Connect with us
Publicitate

ROMANIA24-Stiri nationale

ALERTĂ: Tentativă de fraudă pe OLX. Cum acționează atacatorii și la ce trebuie să fiți atenți


Publicat

Centrul Național de Răspuns la Incedente de Securitate Cibernetică, CERT- Ro, a emis a alertă de phishing pentru utilizatorii site-ului de anunțuri gratuite OLX.

Echipa CERT-RO a primit în ultimul timp tot mai multe notificări cu privire la incidente de securitate cibernetică de tip fraudă, propagate prin intermediul serviciului OLX și prin WhatsApp.

Atacatorii, care au început să se folosească de o imagine creată în ton cu identitatea vizuală a companiei OLX, contactează un utilizator care a publicat un anunț de vânzare a unui produs pe OLX, se declară interesați de achiziție, apoi susțin că au efectuat plata, arată cei de la CERT-RO.

Pentru încasarea sumei corespondente este necesară accesarea unui link și introducerea datelor cardului pe care ar trebui virată suma. Desigur, este vorba despre o capcană, atacatorii sistând orice conversație după ce primesc datele de card, iar victimelor li se extrag bani din cont.

Cum funcționează tentativa de fraudă

Utilizatorii serviciului care pun spre vânzare anumite produse sunt contactați direct de potențiali cumpărători. La scurt timp, folosind un anumit pretext, clientul fals mută conversația de pe OLX pe un alt canal de comunicare, de regulă WhatsApp.

„De cele mai multe ori, mesajele primite au o exprimare ciudată, deși sunt în limba română. Este un semn că acel text ar putea fi fost tradus cu un instrument disponibil gratis online. Greșelile gramaticale sau repetiția unor termeni în cadrul aceleiași propoziții pot fi astfel de indicii, așa că analizați cu atenție informațiile, înainte de clic!”, spun specialiștii.

Următorul pas pe care atacatorii îl fac este informarea potențialelor victime că produsul a fost deja achitat.

Aceștia generează un link fals unde vânzătorilor li se cer datele cardului, inclusiv codul CVV/CVC, sub pretextul de a fi făcută plata pentru produsul tranzacționat.

Din nefericire, acel link duce către o pagină de phishing, prin care infractorii cibernetici încearcă să colecteze datele de card ale utilizatorilor.

Cum ne dăm seama de acest lucru?

Deși acea pagină web folosește identitatea vizuală a brandului OLX, în realitate, dacă analizăm denumirea domeniului din link-ul transmis (.xyz), putem observa că NU mai suntem pe site-ul oficial (vezi imaginea de mai jos), ci pe un site malițios. În plus, singurul moment în care OLX cere introducerea datelor cardului este cel în care se cumpără serviciile OLX de publicare sau de promovare a anunțurilor.

În momentul în care utilizatorul introduce datele de card pe astfel de site-uri de phishing, acestea intră automat în posesia atacatorilor, care au din acel moment posibilitatea de extrage bani de pe acel card.

Orice conversație se oprește, după acel moment, iar vânzătorii au supriza nu doar că nu le-au intrat banii în cont, ci chiar că le-au fost extrași ilicit anumite sume de pe card.

În ultimele zile, echipa CERT-RO a fost notificată de faptul că atacatorii folosesc și alte identități vizuale pentru site-urile de phishing, de regulă ale unor companii cu reputație în România. Un exemplu ar fi FanCurier.

Recomandări despre cum putem evita tentativele de fraudă

Analizați cu atenție și validați informația primită, înainte de a face clic pe link-uri sau atașamente din surse necunoscute! De ce ați oferi cuiva datele complete de card, cu codul de validare al tranzacțiilor (CVV)?

Oricine are acces la aceste date poate folosi cardul pentru a face plăți. În plus, puteți scana astfel de link-uri suspicioase cu anumite instrumente disponibile gratis online (ex: VirusTotal), dacă nu aveți o soluție de securitate instalată pe dispozitiv, pentru a evita infectarea cu malware sau astfel de tentative de phishing.

Fiți atenți la exprimarea interlocutorilor în scris, precum și la corectitudinea gramaticală a textului!

De multe ori atacatorii nu sunt de origine română și se folosesc de instrumente automate de traducere a textului pentru a se conversa cu potențialele victime în limba lor nativă.

În cazul în care ați căzut în această capcană, este vital să vă adresați cât mai repede băncii emitente a cardului, pentru a bloca cardul și eventuale tranzații ilicite din cont, precizează cei de la CERT-RO.

Ulterior, dacă ați suferit pagube materiale, va trebui să depuneți o plângere la cea mai apropiată secție de Poliție, pentru a deschide o investigație în acest sens.

Foto: CERT-RO



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

LOCURI de MUNCĂ în ALBA: 186 posturi în Alba Iulia, Blaj, Câmpeni, Cugir și Sebeș. Oferta completă prin AJOFM

Publicat

locuri de munca

Agenţia pentru Ocuparea Forţei de Muncă (AJOFM) Alba a transmis oferta de locuri de muncă disponibile în județul Alba, la data de 9 martie.

Sunt vacante 186 locuri de muncă în județul Alba, în mai multe domenii.

OFERTA de locuri de muncă prin AJOFM ALBA:

Agenţia Locală pentru Ocuparea Forţei de Muncă Alba Iulia – 0258 831 137

Angajator – post vacant – nr. locuri / telefon mobil

EQUAL WEB DESIGN SRL – agent de vânzari – 1 – 0761572251
IPEC SA – ambalator manual – 7 – 0258814491
VCST AUTOMOTIVE PRODUCTION ALBA SRL – asistent manager – 1 – 0372133700
DODO CHITI HOTELS SRL – camerista hotel – 2 – 0758022065
AZETS INSIGHT SRL – economist în economie generala – 2 – 0369454980
EQUAL WEB DESIGN SRL – designer grafica (studii medii) – 1 – 0761572251
EQUAL WEB DESIGN SRL – designer pagini web (studii medii) – 1 – 0761572251
IPEC SA – electrician de întretinere si reparatii – 3 – 0258814491
ALBALACT SA – electrician de întretinere si reparatii – 1 – 0372609132
IMSAT-ALBA SA – electrician în constructii – 2 – 0258816103
AZETS INSIGHT SRL – functionar administrativ – 1 – 0369454980
CEC BANK SA – inginer de sistem în informatica – 1 – recrutare@cec.ro
IMSAT-ALBA SA – inginer electrician – 1 – 0258816103
VCST AUTOMOTIVE PRODUCTION ALBA SRL – inginer masini-unelte – 1 – 0372133700
IPEC SA – inginer mecanic – 1 – 0258814491
CONSILIUL JUDETEAN ALBA – inspector de specialitate în administratia publica – 1 – 0258813380
IPEC SA – laborant chimist – 1 – 0258814491
VCST AUTOMOTIVE PRODUCTION ALBA SRL – laborant chimist – 1 – 0372133700
IMSAT-ALBA SA – lacatus mecanic – 2 – 0258816103
IPEC SA – marcator piese – 5 – 0258814491
ALBALACT SA – mecanic utilaj – 2 – 0372609132
IPEC SA – mecanic utilaj – 3 – 0258814491
ALBALACT SA – muncitor necalificat la ambalarea produselor solide si semisolide – 2 – 0372609132
SEWS ROMANIA DEVA – muncitor necalificat la asamblarea, montarea pieselor – 20 – 02580805112
NORART EXPERT CONSTRUCT SRL – muncitor necalificat la demolarea cladirilor, captuseli zidarie, placi mozaic, faianta, gresie, parchet – 2 – salariicontus@gmail.com
ALBALACT SA – operator la roboti industriali – 2 – 0372609132
SOCIAL WOOD SRL – preparator-dozator adezive, rasini, lacuri si emailuri în industria lemnului – 1 – 0761572251
DODO CHITI HOTELS SRL – receptionist – 3 – 0758022065
TRANSILVANIA EXCAVATII SRL – sofer autocamion/masina de mare tonaj – 1 – 0740695247
ALBALACT SA – sudor cu arc electric cu electrod fuzibil în mediu de gaz protector – 1 – 0372609132
SOCIAL WOOD SRL – tâmplar manual/artizanal – 1 – 0761572251
SOCIAL WOOD SRL – tâmplar universal – 1 – 0761572251
VCST AUTOMOTIVE PRODUCTION ALBA SRL – tehnician asigurarea calitatii – 1 – 0372133700
IMSAT-ALBA SA – tehnician devize si masuratori în constructii – 1 – 0258816103
VCST AUTOMOTIVE PRODUCTION ALBA SRL – tehnician mentenanta mecanica echipamente industriale – 1 – 0372133700
IMSAT-ALBA SA – tehnician pentru sisteme si instalatii de semnalizare, alarmare si alertare în caz de incendiu – 1 – 0258816103
PEMA ELECTROTEHNIC SRL – confectioner cablaje auto – 10 – 0741437011
PEMA ELECTROTEHNIC SRL – electrician echipamente electrice si energetice – 3 – 0741437011
PEMA ELECTROTEHNIC SRL – muncitor necalificat la asamblarea, montarea pieselor – 10 – 0741437011
HULEA INSTAL SRL – instalator instalatii tehnico-sanitare si de gaze – 1 – 0728325631
POMPONIO SRL – constructor-montator de structuri metalice – 1 – 0258814001
POMPONIO SRL – dulgher (exclusiv restaurator) – 1 – 0258814001
POMPONIO SRL – fierar betonist – 1 – 0258814001
POMPONIO SRL – lacatus mecanic – 1 – 0258814001
POMPONIO SRL – masinist la masini pentru terasamente (ifronist) – 1 – 0258814001
POMPONIO SRL – muncitor necalificat la demolarea cladirilor, captuseli zidarie, placi mozaic, faianta, gresie, parchet – 1 – 0258814001
MOGUT JUNIOR SRL – cioplitor-montator piatra, marmura – 1 – 0747559347
WERCO METAL SRL – muncitor necalificat la ambalarea produselor sub forma de praf si granule – 1 – 0258856190
WERCO METAL SRL – topitor, turnator metale si aliaje neferoase – 2 – 0258856190

AJOFM Alba – Punct de lucru Blaj – 0725 225 883

Angajator – post vacant – nr. locuri – telefon mobil

I.A.M.U. SA – economist în management – 2 – 0258711907
I.A.M.U. SA – electrician protectie relee, automatizari si masuratori electrice – 2 – 0258711907
I.A.M.U. SA – electromecanic masini si echipamente electrice – 2 – 0258711907
I.A.M.U. SA – frezor universal – 2 – 0258711907
I.A.M.U. SA – inginer mecanic – 5 – 0258711907
I.A.M.U. SA – jurisconsult – 1 – 0258711907
I.A.M.U. SA – lacatus mecanic – 2 – 0258711907
PEPCO RETAIL SRL – lucrator comercial – 2 – 0371522874
I.A.M.U. SA – masinist la masini speciale de aschiere – 2 – 0258711907
I.A.M.U. SA – muncitor necalificat la asamblarea, montarea pieselor – 5 – 0258711907
I.A.M.U. SA – operator la masini-unelte cu comanda numerica – 5 – 0258711907
I.A.M.U. SA – rectificator universal – 2 – 0258711907
I.A.M.U. SA – sculer-matriter – 2 – 0258711907
I.A.M.U. SA – strungar universal – 2 – 0258711907

ALOFM Câmpeni – 0725 225 884

Angajator – post vacant – nr. locuri – telefon mobil

APUSENI WOODLAND SRL – menajera – 1 – 0740778400

AJOFM Alba – Punct de lucru Cugir – 0725 225 881

Angajator – post vacant – nr. locuri – telefon mobil

SIPIGFERM SRL – îngrijitor animale – 1 – 0721861716

AJOFM Alba – Punct de lucru Sebeş – 0725 225 885

Angajator – post vacant – nr. locuri – telefon mobil

VMV SECURITY SRL – agent de securitate – 1 – 0369809553
LOMEDAMY SECURITY SRL – agent de securitate – 3 – 0745501398
PROFI ROM FOOD SRL – casier – 4 – 0372568838
DONNA CONFEZIONI SRL – confectioner-asamblor articole din textile – 10 – 0759011561
DONNA CONFEZIONI SRL – controlor calitate – 1 – 0759011561
SOCIETATEA DE PRODUCERE A ENERGIEI ELECTRICE IN HIDROCENTRALE ” HIDROELECTRICA” S.A. – electrician exploatare centrale si statii electrice – 5 – 0258806442
ELECTRIKA SANTOS SRL – electrician în constructii – 2 – 0741362752
DONNA CONFEZIONI SRL – finisor textile (vopsitor, imprimeur) – 1 – 0759011561
PROFI ROM FOOD SRL – lucrator comercial – 3 – 0372568838
DONNA CONFEZIONI SRL – maistru în industriile textila, pielarie – 1 – 0759011561
SOCIETATEA DE PRODUCERE A ENERGIEI ELECTRICE IN HIDROCENTRALE ” HIDROELECTRICA” S.A. – masinist la instalatiile de turbine hidraulice – 2 – 0258806442
TAORMINA CONSTRUCT SRL – muncitor necalificat la demolarea cladirilor, captuseli zidarie, placi mozaic, faianta, gresie, parchet – 1 – 0258730349
DONNA CONFEZIONI SRL – sef formatie industria confectiilor îmbracaminte – 1 – 0759011561

Citeste mai mult
Publicitate

ADMINISTRATIE

Primăria Alba Iulia amenință că dă în judecată STP, dacă firma de transport nu redă gratuitatea pensionarilor

Publicat

Primăria Alba Iulia continuă războiul cu firma de transport STP și amenință cu un nou proces în instanță, pe lângă cel deja deschis împotriva AIDA TL.

Mai exact, reprezentații primăriei au declarat într-un comunicat de presă că datoriile către STP, datorii care privesc gratuitatea pensionarilor pentru transportul public au fost plătite, dar firma de transport încă restricționează accesul gratuit în autobuze pensionarilor. 

În același comunicat de presă, primăria amenință firma STP că dacă nu va reda gratuitatea pensionarilor, îi va da în judecată.

Mai mult de atât, face un apel la pensionari să păstreze biletele de autobuz pentru a fi folosite ca probe în instanță pentru recuperarea prejudiciului.

Redăm mai jos comunicatul de presă al Primăriei Alba Iulia

”Faptul că STP S.A. Alba Iulia, firma care operează serviciul de transport public în Alba Iulia, nu oferă servicii gratuite pensionarilor este un abuz care trebuie să înceteze. Decizia, luată în mod unilateral de către companie, contravine prevederilor contractuale și legislației în vigoare, așa cum a fost ea adoptată de către Consiliul Local.

Modul în care compania acționează este unul inadmisibil, intolerabil și poate fi cu ușurință catalogat drept un șantaj făcut asupra autorităților locale, prin care speră să obțină în continuare beneficii și subvenții uriașe, care nu au acoperire în serviciile prestate ori calitatea acestora.

Primăria Alba Iulia a îndeplinit hotărârea Consiliului Local prin care Primarul Gabriel Pleșa a fost mandatat pentru semnarea noului contract și a achitat toate sumele către compania STP S.A, care să acopere serviciul gratuit oferit pensionarilor. Cu toate acestea, firma în cauză își continuă modul abuziv prin care restricționează accesul gratuit al pensionarilor.

Lansăm un apel către toți pensionarii cărora li s-a restricționat accesul gratuit pe mijloacele de transport în comun din Alba Iulia, de către STP S.A, și care au fost obligați să plătească bilet pentru a circula cu autobusul, cu toate că legal beneficiau de gratuitate, să păstreze acele bilete pentru a fi folosite drept dovadă în instanță.

În cazul în care compania STP S.A. nu va înceta de urgență aceste practici abuzive, Primăria Alba Iulia se va adresa justiției pentru a recupera prejudiciul și va solicita daune inclusiv pentru pensionarii care, în urma deciziilor unilaterale ale companiei, au avut de suferit.

Primăria Alba Iulia se află în slujba cetățenilor, ale căror venituri și drepturi le va apăra prin toate instrumentele pe care le are la dispoziție”, au transmis reprezentații instituției.

 

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

DGASPC Alba recomandă persoanelor cu dizabilități evitarea deplasării la sediul instituției. Cum pot fi transmise documentele

Publicat

Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului (DGASPC) Alba  se adresează beneficiarilor de servicii sociale din județ cu rugămintea de a limita, pe cât posibil, deplasarea la sediul instituției.

Potrivit sursei citate, este de preferat ca activitatea de relații cu publicul să fie realizată prin telefon, corespondență poștală sau electronică.

Recomandările sunt transmise în contextul creșterii incidenței cazurilor de infectare cu virusul COVID-19, atât la nivel național, cât și la nivelul județului Alba, precizează DGASPC.

Pentru transmiterea  documentelor sau petițiilor, sunt la dispoziție următoarele date de contact:

Adresă poștală:  Bulevardul 1 Decembrie 1918 nr. 68, Alba Iulia, Alba, 510207

E-mail: dgaspc@protectiasocialaalba.ro;

Pentru probleme urgente se pot apela numerele de telefon:

0258–818 266; 0358-401538; 0741–818 074; 0755-069 444; 0258 – 833 230

fax: 0258/817- 037;

Cererile de evaluare/reevaluare și documentele în vederea încadrării în grad de handicap pentru copii și persoane adulte pot fi transmise:

1. Prin servicii poştale sau curierat (documentele vor fi transmise în format original)

sau

2. Prin poșta electronică la adresa:

sec_copii_ab@protectiasocialaalba.ro, privind încadrarea în grad de handicap a copilului și sec_adulti_ab@protectiasocialaalba.ro, privind încadrarea în grad de handicap a persoanei adulte. Ulterior, beneficiarilor le revine obligativitatea transmiterii documentelor în original prin serviciile poștale.

3. Depunerea documentelor în original la primăria de domiciliu/reședință de către persoana solicitantă/reprezentant legal sau de către o altă persoană fizică.

Dosarul va fi transmis la DGASPC Alba de către primăria din localitatea de domiciliu/reședință la care a fost efectuată depunerea acestuia, în termen de 5 zile lucrătoare de la înregistrare.

Evaluarea cererilor de încadrare în grad de handicap se realizează în baza documentelor existente la dosar.

Serviciul de Evaluare Complexă a Persoanelor Adulte cu Handicap(SECPAH), Serviciul de Evaluare Complexă Copii (SECC) din cadrul DGASPC Alba verifică şi analizează documentele şi în termen de 5 zile lucrătoare comunică telefonic data planificată pentru evaluare.

În cazul unui dosar incomplet, solicită completarea dosarului cu documentele necesare.

Pentru situațiile în care dosarul este complet, iar SECPAH, SECC constată că acesta conține informații suficiente și relevante pentru constatarea deficienței funcționale, severității, tipului și duratei estimate a acesteia, propune încadrarea în grad de handicap.

DGASPC Alba atrage atenția asupra faptului că:

-minorii nu trebuie aduși la evaluare/reevaluare decât în situația în care managerul de caz (la recomandarea medicului/psihologului) comunică acest aspect reprezentantului legal al copilului;

– în cazul persoanelor adulte nedeplasabile, evaluarea complexă se va efectua la domiciliul/reşedinţa persoanei în cauză, în baza scrisorii medicale şi a anchetei sociale. Pentru a diminua riscul contaminării, nu se va efectua mai mult de o evaluare la domiciliu pe zi, respectându-se măsurile de prevenție de către specialiștii SECPAH Alba.

Biletele gratuite de călătorie, rovinietele, cardurile europene pentru dizabilitate și legitimațiile de transport urban nu se vor acorda personal, ci vor fi trimise prin intermediul serviciilor poștale, cu confirmare de primire din partea solicitantului îndreptăţit, în baza cererii trimise de persoana cu handicap sau de reprezentantul legal al acesteia.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Doi bibliotecari din Alba Iulia scot la suprafață problemele Bibliotecii Batthyaneum. Scrisoare deschisă către Guvernul României

Publicat

Doi bibliotecari ai Bibliotecii Batthyaneum din Alba Iulia au formulat o scrisoare deschisă adresată autorităților în care au subliniat o serie de probleme cu care aceștia se confruntă, dar și decăderea și ruinarea fizică a clădirii care adăpostește un adevărat patrimoniu cultural național. 

Redăm mai jos scrisoarea deschisă, primită pe adresa redacției alba24.ro, exact în forma în care aceasta a fost redactată de cei doi bibliotecari. 

”Odată încheiată agitația specifică alegerilor, de dinainte și după acestea, se poate considera că lumea politică din România se așează/reașează – cu tipicul specific – și își calibrează resursele în vederea implicării directe în îndreptarea, îmbunătățirea și dezvoltarea aspectelor generale, dar și particulare ce țin de starea națiunii și implicit de perspectivele acesteia.

Prezentul demers se vrea a fi un semnal pentru toți cei care au ignorat, au trecut cu vederea și și-au asumat până în prezent destinul distrus al Filialei din Alba Iulia a Bibliotecii Naționale a României.

Sigur nu același lucru se întâmplă în instituțiile de stat, majoritatea fiind continuu supuse unor cutume
(personale și instituționale) de funcționare profund contraproductive, nesustenabile și chiar distructive mai
ales în plan structural și uman.

Aceste cutume, modele deja bine asimilate cu normalitatea instituțională națională se substituie în cele mai multe cazuri regulamentelor și legislației specifice, acestea din urmă devenind în cele mai bune situații formalități care dau cadrul reflexelor cutumiare, personale.

RESPECT instituțiilor și managerilor/angajaților acestora care au reușit să înțeleagă menirea lor și să le deturneze în sens cât se poate de pozitiv de pe această direcție nocivă (direcție prin care de fiecare dată se simulează o existență și o funcționalitate de suprafață, confortabilă unor efemere majorități, dar extrem de perversă în plan productiv și constructiv pentru comunități).

Există și astfel de cazuri fericite.

Sectorul cultural național, regional, județean și local la modul general este cel avut în vedere de această scrisoare deschisă.

Mai exact dorim să vă supunem atenției o situație nu mai puțin importantă decât altele, dintr-o altă
categorie instituțională și profesională din sectorul cultural.

Este vorba despre BIBLIOTECI și bibliotecari (am utilizat această formulă din rațiuni pur generice, fără să neglijăm importanța celorlalte categorii de specialiști care își găsesc locul într-o bibliotecă) o altă categorie care a fost și este profund vulnerabilizată și expusă unei diluări structurale permanente în ceea ce privesc locul, rolul și importanța acesteia/acestora pentru și într-o comunitate:

Nu înainte de a prezenta exact și concret situația specifică trebuie să expunem un moment de referință pentru sectorul cultural și patrimoniul național, prea ușor trecut cu vederea anul trecut de mai toți factorii și actorii din comunitate.

Pe data de 15 ianuarie 2020, în cadrul evenimentului organizat cu prilejul Zilei Culturii Naționale (Ateneul Român), Domnul Președinte în alocuțiunea susținută a subliniat următoarele:

”Prezervarea și valorificarea patrimoniului cultural va reprezenta, din perspectivă internă, unul dintre
obiectivele naționale de securitate. …

Patrimoniul național, creativitatea și diversitatea expresiilor culturale se află printre resursele strategice ale României normale. Ele pot fi însă fructificate mult mai bine decât până acum.”

O alocuțiune bine punctată și sintetizată în ceea ce privește rolul și importanța culturii pentru și în România.

Resursă strategică a României normale și obiectiv național de securitate sunt mențiunile care ne-au atras atenția și ne-au întărit convingerile noastre de moment și ne-au convins că prezentul demers este potrivit.

De ce de moment ? Deoarece a doua zi ne-am reluat activitatea profesională în cadrul Bibliotecii Batthyaneum (Alba Iulia), Filială a Bibliotecii Naționale a României.

Puțini cunosc, prea mulți vorbesc fără să cunoască, dar și mai mulți, pasivi și complici acceptă și urmăresc de zeci de ani decăderea și ruinarea fizică, morală dar mai ales patrimonială a uneia dintre cele mai reprezentative instituții culturale, de importanță mai ales națională a României: Filiala din Alba Iulia a Bibliotecii Naționale a României.

Realitatea faptică și documentată și documentabilă este de cele mai multe ori greșit și uneori chiar naiv și nevinovat vehiculată inclusiv de angajați, șefi și oficialități din ierarhia instituțională a Bibliotecii Naționale a României ca instituție subordonată, respectiv din Ministerul Culturii ca instituție tutelară.

Motivele sunt multiple și au cauze diverse.

Dar să le luăm pe rând:

Puțini știu și fac legătura (din rândul opiniei publice), uneori chiar sub privirile (surprinzător) Bibliotecii Naționale a României, inclusiv prin concursul responsabililor angajați locali, faptul că Biblioteca Batthyaneum din Alba Iulia este FILIALA locală a instituției naționale de referință.

Din acest aspect aparent formal dar important instituțional și legal, au pornit și au fost impuse voit în timp o serie de
construcții mentale locale transformate în adevărate cutume, reguli și imagini care au pervertit și deraiat FILIALA de pe făgașul firesc ca importanță, mai ales cultural, instituțional național și local.

Tot din această relaxare a comunicării și legăturii structurale cu sediul central au decurs și alte împrejurări și imagini care au privat inclusiv comunitatea locală din Alba Iulia, de prezența și rolul pe care l-ar fi putut juca în deplinătatea capacităților și oportunităților Filiala Biblioteca Batthyaneum în și pentru comunitate.

Biblioteca închisoare a cărților, biblioteca închisă, sărăca bibliotecă bogată, biblioteca sechestrată, vechea bibliotecă, Codex Aureus, bibliotecă dinastiilor locale, bibliotecă personală …, biblioteca lui, sunt doar câteva din și așa puținele accepțiuni locale a și mai puținilor chiar albaiulieni sau vizitatori/cercetători în general care vorbesc, au o părere sau își fac despre FILIALĂ, în caz că au vizitat-o sau au auzit de ea.

Dar cine cunoaște faptul că FILIALA deține un patrimoniu pe cât de divers ca și categorii de obiecte de patrimoniu, cel puțin pe atât de important, relevant și semnificativ ca valoare științifică și patrimonială națională și internațională. Unicatele, cât și edițiile princeps de tipărituri celebre (prima ediție) abundă.

Există alte valori patrimoniale care prin prisma vechimii, conținutului și aspectului reprezintă tot atâtea codex-uri aureus în aceeași sau în alte multe categorii patrimoniale.

Filiala deține pe lângă manuscrise, tipărituri (incunabule, carte veche, …), obiecte muzeale diverse: colecții de tablouri/picturi celebre și unicat, colecții numismatice deosebite (monede), colecții de mostre de dantele faimoase internațional, colecții de minerale care pot concura sau au concurat odinioară cu celebre colecții internaționale, textile aparținând diferetelor personalități și instituții istorice, obiecte de cult, tăblițe cu scrieri vechi (cuneiformă, …), colecție de hărți vechi unice multe dintre ele, vestigii arheologice, gravuri.

Toate respectând prevederile legale ar fi putut și pot să delecteze, lumineze, entuziasmeze orice vizitator/cercetător din orice colț al lumii.

Ar fi putut și ar putea să reprezinte o (altă) carte de vizită mondială pentru România și Alba Iulia, o sursă și resursă indirectă de bunăstare pentru comunitatea locală și pentru țară.

Toate acestea în condițiile existenței în proximitate a unor modele de succes similare din țară (paradoxal și surprinzător chiar bine cunoscute de responsabilii instituției din Alba Iulia), care au demonstrat, demonstrează că se poate și atrag atenția ori de câte ori sunt pomenite sau vizitate.

Mă refer cel puțin la cele două instituții similare, de aceeași generație și cu același profil cu care se mândrește România:

Muzeul Național Brukenthal din Sibiu (galerii de artă, bibliotecă, muzee, …) și Biblioteca Teleki și Muzeul Bolyai din Târgu Mureș. Toate au trecut prin încercări, dar într-un final au reușit.

La Alba Iulia, nu s-a putut și nu se poate. Se schimbă orice, se face orice și cât de des trebuie de la schimbatul managerului la …. schimbatul regulamentelor și organigramelor, dar rezultatele rămân … aceleași de zeci de ani.

Filiala din Alba Iulia, pe lângă multe alte bunuri patrimoniale și oportunități deține și un Observator unic atât prin scop în peisajul regional și național, dar mai ales prin dotări încă existente și avantajele oferite de poziția acesteia în peisajul urban al municipiului Alba Iulia.

De asemenea observatoare din aceeași generație din țară și străinătate atrag mii, zeci de mii de vizitatori anual. La Alba Iulia nu s-a putut, nu se poate.

Modele există. Sunt cunoscute. Nici nu trebuie descoperite sau inventate.

Dar succesul modelelor prezentate mai sus a presupus la un moment dat o decizie fermă și o conjugare a mai multor eforturi și a mai mulți factori pentru decât împotrivă.

Întrebarea principală și cea mai importantă în cazul situației din Alba Iulia este firească: DE CE și CUM se poate ca având cel puțin același număr de obiecte patrimoniale și cu cel puțin aceeași valoare patrimonială ca instituțiile amintite din Sibiu și Târgu Mureș, FILIALA Biblioteca Batthyaneum din Alba Iulia a Bibliotecii Naționale a României a rămas și după 1989 pe mai multe paliere la nivelul evidențelor, gestionării, valorificării și promovării ca în deceniul opt și nouă al secolului trecut ?

Răspunsurile le dețin în primul rând responsabilii locali și naționali ai instituției, ai autorităților și nu în ultimul rând toți cei care s-au intersectat voit sau nu cu destinele FILIALEI din ALBA IULIA.

În condițiile în care vorbim de sectoare încadrate în obiective naționale de securitate și considerate resurse naționale strategice ale României perpetuarea situației Filialei Bibliotecii Naționale a României împreună cu multe alte asemenea cazuri vor menține tot atâtea găuri în imaginea, în veșnică (re)construcție, a credibilității factorului politic și instituțional național.

Dar sigur nu factorul politic și nici cel instituțional sunt cei care primează și în cazul de față. Vorbim de bunuri ce aparțin și sunt destinate comunităților, publicului, oamenilor. Aceștia direct sau indirect trebuiau de mai bine de 25 de ani să beneficieze și să aprecieze prezența unei astfel de instituții atât la nivel local, cât și național.

Dar cum să se întâmple astfel de lucruri, când Filiala din Alba Iulia al Bibliotecii Naționale a României sigur este cea mai vitregită instituție de profil din țară (ținând cont mai ales de valorile patrimoniale deținute), de tot ceea ce înseamnă dezvoltare, valorificare, vizibilitate, interes.

În secolul XXI când deja vorbim de lumi și medii inclusiv științifice fizice și digitale, Filiala din Alba Iulia nu beneficiază de nici un instrument digital de accesare a patrimoniul deținut, chiar dacă au existat și momente când s-au cheltuit sume însemnate din resurse publice pentru digitizarea unei părți infime din patrimoniul scris și tipărit al acesteia.

Cu toate aceste neajunsuri volumul digitizat – într-un fel sau altul, conform prevederilor legale sau nu – de-a lungul timpului ajunge la peste 170.000 de pagini fără ca acestea să fie cunoscute și accesibile (doar parțial) online publicului larg. Încasările prevăzute de lege și pe acest segment de activități dovedesc lipsa de viziune și de eficiență din punctul de vedere al valorificării științifice, financiar-economice și instituționale a instituției tutelare și a factorilor de conducere.

Faptul că semnalările punctuale și calculele minimale prezentate nu au fost luate în calcul nici măcar în ultimii 5 ani nu surprind, deoarece la o simplă și firească solicitare de a atribui și filialei copiile unităților bibliografice digitizate conform legii și de a le expune digital în totalitate pe pagina web a instituției tutelare răspunsul a fost unul șocant: nu se mai găsesc.

Într-o eră a digitizării, într-un secol al vitezei de diseminare a informației și a valorificării eficiente a resurselor, situații cum este cea de la Filiala din Alba Iulia sunt inadmisibile.

Inadmisibil este și modul în care veleități locale prin invocări de mărețe fapte naționale și internaționale de rezonanță profesională, dar mai ales personală/individuală au reușit să limiteze, chiar să monopolizeze prin control direct și discreționar cunoașterea și accesul la patrimoniul existent – conform registrelor încă neactualizate în 2021 – la filială.
Nu este deloc greu de înțeles de ce digitizarea – resurselor, a patrimoniului existent -, respectiv deschiderea pentru acces online deschis opiniei publice, inclusiv mediului științific național și internațional ar fi grevat și redus valoric prezența și existența unor actori, mai degrabă tributari unor lumi statice, demult apuse, sufocate de impresiile imaginilor auto impuse.

Acest nou și grav exemplu al modului în care nevoile de adaptare, conlucrare și dezvoltare, în directă relație cu vremurile pe care le trăim și așteptările specifice, au fost și sunt încă sabotate la propriu în instituțiile de stat prin incompetență, impostura obraznică, iresponsabilitate, intrigi dovedește măsura cu care sunt tratate de vreo 30 de ani astfel de situații.

Recunoaștem, am susținut și susținem în egală măsură faptul că resursa umană și în cazul dat, preponderent sau chiar covârșitor este responsabilă de situația prezentă.

Se poate dovedi și în acest caz faptul că remedierea unor astfel de situații nu se mai poate face în România decât cu o decizie fermă, punctuală, transparentă, responsabilă și asumată a tuturor factorilor implicați menționați și nemenționați de la nivel național și local.

În caz contrar perpetuarea în cazul de față și în multe alte cazuri și nu doar în sectorul cultural a unor:

– interferențe directe de natură politică națională (miniștrii – comisii angajări) și locală (administrații, instituții) directă în funcționalizarea unor instituții de specialitate cum este și în cazul prezentat:

– organigrame suplimentate la nevoie dar neeficiente și neeficientizate nici până azi
interimate susținute, condiționate și refuzate

– comisii de examinare favorabile pentru angajări cu tâlc sau chiar fără concurs

– comisii și contra comisii ministeriale cu puteri depline, punificatoare și batjocoritoare fără finalități legale și documentate

– predestinări la angajări ….

– simulări de îndepliniri de activități obligatorii (prin lege), de siguranță individuală, instituțională și patrimonială interne

– gestionări, evidențe și manipulări improprii a patrimoniului național de mai multe decenii

– acțiuni de conservare și restaurare improprii a patrimoniului cultural, autorizări / atestări / acreditări ulterior dobândite (post-factum) …

– simulări de activități și rapoarte hilare instituționale care camuflează realitățile sensibile din teren

– abuzuri de putere, amenințări, hărțuiri morale, presiuni continue, repetate și documentate, semnalate, dar ignorate în relațiile ierarhice instituționale

– limitări, discriminări atât a publicului larg, cât și a instituțiilor privind accesul în instituție, pe motive subiective, personale și chiar instituțional nejustificate

– măsuri administrative (camuflate) îngăduite cu potențial penalizator în caz de nevoie ..

– transformări de realități grave în realități acceptabile și impuse ….

– încălcări ale unor drepturi civile și contractuale, discriminări fățișe ocolite în soluționare și verdict chiar de instituții naționale specializate, pe invocări legale (!) în vigoare gen ”excepție de necompetență materială …”, chiar dacă în cauză este o hotărâre judecătorească definitivă ….

– situații de conducători de instituții fricoși, neimplicați datorită ignorării, implicit a necunoașterii realităților sau din contră de conducători de instituții agresivi instituționali și amenințători (”dacă nu altfel, administrativ putem găsi soluții și închide problema”, ….), și alte caractere …

– acceptări de delegări pentru îndeplinirea unor activități specifice importante unor persoane nici tangențial calificate sau de specialitate

– delegări ani la rând a unor atribuții de conducere cheie unor persoane cu experiență în orb (chiar
fără experiență în câmpul muncii), în specialitate nicidecum …

– implicări a unor aspecte individuale, personale și private tendențioase ce țin de religie, etnie în generarea unor contexte favorabile sau nefavorabile intereselor personale

– ignorări continue a unor comunicări repetate de situații și contexte cel puțin sensibile instituțional

– transferări continue (de mai multe decenii) de responsabilități pe situații/contexte ipotetice și mai mult sau mai puțin îndepărtate, pe oricine sau orice

– acreditări de imagini / realități incorecte sau corecte parțial pentru a evita răspunderi directe

– situații de a ”nu scoate din zona de confort pe cineva ….”, de complacere în contexte date, de ani
sau zeci de ani
– ….,
VOR DUCE la permanentizarea unor realități improprii, incorecte și nelegale existente în prezent, la sedimentarea unor percepții false cu privire la rolul și rostul statutului și a instituțiilor acestuia, toate aceste aspecte, situații, în mod clar, nu vor contribui la bunăstarea și dezvoltarea comunităților și implicit a României.

În condițiile extrem de obiective, documentate și documentabile în care o instituție publică de cultură poate să se transforme cu un efort sporit, chiar dacă temporar cu aceleași remunerări a resursei umane, dintr-o instituție consumatoare și întreținută într-o instituție sustenabilă, care întrun timp corect și justificat poate să se autofinanțeze în ceea mai mare parte, considerăm că instituțiile statului sunt obligate să întreprindă măsuri clare și ferme în legătură cu aspectele menționate anterior, măsuri care pot avea o importanță capitală atât pentru actul cultural
din România, dar mai ales pentru dezvoltarea culturală și implicit economică a acesteia”, au susținut aceștia într-o scrisoare deschisă adresată autorităților din țară.

Cu încredere,

Ana-Maria Grigoruț Vasile-Zsolt Grigoruț – Bibliotecari ai Bibliotecii Naționale a României, Filiala Biblioteca Batthyaneum Alba Iulia

CITEȘTE ȘI: Procesul pentru retrocedarea Bibliotecii Batthyaneum va fi reluat la sfârșitul anului 2021. Termen la ÎCCJ

Reaminim că instanța superioară, Curtea de Apel Alba Iulia a respins, în 4 iulie 2018, solicitarea de anulare a deciziei prin care Comisia specială de retrocedare a unor bunuri imobile care au aparţinut cultelor religioase şi comunităţilor minorităţilor naţionale din România respingea, în 2015, cererea de retrocedare a Bibliotecii „Batthyaneum”, formulată de Arhiepiscopie.

Judecarea la Înalta Curte de Casație și Justiție a dosarului în legătură cu retrocedarea Bibliotecii Batthyaneum va începe în doi ani. Recursul formulat de Arhiepiscopia Romano-Catolică, după ce a pierdut procesul la Curtea de Apel Alba Iulia, a primit un prim termen de judecată în data de 9 noiembrie 2021.

Procesul nu a avut ca obiectiv retrocedarea clădirii „Batthyaneum”, ci doar anularea deciziei Comisiei speciale de retrocedare amintită. În urma deciziei din iulie 2018, Arhiepiscopia Romano-Catolică a formulat recurs, iar dosarul a ajuns pe rolul Înaltei Curți de Casație și Justiție a României.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate