Eveniment
Investiții în infrastructura IT, la Spitalul din Alba Iulia: sistem de teleradiologie și soluție de recunoaștere vocală
Spitalul Județean de Urgență din Alba Iulia investește aproape 3,6 milioane de lei pentru dezvoltarea infrastructurii IT la nivelul unității sanitare. Printre obiective se numără implementarea unui sistem informatic de teleradiologie, a unei soluții de recunoaștere vocală și achiziționarea de echipamente hardware.
Spitalul Județean de Urgență Alba Iulia a lansat luni, 14 octombrie, în SEAP, o licitație pentru furnizarea de echipamente și soluții software în cadrul proiectului „Dezvoltarea infrastructurii IT la nivelul Spitalului Județean de Urgență Alba Iulia”.
Valoarea totală estimată a investiției este de 3.598.477,62 de lei, fără TVA.
Investiții în infrastructura IT, la Spitalul din Alba Iulia
Proiectul de digitizare are ca scop transformarea Spitalului Județean de Urgență Alba Iulia într-o instituție medicală modernă, eficientă și orientată către pacienți.
Printre obiectivele specifice se numără:
- Crearea infrastructurii IT necesare în vederea implementării unui sistem informatic de teleradiologie găzduit de SJU Alba cu posibilitatea de integrare la nivelul județului.
- Implementarea unei soluții de recunoaștere vocală la nivelul SJU Alba
- Dezvoltarea infrastructurii IT prin achiziționarea de echipamente hardware în vederea asigurării infrastructurii necesare legate de cerințele actuale și previzionate de procesare și stocare la nivelul SJU Alba
- Implementarea unei soluții IT care are ca scop gestionarea consumurilor de reactivi la nivelul Laboratorului de analize medicale
Crearea infrastructurii IT necesare în vederea implementării unui sistem informatic de teleradiologie
Proiectul vizează infrastructura hardware și software pentru conectarea serviciilor medicale de imagistică la un sistem care poate aloca resurse în mod dinamic către utilizatori în functie de necesități. Din punct de vedere IT, soluția propusă permite livrarea datelor și aplicațiilor ca servicii IT centralizate, crescând eficiența operațională, siguranța și agilitatea prin utilizarea politicilor de management centralizate.
Soluția trebuie să aibă la bază un sistem de procesare și stocare de înaltă performanță. Sistemul propus este compus din servere și unități de stocare ce vor asigura atât partea de procesare cât și zona de stocare a datelor.
În prezent, în județul Alba există pe lângă Spitalul Județean opt spitale municipale și orășenesti cu CPU și cameră de gardă. Datorită faptului că nici un spital municipal sau orășenesc nu are linie de gardă pe radiologie, în Unitatea de Primiri Urgență a Spitalului Județean de Urgență Alba Iulia ajung pe lângă pacienții critici toți pacienții care necesită investigații de radiologie de urgență în vederea stabilirii diagnosticului.
Astfel, pacienții necesită transport și de la distanțe relativ mari, doar pentru aceste investigații aglomerând Unitatea de Primiri Urgențe a SJU Alba Iulia, numărul consultațiilor ajungând de până la 200 de consultații pe zi, ocupând astfel locurile din Urgență în detrimentul altor pacienți cu afecțiuni mai grave. Majoritatea pacienților care se transferă în UPU rămân internați la Spitalul Județean de Urgență Alba Iulia, de multe ori confruntându-ne cu lipsa locurilor libere.
Prin implementarea acestui sistem pacienții se vor putea prezenta la spitalele municipale respectiv orășenești, li se va putea efectua investigația radiologică, iar imaginile acestor investigații datorită faptului că se vor putea transmite și stoca, medicul radiolog aflat în gardă la SJU Alba Iulia va putea interpreta și transmite rezultatele. Astfel, pacientul va rămâne internat în cazul în care nu este în stare critică cu diagnostic pus de medicul curant având la bază rezultatul investigațiilor imagistice interpretat rapid de medicul radiolog de gardă din cadrul SJU Alba.
La nivelul județului, patru din cele opt spitale au în dotare echipamente similare putându-se conecta la acest sistem imediat, iar celelalte patru spitale au în vedere achiziția unui echipament compatibil după punerea în funcțiune a acestui sistem de teleradiologie implementat la SJU Alba.
Implementarea unei soluții de recunoaștere vocală la nivelul SJU Alba
În prezent, în SJU Alba Iulia nu există implementat un astfel de sistem. Având în vedere că în anul 2022 au fost efectuate la SJU Alba Iulia 44.606 de investigații radiologice la care 7 medici au emis rezultate și 5.681 buletine de analize în cadrul Laboratorului de Anatomie Patologică în care 2 medici au emis rezultate, este imperios necesară implementarea unui astfel de sistem.
Echipamentele moderne și soluțiile software integrate vor optimiza timpul de emitere a rezultatelor radiologice în cadrul Laboratorului de Radiologie și Imagistică Medicală, respectiv a Buletinelor de Analiză în cadrul Laboratorui de Anatomie Patologică.
Dezvoltarea Infrastructurii IT prin achiziționarea de echipamente hardware
Spitalul Județean de Urgență funcționează în prezent cu un sistem informatic care are o vechime de 9 ani și care nu mai corespunde cerințelor actuale îngreunând funcționarea aplicațiilor și ducând astfel la creșterea timpului de răspuns.
Cele două servere care vor fi înlocuite funcționează din anul 2014, fiind depășite fizic și moral. Baza de date este tot mai complexă și necesită achiziționarea unor echipamente hardware care să corespundă noilor cerințe.
Echipamentele moderne și soluțiile hardware vor optimiza timpul de emitere a diverselor documente medicale necesare în vederea stabilirii corecte și la timp a diagnosticelor, tratamentelor, deconturilor de cheltuieli, biletelor de externare precum și scurtarea timpilor de lucru în vederea întocmirii raportărilor clinice către Casa de Asigurări de Sănătate Alba și Direcția Județeană de Sănătate Alba.
De asemenea, se urmărește scăderea timpului de așteptare a pacienților care se prezintă la registratura UPU Alba și la Biroul de Internări din cadrul SJU Alba Iulia.
Implementarea unei soluții IT care are ca scop gestionarea consumurilor de reactivi la nivelul Laboratorului de analize medicale
În cadrul SJU Alba Iulia nu există implementata o solutie IT pentru gestionarea consumurilor de reactivi în cadrul Laboratorului de Analize Medicale. Astfel, odată cu recepționarea reactivilor în cadrul magaziei centrale a Spitalului se întocmește și bonul de consum în momentul transferului reactivilor pe Laboratorul de Analize Medicale.
Așadar, în prezent nu există un control asupra modului de utilizare a reactivilor și nici o evidență a termenelor de expirare și a stocurilor de urgență.
Reprezentanții instituției spun că se confruntă adesea cu probleme de asigurare a continuității realizării anumitor investigații din cauza întârzierilor de efectuare a necesarului de reactivi și implicit a livrărilor de către furnizori.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News