Economie
Prețuri la energie, crescute abuziv înainte de venirea iernii: Liberalizarea haotică lasă românii la mâna furnizorilor
Liberalizarea haotică a pieței energiei generează probleme foarte mari consumatorilor, în pragul iernii. Prețurile pe care le vor plăti românii cresc la un nivel greu de imaginat. Procentele cu care se majorează diferă în funcție de furnizor, fără un punct de reper și, mai ales, fără explicații.
Consumatorii sunt anunțați de pe o zi pe alta că prețurile sunt ”actualizate” printr-un act adițional. Oamenii sunt informați unilateral că dacă nu sunt de acord, pot denunța contractul în termen de 30 de zile.
În caz contrar, modificarea de tarif se consideră acceptată. Oamenii nu au ce să facă, în condițiile în care toți furnizorii își măresc tarifele sincronizat.
Cazul unui cetățean din Alba Iulia poate fi un exemplu.
Acesta a primit de la E.On o notificare prin care este anunțat că i se propune un act adițional prin care tarifele din contract i se actualizează, evident în plus.
Vezi și: FOTO ȘTIREA TA Factură RECORD la electricitate primită la un apartament din Cugir unde nu locuiește nimeni: peste 739.000 de lei
Până în august 2021, abonatul avea în contract prețul de 0,15194 lei pe kWh, fără TVA, în baza unui contract semnat în 2017 pe care nu l-a schimbat în contextul așa-zisei liberalizări a pieței.
Prețul actualizat propus între 1 octombrie și 31 decembrie 2021 este de 0,22277 de lei pe kWh (vezi mai jos), ceea ce conduce la un preț total cu TVA inclus (cel pe care îl plătește de fapt omul) de 0,26510 de lei.
De la 1 ianuarie 2022 tariful se majorează din nou și va ajunge la 0,23587 de lei pe kWh fără TVA (0,28069 lei/kWh cu TVA).
În contul electronic este anunțat că are 30 de zile pentru a denunța contractul, altfel actul adițional cu noul tarif va fi considerat acceptat tacit.
„Dată fiind evoluția crescătoare a prețurilor de achiziție a gazelor naturale pe piața de energie din România, menținerea prețurilor de furnizare din contractul E.ON Standard Gas, comunicate și în notificarea transmisă în legătură cu aceasta, nu mai poate fi susținută.
Drept urmare, pentru ca parteneriatul existent să se desfășoare în echilibru, pe fondul modificărilor substanțiale ale condițiilor care au stat la baza încheierii contractului între părți, te informăm că suntem nevoiți să actualizăm prețurile comunicate inițial în contract”, se mai arată în informarea din aplicația furnizorului.
„Când schimbă furnizorul, consumatorul ar trebui să facă o poză contorului”
Pentru că piața s-a liberalizat, consumatorii au acum dreptul să se mute la alt furnizor de energie electrică dacă văd că factura a crescut.
Citește și: O altă familie din Alba Iulia, FACTURĂ ENORMĂ de la noul furnizor de energie. Și cel vechi i-a aplicat o ”taxă de despărțire”
Este perioada în care apar foarte multe probleme la facturi. Mulți consumatori au primit facturi enorme la schimbarea furnizorului, pentru care nu există încă o explicație oficială și nici o soluție concretă (alta decât asigurările verbale că ”se va rezolva”).
„Oamenii care nu sunt mulțumiți se pot muta la alt furnizor, dar mai întâi trebuie să compare ofertele.
Consumatorul poate să se orienteze în funcție de tipul de consum pe care îl are.
În 21 de zile va avea un nou contract cu un nou furnizor. Acesta din urmă se ocupă de anunțarea vechiului furnizor și de preluarea acestui nou client.
Consumatorul ar trebui să facă o fotografie a contorului cu consumul, pentru că furnizorul vechi poate să-i trimită hârtia cu regularizarea în 42 de zile”, spune Silvia Vlăsceanu, expert în energie citat de Europa Liberă.
Tarife modificate și după alegerea unui alt furnizor
Autoritatea Națională pentru Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) a anunțat că a primit mii de plângeri din partea consumatorilor casnici care spun că facturile primite nu corespund cu cât au consumat sau că pur și simplu s-au trezit cu prețuri mai mari decât cele convenite.
Spre exemplu, după schimbarea furnizorului, mulți clienți s-au trezit cu prețuri mai mari decât cele pe care le primiseră inițial, în faza de discuții.
Păgubiții să nu accepte semnarea niciunui act adițional care să modifice prețul inițial
Clienții care au parte de aceste practici nu ar trebui să accepte semnarea nici unui act adițional care să modifice prețul inițial, a spus Sorin Susanu, comisarul șef al Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorului Timiș.
„Clauzele inițiale trebuie respectate. Noi (ANPC- n.r.), prin decizie, vom obliga agentul economic să respecte clauzele inițiale.
Păgubiții pot să ceară respectarea tarifului inițial, aceasta a fost clauza contractuala semnată.
Compania a premeditat această situație pentru a atrage clienți.
Consumatorii să citească cu atenție contractele înainte de semnare, să ceară un draft al contractului înainte să îl semneze, dacă nu înțeleg clauzele să le discute cu un specialist.
Discutăm și despre situația în care agenți economici au reușit să creeze variante în care să îi facă pe consumatori să devină consumatori captivi, neavând posibilitatea să se mute la altă companie.
Luăm în calcul premeditarea atât timp cât materialele promoționale și informațiile inițiale sunt mult diferite față de varianta finală”, a declarat Sorin Susanu.
Recomandarea acestuia este însă greu de urmat. Furnizorii oferă contracte standard, iar negocierea este imposibilă în condițiile în care interfața cu clienții este aproape inexistentă, dincolo de roboții telefonici.
Creșterile de prețuri au depășit limita de suportabilitate pentru clienții casnici. Și încă nu a venit iarna
Mai mulți specialiști au atras atenția că creșterile de prețuri au depășit limita de suportabilitate pentru clienții casnici.
De exemplu, Asociaţia Energia Inteligentă a prezentat în repetate rânduri pericolul iminenţei creşterii preţului la toate formele de energie şi a solicitat măsuri care să elimine atât abuzul unor furnizori asupra consumatorilor, cât şi politici publice care să prevină/diminueze creşterea preţului la energie.
Asociaţia consideră necesară realizarea unui Plan de Măsuri de Urgenţă Energetică, astfel încât toţi consumatorii şi toate familiile să poată face faţă acestei situații grave.
Vezi și: Specialist: Lecție de prostit poporul. Explozia prețurilor la energie NU ESTE JUSTIFICATĂ, dar suntem duși cu vorba până plătim
”Creșterea prețurilor la energie nu este justificată, dar suntem duși cu vorba până ne obișnuim cu ideea și plătim” a scris președintele Asociației ”Energia Inteligentă”, Dumitru Chisăliță, într-un articol publicat pe site.
Doar 25% din creșterea de 65% ar putea fi justificată
Potrivit acestuia, prețul energiei electrice la consumatorul final a crescut în primele 6 luni cu 24%, conform datelor INS, o creștere care a fost interpretată că se datorează următoarelor cauze:
- Creșterea costurilor cu achiziția certificatelor verzi de către CET urile care consumă hidrocarburi pentru producerea energiei electrice – apreciată a fi influențat cu cca 4,5% creșterea prețului final de energie;
- Diferența între cerere și ofertă, care a determinat achiziția de energiei din import, importuri mult mai scumpe, care apreciem că a influențat cu cca. 6,2% creșterea prețului final la energie.
”Analizând situația din ultimele 2 luni se observă că ofertele unor furnizori în piață prezintă creșteri ale prețului energiei electrice de până la 65,2%.
Astfel de prețuri care impun noi trenduri în piața consumatorului final nu au o justificare teoretică, ele fiind rodul speculațiilor și al manipulărilor”, se arată în articol.
Criza guvernamentală va adânci criza energetică
Mulți dintre specialiști consideră că, în aceste condiții, România se va confrunta în această iarnă cu o gravă criză socială generată de haosul din sectorul energetic.
Autoritățile nu au reușit până acum să gestioneze ”liberalizarea” sectorului energetic și este puțin probabil că se va mai reuși ceva în viitorul apropiat.
Asta cu atât mai mult cu cât la nivel național se consumă o criză politică între principalele partide din Parlament, toate celelalte probleme devenind secundare pe agenda politicienilor.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News