Connect with us
Publicitate

ADMINISTRATIE

DOCUMENT: Cele trei scenarii de dezvoltare a județului Alba în perioada 2021-2027. Dezvoltare poliurbană sau nivelarea sărăciei?


Publicat

Consiliul Județean Alba lansează o nouă strategie de dezvoltare a județului, valabilă pentru perioada 2021-2027.

Instituția plătește 154.000 de lei (inclusiv TVA) firmei SC IHS România, pentru realizarea acestui document, care va trece și printr-o dezbatere publică.

Documentul poate fi vizualizat AICI și este foarte important pentru modul în care vor fi cheltuiți banii județului în perioada următoare. De asemenea, reprezintă și o bază pentru viitoarele proiecte europene.

Strategia vorbește despre trei scenarii de dezvoltare ale județului, în perioada 2021-2027.

Pe scurt, Consiliul Județean Alba va trebui să aleagă între orientarea banilor pentru dezvoltarea domeniului urban, cu potențial mai mare și mai sigur de dezvoltare, o dezvoltare policentrică pe mai multe zone sau spre nivelarea generală a zonelor slab dezvoltate cu cele mai dezvoltate.

Scenariul 1: Este vorba despre o dezvoltare prin reducerea disparităților dintre partea de Vest și cea de Est a județului.

Perspectiva din spatele acestui scenariu este aceea în care creșterea sustenabilă a județului Alba se poate produce în principal prin reducerea decalajelor de dezvoltare socio-economică dintre Culoarul Mureșului, mai conectat, dens populat, urbanizat și implicit mai atractiv pentru locuitori și investitori, respectiv partea de vest (Munții Apuseni) și cea de est (Podișul Târnavelor) care concentrează o populație în curs de scădere și îmbătrânire, expusă riscului de sărăcie și excluziune.

În acest scenariu, investițiile publice de la nivelul județului vor fi dirijate către cele două zone indicate mai sus și vor viza, în principal, modernizarea rețelei de drumuri naționale, județene și comunale care le traversează, extinderea rețelelor de utilități publice, îmbunătățirea serviciilor educaționale, medicale, sociale, culturale, dezvoltarea infrastructurii turistice, sprijinirea fermelor mici/bio, conservarea și promovarea patrimoniului natural și construit în sprijinul dezvoltării turismului etc.

Principalul risc asociat acestui scenariu este cel de sustenabilitate financiară a investițiilor.

Zonele respective se caracterizează printr-un număr foarte mare de sate mici, cu densitate redusă în vatră (de tip răsfirat sau chiar risipit în zona montană), în curs de depopulare și cu o populație îmbătrânită. Aducerea acestora la standardele de viață (de ex. cele edilitare) din mediul urban implică eforturi financiare uriașe (de ex. extinderea apei și canalizării în sute de sate) și este foarte probabil să nu aibă impactul scontat (de ex. un număr mic de familii își vor permite plata noilor servicii, școlile modernizate vor fi desființate din lipsa efectivelor minimale de copii etc).

Scenariul 2: Dezvoltare policentrică, prin conectarea și consolidarea rețelei urbane

Premiza de la care pleacă acest scenariu este faptul că județul Alba nu dispune, asemenea județelor învecinate (Cluj, Sibiu, Mureș, Bihor), de o aglomerare urbană de mari dimensiuni care să poată deservi satisfăcător întregul județ cu oportunități de ocupare, servicii publice și private.

În acest context, județul ar trebui gândit ca un puzzle de zone urbane funcționale dezvoltate în jurul municipiilor și orașelor existente.

Concret, acest scenariu presupune, în principal, concentrarea investițiilor publice în mediul urban în defavoarea celui rural, pentru consolidarea rolului de centralitate al orașelor din județ (Alba Iulia, Aiud, Blaj, Sebeș, Cugir, Zlatna, Ocna Mureș, Abrud, Câmpeni, Teiuș), astfel încât să acestea să atragă investiții private generatoare de locuri de muncă, adaptate la specificul local, respectiv să poată furniza servicii publice (educație și formare, sănătate, asistență socială, cultură, sport, recreere etc.) pentru locuitorii lor și ai comunelor învecinate.

Unii pași în direcția acestui scenariu au fost de altfel realizați prin master plan-urile de apă-canal și deșeuri, gândite tot policentric, prin organizarea unor servicii publice (de ex. ambulanță, ISU, judecătorii, spitale și ambulatorii, puncte de lucru ale diferitelor instituții, etc).

Principalul avantaj al acestui model de dezvoltare este constituit de eficiența investițiilor publice și economiile de scară asociate acestora (de ex. în loc să se reabiliteze școlile din 10 comune cu un număr mic de elevi, se optează pentru construcția unui campus școlar în orașul din apropierea acestora, unde copii să se deplaseze cu microbuzul, iar unii dintre aceștia chiar să poată fi cazați).

Principalul risc asociat acestui scenariu este acutizarea fenomenului (natural, de altfel, într-o economie de piață) de adâncire a disparităților rural-urban.

În plus, acesta va aduce satisfacția populației din orașe, dar evidente nemulțumiri în rândul celei din zonele rurale, unde autoritățile locale vor câștiga mai greu încrederea și susținerea cetățenilor din comună în lipsa fondurilor

Scenariul 3: Dezvoltarea monocentrică, în jurul unei aglomerări urbane competitive pe plan regional și național

Acest scenariu vine practic să însoțească trendul existent la nivel județean de mai bine de două decenii, respectiv acela de concentrare a resurselor în jurul conurbației Alba Iulia – Sebeș – Blaj (cu extensii către Cugir și Teiuș).

Premiza de la care pleacă acest scenariu este că județul poate să recupereze decalajele de dezvoltare față de vecinii săi (Cluj, Mureș, Sibiu, Bihor) doar prin consolidarea unui pol urban capabil să concureze cu reședințele acestora pentru atragerea de forță de muncă și capital, dar și pentru creșterea masei demografice care să atragă, la rândul ei, investiții și să justifice investiții publice de amploare realizate cu fonduri guvernamentale sau europene.

Acest scenariu implică, practic, o concentrare a investițiilor publice în consolidarea unui zone urbane funcționale de tip conurbație, care să cuprindă orașele Alba Iulia, Sebeș, Blaj, Cugir și Teiuș, precum și comunele din imediata apropiere a acestora, care sunt deja antrenate într-un proces de suburbanizare (de ex. Ciugud, Sântimbru, Galda de Jos, Vințu de Jos etc.) – totalizând circa 150.000 de locuitori.

Aceste investiții ar viza, cu prioritate, dezvoltarea infrastructurii conective (de ex. sisteme metropolitane de transport public, velo, noi legături rutiere, centuri etc.), de afaceri (parcuri industriale, tehnologice, incubatoare / acceleratoare), educaționale (consolidarea rolului de centru universitar al municipiului Alba Iulia, dezvoltarea de campusuri de învățământ profesional dual, a rețelei de creșe și grădinițe în noile zone de dezvoltare), de regenerare urbană, agrement și recreere, de locuire etc.

Toate subsumate conceptului de calitate a vieții, astfel încât această aglomerare să devină o alternativă viabilă la orașele mai mari din regiune.

Principalul avantaj al acestui scenariu, considerat preferabil, este efectul de concentrare al investițiilor într-un teritoriu cu o densitate economică și demografică care conduce la creșterea impactului și a efectelor multiplicatoare ale acestora în județ și regiune.

Implementarea unui astfel de model de dezvoltare (cunoscut în literatura de specialitate ca teoria polilor de creștere) are șanse mici de eșec din punct de vedere al eficienței economice (existând o corelație clară, demonstrată matematic, între existența unei aglomerări urbane și nivelul de dezvoltare al unui județ), însă implică o asumare strategică și politică extrem de curajoasă, precum și necesitatea unui parteneriat funcțional între UAT-urile vizate, bazat pe o viziune comună de dezvoltare (preferabil transpusă și într-un plan zonal de amenajare a teritoriului).



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

ATENȚIE! A apărut o nouă escrocherie. Românilor li se promit moșteniri și apartenența la familii nobiliare

Publicat

Muzeului Național de Istorie anunță că a apărut un nou tip de înșelătorie, făcută de escroci în numele instituției. Prin intermediul unei scrisori, românilor li se promite că vor primi un document care să ateste apartenența la o familie nobiliară și dreptul de a revendica o moștenire, totul  în schimbul unei sume de bani.

Reprezentanții Muzeului Național de Istorie îi informează pe cetățeni despre situația creată, astfel încât aceștia să nu devină victimele escrocilor.

Aceștia se recomandă ca fiind angajații unei instituții din subordinea muzeului și, contra unei sume de bani, le promit celor interesați documente care să îi ajute să devină membrii unei familii nobiliare și să aibă dreptul la moșteniri.

„Muzeul Național de Istorie a României avertizează cu privire la o tentativă de înșelătorie făcută în numele instituției. Ne-a fost semnalată existența unei scrisori cu conținut îndoielnic, în care, o persoană ce pretinde a fi angajată a unei așa-zise instituții subordonate muzeului – Arhivele Naționale ale Nobilimii Românești – promite destinatarului, contra unei sume de bani, înlesnirea obținerii unor documente care atestă apartenența la o familie nobiliară și dreptul de a revendica o moștenire”, au arătat reprezentanții Muzeului de Istorie.

Reprezentanții instituției mai spun că Muzeul Național de Istorie a României nu are nicio legătură cu această persoană, nu are în componență sau în subordine o asemenea entitate și nu încurajează astfel de practici.

Cetățenii care primesc astfel de scrisori sunt îndemnați să se adreseze polițiștilor.

Sursa: Mediafax

Foto: Facebook – Muzeul Național de Istorie

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

VIDEO API: Stadiul lucrărilor pe lotul 1 al Autostrăzii A1, între Sibiu și Boița, de 31%. Anul acesta ar putea ajunge la 65-70%

Publicat

Lucrările pe Lotul 1 al Autostrăzii Sibiu – Pitești, între localitățile Sibiu / Veștem și Boița avansează într-un ritm susținut. Potrivit Asociației Pro Infrastructură (API), constructorul austriac Porr a ajuns la un stadiu al lucrărilor de aproape 31%, cu posibilitatea ca anul acesta să ajungă la 65% – 70%. 

„Lucrări complexe precum viaductul de la Boița pot duce darea în trafic a acestui lot în 2023 dar unii membri API pariază pe a doua jumătate a anului 2022.

În orice caz, le dorim spor la treabă în continuare celor de la Porr și colaboratorilor lor și urmărim cu atenție și oarecare îngrijorare procesele îndelungate prin care CNAIR desemnează antreprenorii loturilor grele de munte: 2, 3 și 4”, au transmis reprezentanții Pro Infrastructură, pe pagina de Facebook.

Autostrada A1, lotul 1, Sibiu – Boița: 13,17 km

Constructor: Porr Construct

Valoare: 613 mil lei (cca 127 mil euro)

Contract semnat: aprilie 2019 (12 luni proiectare + 36 luni execuție)

Începere lucrări: aprilie 2020 (ordin de începere pe 30 martie 2020)

Termen finalizare: martie 2023

  • Săpătură: >1.800.000 mc,
  • Mixtură asfaltică: >181.000 tone,
  • Beton: >88.000 mc
  • Armătură: >12.000 tone,
  • Foraje: > 15.000 m,
  • Grinzi prefabricate: 393 bucăți,
  • Poduri și pasaje: 27 bucăți,
  • Podețe: 27 bucăți,
  • Un viaduct cu 10 deschideri: 414,70 m lungime,
  • Un viaduct cu 8 deschideri: 651,40 m lungime,
  • Două spații de servicii,
  • Un centru de întreținere și coordonare,
  • Două noduri rutiere.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

FOTO: Avansări în grad și forțe noi la ISU Alba. Ceremonial militar cu ocazia Zilei Naționale a Protecției Civile

Publicat

Inspectoratul Județean pentru Situații de Urgență (ISU) Alba și-a întregit forțele, iar 9 subofițeri și ofițeri au fost avansați în grad, cu ocazia Zilei Naționale a Protecției Civile.

”Cu prilejul aniversării a 88 de ani de la înființarea Protecției Civile în România, un ofițer și trei subofițeri au fost avansați în grad înainte de termen, în cadrul unui ceremonial militar”, anunță ISU Alba.

Totodată, cinci subofițeri au fost avansați la gradul de ofițeri, în urma promovării examenelor, pentru ocuparea posturilor de ofițeri scoase la concurs.

De asemenea, 12 colegi noi ai pompierilor din Alba au depus jurământul militar, acesta fiind cel mai important și emoționant moment din cariera unui militar, mai precizează ISU.

„Felicitări tuturor celor avansați și le dorim în continuare o carieră militară frumoasă, cu cât mai multe realizări”, este mesajul ISU, cu acest prilej.

De asemenea, reprezentanții ISU transmit celor care au depus jurământul militar mult succes în îndeplinirea tuturor misiunilor încredințate și să poarte cu onoare haina militară pe care au ales să o îmbrace.

sursă imagini: ISU Alba

Citeste mai mult
Publicitate

ADMINISTRATIE

DOCUMENT: Măsuri decise de CJSU Alba pentru comunele Mihalț, Rădești, Șibot. Ce trebuie respectat

Publicat

Comitetul pentru Situații de Urgență (CJSU) Alba a decis luni impunerea unor măsuri pentru comunele Mihalț, Rădești, Șibot.

Acestea intră în vigoare de marți, 2 martie, ora 00.00.

Comuna Mihalț intră în scenariul roșu, iar celelalte două în scenariul galben.

HOTĂRÂREA nr. 46 din 01.03.2021 privind stabilirea unor măsuri de limitare și prevenire  a răspândirii virusului SARS-CoV-2 pe raza unităților administrativ-teritoriale Mihalț, Rădești și Șibot

HOTĂRÂREA nr.46 din 01.03.2021

Art. 1 (1) La nivelul comunei Mihalț, unde rata de incidență cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor de îmbolnăvire cu SARS–CoV-2 este de peste 3/1.000 de locuitori, începând cu data de 02.03.2021, ora 00,00, se instituie măsuri pentru diminuarea impactului riscului, astfel:

Organizarea și desfășurarea activității în cadrul  cinematografelor, instituțiilor de spectacole și/sau concerte este interzisă;

Se interzice organizarea și desfășurarea în aer liber a spectacolelor, concertelor, festivalurilor publice și private, sau a altor evenimente culturale;

Se interzice organizarea de evenimente private (nunți, botezuri, mese festive, etc.) atât în spații deschise cât și închise (saloane, cămine culturale, restaurante, baruri, cafenele, săli/corturi de evenimente, terase, etc.);

Se interzice desfășurarea de reuniuni cu prilejul unor sărbători, aniversări, petreceri în spații închise și/sau deschise, publice și/sau private;

Se interzice circulația în interiorul localităților pentru persoanele aflate în grupuri pietonale mai mari de 6 persoane care nu aparțin aceleiași familii, precum și formarea unor asemenea grupuri;

Se interzice circulația persoanelor în afara locuinței/gospodăriei în intervalul orar 23.00-05.00, cu următoarele excepții:

  • deplasarea în interes profesional, inclusiv între locuință/gospodărie și locul/locurile de desfășurare a activității profesionale și înapoi;
  • deplasarea pentru asistență medicală care nu poate și amânată și nici realizată de la distanță, precum și pentru achiziționarea de medicamente;
  • deplasarea în afara localităților ale persoanelor care sunt în tranzit sau efectuează călătorii al căror interval orar se suprapune cu perioada interdicției, cum ar fi cele efectuate cu avionul, trenul, autocare sau alte mijloace de transport de persoane și care poate fi dovedit prin bilet sau orice altă modalitate de achitare a călătoriei;
  • deplasarea din motive justificate, precum îngrijirea/însoțirea copilului, asistență persoanelor vârstnice, bolnave sau cu dizabilități ori deces al unui membru de familie;

Activitatea cu publicul a operatorilor economici care desfășoară activități de preparare, comercializare și consum al produselor alimentare și/sau băuturilor alcoolice și nealcoolice, de tipul restaurantelor și cafenelelor în interiorul clădirilor, este interzisă;

Activitatea restaurantelor și a cafenelelor din interiorul hotelurilor, pensiunilor sau altor unități de cazare este permisă doar pentru persoanele cazate în cadrul acestor unități;

i) Măsurile stabilite la lit. g) și lit. h) se aplică și operatorilor economici care desfășoară activități în spațiile publice închise care au un acoperiș, plafon sau tavan și care sunt delimitate de cel puțin 2 pereți, indiferent de natura acestora sau de caracterul temporar sau permanent;

j) Pe perioada în care activitatea operatorilor economici menționați anterior este restricționată sau închisă este permisă prepararea hranei și comercializarea produselor alimentare și a băuturilor alcoolice și nealcoolice care nu se consumă în spațiile respective;

k) Prepararea, comercializarea și consumul produselor alimentare și băuturilor alcoolice și nealcoolice sunt permise în spațiile special destinate dispuse în exteriorul clădirilor, în aer liber, cu excepția celor prevăzute la lit. i), cu asigurarea unei distanțe de minimum 2 m între mese și participarea a maximum 6 persoane la o masă, dacă sunt din familii diferite, și cu respectarea măsurilor de protecție sanitară stabilite prin ordin comun al ministrului sănătății, ministrului economiei, energiei și mediului de afaceri și al președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor;

l) Nu este permisă activitatea în baruri, cluburi și discoteci;

m) Activitatea cu publicul a operatorilor economici licențiați în domeniul jocurilor de noroc este interzisă;

n) Instituțiile cu atribuții în domeniu, reprezentate în Grupa de coordonare și a comisiilor mixte de verificare a modului de respectare a măsurilor de limitare a răspândirii COVID-19, vor intensifica activitățile de verificare a respectării măsurilor de prevenire a răspândirii virusului SARS-CoV-2 în zonele de risc.

(2) Măsurile dispuse la aliniatul (1) se aplică operatorilor economici/instituțiilor menționate, acolo unde acestea există.

(3) Măsurile stabilite la aliniatul (1) se aplică pentru o perioadă de 14 zile, urmând a fi reevaluate la finalul acesteia, sau în funcție de modificările intervenite la nivelul unităților administrativ–teritoriale în ceea ce privește rata de incidență.

(1) La nivelul comunelor Rădești și Șibot, unde rata de incidență cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor de îmbolnăvire cu SARS-CoV-2 este între 1,5 și 3/1.000 de locuitori, începând cu data de 02.03.2021, ora 00.00, se instituie măsuri pentru diminuarea impactului riscului, astfel:

a) Organizarea și desfășurarea activității în cadrul instituțiilor de spectacole și/sau concerte este permisă, cu participarea publicului până la 30% din capacitatea maximă a spațiului;

b) Se interzice organizarea și desfășurarea în aer liber a spectacolelor, concertelor, festivalurilor publice și private, sau a altor evenimente culturale;

c) Se interzice organizarea de evenimente private (nunți, botezuri, mese festive, etc.) atât în spații deschise cât și închise (saloane, cămine culturale, restaurante, baruri, cafenele, săli/corturi de evenimente, terase, etc.);

d) Se interzice desfășurarea de reuniuni cu prilejul unor sărbători, aniversări, petreceri în spații închise și/sau deschise, publice și/sau private;

e) Se interzice circulația în interiorul localităților pentru persoanele aflate în grupuri pietonale mai mari de 6 persoane care nu aparțin aceleiași familii, precum și formarea unor asemenea grupuri;

f) Se interzice circulația persoanelor în afara locuinței/gospodăriei în intervalul orar 23.00-05.00, cu următoarele excepții:

  • deplasarea în interes profesional, inclusiv între locuință/gospodărie și locul/locurile de desfășurare a activității profesionale și înapoi;
  • deplasarea pentru asistență medicală care nu poate fi amânată și nici realizată de la distanță, precum și pentru achiziționarea de medicamente;
  • deplasarea în afara localităților ale persoanelor care sunt în tranzit sau efectuează călătorii al căror interval orar se suprapune cu perioada interdicției, cum ar fi cele efectuate cu avionul, trenul, autocare sau alte mijloace de transport de persoane și care poate fi dovedit prin bilet sau orice altă modalitate de achitare a călătoriei;
  • deplasarea din motive justificate, precum îngrijirea/însoțirea copilului, asistența persoanelor vârstnice, bolnave sau cu dizabilități, ori decesul unui membru de familie;

g) Activitatea cu publicul a operatorilor economici care desfășoară activități de preparare, comercializare și consum al produselor alimentare și/sau băuturilor alcoolice și nealcoolice, de tipul restaurantelor și cafenelelor în interiorul clădirilor, este permisă în intervalul orar 0600-2300, fără a depăși 30% din capacitatea maximă a spațiului;

h) Activitatea restaurantelor și a cafenelelor din interiorul hotelurilor, pensiunilor sau altor unități de cazare este permisă în intervalul orar 0600-2300, fără a depăși 30% din capacitatea maximă a spațiului;

i) Măsurile stabilite la lit. g) și lit. h) se aplică și operatorilor economici care desfășoară activități în spațiile publice închise care au un acoperiș, plafon sau tavan și care sunt delimitate de cel puțin 2 pereți, indiferent de natura acestora sau de caracterul temporar sau permanent;

j) Pe perioada în care activitatea operatorilor economici menționați anterior este restricționată sau închisă, este permisă prepararea hranei și comercializarea produselor alimentare și a băuturilor alcoolice și nealcoolice care nu se consumă în spațiile respective;

k) Prepararea, comercializarea și consumul produselor alimentare și băuturilor alcoolice și nealcoolice sunt permise în spațiile special destinate dispuse în exteriorul clădirilor, în aer liber, cu excepția celor prevăzute la lit. i), cu asigurarea unei distanțe de minimum 2 m între mese și participarea a maximum 6 persoane la o masă, dacă sunt din familii diferite, și cu respectarea măsurilor de protecție sanitară stabilite prin ordin comun al ministrului sănătății, ministrului economiei, energiei și mediului de afaceri și al președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor;

l) Nu este permisă activitatea în baruri, cluburi și discoteci;

m) Activitatea cu publicul a operatorilor economici licențiați în domeniul jocurilor de noroc este permisă, fără a depăși 30% din capacitatea maximă a spațiului, cu obligația respectării orarului de lucru cu publicul între orele 0600-2300;

(2) Măsurile dispuse la aliniatul (1) se aplică operatorilor economici/instituțiilor menționate, acolo unde acestea există.

(3) Măsurile stabilite la aliniatul (1) se aplică pentru o perioadă de 14 zile, urmând a fi reevaluate la finalul acesteia, sau în funcție de modificările intervenite la nivelul unităților administrativ–teritoriale în ceea ce privește rata de incidență.

Hotărârile adoptate de Comitetul Județean pentru Situații de Urgență Alba până la data adoptării prezentei hotărâri își mențin aplicabilitatea în măsura în care prevederile acestora nu contravin măsurilor stabilite în prezenta hotărâre.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate