Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

Magistrații din Alba Iulia au făcut dreptate familiei unei asistente medicale care a murit de COVID. Luptă cu birocrația


Publicat

Curtea de Apel Alba Iulia a făcut dreptate unui bărbat și fiicei sale, care și-au pierdut soția, respectiv mama, după ce aceasta a fost confirmată cu COVID. Este vorba despre o asistentă a Spitalului Județean de Urgență Sibiu care s-a infectat cu virusul în timp ce trata pacienții cu forme grave ale infecției. În urma unor complicații, a decedat. 

A fost nevoie de aproape un an pentru ca magistrații din Alba Iulia să facă dreptate unui soț și unei fiice care au rămas fără soție și mamă și care s-au lovit de birocrația din România. 

A fost nevoie ca bărbatul să apeleze la două instanțe de judecată pentru ca fiica sa să primească pensie de urmaș din partea statului, după ce mama ei a decedat în urma infectării cu Sars-CoV-2. 

Mai exact, deși bărbatul a depus, la Casa Județeană de Pensii Sibiu, un dosar prin care a cerut pensie de urmaș pentru fiica sa, urmaș al unui cadru medical care s-a infectat cu COVID în timp ce trata pacienții cu forme mai grave ale bolii, CJP Sibiu a respins cererea.

Motivul respingerii cererii a fost unul simplu: bărbatul nu a depus o adeverință la dosar prin care să ateste că femeia a lucrat într-un compartiment al spitalului în care erau tratați pacienții cu COVID.

Dar, potrivit magistraților, angajații Casei Județene de Pensii Sibiu erau cei care trebuiau să solicite documentul, iar bugetarii instituției nu și-au respectat atribuțiile. Pentru că bugetarii nu și-au făcut treaba, bărbatul a mers în două instanțe de judecată.

După ce a câștigat la Tribunalul Sibiu, Casa Județeană de Pensii a mers mai departe și a făcut apel la Curtea de Apel Alba Iulia

Ce s-a întâmplat

Asistenta, o femeie de 48 de ani din Sibiu, a decedat în 12 iulie 2020. Femeia a suferit o formă serveră de COVID-19 și a murit după ce a stat o săptămână în secția ATI. Colegii acesteia au luptat din răsputeri să o salveze, dar nu au reușit.

La momentul respectiv, DSP Sibiu a început o anchetă pentru a vedea clar unde s-a infectat asistenta. În motivarea Tribunalului Sibiu, magistrații au precizat că femeia s-a infectat ca urmare a activității de asistentă pe secțiile în care erau internați pacienți COVID.

CITEȘTE ȘI: Asistentă medicală din Sibiu, decedată în urma unei forme severe de COVID-19. Avea 48 de ani și era mama a doi copii

După deces, bărbatul a cerut pentru fiica sa pensie de urmaș. Mai exact, a cerut pensie de urmaș în baza dispozițiilor Legii nr. 56/2020 pentru recunoașterea meritelor personalului medical participant la acțiuni medicale împotriva COVID-19.

Urmașii personalului medical decedat în urma complicațiilor medicale cauzate de infectarea cu coronavirusul COVID-19 beneficiază de următoarele drepturi:

a) dreptul la pensie de urmaș până la împlinirea vârstei de 18 ani sau, dacă își continuă studiile într-o formă de învățământ organizată potrivit legii, până la terminarea acestora, fără a depăși vârsta de 26 de ani;

b) pensie de urmaș egală cu 75% din salariul de bază/solda de funcție/salariul de funcție avut/avută de personalul medical prevăzut la art. 2 alin. (1) la data decesului.

S-a lovit de birocrația Caselor județene de pensii

După tragedia care i-a lovit familia, bărbatul a depus dosarul pentru obținerea pensiei de urmaș, însă cererea a fost respinsă din cauza faptului că la dosarul cu șină nu exista o adeverință prin care să ateste faptul că asistenta a îngrijit pacienți infectați cu COVID.

Magistrații din Sibiu, în decizia dată în 14 ianuarie 2021, au precizat că instituția Casa Județeană de Pensii Sibiu a ”respins această solicitare motivat de faptul că adeverința depusă de către contestator atestă faptul că soția sa a fost asistent medical în cadrul compartimentului Nefrologie, contractul de muncă a încetat în baza art. 56 lit. a Codul Muncii, dar nu rezultă că a fost implicată direct în acțiuni legate de prevenirea, gestionarea și combaterea infecțiilor cu Covid-19 sau că decesul s-a produs ca urmare participării la aceste acțiuni medicale”.

Mai mult, angajații nu au cerut date suplimentare nici de la bărbat, nici de la spital, ci s-au rezumat la respingerea cererii.

”Este adevărat că în momentul depunerii dosarului de pensionare s-a depus adeverința nr. 701/16.07.2020 din care nu rezultă cauza decesului fostei salariate, însă intimata Casa Județeană de Pensii avea obligația să solicite lămuriri cu privire la cauza decesului dacă ulterior primirii cererii, pe care a menționat deces Covid, înainte de a emite o decizie de acordare a pensiei de urmaș în baza dispozițiilor Legii nr. 263/2010.

La dosarul cauzei, contestatorul a depus adeverința eliberată de către Spitalul Clinic Județean de Urgență Sibiu în care este menționat faptul că (…)  a fost implicată direct în tratamentul pacienților diagnosticați cu Covid-19 și a decedat ca urmare a participării la aceste acțiuni medicale și că a beneficiat de un stimulent de risc de 2500 lei lunar.

Față de acestea, instanța apreciază întemeiată contestația formulată, urmând a o admite, cu consecința anulării deciziei (…), obligarea intimatei să emită o nouă decizie de pensionare în conformitate cu dispozițiile art.4 lit. b din Legea nr. 56/2020 pentru recunoașterea meritelor personalului medical participant la acțiuni medicale împotriva COVID-19.

Casa Județeană de Pensii Sibiu a făcut apel la decizia Tribunalului Sibiu

După ce angajații instituției nu și-au făcut treaba, CJP Sibiu a precizat în apel, la Curtea de Apel Alba Iulia, că: ”instanța a obligat apelanta la valorificarea unei adeverințe ce nu a fost depusă în original la Casa de Pensii, astfel că pârâta nu a putut să îi analizeze conținutul sau forma. Or, adeverința în care sunt înscrise drepturi salariale este o copie ce nici măcar nu este asumată de conformitate cu originalul”, se arată în motivarea Curții de Apel Alba Iulia.

Magistrații Curții de Apel Alba Iulia au precizat că, dacă angajații Casei Județene de Pensii Sibiu și-ar fi respectat atribuțiile ”cu bună credință”, nu s-ar fi ajuns în situația de proces.

”Dimpotrivă, dacă pârâta și-ar fi executat obligațiile legale cu bună credință și în scopul pentru care au fost edictate, nu s-ar fi ajuns la o astfel de situație, astfel că este eronat a se muta culpa în sarcina contestatorului”, au precizat judecătorii în motivare.

”Prin necomunicarea faptului că există un dubiu cu privire la participarea defunctei în activități medicale împotriva COVID-19, beneficiarul dreptului de pensie s-a aflat în mod obiectiv în imposibilitatea de completa dosarul de pensie, context în care este cert că în cauză nu a fost asigurat în mod real dreptul la informare garantat prin lege.

Critica referitoare la faptul că adeverința nu poate fi primită, deoarece prima instanță nu a dispus valorificarea acestei adeverințe, în contextul în care nici nu s-a solicitat acest lucru, ci doar a luat act de faptul că prin aceasta se confirmă faptul că defuncta a fost implicată direct în tratamentul pacienților diagnosticați cu COVID-19 și a decedat ca urmare a participării la aceste acțiuni medicale (…)”, au precizat aceștia.

Dreptate după un an de procese

După un an de procese, magistrații din Alba Iulia i-au dat dreptate fiicei asistentei decedate și au dat o sentință finală: au respins apelul făcut de Casa Județeană de Pensii Sibiu și au menținut decizia Tribunalului Sibiu.

Fiind vorba despre o hotărâre definitivă, Casa de Pensii din Sibiu este obligată să îi admită dosarul de moștenitor fiicei asistentei decedate, în lupta cu COVID-19.

Urmăriți știrile Alba24.ro și pe Google News.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

ABRUD

Sistemul de iluminat public din orașul Abrud va fi modernizat și reabilitat, printr-o investiție de peste 790.000 de lei

Publicat

Primăria Abrud va moderniza și reabilita sistemul de iluminat public din oraș, printr-o investiție de peste 790.000 de lei. Proiectul prevede, printre altele, înlocuirea a 800 de corpruri de iluminat cu aparate cu surse LED și implementarea unui sistem inteligent de management și control prin telegestiune pentru monitorizarea și controlul centralizat al aparatelor de iluminat. 

Primăria Abrud a lansat vineri, 21 ianuarie, în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP), o licitație pentru modernizarea și reabilitarea iluminatului public în oraș.

Valoarea totală estimată a lucrărilor este de 795.000 de lei, fără TVA.

Potrivit documentației, necesitatea realizării acestei investiții rezultă din starea tehnică actuală a rețelelor iluminat, zona studiată și implicit aparatele de iluminat existente fiind învechite și în marea majoritate la finalul duratei normale de viață.

Descrierea modului de realizare a lucrărilor de bază

Pentru toate aparatele de iluminat, se vor executa următoarele lucrări necesare demontării, montării lor și instalării sistemului inteligent de management prin telegestiune:

– Lucrări de înlocuire a aparatelor de iluminat:

  • Deconectare sistem de iluminat existent;
  • Demontare aparate iluminat existent;
  • Demontare brațe și brățări existente unde este cazul;
  • Montare braţe şi brăţări noi unde este cazul;
  • Montare aparate de iluminat noi;
  • Realizare conexiuni;
  • Instalarea sistemului inteligent de management prin telegestiune;
  • Configurare iniţială sistem de telegestiune;
  • Testare, verificare şi punere în funcţiune;
  • Recepție lucrări.

Principalele lucrări care se impun a se executa în cadrul proiectului pentru reabilitarea și eficientizarea energetică a sistemului de iluminat public al orasului Abrud sunt următoarele:

  • Demontarea aparatelor de iluminat existente si a elementelor conexe – 800 buc.
  • Montarea pe stâlpii existenți și proiectați, a aparatelor de iluminat cu surse LED (aparate împărțite pe clase de iluminat) – 800 buc. și a elementelor conexe (brațe de prindere, cleme, cablu de alimentare, etc.) – 250 buc;
  • Implementarea unui sistem inteligent de management și control prin telegestiune pentru monitorizarea și controlul centralizat al aparatelor de iluminat;

Printre obiectivele specifice ale proiectului, care vor influența în mod direct viața cetățenilor, se numără:

1. Reducerea consumului de energie electrică și implicit al emisiilor de CO2. Atingerea acestui obiectiv specific se va realiza prin implementarea următoarelor soluții tehnice:

  • Modernizarea sistemului de iluminat public prin înlocuirea cu aparate de iluminat bazate pe tehnologie LED.

2. Scăderea cheltuielilor generate de iluminatul public Atingerea acestui obiectiv specific se va realiza prin implementarea următoarelor soluții tehnice:

  • Aparatele noi care se vor monta, vor fi echipate cu driver de comandă, capabil să funcționeze cu sisteme de management prin telegestiune.
  • Toate aparatele noi instalate vor fi noi și vor avea garanție minim 5 ani și durata de funcționare minim 100.000 ore. În acest fel se va reduce numărul intervențiilor pentru întreținere și mentenanță.

3. Realizarea unui iluminat la nivelul zonelor vizate care să respecte prevederile standardului european în iluminatul public SR EN 13201/2015. Atingerea acestui obiectiv specific se va realiza prin implementarea următoarelor soluții tehnice:

  • Aparatele de iluminat se vor monta pentru a se obține un iluminat uniform și de o intensitate constantă.

4. Ameliorarea securității, siguranței și confortului cetățenilor pe timp de noapte:

  • Iluminatul public este recunoscut ca un element important de combatere a delicvenței în orașe, în timp ce iluminatul stradal intervine în reducerea numărului de accidente nocturne;
  • Respectarea calculelor luminotehnice, în alegerea aparatelor de iluminat astfel încât parametrii indicilor de orbire, în special pentru conducătorii auto, să fie îndepliniți conform standardelor în vigoare;
  • Siguranţa traficului atât pentru automobilişti cât şi pentru pietoni, în acest fel participantul la trafic reuşeşte să distingă mai bine obstacolele şi identifică mai uşor semnalizările, iar limitele câmpului său vizual şi abilitatea sa de apreciere a distanţelor vor deveni normale;
  • Totodată prin folosirea senzorilor de prezenţă, se vor crea facilităţi pentru accesul persoanelor cu dizabilităţi, astfel noua infrastructură adaptându-se la siguranţa acestor persoane.

5. Diminuarea poluării luminoase, prin:

  • Amplasarea corespunzătoare a aparatelor de iluminat;
  • Folosirea corectă a distribuțiilor simetrice și asimetrice, ale aparatelor de iluminat, în special în zonele unde parametrii principali măsurați sunt cei ai nivelului de iluminare;
  • Orientarea aparatelor de iluminat stradal propuse, să fie cât mai aproape de orizontală (înclinare maximă admisă de 150);
  • Evitarea supra-iluminării, evitarea depășirii zonei publice de iluminat;
  • Aparatele de iluminat trebuie să blocheze 90% din fluxul luminos pe direcția opusă iluminării;
  • Alegerea corespunzătoare a aparatelor de iluminat, astfel încât fluxul luminos să fie dirijat în proporție de 90%-100% către emisfera inferioară;
  • Evitarea dezordinii luminoase (grupări de aparate de iluminat multiple).

6. Folosirea materialelor ecologice pentru protecția mediului, prin:

  • Alegerea unor aparate de iluminat care sunt realizate din materiale reciclabile, ecologice, care respectă regulile de conservare ale mediului, iar în plus posibilitatea de alimentare ale acestora din surse de energie regenerabilă;

Necesarul de aparate de iluminat pentru realizarea unui iluminat public stradal conform standardelor, este de 800 buc.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

23 ianuarie: 14.088 cazuri COVID și 22 decese înregistrate în România, în ultimele 24 de ore

Publicat

Au fost înregistrate 14.088 de cazuri COVID în ultimele 24 de ore, potrivit datelor transmise duminică, 23 ianuarie, de Grupul de Comunicare Strategică.

În același interval au fost raportate 22 decese (față de 48 decese, raportate cu o zi în urmă).

Comparativ, sâmbătă erau înregistrate 19.371 cazuri în 24 de ore.

Conform datelor existente la nivelul CNCCI la data de 23 ianuarie 2022, ora 10.00, în intervalul de 24 de ore, au fost înregistrate 14.088 cazuri de persoane pozitive cu SARS-COV-2. De asemenea, au fost raportate 22 decese. Nu au fost raportate decese anterioare.

Vom detalia datele în buletinul informativ de la ora 13.00.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

CEO-ul Pfizer: Cel mai bun scenariu este să avem un vaccin anti-Covid anual, nu doze booster frecvente

Publicat

Directorul executiv al Pfizer, Albert Bourla, a spus sâmbătă că un vaccin anual împotriva COVID-19 ar fi de preferat unor doze de rapel cu o frecvență de 4 sau 5 luni în lupta împotriva pandemiei de coronavirus, relatează Reuters.

Vaccinul COVID-19 de la Pfizer/BioNtech s-a dovedit a fi eficient împotriva formelor severe de boală și în prevenirea deceslor cauzate de varianta Omicron, dar mai puțin eficient în prevenirea transmiterii.

Odată cu creșterea numărului de cazuri, unele țări au extins programele de administrare a dozelor booster sau au scurtat distanța dintre doze, în timp ce guvernele se străduiesc să întărească protecția cetățenilor.

Într-un interviu acordat publicației israeliene N12 News, Bourla a fost întrebat dacă vede posibilitatea administrării unor doze de rapel la fiecare patru până la cinci luni în mod regulat.

„Acesta nu va fi un scenariu bun. Ceea ce sper (este) să avem un vaccin pe care va trebui să-l faceți o dată pe an. O dată pe an – este mai ușor să convingi oamenii să îl facă. Este mai ușor pentru oameni să-și amintească.

Deci, din perspectiva sănătății publice, este o situație ideală. Căutăm să vedem dacă putem crea un vaccin care să acopere Omicron, dar să nu uite nici celelalte variante și asta ar putea fi o soluție”, a spus Bourla.

CEO-ul Pfizer a mai spus că ar putea fi gata să solicite aprobarea unui vaccin modificat pentru a lupta împotriva Omicron și să-l producă în masă în luna martie.

Citând trei studii, Centrul pentru Prevenirea și Controlul Bolilor din SUA a declarat vineri că o a treia doză de vaccin ARNm este cheia pentru combaterea variantei Omicron a coronavirusului, oferind o protecție de 90% împotriva spitalizării.

Un studiu preliminar publicat luni de Centrul Medical Sheba din Israel a constatat că o a patra injecție crește nivelurile de anticorpi mai mult decât o face cea de-a treia doză, dar probabil că nu este suficient pentru a nu te infecta cu Omicron. Cu toate acestea, o a doua doză booster a fost recomandată pentru grupurile de risc, a spus Sheba.

sursa: hotnews.ro, reuters.com

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

EDUCAȚIE

Ministerul Educației: Bursele de studiu și de ajutor social pentru elevi. Termenul de depunere a documentelor este 31 ianuarie

Publicat

Ministerul Educației anunță că termenul de primire a dosarelor de bursă pentru elevi este 31 ianuarie 2022 iar în condițiile actuale pandemice dosarele de bursă pot fi depuse chiar prin e-mail sau poștă. Școala va trebui să confirme primirea documentelor.

„Având în vedere situația epidemiologică actuală, depunerea la unitatea de învățământ a cererilor și actele care dovedesc dreptul de acordare a bursei, după caz, pentru obținerea bursei de studiu, respectiva porție de ajutor social, în semestrul al doilea se poate realiza inclusiv prin mijloace electronice de comunicare, scanate sau fotocopiate, pe adresa de e-mail comunicată de unitatea de învățământ sau prin poștă, cu confirmare de primire până la data de 31 ianuarie 2022 inclusiv”, se precizează într-un emis de Ministreul Educației și citat de edupedu.ro

Școlile vor trebui să confirme primirea documentelor prin e-mail, la adresa comunicată.

Burse școlare: Listele beneficiarilor vor fi revizuite în funcție de situația școlară a elevilor

Unul dintre cele mai interpretate criterii de acordare a burselor din noul ordin a fost cel care prevedea că în semestrul al II-lea lista beneficiarilor este revizuită „în funcție de situația școlară a elevilor”.

Ministerul Educației susține că este vorba despre o reviziuire dpoar pentru clasele a V-a și a IX-a, deși în ordin nu există această precizare. Mai mult, Ministerul Educației susține că prin revizuire a vrut să scrie că înseamnă și eliminarea elevilor care nu mai sunt elevi în acea școală.

„Revizuirea semestriala lista beneficiarilor, în funcție de modificările survenite în situația școlară a elevilor, prevăzută la articolul 8 alineatul 3 presupune adăugarea elevilor de clasa a V-a, adăugarea sau eliminarea elevilor de clasa a IX-a, precum și eliminarea elevilor care nu mai au calitatea de elevă respectiva unitate de învățământ”, se arată în precizările oficiale.

Cum se acordă bursele școlare în 2022

Documentul explică și cum se acordă bursele în acest semestru, pe baza mediilor de la finalul anului trecut. Cu alte cuvinte, doar cei care au avut în anul școlar 2020-2021 media 9,50 și peste, iau de acum bursa de merit, deși pe primul semestru au luat această bursă toți cei care au avut media 8,50 și peste.

„Începând din anul 2011, fără întrerupere, la acordarea burselor de merit și a burselor de studiu se are în vedere situația școlară a elevului din anul școlar precedent.

Excepție fac elevii din clasele a V-a și a IX-a, care pot beneficia de bursă din semestrul al II-lea, conform prevederilor articolului 8 alineatul 1 litera a, b și litera c, respectiv ale articolului 10 alineatul 1, litera a, b și c.

Cum se calculează media generală pentru obținerea bursei școlare

Media generală sau media de pe semestrul I prevăzută la articolul 8 alineatul 1, literele a, b, și c, respectiv articolul 10 alineatul 1, literele a, b și c reprezintă media aritmetică, fără rotunjire, a mediilor semestriale de la toate disciplinele și de la purtare.

Conform prevederilor articolului 9, acordarea burselor de merit nu este condiționată de depunerea unei cereri în acest sens”, se mai arată în documentul trimis de Ministerul Educației în toate școlile.

Criterii generale și completări și pentru bursele sociale pentru elevi

„În categoria elevilor care pot beneficia de bursa socială prevăzută la articolul 14 alineatul 1, litera b se încadrează elevii orfani sau elevii crescuți de un singur părinte, sau elevii abandonați de părinți asupra cărora a fost instituită o măsură de protecție socială dispusă de către Comisia pentru protecția copilului sau, după caz instanța judecătorească, în condițiile legii.

Prin copil crescut de un singur părinte se înțelege copilul aflat în întreținerea unui singur părinte; autoritatea părintească se exercită de către un singur părinte”, potrivit clarificărilor.

„Criteriile generale de acordarea burselor de ajutor social pentru categoriile de elevi prevăzute la articolul 14 alineatul 1 literele b, c și d nu condiționează acordarea acestora de venitul net lunar pe membru de familie.

Prevederea se aplică pentru categoria de beneficiar stipulată la articolul 14 alineatul 1 litera a”.

Elevii care primesc burse sociale fără condiționarea venitului net lunar/membru de familie

Elevii pentru care nu se condiționează acordarea burselor sociale de venitul net lunar pe membru de familie sunt următorii:

  • ”elevi orfani sau crescuți de un singur părinte sau elevi abandonați de părinți asupra cărora a fost instituită o măsură de protecție socială;
  • elevi care au deficiențe/afectări funcționale produse de boli, tulburări sau afecțiuni ale structurilor și funcțiilor organismului, structurate tipologic conform Ordinului ministrului sănătății și al ministrului muncii, protecției sociale și persoanelor vârstnice nr. 1.306/1.883/2016 pentru aprobarea criteriilor biopsihosociale de încadrare a copiilor cu dizabilități în grad de handicap și a modalităților de aplicare a acestora, cu modificările și completările ulterioare, astfel:
  • I. boli și tulburări ale sistemului nervos și ale funcțiilor mentale globale;II. boli ale structurilor și funcțiilor senzoriale;
  • III. boli ale structurii laringelui și funcțiilor sale;
  • IV. boli ale structurii sistemului cardiovascular și ale funcțiilor sale;
  • V. boli ale structurii aparatului respirator și ale funcțiilor sale;
  • VI. boli ale structurii sistemului imunitar și ale funcțiilor sale;
  • VII. boli ale structurii și funcțiilor sistemelor digestiv, metabolic și endocrin;
  • VIII. boli ale structurii funcțiilor aparatului urinar cu sau fără insuficiență renală cronică (IRC), indiferent de cauză;
  • IX. boli ale structurii și funcțiilor aparatului locomotor și corespunzătoare mișcării;
  • X. boli ale structurii pielii, anexelor și funcțiilor tegumentului;
  • XI. boala canceroasă (indiferent de localizare, inclusiv recidivele și metastazele);
  • XII. boli genetice;
  • XIII. transplantul de organe, țesuturi și celule, stările posttransplant;
  • XIV. orice altă boală, tulburare sau afecțiune, de exemplu, cronică/genetică/care necesită tratament îndelungat pentru cel puțin 6 luni sau servicii de abilitare și reabilitare pentru cel puțin 6 luni sau îngrijiri paliative și care se înscrie în vreuna dintre categoriile enumerate la pct. I-XIII este luată în considerare;
  • elevi din mediul rural, care sunt școlarizați într-o altă localitate, întrucât nu au posibilitatea să studieze într-o unitate de învățământ din localitatea de domiciliu”.

Categorii de elevi pentru care bursele se pot acorda numai dacă este îndeplinit criteriul de venit

Pentru ceilalți elevi, care nu sunt în categoriile de mai sus, bursa socială se poate acorda dacă este îndeplinit criteriul de venit, recalculat în semestrul II, se arată în document. În venituri intră alocațiile și bursele fraților sau surorilor.

„Conform articolului 13 alineatul 1, bursele de ajutor social să stabilesc la începutul anului școlar, fiind revizuite semestrial, în funcție de modificările intervenite în veniturile nete lunare ale familiei.

Elevii majori sau părinții elevilor minori proveniți din familii al cărui venit s-a modificat pe parcursul semestrului I, astfel încât să corespundă criteriilor generale prevăzute la articolul 14, pot depune cerere pentru acordarea burse sociale în semestrul al II-lea.

La stabilirea venitului mediu net lunar pe membru de familie, prevăzut la articolul 10 alineatul 4, se iau în considerare toate veniturile cu caracter permanent realizate de membrii familiei, inclusiv alocația complementare pentru copii, precum și venitul din bursă acordată fraților/surorilor elevului, dacă acestea au fost acordate neîntrerupt în perioada în care s-a calculat venitul”, potrivit documentului.

Ce venituri sunt folosite la calculul pentru bursele de ajutor social și de studiu

„În aplicarea prevederilor articolului 10 alineatul 1 și respectiv articolului 14 alineatul 1 litera a pentru acordarea burse de studiu, respectiv a bursei de ajutor social, începând cu semestrul al II-lea, se are în vedere salariul minim net pe economie din lunile în care s-a calculat venitul mediu net lunar pe membru de familie, respectiv octombrie – decembrie 2021 pentru bursa de studiu și ianuarie – decembrie 2021 pentru bursa de ajutor social, astfel:

  • 1.524 lei, respectiv 1.540 lei pentru salariatul care are în întreținere o persoană,
  • 1.556 lei pentru salariatul care are în întreținere două persoane,
  • 1.572 lei pentru salariatul care are în întreținere trei persoane
  • 1.604 lei pentru salariatul care are patru sau mai multe persoane în întreținere”, precizează ministerul.

”Toate categoriile de elevi prevăzute la articolul 18 primesc bursă de ajutor social și în perioada vacanței lor școlare”.

Categoriile de elevi care primesc bursă de ajutor social și în perioada vacanței lor școlare

  • elevilor care au promovat anul școlar sau celor care la sfârșitul anului școlar sunt corigenți la o singură disciplină de învățământ și au acumulat cel mult 10 absențe nemotivate/ semestru;
  • absolvenților învățământului gimnazial care fac dovada că au fost admiși în liceu/învățământ profesional, cursuri cu frecvență, într-o unitate de învățământ preuniversitar de stat;
  • elevilor care repetă anul din motive medicale, dovedite prin documente medicale.

surse: Ministerul Educație, edupedu.ro

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate