Connect with us
Publicitate

ECONOMIE

Deputații au votat Legea Consumatorului Vulnerabil. Măsuri de protecție pentru românii afectați de explozia prețului la energie

Publicat

Legea Consumatorului Vulnerabil, care prevede măsurile de protecție socială pentru aproape 10 milioane de români care vor fi afectați de creșterile de prețuri la energie electrică și gaze a fost adoptată în Camera Deputaților.

Anunțul a fost făcut, marți, de ministrul Energiei, Virgil Popescu. Conform acestuia, legea urmează să se aplice de la 1 noiembrie.

Vezi și Prețuri la energie, crescute abuziv înainte de venirea iernii: Liberalizarea haotică lasă românii la mâna furnizorilor

„Legea privind stabilirea măsurilor de protecţie socială pentru consumatorul vulnerabil de energie a fost adoptată! Am votat Pentru!

Totodată, vreau să le mulțumesc colegilor parlamentari care au înțeles cât de importantă este legea și au adoptat și amendamentele pe care le-am propus cu colega mea Raluca Turcan pentru ca legea să se aplice începând cu data de 1 noiembrie 2021”, a anunțat Virgil Popescu.

Conform acestuia, măsurile vor afecta peste 10 milioane de români.

„De asemenea, vreau să reamintesc că lucrăm și la o Ordonanță de Urgență prin care să compensăm până la nivelul venitului mediu sau consumului mediu și vrem să compensăm în totalitate iarna aceasta.

Vorbim de iarnă care începe la 1 noiembrie, se termina 31 martie. Deci avem tot timpul. Deci vorbim și aici de peste 10 milioane și ceva de români”, susține ministrul.

Și deputatul USR PLUS Oana Țoiu anunțase marți că proiectul a fost adoptat în ședința reunită a Comisiei pentru muncă și protecție socială, Comisiei pentru politică economică și Comisiei pentru industrii și servicii.

„Legea prevedea un tabel fix al cuantumului de referință al facturilor. Am propus, cu colegii din USR PLUS, și a fost susținut de grupurile parlamentare din coaliție și de minister, un amendament care să permită actualizarea acestor valori de referințe, de oricâte ori este necesar, rapid, prin Hotărâre de Guvern.

Am propus de asemenea, și a fost aprobat, un plafon minim sub care să nu poată fi coborât prin HG la cuantumul valorilor propuse ca fixe inițial în proiectul de lege. (250 RON/lună pt. gaze, 500 RON/lună pentru energie electrică și 160 RON/lună pentru lemne).

Ceea ce era plafon fix, deci suma maximă prevazută, în proiectul inițial, acum a devenit plafon minim”, a scris deputatul pe Facebook.

Ea susține că USR PLUS a susținut propunerea Guvernului și nu s-a opus propunerii celorlalte grupuri parlamentare de a crește numărul de beneficiari.

„Am semnalat riscul ca o parte dintre beneficiari să depună cereri pe formatul vechi și să nu fie la timp la curent cu modificările propuse, caz în care este necesar să nu rămână pe dinafară fără sprijin că au completat alt set de hârtii.

Soluția pe care am propus-o a fost ca indiferent de formatul depus (vechi sau nou) cererile să le fie luate tranzitoriu în considerare în acest sezon rece și să fie informați și ghidați spre forma avantajoasă de sprijin pentru ei.

Ministerul a acceptat să preia asta în normele metodologice dar va depinde mult și de primării, care sunt interfața cu beneficiarii”, a mai anunțat Oana Țoiu.

Care va fi sprijinul din partea statului pentru consumatorul vulnerabil

Potrivit legii, măsurile de protecţie socială financiare constau în acordarea de ajutoare destinate asigurării nevoilor energetice minimale şi sunt:

  •  ajutor pentru încălzirea locuinţei;
  •  ajutor pentru consumul de energie destinat acoperirii unei părţi din consumul energetic al gospodăriei pe tot parcursul anului;
  •  ajutor pentru achiziţionarea, în cadrul unei locuinţe, de echipamente eficiente din punct de vedere energetic , necesare pentru iluminarea, răcirea, încălzirea şi asigurarea apei calde de consum, pentru înlocuirea aparatelor de uz casnic depăşite din punct de vedere tehnic şi moral cu aparate de uz casnic eficiente din punct de vedere energetic, precum şi pentru utilizarea mijloacelor de comunicare care presupun consum de energie;
  •  ajutor pentru achiziţionarea de produse şi servicii în vederea creşterii performanţei energetice a clădirilor, ori pentru conectarea la sursele de energie.

„Pentru un pensionar cu o pensie minimă în momentul de față, dacă pentru sezonul rece, sprijinul la factura de energie era de aproximativ 100 de lei, acum, pe noua lege a consumatorului vulnerabil, sprijinul va fi de aproximativ 600 de lei în perioada sezonului rece plus extrasezon, prin cele două tipuri de sprijin: subvenție și supliment’, a precizat Raluca Turcan, în urmă cu ceva timp, la Digi24.

„Subvenția se decontează în prețul facturii (factura vine deja redusă – n.r.) și se aplică invers proporțional, în funcție de nivelul veniturilor. Inclusiv nivelul veniturilor pentru care oamenii au acces la acest sprijin a crescut de la 800 de lei la 810 lei pe membru de familie și de la 1.042 la 1.450 pentru o persoană singură, deci crește și sprijinul financiar, și plaja de oameni care pot accesa acest sprijin din partea statului”, a mai menționat Raluca Turcan.

Ajutoare pentru încălzire

Ajutorul pentru încălzire se acordă în funcţie de veniturile medii nete lunare pe membru de familie sau al persoanei singure, prin compensarea procentuală a cheltuielilor pentru încălzire, dar nu mai puţin de 10%, aplicată asupra valorii de referinţă. Formula de calcul se stabileşte prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi. 

Venitul mediu net lunar până la care se acordă ajutorul pentru încălzire este de 810 lei/persoană în cazul familiei şi de 1445 lei în cazul persoanei singure. 

Valoarea de referinţă, în funcţie de sistemul de încălzire utilizat este: 

a) de 250 lei/lună pentru gaze naturale; 

b) de 500 lei/lună pentru energie electrică; 

c) de 80 lei/lună pentru combustibili solizi şi/sau petrolieri. 

Pentru energia termică valoarea de referinţă a ajutorului pentru încălzire se stabileşte, lunar, în limita consumului mediu şi în funcţie de preţul local al energiei termice facturate populaţiei . 

Cuantumul ajutorului pentru încălzire se scade din factura ce atestă contravaloarea consumului, lunar, de către furnizori şi nu poate fi mai mare decât valoarea consumului facturat. 

Pentru combustibili solizi şi/sau petrolieri dacă din calcul rezultă un cuantum mai mic de 10 lei atunci se acordă 10 lei. 

Dacă din calculul ajutorului pentru încălzire potrivit alin.(1) rezultă fracţiuni în bani, cuantumul se rotunjeşte la leu în favoarea beneficiarului 

Ajutorul pentru încălzire se acordă numai pentru o singură locuinţă, respectiv pentru locuinţa de domiciliu sau, după caz, de reşedinţă. 

În situaţia în care două sau mai multe familii sau persoane singure locuiesc în acelaşi spaţiu locativ, ajutorul pentru încălzire se acordă în numele titularului contractului/convenţiei individuale încheiat cu furnizorul.

Autorităţile administraţiei publice locale pot acorda, din bugetele proprii, ajutor pentru încălzire familiilor şi persoanelor singure ale căror locuinţe sunt locuinţe sociale.

Dreptul la ajutorul pentru încălzire poate fi solicitat odată cu cel de ajutor social şi/sau cu cel de alocaţie pentru susţinerea familiei.

Lunar, până cel târziu la data de 3 a lunii, reprezentantul furnizorului de energie termică ori de gaze naturale/energie electrică împreună cu reprezentantul asociaţiei de proprietari/locatari, după caz, stabilesc consumul general de energie termică sau de gaze naturale/energie electrică.

În cazul asociaţiilor de proprietari/locatari, furnizorii de energie termică în sistem centralizat transmit lunar factura reprezentând consumul general de energie termică la nivel de asociaţie, precum şi suma totală a ajutoarelor efective calculate în termen de maximum două zile de la realizarea calculului.

Suplimentul pentru energie

Familiile şi persoanele singure ale căror venituri sunt de până la 810 lei/persoană beneficiază lunar de un supliment pentru energie calculat în funcţie de sursele de furnizare a energiei utilizate, dar nu mai mult decat valoarea consumului facturat, în cuantum de:

a) 30 lei/lună pentru consumul de energie electrică; 

b) 10 lei/lună pentru consumul de gaze naturale; 

c) 10 lei/lună pentru consumul de energie termică; 

d) 20 lei/lună pentru consumul de combustibili solizi şi/sau petrolieri. 

Suplimentul pentru energie se acordă lunar, pe tot parcusul anului şi se plăteşte direct furnizorului, cu excepţia suplimentului pentru combustibili solizi sau petrolieri care se plăteşte direct titularului.

Suplimentul pentru energie poate fi solicitat împreună cu ajutorul pentru încălzirea locuinţei sau separat.

În situaţia în care singura sursă de energie utilizată este energia electrică, cuantumul suplimentului este de 50 lei/lună.

Fondurile necesare pentru plata ajutorului pentru încălzire şi a suplimentului pentru energie se asigură din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale.

Sociologul Alfred Bulai, avertisment: Mari discriminări. Vor apărea frustrări

”Cum se vor da aceste ajutoare? Nu ştim. E dată legea, sunt precizate nişte sume. Cum ajung ele la destinatari? Se duc furnizorii către oameni, oamenii depun facturi? Cum se procedează? Trebuie să te duci după ce plăteşti factura, nu? Că se dau ajutoare până la o anumită sumă.

Cui se dau banii? Omului, consumatorului, sau furnizorului? Sunt zeci de furnizori, multe contracte. Mulţi nici nu ştiu, nu au copiator, cum duc copiile? Logistic e o mare problemă. Mingea e în terenul Guvernului acum”, a precizat sociologul Alfred Bulai potrivit DCNews.

Acesta trage un semnal de alarmă şi spune că vor urma frustrări în societate din cauza acestei legi.  

„În al doilea rând, când dai astfel de ajutoare se crează mari discriminări pe piaţă. Adică dacă un om are 1390 lei pe membru de familie, primeşte 400 de lei. Cel care are 1410 lei, să zicem, primeşte zero. Şi vor apărea frustrări, nemulţumiri. Vor fi probleme de aplicare. 

Pentru urban e simplu, se duc copiile şi s-a rezolvat problema. Dar înţeleg că se dă şi la lemne. Cum face omul ăla, unde duce copii? Prin cine se face procedura, cine acordă ajutorul?”, a mai spus Bulai.  

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.


Publicitate

ECONOMIE

Se schimbă formula de calcul la facturile de energie electrică. Cum influențează modificările suma plătită la final de lună

Publicat

contor curent

Coaliția de guvernare a căzut de acord să schimbe modul în care se calculează suma de plată de pe facturile de energie și a transmis care va fi noua schemă de calcul. Sunt anunțate schimbări majore, iar românii care fac economie la energie nu se vor mai trezi cu facturi uriașe la care prețul final este calculat în funcție de consumul din anul anterior.

Modificări la modul în care se calculează facturile la energie

Coaliția PSD -PNL-UDMR  a decis să modifice modul în care se calculează prețul final de pe facturile la energia electrică. Astfel s-a decis să se treacă la un calcul de tip kWh pentru anul în curs, nu pentru anul anterior, cum era până acum.

De asemenea, nici nu se va mai face media pentru ultimii trei ani.

Cu toate acestea, mulți români vor primi în continuare facturi mari, din cauză că sumele au fost deja calculate după modelul vechi și facturile au fost emise.

Potrivit reglementărilor, costul va fi de maximum 0,80 lei/kWh, cu TVA inclus, în cazul clienților casnici al căror consum lunar realizat la locul de consum a fost între 100,01-300 kWh, pentru o cantitate de 255 kWh din consumul lunar realizat și, respectiv, maximum 0,68 lei/kWh, cu TVA inclus, în cazul clienților casnici al căror consum lunar realizat la locul de consum este cuprins între 0-100 KWh inclusiv.

Amendamentul în care au fost incluşi bolnavii cu aparatură medicală

a) maximum 0,68 lei/kWh, cu TVA inclus, în cazul clienților casnici al căror consum lunar realizat la locul de consum este cuprins între 0-100 KWh inclusiv;

În cazul clienților casnici, care utilizează dispozitive, aparate sau echipamente medicale necesare efectuării tratamentelor, în baza declarației pe propria răspundere, plafonul maxim al consumului de 100 kWh nu se aplică, tariful fiind de 0,68 lei/kWh, cu TVA inclus, pentru întreg consumul realizat.

Amendamentul în care sunt incluse serviciile publice:

c) maximum 1 leu/kWh, cu TVA inclus, pentru 85% din consumul lunar realizat la locul de consum, în cazul întreprinderilor mici și mijlocii, astfel cum sunt definite în Legea nr. 346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, cu modificările și completările ulterioare, denumite în continuare IMM-uri, al operatorilor economici din domeniul industriei alimentare, al prestatorilor publici și privați de servicii de utilitate publică, inclusiv transportul public electric, al prestatorilor acreditaţi, publici şi privaţi, de servicii sociale în baza declarației pe propria răspundere a reprezentantului legal. Diferența de consum lunar de energie electrică se facturează conform prevederilor art. 5 alin. (1);

 Amendamentul pentru lăcaşuri de cult:

e) maximum 1 leu/kWh, cu TVA inclus, pentru 85% din consumul lunar, realizat la locul de consum, pentru instituțiile publice, altele decât cele prevăzute la lit. d), precum și pentru lăcașurile de cult recunoscute oficial în România, potrivit Legii 489/2006 privind libertatea religioasă. Diferența de consum lunar de energie electrică se facturează conform prevederilor art. 5 alin. (1);

 Cât va fi factura de energia electrică la un apartament/garsonieră

Scenariile prezentate de Antena3 arată că pentru o garsonieră se poate plăti 60-1250 lei lunar, în timp ce pentru un apartament cu două camere, factura la curent poate ajunge la 144-1700 de lei, în funcţie de consum.

 

 

Citeste mai mult
Publicitate

ECONOMIE

Noul program al magazinelor LIDL. Începând din 26 septembrie se trece la un orar de iarnă, prin care să economisească energie

Publicat

Începând de azi, 26 septembrie, magazinele Lidl din România au un nou program. Activitatea cu clienții s-a redus cu o oră, iar noul orar de iarnă permite companiei să economisească energie, precizează reprezentanţii Lidl.

„Lidl România este o companie preocupată permanent de sustenabilitate și implicit de conservarea resurselor. Acest orar este un orar de iarnă, așa cum am mai avut și în trecut, care ne permite și să economisim energie”, au transmis reprezentanţii Lidl.

Lidl va închide magazinele din țară mai devreme, pentru a face economie la energie

Începând din 26 septembrie, toate magazinele vor avea acelasi program, după cum urmează:

  • Luni – Sâmbătă: 07:30 – 21:00 (până în 25 septembrie 07:30 – 22:00).

Magazinele care în prezent deschid după ora 07:30, respectiv închid înainte de 21:00, vor rămâne la programul existent.

  • Duminica: 08:00 – 19:00* (până în 25 septembrie 08:00 – 20:00).

Magazinele care în prezent deschid după ora 08:00, respectiv închid înainte de ora 19:00, vor rămâne la programul existent.

Lidl este primul supermarket şi unul dintre marii retaileri din România care decide să-şi reducă programul cel mai probabil din cauza facturilor mari la energie.

 

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

VIDEO: Fostă cantină din Alba Iulia, transformată în spații moderne de învățământ pentru studenții Extensiei UTCN. Cum va arăta

Publicat

La Alba Iulia încep lucrările pentru transformarea clădirii unei foste cantine în spații moderne de învățământ pentru studenții extensiei Universității Tehnice din Cluj-Napoca (UTCN). Este vorba despre o clădire aflată pe strada Alexandru Ioan Cuza, la ieșirea din municipiu spre Cluj-Napoca, în zona Ambient. 

Licitația pentru dezvoltarea infrastructurii de educație și formare la Extensia din Alba Iulia a UTCN a fost câștigată în luna septembrie 2022 de către firma Tobimar Construct. Valoarea contractului este de 8.809.260,24 lei, fără TVA, durata de execuţie a lucrărilor fiind de 14 luni.

Potrivit documentației, construcția existentă, situată pe strada Alexandru Ioan Cuza nr. 23, vizată spre extindere, identificabilă prin numărul cadastral 74493-C2, este în prezent abandonată și degradată. La interior finisajele sunt deteriorate tâmplăriile și echipamentele lipsesc. La exterior, construcția prezintă materiale lipsă, infiltrații de apă, burlane deteriorate.

Terenul este împrejmuit parțial pe latura de sud-vest și nord-vest, accesul în incintă se realizează direct de la stradă. Structură funcțională cuprinde holuri de acces, o sală de mese, grupuri sanitare, zona de bucătărie cu anexe și un subsol parțial.

Pentru transformarea clădirii fostei cantine în spații de învățământ se propun lucrări de extindere în plan și pe verticală. Extinderea pe verticală va presupune crearea unor amfiteatre la parter cu înălțime utilă mare, un etaj intermediar parțial în care se va extinde spațiul bibliotecii și un etaj deasupra spațiilor anterior menționate, care va cuprinde 3 laboratoare și grupurile sanitare aferente.

Clădirea va fi prevăzută cu următoarele echipamente și dotări: ascensor, mobilier și echipamente specifice funcțiunii și a activităților care se vor desfășura în interiorul clădirii.

Amenajarea terenului de amplasament va cuprinde soluțiile de amenajare a incintei cu alei pietonale și carosabile, o parcare cu 10 locuri, spații verzi amenajate și zone pentru recreere dotate cu mobilier urban pentru ședere.

Spațiul verde prevăzut va fi amenajat prin gazonare și plantări punctuale de vegetație înaltă.

Din punct de vedere constructiv se vor opera demolări ale pereților și ale planșeelor existente completându-se structura de rezistență astfel: fundații izolate sau continue, stâlpi grinzi și planșee din beton armat pentru toate nivelele, zidărie portantă din cărămidă cu goluri verticale cu centuri din beton armat.

Acoperișul va fi de tip terasă necirculabilă.

Circulația pe verticală se va realiza fie prin intermediul unui ascensor plasat în puț cu pereți din beton armat, fie prin intermediul scării interioare de acces realizata în două rampe din beton armat. Pereții exterior propuși se vor realiza din cărămidă cu goluri verticale și grosime de 30 cm, iar pereții interiori din zidărie de cărămidă vor avea grosime de 25 cm, sau 12 cm. Se vor reliza compartimentări suplimentare și din pereți din gips-carton.

Pereții perimetrali se vor termoizola cu vată minerală bazaltică de 15 cm, iar termoizolarea plăcii pe sol și a soclului se va realiza cu polistiren extrudat de 5 cm.

La nivelul pardoselior, finisajele propuse vor include plăci de piatră pentru zonele de acces în clădire, gresie antiderapantă pentru grupurile sanitare, spațiile tehnice, de întreținere și depozitare.

În sălile de curs, amfiteatre și biblioteca se va folosi parchet multistrat antiderapant pentru trafic intens. Pereții se vor finisa cu zugraveală lavabilă. Se propun în majoritatea spațiilor tavane suspendate din gips-carton. Amfiteatrele vor fi prevăzute cu plăci fonoabsorbante montate la nivelul pereților.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Atenționare COD GALBEN de inundații în ALBA și alte județe din țară până marți noapte. Zonele vizate

Publicat

Hidrologii au emis luni mai multe atenționări Cod galben de inundații pe râuri din Alba, Cluj și alte județe, valabile până marți noapte. 

Institutul Naţional de Hidrologie şi Gospodărire a Apelor (INHGA) anunță scurgeri importante pe versanţi, torenţi şi pâraie, viituri rapide pe râurile mici cu posibile efecte de inundaţii locale şi creşteri de debite şi niveluri pe unele râuri din 12 bazine hidrografice.

Atenționare COD GALBEN de inundații: până marți, 27 septembrie, ora 24.00

  • Arieş – bazin superior şi afluenţi bazin mijlociu şi inferior (judeţele: Alba şi Cluj)
  • Crişul Repede – bazin superior şi afluenţi bazin mijlociu şi inferior (judeţele: Cluj şi Bihor)
  • Crişul Negru – bazin superior şi afluenţi bazin mijlociu şi inferior (judeţele: Bihor şi Arad)
  • Crişul Alb – bazin amonte S.H. Gurahonţ şi afluenţii aferenţi sectorului aval S.H. Gurahonţ (judeţele: Hunedoara şi Arad)

  • Vişeu – bazin superior şi afluenţi bazin mijlociu şi inferior, Iza – bazin superior şi afluenţi bazin mijlociu şi inferior, Lăpuş – bazin superior şi afluenţi bazin mijlociu şi inferior (judeţul Maramureş)
  • Tur (judeţul Satu Mare)
  • Someşul Mare – bazin superior şi afluenţi bazin mijlociu şi inferior (judeţul Bistriţa-Năsăud)
  • Someşul Mic – bazin superior şi afluenţi bazin mijlociu şi inferior (judeţele: Bihor şi Cluj)
  • Someş – afluenţii mici aferenţi sectorului aval S.H. Dej (judeţele: Cluj, Sălaj, Maramureş şi Satu Mare)
  • Bega – bazin amonte S.H. Făget şi afluenţii aferenţi sectorului aval S.H. Făget – amonte S.H. Balinţ (judeţul Timiş)
  • Timiş – bazin amonte S.H. Sadova şi afluenţii aferenţi sectorului aval S.H. Sadova – amonte S.H. Lugoj (judeţele: Caraş-Severin şi Timiş)
  • Caraş – bazin superior şi afluenţi bazin mijlociu şi inferior şi Nera – bazin superior şi afluenţi bazin mijlociu şi inferior (judeţul Caraş-Severin).

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Statistici T5

Parteneri Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax