Contacteaza-ne si pe
Publicitate

ACTUALITATE

Cum se vestește Nașterea Mântuitorului Iisus Hristos, în satele din Munții Apuseni. Obicei vechi de sute de ani, pe cale de dispariție

Publicat


irozi 1În satele din Munţii Apuseni, unul dintre cele mai spectaculoase obiceiuri din ajunul şi prima zi de Crăciun este „Irozii“. Numele colindului provine de la numele regelui Irod, ucigaşul pruncilor, în vremea căruia se naşte Iisus Hristos şi are o vechime ce se pierde în negura timpului.

Naşterea Mântuitorului şi evenimentele care s-au întâmplat înainte şi după naşterea Lui reprezintă nucleul narativ în jurul căruia se organizează acţiunea dramatică a Irozilor. Cu mici diferenţe de la o zonă la alta, în Apuseni, această veritabilă scenetă de teatru are şapte personaje: Irod, Soldatul, Preotul, Ciobanul şi cei trei crai – Gaşpar, Melchior şi Baltazar. Sceneta începe cu Irod, care primeşte de la soldat veşti din împărăţie. I se raportează că au fost prinşi trei oameni străini, care sunt aduşi înaintea lui.

La întrebările lui Irod, aceştia răspund că au plecat, călăuziţi de o stea, să caute pe împăratul care tocmai s-a născut. Irod răspunde că el este singurul împărat, după care spune în versuri cum a ordonat el tăierea celor 14.000 de prunci. Colindul are şi o parte în care Irod şi cei trei Crai se duelează cu săbiile, fiecare susţinându-şi poziţia în legătură cu adevăratul împărat.

Colindul şi istoria acestuia sunt descrise de etnologul Anamaria Stănescu în lucrarea ”Obiceiul tradiţional al Irozilor”: ”Alături de caracterul religios, sacru al Irozilor s-a dezvoltat mult timp şi caracterul profan, reprezentat de jocul păpuşilor. (…) Din prima formă a Vicleimului şi din prezentarea Magilor şi a dialogului lor, sub influenţa elementelor folclorice caracteristice colindelor, s-au dezvoltat, pe rând, prin activitatea „micilor cărturari”, trei tipuri principale de variante specifice celor trei mari zone etno-geografice româneşti: Muntenia, Moldova şi Transilvania.

iroziCunoscută în cea mai mare parte a Moldovei, drama „Irozii” sau „Vicleimul” circulă în Muntenia şi sub numele de „Tăierile” iar în Transilvania, turi de varianta „Viflaimul”, apar denumirile „Craii” sau „Magii”. De aici, rezultă că imaginarul colectiv al comunităţilor tradiţionale româneşti nu s-a oprit la „Mistére de la Nativitè”, ci s-a focalizat şi pe cel al crimelor tiranului Irod. (…) Treptat au fost introduse şi elemente laice în scenariul acestei forme a teatrului folcloric, ce au mers atât de departe, încât au determinat Biserica să ia măsuri împotriva deformărilor caricaturale.

Majoritatea comunităţilor tradiţionale sărbătoreau naşterea Fiului Domnului prin cântece şi jocuri, din care masca de animal şi costumuldeghizare nu lipseau. Astfel, intervenţia bisericii în spectacolele populare a devenit intensă, jocurilor cu măşti fiindu-le opuse forme de manifestare ale teatrului religios. Prin intermediul conciliului Trullan s-au interzis asemenea manifestări, însă nu a fost de ajuns, datorită puternicului caracter popular al obiceiurilor.

Toate aceste fenomene au condus către „seducerea păgânilor” de către clericii noii dogme creştine prin teatralizarea ceremoniei liturgice. Drama liturgică a fost susţinută de boierime şi domnitori, pentru ca în cele din urmă să fie adoptată şi de mase. Cauza răspândirii acesteia la nivelul tuturor categoriilor sociale a fost faptul că preoţii au simţit nevoia să transpună în limbajul popular gestual legenda biblică a naşterii lui Iisus Hristos. (…) Deci, Irozii nu au numai calitatea de a-L „purta” pe Dumnezeu prin casele oamenilor, ci şi de a converti şi de a iniţia, adică de „a face din păgâni, creştini”. (…) Irozii nu poate să fie o operă anonimă produsă de imaginarul colectiv al comunităţii tradiţionale româneşti, deoarece are un caracter complex. Se identifică o imaginaţie creatoare mai puternică decât cea populară şi ingeniozitatea scenică. Până la acest punct, se poate afirma că este opera unor cărturari.

(…) În secolul al XIX-lea, expunerea legendei naşterii Domnului Iisus Hristos se face în versuri scurte şi alerte, apropiate de cele populare. Drama liturgică a Irozilor s-a suprapus peste obiceiul colindatului cu Steaua, ceea ce i-a determinat un caracter popular neîntâlnit la bulgarii ortodocşi, la ruşi, la sârbi sau la alte popoare vecine.

Cântecele de Stea aparţin unui strat creştin mult mai recent, fapt ce poate fi argumentat prin similitudinea dintre Iisus Hristos şi Soare pătrunsă în „limbajul uzual al credinţei”. Raporturile dintre Cântecele de Stea şi teatrul Irozilor nu sunt clare. Anumite colinde din repertoriul Irozilor par a fi fost alcătuite în mod special pentru scena dramatică. Astfel, „Trei crai de la răsărit”, a trecut ulterior şi în repertoriul stelarilor. Altele par a fi fost preluate din cântecele de Stea, pentru a segmenta cu ele reprezentarea dramatică.

Totuşi versiunilor anterioare le lipsesc elementele folclorice caracteristice colindelor, ce sunt întâlnite în reprezentările pentru variantele tipului moldovean, muntean, ardelean şi maramureşean. Specifică tipului moldovean este scena care se deschide cu doi îngeri, care sunând din clopoţei cer voie publicului să joace. Astfel, ceata irozilor intră în acelaşi timp în scenă, în casa gazdei, unde rolurile sunt „făcute” pe rând.

De aici, rezultă că această dramă cu origine liturgică părăseşte cadrul bisericesc şi că originea cărturărească şi ambianţa medievală devin neobservabile. Intrările în scenă, dominate de jocul şi mimica cauzate de caracterul legendar, se asociază cu un element scenic nemaiîntâlnit la acest stadiu evolutiv, adică cu muzicalitatea.

Se constată o evoluţie profundă a Irozilor de tip moldovean, reprezentată printr-o materializare scenică complexă, fără neglijarea niciunui element legendar, printr-o tehnică mai bună de introducere a corului şi a elementelor folclorice şi printr-o conturare caracteriologică mai puternică (Irod este tiranul căruia i se opun cei trei Crai).

Aceste fenomene implică un adânc caracter popular. În cadrul tipului muntean predomină interpretarea scenică în detrimentul relatării. Atitudinile medievale de spăşenie şi misticism sunt atenuate sau chiar dispar în unele variante. Cea de-a doua parte a Irozilor aduce în scenă un prunc nevinovat, inexistent în variantele precedente.

Originalitatea variantei ardelene constă în faptul că prima scenă se deschide cu dialogul dintre Iosif şi Fecioara Maria. (…) La nivelui tuturor zonelor etno-geografice româneşti, peste textul cărturăresc cu tematică biblică s-au suprapus forme ale teatrului folcloric şi elemente de factură laică, iar folclorul muzical reprezentativ pentru comunitatea tradiţională şi poezia ceremonială şi rituală a colindelor au influenţat reprezentările dramatice ale Irozilor, ceea ce detrmină producerea unui amestec hibrid specific culturii populare româneşti.”

 


Vezi cele mai interesante video Alba24.ro


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

1 Comentariu

1 Comentariu

  1. NSD

    vineri, 26.12.2014 la 16:30

    Iisus

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

EVENIMENT

URS lovit MORTAL de o mașină pe DN1 Sibiu-Brașov, zona Hula Bradului

Publicat

Un nou accident rutier, în care a fost lovit un urs, s-a petrecut duminică seara. Animalul a murit în urma impactului. Evenimentul rutier a fost semnalat pe DN1 Sibiu – Brașov, la Hula Bradului. Potrivit IPJ Sibiu, traficul rutier s-a desfășurat alternativ, temporar, fiind reluat în jurul orei 22.40. Citește și VIDEO: Urs rănit, păzit […]

Citește mai departe
Publicitate

ACTUALITATE

Numărul deceselor asociate cu utilizarea țigărilor electronice, în creștere. Atenționările specialiștilor

Publicat

S-au înmulțit decesele în urma unei afecţiuni pulmonare asociate cu utilizarea ţigărilor electronice (practică denumită „vaping”).  Centrul pentru Controlul şi Prevenirea Bolilor din Statele Unite a anunțat că s-a ajuns la 42 de victime. Agenţia americană din domeniul sănătăţii, care a colectat date referitoare la această afecţiune pulmonară în 49 din cele 50 de state […]

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

REZIDENȚIAT 2019: LISTA posturilor din ALBA, pe specialități, scoase la concurs. Înscrierile continuă până MARȚI

Publicat

medic rezident

Ministerul Sănătăţii organizează în 8 decembrie concurs de intrare în rezidenţiat pe post şi rezidenţiat pe loc în domeniile medicină, medicină dentară şi farmacie. Concursul se desfăşoară în centrele universitare: Bucureşti, Cluj Napoca, Craiova, Iaşi, Târgu Mureş şi Timişoara. Sunt 4.350 de locuri scoase la concurs, număr mai mic faţă de cel de anul trecut. […]

Citește mai departe
Publicitate

ECONOMIE

Regulamentul de funcționare al Pieței volante din Alba Iulia, în consultare publică. Ce obligații au micii producători

Publicat

Primăria Alba Iulia a pus în consultare publică regulamentul de funcționare a Pieței volante Transilvania, deschisă în fiecare vineri, în parcarea fostei policlinici a spitalului, pe Bulevardul Transilvaniei. Piața pune la dispoziție 45 de locuri pentru producătorii agricoli din Alba Iulia și localitățile învecinate din județ care doresc să-și vândă produsele. De la piața volantă […]

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate