONOMIE

VIDEO: Blocul Național Sindical pichetează Prefectura Alba. Vezi solicitările

avatar

Publicat

în

Zeci de sindicaliști aparținând Filialei Alba a Blocului Național Sindical pichetează, luni după-amiaza, de la ora 15.00 Prefectura Alba. Revendicările acestora vizează trecerea contribuțiilor sociale de la angajator la angajat și modificarea legii dialogului social.

Acțiunea de protesta obținut autorizație între orele 15.00 – 16.00. Oamenii, foarte gălăgioși, s-au adunat în fața instituției cu câteva minute mai devreme.

Aceştia au solicitat întâlnire cu prefectul de Alba, Dănuţ Hălălai.

“Aici, la Prefectura Alba, m găsit înţelegere, în Comisia de Dialog Social, au fost transmise mesajele noastre mai departe. Dorim să atragem atenţia Guvernului, să vină la dialog”, a spus preşedintele BNS Filiala Alba, Crăciun Herlea.

Proteste similare s-au desfăşurat, luni, în mai multe zone din ţară.

”Județele în care se desfășoară acțiunile de protest sunt: Alba, Arad, Argeș, Bihor, Bistrița Năsăud, Botoșani, Brașov, Brăila, Buzău, Caraș Severin, Cluj, Constanța, Dâmbovița, Dolj, Gorj, Iași, Hunedoara, Maramureș, Mehedinți, Mureș, Olt, Prahova, Sălaj, Satu Mare, Sibiu, Suceava, Timiș, Vaslui, Vrancea și Municipiul București”, anunță BNS.

„Cetățenii români sunt forțați să fie cobai pentru măsuri și politici netestate nicăieri în lume!

De la 1 ianuarie, faţă de angajații proprii, angajatorul mai are o singură obligație, cea de plată a celor 400 de euro – salariul minim brut promis de la 1 ianuarie 2018.

Bolile profesionale, pierderea capacității de muncă, ca urmare a unui accident de muncă sau ca urmare a unei îmbolnăviri cauzate de condițiile de muncă inadecvate, pierderea locului de muncă, ca urmare a deciziei angajatorului de a-și optimiza costurile, toate sunt riscuri ce vor fi suportate integral de către salariat, statul și angajatorul au decis să renunțe la astfel de responsabilități”, susţin protestatarii.

Sindicaliştii precizează că securitate socială înseamnă plasă de siguranță pentru riscuri precum: îmbătrânire, boală, pierderea locului de muncă sau pierderea temporară a capacității de muncă şi că oriunde în lume, pentru asigurarea acestor riscuri, finanțarea se asigură de angajator și angajat împreună.

„Finanțarea colectivă presupune punerea laolaltă a resurselor individuale pentru binele comun. Efectul este, de obicei, o redistribuire a veniturilor între generații și de la membrii mai bogați ai societății către cei care câștigă sau au câștigat mai puțin.

Guvernul vrea:

Ca Tu, salariatule, să preiei toate riscurile și problemele sistemului public de pensii și ale istemului public de sănătate!

Ca TU, salariatule, să fii responsabil pentru colectarea contribuțiilor sociale în locul statului!

Populația României îmbătrânește, migrarea forței de muncă în afara țării accentuează acest process; azi, sistemul public de pensii, ca și cel public de sănătate supraviețuiesc cu subvenții de la bugetul de stat. Azi, salariații și angajatorii lor asigură 80% din resursele fondului public de sănătate, dar salariații reprezintă mai puțin de 30% din numărul beneficiarilor. Această povară va fi dusă de la 1 ianuarie doar de către salariați.

Se mută astfel problema colectării contribuțiilor sociale de la ANAF către angajat; dacă va vrea să primească drepturile pentru care A CONTRIBUIT, salariatul trebuie să-l oblige pe patron să plătească.

Raportul de forțe este însă unul net în favoarea angajatorului”, se mai arată în comunicatul privind protestul de luni.

În actualizare

 

Citește mai departe

EVENIMENT

Dosar penal: ucidere din culpă în cazul accidentului aviatic din Alba. Avionul nu era înmatriculat!

avatar

Publicat

în

Procurorii Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Alba Iulia au deschis un dosar penal in rem pentru ucidere din culpă în cazul accidentului aviatic din apropiere de Vințu de Jos, în urma căruia pilotul unui avion de agrement de mici dimensiuni, și-a pierdut viața. Potrivit procurorilor, sâmbătă s-a început urmărirea penală cu privire la infracțiunea de vătămare corporală din culpa, preschimbată luni în ucidere din culpă după moartea pilotului.

De asemenea, s-a extins urmărirea penală în legătură cu încălcări ale codului aerian civil. ”Este vorba despre exploatarea unei aeronave fără ca aceasta să posede un certificate de înmatriculare, de înregistrare sau de identificare și un certificate sau o autorizație de navigabilitate sau un document echivalent. Din primele cercetări se pare că aeronava nu era înmatriculată sau înregistrată” a declarat purtătorul de cuvânt al Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Alba Iulia, Mihaela Chicea.

Informații similare vin și dinspre Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile. Din aceste motive, reprezentanții acestei instituții nu vor ridica epava aeronavei.

Dosarul este înregistrat la Parchetul Curții de Apel Alba Iulia, poliția realizând cercetările.

Omul de afaceri albaiulian Zaharie Groza (60 de ani) a murit la spital, în urma accidentului de avion în care a fost implicat în acest weekend. Reamintim că acesta pilota avionul de mici dimensiuni, proprietate personală, şi a fost nevoit să aterizeze forţat, sâmbătă, în jurul orei 14.30, pe un câmp în apropiere de Vinţu de Jos.

Vezi FOTO VIDEO Un avion de mici dimensiuni a ATERIZAT FORŢAT, lângă Vinţu de Jos

A suferit politraumatisme şi a fost transportat cu elicopterul SMURD la o clinică din Târgu-Mureş.

Zaharie Groza (60 de ani), administratorul firmei „7 Uşi”, era pilot experimentat şi pasionat de zboruri de agrement, cu avionul pe care îl deţinea și-l întreţinea singur.

Sâmbătă după-amiaza, după accident, Groza ar fi spus că zbura doar de zece minute, când a fost nevoit să aterizeze forțat, deoarece l-ar fi „întors niște rafale de vânt”. Apelul la 112 a fost făcut de o persoană care a observat incidentul.

La faţa locului s-au deplasat de urgenţă echipaje SMURD şi ulterior elicopterul SMURD. Era conştient imediat după accident, însă avea politraumatisme, fracturi deschise şi alte leziuni.

Omul de afaceri a mai fost implicat şi în 2013, într-un accident similar. Pe 21 iunie, acum patru ani, avionul pe care îl pilota s-a prăbuşit foarte aproape de malul râului Mureş, la Teleac, lângă Alba Iulia. Şi atunci a fost nevoit să aterizeze forţat, după probleme la motorul aparatului de zbor.

Citește mai departe

EVENIMENT

Autoritatea Electorală Permanentă, control la PNL Alba. Verifică cum s-au cheltuit banii la alegeri

avatar

Publicat

în

Reprezentanții Autorității Electorale Permanente au desfășurat un control la sediul PNL Alba, la sfârșitul săptămânii trecute. Cu acest prilej au fost verificate toate documentele legate de alegerile din 2016. Reprezentanții PNL Alba au confirmat controlul, dar au spus că este unul normal, pe care AEP îl face o dată la doi ani. 

AEP are atribuții privind verificarea legalității surselor de finanțare pentru activitățile de publicitate politică, dar poate verifica și alte aspecte în ceea ce privește finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale.

Surse din cadrul PNL Alba au declarat că au fost verificate contractele privind producția materialelor publicitare, facturile fiscale, extrasele de cont, ordinele de plată și alte documente.

Citește mai departe

EVENIMENT

FOTO: Demonstrație de NESIMȚIRE la Alba Iulia. Cuvinte și desene obscene, pe zidurile Cetății

avatar

Publicat

în

O nouă demonstrație de nesimțire în Cetatea Alba Carolina a fost semnalată duminică de un cititor Alba24. Pe zidurile din cărămidă au apărut mai multe graffiti-uri cu vopsea albastră, reprezentând desene și cuvinte obscene.

Nu este pentru prima dată când pe zidurile cetății apar, „peste noapte”, mesaje sau desene scrise cu vopsea. În urmă cu aproximativ un an și jumătate, o persoană necunoscută a ținut să-și „arate iubirea” cu un mesaj „pictat” cu spray negru pe Latura de Vest a Cetății.

„Mii de mulțumiri mândrilor compatrioți ce știu să trezească sentimente și emoții puternice in inimile copiilor noștri care vor putea citi cu nesaț de aici înainte triumfătoarele mesaje postate pe zidurile încărcate de istoria locurilor”, ne-a transmis cititorul Alba24.

Dacă ești martor la un eveniment deosebit pe care vrei să îl vadă toată lumea poți trimite informații, imagini sau secvențe video pe pagina de facebook Alba24 sau pe Ştirea Ta pe Alba24.ro. De asemenea ne puteți contacta pe WhatsApp la numărul de telefon: 0728/ 950. 998

Citește mai departe

EVENIMENT

Profesorul Nicolae Ota, fost director la Colegiul Național HCC din Alba Iulia, a încetat din viaţă

avatar

Publicat

în

Profesorul albaiulian Nicolae Ota a încetat din viaţă, duminică seara, după o luptă aprigă cu o boală necruţătoare.

“A iubit foarte mult elevii, cadrele didactice şi învăţământul, în general. Vă mulţumesc pentru faptul că aţi donat sânge şi aţi fost alături de noi în această perioadă zbuciumată a familiei mele. Este dovada preemptorie că a fost foarte iubit de elevi. Fără gestul vostru extraordinar, nu ar fi trăit atât de mult, doi ani şi vreo trei-patru luni. Sit tibi terra levis! În seara asta ne-a părăsit, după o aprigă şi demnă luptă cu boala. Psihicul său puternic l-a ajutat să lupte atât de mult timp cu maladia”, a scris fiul său, pe Facebook.

Nicolae Ota a fost unul dintre cei mai cunoscuţi profesori din judeţul Alba. El a fost ales, în 1990, ca reprezentant al învăţământului în Consiliul Provizoriu Judeţean Alba. Între 1990 şi 1997 a fost ales director al Colegiului Naţional „Horea, Cloşca şi Crişan”, iar ani la rând a fost desemnat de către directorii şcolilor din judeţ, în fruntea Casei Corpului Didactic. Profesorul de pedagogie şi psihologie a modelat zeci de generaţii de elevi. A primit distincția de Profesor Evidenţiat, Ordinul Meritul pentru Învăţământ în Grad de Comandor și diplome de Fidelitate şi Excelenţă.

La câteva minute după anunţul pe reţeaua de socializare, privind trecerea profesorului în nefiinţă, au fost transmise zeci de mesaje de condoleanţe, familiei.

Citește mai departe

EVENIMENT

Pilotul avionului care a aterizat forţat la Vinţu de Jos, omul de afaceri Zaharie Groza, a decedat

avatar

Publicat

în

Omul de afaceri albaiulian Zaharie Groza (60 de ani) a murit la spital, în urma accidentului de avion în care a fost implicat în acest weekend. Reamintim că acesta pilota avionul de mici dimensiuni, proprietate personală, şi a fost nevoit să aterizeze forţat, sâmbătă, în jurul orei 14.30, pe un câmp în apropiere de Vinţu de Jos.

Vezi FOTO VIDEO Un avion de mici dimensiuni a ATERIZAT FORŢAT, lângă Vinţu de Jos

A suferit politraumatisme şi a fost transportat cu elicopterul SMURD la o clinică din Târgu-Mureş.

“De astăzi, tata Zary este cu Domnul. Vă rog să vă rugați pentru mama și familia noastră”, a scris fiul său, duminică, pe Facebook.

Zaharie Groza (60 de ani), administratorul firmei „7 Uşi”, era pilot experimentat şi pasionat de zboruri de agrement, cu avionul pe care îl deţinea. Şi-l întreţinea singur.

Sâmbătă după-amiaza, după accident, Groza ar fi spus că zbura doar de zece minute, când a fost nevoit să aterizeze forțat, deoarece l-ar fi „întors niște rafale de vânt”. Apelul la 112 a fost făcut de o persoană care a observat incidentul.

La faţa locului s-au deplasat de urgenţă echipaje SMURD şi ulterior elicopterul SMURD. Era conştient imediat după accident, însă avea politraumatisme, fracturi deschise şi alte leziuni.

Omul de afaceri a mai fost implicat şi în 2013, într-un accident similar. Pe 21 iunie, acum patru ani, avionul pe care îl pilota s-a prăbuşit foarte aproape de malul râului Mureş, la Teleac, lângă Alba Iulia. Şi atunci a fost nevoit să aterizeze forţat, după probleme la motorul aparatului de zbor.

Vezi și știrea cu accidentul din 2013: FOTO: Un avion de mici dimensiuni a aterizat forţat pe o păşune, la Teleac. Pilotul, patron la o firmă din Alba Iulia, a fost rănit

Condiţiile în care s-au petrecut accidentul din 21 octombrie sunt cercetate de Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Alba Iulia.

Citește mai departe

EVENIMENT

Cod Galben şi Portocaliu de ploi şi vânt puternic, până MARŢI, în sudul județului

avatar

Publicat

în

Administraţia Naţională de Meteorologie a emis avertizări Cod Galben şi Cod Portocaliu de ploi abundente şi vânt puternic, pentru mai multe zone din ţară, în perioada 23-24 octombrie.

Codul Galben de ploi abundente şi intensificări ale vântului (în special la munte) este valabil de luni, 23 octombrie, ora 10.00 până marţi, 24 octombrie, ora 23.00.

Potrivit ANM, luni dimineaţa, aria ploilor se va extinde dinspre vest cuprinzând treptat cea mai mare parte a țării. În intervalul menționat în Oltenia, cea mai mare parte a Munteniei (inclusiv în zona municipiului București), local în Transilvania, precum și în zonele montane și submontane, se vor cumula cantități de apă ce vor depăși local 20-30 l/mp și izolat 40 l/mp.

În zona Carpaților Meridionali și a Carpaților de Curbură, se vor cumula cantități de apă pe arii extinse între 30 și 50 l/mp și izolat peste 60 l/mp.
Vântul va avea intensificări, local și temporar, în majoritatea regiunilor, cu viteze de 50-55 km/h, iar la munte, cu precădere în zona înaltă a Carpaților Meridionali, vor fi rafale de peste 70-80 km/h.

Temperaturile vor scădea de la o zi la alta, astfel încât la mijlocul săptămânii vremea va deveni rece în toată țara. La munte, la altitudini mari, trecător vor fi precipitații mixte.

Avertizarea Cod Portocaliu de ploi abundente este pentru perioada 23 octombrie, ora 12.00 – 24 octombrie, ora 18.00.
Sunt vizate zonele deluroasă și montană ale județelor Mehedinți, Gorj, Vâlcea, Argeș și Dâmbovița.

În intervalul menționat, în zonele amintite, cantitățile de apă vor depăși pe arii extinse 50-60 l/mp și izolat 80 l/mp.

sursa: meteoromania.ro

Citește mai departe

EVENIMENT

ACCIDENT pe DN1, la Sântimbru. A fost activat Planul Roşu de intervenţie. 9 persoane, la spital

avatar

Publicat

în

credit foto: InfoTrafic Jud. Alba (Facebook)

Un accident rutier s-a petrecut duminică, în jurul orei 12.30, pe DN1, la ieşire din Alba Iulia spre Cluj, zona sensului giratoriu Sîntimbru. A fost activat Planul Roşu de intervenţie, având în vedere că în evenimentul rutier au fost implicate, din primele informaţii, 10 persoane.

Este vorba despre o coliziune între trei maşini. Una dintre persoane ar fi rănită mai grav, la un picior.

„Traficul rutier este îngreunat pe DN1, în dreptul localităţii Sîntimbru, în zona unui sens giratoriu. Trei autoturisme implicate. O persoană rănită, posibil grav, Alte 9, transportate la spital”, a transmis IPJ Alba.

Circulaţia este îngreunată pe sensul dinspre Teiuş (Cluj), potrivit sursei citate.

UPDATE: Potrivit ISU Alba, pentru gestionarea misiunii de salvare, la faţa locului au fost dislocate o unitate de terapie intensivă SMURD, cinci echipaje medicale SMURD şi Serviciul Judeţean de Ambulanţă Alba, o autospecială complexă de stingere şi descarcerare şi un echipaj de descarcerare.

UPDATE1: ISU Alba a comunicat că după ora 13.00 a fost dezactivat Planul Roşu de intervenţie. Au primit asistenţă medicală la faţa locului şi ulterior au fost transportate la spital 9 persoane, dintre care 6 prezentau leziuni minore. Pentru a 10-a persoană implicată în accident nu a fost nevoie de transport la spital.

UPDATE2: Centrul INFOTRAFIC din Inspectoratul General al Poliţiei Române a informat că, la ora 13.00, în judeţul Alba, traficul rutier era îngreunat pe DN1 Alba Iulia  – Teiuş, în localitatea Sântimbru din cauza unui accident rutier în care au fost implicate trei autoturisme.

Estimările erau că traficul rutier urma să fie reluat, în condiţii normale, în 30-45 de minute.

UPDATE3: IPJ Alba a transmis, în jurul orei 13.40, că a fost reluată circulaţia rutieră pe ambele sensuri, pe DN1, în dreptul localităţii Sîntimbru.

UPDATE4: Tot din primele date după evenimentul rutier, autoturismele implicate sunt înmatriculate în judeţul Alba (Ford, Volkswagen şi Dacia Logan). Accidentul s-ar fi produs din cauza nepăstrării distanţei în mers. Poliţia stabileşte condiţiile exacte în care s-a petrecut accidentul.

Revenim cu amănunte.

Citește mai departe

CÎMPENI

ARDE PĂDUREA la Sălciua. Incendiul s-a întins pe 10 hectare. Pompierii și sătenii se luptă cu focul

avatar

Publicat

în

credit foto: Andrei Alexa (www.andreialexa.ro)

Un incendiu a izbucnit vineri seara, pe raza comunei Sălciua. Pentru stingerea acestuia, au intervenit pompieri din Cîmpeni, alături de săteni din zonă, membri SVSU şi pădurari. Suprafaţa afectată s-a extins la 10 hectare. Flăcările au fost stinse abia duminică după-amiaza, în jurul orei 17.00.

Focul a cuprins o suprafaţă de vegetaţie uscată şi litieră, într-o zonă împădurită, în apropierea localităţii Sălciua de Sus.

UPDATE: Vineri seara, ISU Alba intervinea cu un echipaj format din cinci persoane şi o autospecială.

UPDATE1: Sâmbătă, în jurul amiezei, pompierii (7 subofiţeri) din Cîmpeni, cinci voluntari de la SVSU Sălciua şi doi pădurari încă acţionau pentru stingerea incendiului. A fost afectată de flăcări o suprafaţă de aproape patru hectare de teren.

UPDATE2: Incendiul se manifesta şi sâmbătă seara, în jurul orei 23.00.

UPDATE3: ISU Alba a transmis, duminică dimineaţa, că pompierilor din Cîmpeni li s-au alăturat colegii din Aiud (în total intervin 34 de subofiţeri), iar în locaţia respectivă deja acţionau voluntarii de la SVSU Sălciua. Şi grupa operativă pentru coordonarea intervenţiei este, duminică, la Sălciua. Focul s-a extins pe 10 hectare, fiind afectată vegetaţie uscată, litieră şi crengi sau trunchiuri de copaci căzute.

UPDATE4: Incendiul a fost stins, duminică după-amiaza, în jurul orei 17.00. Pompierii şi voluntarii SVSU au reuşit să lichideze focarele izolate din perimetrul de 10 hectare afectat (vegetaţie uscată, litieră din pădure).

 

Citește mai departe

ADMINISTRATIE

Primăria Alba Iulia vrea să scaneze oraşul tridimensional, cu drone speciale, pentru o machetă 3D

avatar

Publicat

în

Primăria municipiului Alba Iulia semnează un nou protocol de colaborare în cadrul proiectului „Smart City” 2018. O firmă din judeţul Ilfov propune crearea unei machete 3D a oraşului, prin care va putea fi explorat cu ajutorul unor căşti pentru realitate virtuală. Pentru realizarea acesteia, se va face scanarea tridimensională a localităţii, cu utilizarea unor drone profesionale. De asemenea, se va pune la dispoziţia municipalităţii şi o machetă fizică a oraşului sau a unor zone selectate.

Investiţia este estimată la valoarea de 200.000 de euro, fiind suportată integral de firmă, Virtual Reality SRL, cu sediul în Domneşti, Ilfov, pe „modelul” celoralte parteneriate încheiate în cadrul proiectului „Alba Iulia Smart City 2018”.

În documentaţia ce va fi prezentată consilierilor locali, pentru aprobare, în şedinţa din 26 octombrie, se arată că proiectul de realizare a machetei 3D şi a celei fizice a oraşului „răspunde unei solicitări UE, de realizare a unei baze digitale cu monumentele şi obiectivele din patrimoniu şi se adresează atât publicului larg, prin posibilitatea explorării oraşului şi obiectivelor de interes turistic, cât şi autorităţilor şi specialiştilor, permiţând sprijinirea proiectelor din domeniul dezvoltării urbane, infrastructurii, mobilităţii, promovării oraşului şi turismului”.

Pentru realizarea celor două obiective va lucra o echipă de 8 specialişti din cadrul firmei menţionate.

Practic, se va măsura, procesa, scana şi digitiza complet locaţia fizică a municipiului Alba Iulia, fiind posibilă astfel exportarea modelului 3D, iar acesta va fi integrat într-o aplicaţie software dedicată explorării virtuale a oraşului, de tip desktop, respectiv VR, cu ajutorul unui aparat specific (cască pentru realitate virtuală). De asemenea, modelul dezvoltat permite realizarea, cu ajutorul maşinilor speciale cu comandă numerică (CNC) a unei machete fizice a municipiului sau a unor porţiuni selectate, după cum se mai precizează în proiectul adus în atenţia Consiliului Local Alba Iulia.

Etape:

– scanarea tridimensională completă, la înaltă rezoluţie şi precizie, a întregii suprafeţe a proiectului, aşa cum a fost ea perimetrată şi evidenţiată în planurile de situaţie propuse; colectarea datelor se va face în perioada noiembrie – ianuarie 2018

– modelarea 3D a tuturor clădirilor ce urmează a face parte componentă din proiectul final; procesarea date şi creara modelului 3D se face în perioada ianuarie – februarie 2018

– realizarea planului de amplasament suprapus peste planul de situaţie 3D scanat în prealabil şi alegerea poziţiilor optime a clădirilor principale, ale anexelor, drumurilor, căilor de acces, obiectivelor istorice etc

– realizarea unei aplicaţii interactive 3D (cu opţiune pentru VR) pentru desktop prin intermediul căreia, având la dispoziţie un calculator cu performanţe medii, se poate explora în mod virtual, zona de interes; dezvoltarea aplicaţiei auxiliare: februarie- martie 2018

– pentru scanarea suprafeţei de 170 hectare a zonei de interes, se vor face deplasări în teren repetate (judeţul Alba, din Bucureşti), pentru achiziţia datelor cu ajutorul unor drone profesionale cu obiective 4K şi cu timpi de lucru de maxim 20 minute / baterie, precum şi ridicări topografice cu ajutorul unei staţii totale GPS / GNSS

– teste şi finisare: aprilie 2018

– realizare machetă fizică: mai 2018

– livrare: iunie 2018

Iniţiatorii reamintesc că beneficiary ai proiectului pot fi, pe de o parte publicul larg, prin posibilitatea explorării oraşului şi a obiectivelor de interes turistic, iar pe de altă parte autorităţile şi specialiştii (planificare urmană, marketing, restaurare obiective istorice, infrastructură, programare evenimente etc).

Costurile proiectului, în valoare totală de 200.000 de euro, suportate de firmă, sunt compuse din suma de aproximativ 60.000 de euro pentru scanare 3D Cetate şi 100.000 euro scanare 3D oraş, 35.000 euro proiectare şi modelare 3D şi VR, respectiv şi 5000 de euro pentru execuţie machetă fizică, cu dimensiune de 3/3 metri.

“Beneficiile unei baze de date consolidate şi integrate cu monumentele şi spaţiile de interes istoric, cultural sunt evidente şi imediate. Pe lângă sprijinul direct acordat celor care se vor ocupa de reabilitări la un moment dat (pictori, arheologi, restauratori), o astfel de arhivă digitală ar servi şi multiplicării numărului de turişti, prin efectul de scală şi, nu în ultimul rând, ar servi ca o bază de plecare şi o copie de siguranţă pentru copiii noştri – ştiind că, din diverse motive, multe monumente istorice, case, muzee, clădiri sau lăcaşe de cult au degradat excesiv după 89”, se mai precizează în proiect.

Citește mai departe

Copyright © 2017 Alba24.ro powered by Independent Media & More