Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

Condiția esențială pentru ca locuințele afectate de dezastre să primească despăgubiri de la stat

Publicat

blocuri apartamente 2

Există o condiție estențială pentru ca proprietarii locuințelor afectate de dezastre să primească despăgubiri de la stat.

Pentru cel mult 20 de euro pe an care nu sunt folosiţi pentru o poliţă obligatorie de locuinţă, circa 80% din proprietari la nivel naţional riscă să nu primească sume de ajutor, în cazul unui unui cutremur. Statul nu poate veni cu sprijin, în cazul locuinţelor ce nu au poliția obligatorie PAD.

Potrivit Ziarului Financiar, asigurarea de locuinţă obliga­torie (PAD) vine cu un cost de 10 euro sau 20 de euro anual pentru o locuinţă, în funcţie de tipul acesteia.

Des­pă­gubirea în baza acestei asigurări este de 10.000 euro, respectiv 20.000 euro pentru trei riscuri catastrofale în Ro­mâ­nia, cutremure, inundaţii şi alune­cări de teren.

Ce nu ştie multă lume este că fără o poliţă PAD, în cazul în care în România s-ar întâmpla unul dintre cele trei riscuri catastrofale, pro­prie­tarii nu pot beneficia nici de ajutor din partea statului, conform legii.

În România, numărul locuinţelor asigurate cu o poliţă de asigurare obli­gatorie deţin o pondere de 19% dintr-un fond locativ de circa 9,6 mi­li­oane la nivel naţional.

Astfel, în con­diţiile în care, de exemplu, un cutre­mur devastator precum cel din Turcia ar avea loc în România, proprietarii celor peste 7,7 milioane de locuinţe care nu au o asigurare PAD rămân şi fără ajutorul care ar fi putut veni din bugetul de stat sau local.

Polița PAD – informații generale

Potrivit PAID, polița de asigurare împotriva dezastrelor naturale – este primul pas în asigurarea locuinței. Asigurarea prin polița PAD acoperă daunele produse asupra locuinței de inundații (din cauze naturale), cutremure sau alunecări de teren.

Prin polița PAD sunt acoperite daunele produse locuințelor ca urmare a unui dezastru natural, ca efect direct sau indirect al acestora.

Obiectul asigurării îl reprezintă locuințele situate pe teritoriul României, aflate în proprietatea persoanelor fizice sau juridice, din mediul rural sau urban și care sunt înregistrate în evidențele organelor fiscale.

Nu pot fi asigurate anexele, dependințele, dotările și utilitățile care nu sunt legate structural de clădirea în care este situată locuința asigurată și nici bunurile din interiorul locuinței. Pentru acestea, este necesară asigurare facultativă a locuinței.

Cât costă poliția PAD

20 euro/an pentru locuință tip A:

  • construcție cu structură de rezistență din beton armat, metal ori lemn sau cu pereți exteriori din piatră, cărămidă arsă, lemn ori din orice alte materiale rezultate în urma unui tratament termic și/sau chimic.
  • suma asigurată este de 20.000 euro

sau

10 euro/an pentru locuință tip B

  • construcție cu pereți exteriori din cărămidă nearsă sau din orice alte materiale nesupuse unui tratament termic și/sau chimic (ex. chirpici)
  • suma asigurată este de 10.000 de euro

Dosarul de daună

Pentru dosarul de daună, sunt necesare documente emise de autoritățile competente din care să rezulte cauzele și împrejurările producerii sau apariției dezastrului natural: Inspectoratul Județean pentru Situații de Urgență (ISU), Serviciul Voluntar pentru Situații de Urgență (SVSU) / Comitetul Local pentru Situații de Urgență (CLSU) din cadrul Primăriei, Prefectură sau alte organe abilitate prin lege, (Administrația Națională de Meteorologie, Institutul Național de Cercetare –Dezvoltare pentru Fizica Pământului).

Mai sunt necesare:

  • actul de identitate ale asiguratului, în copie
  • actele de proprietate ale locuinței asigurate, în copie
  • de la caz la caz: contract de vânzare-cumpărare a imobilului/ contract de donație / certificat de moștenitor, obligatoriu în cazul în care proprietarul sau asiguratul a decedat / autorizația de construire împreună cu procesul verbal de recepție finală de la terminarea lucrărilor / proces verbal de adjudecare la licitație a bunului imobil împreună cu procesul verbal de punere în posesie (în cazul imobilelor dobândite în urma unei licitații publice) / titlul de proprietate și procesul verbal de punere în posesie în cazul imobilelor restituite în baza Legii nr.10/2001 (republicată, cu modificările ulterioare) privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 – 22 decembrie 1989 / certificat de rol fiscal (nu de atestare fiscală) emis de autoritățile administrative din care să rezulte că imobilul asigurat figurează înscris în evidențele fiscale pe numele asiguratului împreună cu un Certificat din Registrul Agricol emis de Primăria unde se află imobilul asigurat.

Inspectorii de daună pot solicita acte suplimentare după efectuarea constatării sau pot oferi asiguratului informații asupra pașilor de urmat pentru finalizarea dosarului de daună.

Începerea lucrărilor de reparație a locuinței poate fi efectuată numai după ce avariile au fost constatate de către reprezentantul societății de asigurare.

Despăgubiri în urma cutremurelor din România din 13 și 14 februarie

Pool-ul de Asigurare Împotriva Dezastrelor Naturale (PAID) atrage atenția asupra faptului că, în procesul de instrumentare a daunelor, asigurații nu au nevoie de documente de confirmare a seismelor din 13 și 14 februarie.

Compania subliniază că, în baza protocolului de colaborare cu Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Pământului (INCDFP), raportul privind cele două cutremure a fost transmis deja către toate societățile de asigurare implicate.

„Asigurații nu trebuie să se deplaseze sau să se adreseze INCDFP pentru obținerea dovezilor privind producerea cutremurelor, rapoartele în acest sens fiind deja atât în posesia PAID, cât și a tuturor asigurătorilor implicați în gestionarea dosarelor de daună.

Avem toate detaliile necesare și suficiente pentru instrumentarea corectă a daunelor înregistrate. Continuăm demersurile de digitalizare și automatizare a procedurii, astfel încât proprietarii ale căror locuințe au fost afectate să nu fie puși în mod inutil pe drumuri”, a explicat Nicoleta Radu, Director General al PAID.

Totodată, compania reamintește faptul că sistemul digital online de emitere a asigurării împotriva dezastrelor naturale (PAD), dezvoltat acum aproape doi ani, poate fi accesat pe website-ul oficial paidromania.ro. Tot acolo se poate verifica și valabilitatea poliței.

surse: Mediafax, PAID (Pool-ul de Asigurare Împotriva Dezastrelor Naturale)

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

1 Comentariu

1 Comentariu

  1. Vasile

    miercuri, 22.02.2023 at 12:20

    daca va fi cutremur de 7 va picat prea multe locuinte si nu va avea banii pentru despagubiri , deci e o tapa pad 😉

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







Dacă ți-a plăcut articolul:


ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate



Parteneri: Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro. Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax