Educație
DEZASTRU în învățământul românesc. Testele PISA arată o rată a analfabetismului funcțional de 44%
România a obținut un punctaj slab în clasamentul PISA, locul 47 din 79 de țări, cea mai scăzută performanță fiind înregistrată la matematică. Prăbușirea este însă pe toată linia, nu doar la matematică, unde România a pierdut 9 puncte față de testarea din 2015, ci și la literație și științe. Rezultatele arată că nivelul analfabetismului funcțional este de 44%, cel mai ridicat din ultimii nouă ani.
“Performanța medie la citire în România a fost mai mare decât în 2006, când țara a participat prima dată la PISA, dar nu diferit semnificativ din punct de vedere statistic de orice rezultat de atunci. Performanța medie la matematică în 2018 a fost semnificativ mai mică decât în 2015 (…), în timp ce performanța la știință a revenit, în 2018, aproape de nivelul observat în 2006 sau 2009”, se precizează în raportul PISA, dat publicității, marți, de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD).
Rezultatele la testele PISA 2018 sunt mai slabe comparativ cu testările din 2015 la toate cele trei domenii – citire, matematică și știință – și sub media OECD. Astfel, la citire a fost obținut un scor de 426 de puncte, față de 434 în 2015, la matematică a fost obținut un scor de 430 de puncte, față de 444 în 2015, iar la științe scorul a fost de 426 de puncte, față de 435 în 2015.
Evoluția scorurilor obținute de la prima participare la evaluarea PISA
2018: Citire 428 – Matematica 430 – Științe 426
2015: Citire 434 – Matematica 444 – Științe 435
2012: Citire 438 – Matematica 445 – Științe 439
2009: Citire 424 – Matematica 427 – Științe 428
2006: Citire 396 – Matematica 415 – Științe 418
În medie, 44% dintre elevi sunt analfabeți funcțional
59% dintre elevi au atins cel puțin nivelul 2 la citire, sub media OECD de 77%. Nivelul 2 presupune că elevii pot identifica ideea principală într-un text de lungime medie, pot găsi informații pe baza unor criterii explicite, deși uneori complexe, și pot reflecta asupra scopului și formei unui text.
În privința matematicii, aproximativ 53% dintre elevi au atins cel puțin nivelul 2, media OCDE fiind de 76%, iar la știință, aproximativ 56% dintre elevi au atins nivelul 2 sau mai mare, sub media OECD – 78%.
Aceste date arată că analfabetismul functional este: 41% la citire, 47% la matematică și 44% la științe. Așadar, în medie, 44% dintre elevi nu înțeleg ce citesc, nu pot face operații aritmetice de bază și nu pot realiza corelații elementare.
Programul pentru Evaluarea Internațională a Elevilor (PISA) arată nivelul de performanță al elevilor de 15-16 ani la citire, matematică și știință. Testarea PISA se efectuează o dată la trei ani.
Pentru participarea la evaluarea PISA din 2018, aproximativ 5.000 de elevi din România, de 15 ani, au dat în aprilie anul trecut un test scris de două ore.
Sursă: romania.europalibera.org
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News