Administrație
Primăria Alba Iulia pregăteşte „terenul” pentru ridicarea maşinilor parcate ilegal. Ce prevede legislaţia
Odată cu intrarea în vigoare a legii privind ridicarea maşinilor lăsate ilegal pe spaţiile publice, primăriile vor trebui să se organizeze pentru a pune în aplicare aceste prevederi. Şi la Alba Iulia vor fi aplicate aceste reguli, cel mai probabil din această primăvară, potrivit unor surse din administraţia locală. Se pregăteşte un proiect de hotărâre care să reunească toate condiţiile în care se va efectua acest serviciu.
Citește și Primăria Alba Iulia a semnat CONTRACTUL pentru RIDICAREA MAȘINILOR parcate ilegal. Vezi care sunt TARIFELE
Din datele de până acum, serviciul va fi gestionat de Primăria Alba Iulia, care va trebui să procure un utilaj cu care să fie ridicate maşinile parcate ilegal. Nu se va apela la o firmă specializată, externă, pentru aceste operaţiuni. De altfel, aşa prevede şi legea adoptată de Guvernul Cioloş şi intrată în vigoare la începutul acestui an.
Alte detalii ce vor fi stabilite ţin de modul în care vor fi înştiinţaţi şoferii cărora le vor fi ridicate maşinile. Se ia în calcul o perioadă în care să fie date doar avertismente, înainte de a fi ridicate propriu-zis maşinile. De asemenea, trebuie stabilită taxa specială pe care o vor plăti proprietarii pentru a-şi recupera autovehiculele, dar şi regulile concrete potrivit cărora vor putea fi ridicate maşinile, vor fi transportate la un spaţiu de depozitare şi vor putea fi returnate proprietarilor.
Procedura stabilită la nivel local va fi, cel mai probabil, pusă în dezbatere, înainte să fie supusă votului în Consiliul Local Alba Iulia. Este posibil ca un astfel de proiect să ajungă în atenţia forului legislativ local, în martie.
Ce prevede legislaţia naţională în domeniu
HG nr. 965/2016, care aduce mai multe modificări la Codul Rutier, inclusiv procedura pentru ridicarea maşinilor parcate ilegal pe spaţiul public, a intrat în vigoare din 21 ianuarie 2017. Legislaţia generală urmează să fie aplicată la nivelul administraţiilor publice locale, care vor aproba hotărâri în acest sens.
Procedura instituită de Guvern nu vizează un rol punitiv al măsurii (acest lucru intrând în sfera răspunderii contravenționale) și, totodată, propune un set de reguli procedurale care să descurajeze apariția practicilor abuzive și deturnarea scopului măsurii într-unul comercial.
Astfel, reglementarea stabilește că ridicarea vehiculului reprezintă măsura tehnico-administrativă pe care polițistul rutier o poate dispune în una din situațiile prevăzute de art. 143 din Regulament, când vehiculul staționează neregulamentar pe partea carosabilă, respectiv:
– în toate cazurile în care este interzisă oprirea voluntară;
– în zona de acțiune a indicatorului cu semnificația „Staționarea interzisă” și a marcajului cu semnificația de interzicere a staționării;
– pe drumurile publice cu o lățime mai mică de 6m;
– în dreptul căilor de acces care deservesc proprietățile alăturate drumurilor publice;
– în pante și în rampe;
– în locul unde este instalat indicatorul cu semnificația „Staționare alternantă”, în altă zi sau perioadă decât cea permisă, ori indicatorul ”Zonă de staționare cu durata limitată” peste durata stabilită.
Măsura nu va fi dispusă sau, dacă a fost dispusă, executarea ei va înceta dacă în vehicul este vizibilă prezența unor persoane. Conducătorul vehiculului este direct răspunzător în situația în care prezența unor persoane în vehicul nu este vizibilă cu ocazia dispunerii sau punerii în executare a măsurii tehnico-administrative.
De asemenea, aplicarea măsurii nu se justifică în situația unui vehicul care realizează acțiuni de intervenție sau misiuni care au caracter de urgență.
Dispoziția de ridicare a vehiculului va cuprinde o serie de informații relevante care pot proba prezența vehiculului în locul din care a fost ridicat, necesitatea aplicării măsurii, dar și starea vehiculului înainte de ridicarea acestuia.
Actul normativ stabilește explicit operațiunile și regulile măsurii tehnico-administrative:
– transportul la locul de depozitare se realizează în condiții care exclud deplasarea pe propriile roți a vehiculului ridicat;
– transportul la locul de depozitare nu se mai execută dacă, până la inițierea acestuia, proprietarul sau utilizatorul vehiculului ridicat se prezintă la locul ridicării și este de acord cu suportarea cheltuielilor efectuate. În acest caz, se suportă doar contravaloarea operațiunii de ridicare;
– depozitarea se face numai în spații corespunzătoare, special amenajate de către administratorul drumului public sau, după caz, de către administrația publică locală;
– pe perioada depozitării, vehiculele ridicate se află în paza administratorului drumului public sau, după caz, a administrației publice locale;
– administratorul drumului public sau, după caz, administrația publică locală răspunde pentru eventualele avarii cauzate vehiculului ca urmare a efectuării operațiunilor de ridicare, transport și depozitare.
Vehiculul ridicat se restituie după ce se face dovada achitării tarifului aferent operațiunii/operațiunilor efectuate, în baza documentelor care atestă proprietatea sau deținerea legală a acestuia.
Programul de restituire a vehiculelor depozitate în spațiile special amenajate se asigură prin serviciu continuu, pe durata a 24 de ore.
„Ridicarea vehiculelor” – noutăţile din HG 965/2016:
Paragraful 4, care s-a introdus la Capitolul VII, secţiunea 2, art. 203, cuprinde următoarele:
“(1) Ridicarea vehiculului reprezintă măsura tehnico-administrativă pe care poliţistul rutier o poate dispune în una dintre situaţiile prevăzute la art. 143, când vehiculul staţionează neregulamentar pe partea carosabilă.
(2) Ridicarea vehiculelor constituie serviciu public şi se realizează, potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pe durata a 24 de ore, de către administratorul drumului public sau, după caz, de către administraţia publică locală.
(3) Ridicarea vehiculului nu se dispune sau, dacă a fost dispusă, nu se pune în executare sau încetează, în cazul în care în vehicul este vizibilă prezenţa unor persoane.
(4) Nu se dispune ridicarea vehiculului aparţinând unei instituţii dintre cele prevăzute la art. 32 alin. (2) lit. a) şi b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care desfăşoară o acţiune de intervenţie sau misiune cu caracter de urgenţă.
(5) Conducătorul vehiculului este direct răspunzător în situaţia în care prezenţa unor persoane în vehicul nu este vizibilă cu ocazia dispunerii sau punerii în executare a măsurii tehnico-administrative.
Art. 2032.
(1) Ridicarea vehiculului se dispune, în scris, prin dispoziţie de ridicare
(2) Dispoziţia de ridicare trebuie să cuprindă cel puţin următoarele informaţii:
a)data, ora şi locul ridicării vehiculului;
b)gradul profesional, numele şi prenumele poliţistului rutier care dispune măsura tehnico-administrativă, precum şi unitatea din care acesta face parte;
c)indicarea expresă a temeiului juridic referitor la norma încălcată;
d)menţiuni privind înregistrarea foto sau video a staţionării vehiculului;
e)menţiuni privind avarii vizibile pe vehicul;
f)date privind numărul de înmatriculare/ înregistrare şi marca vehiculului.
(3) Dispoziţia de ridicare se încheie în 3 exemplare, cu următoarea destinaţie: primul exemplar pentru emitent, al doilea exemplar pentru administratorul drumului public sau, după caz, pentru administraţia publică locală, iar al treilea exemplar pentru persoana care solicită restituirea vehiculului.
Art. 2033.
(1) Operaţiunile executate pentru ridicarea vehiculului constau în ridicarea, transportul şi depozitarea vehiculului.
(2) Transportul la locul de depozitare se realizează în condiţii care exclud deplasarea pe propriile roţi a vehiculului ridicat.
(3) Transportul la locul de depozitare nu se mai execută dacă, până la iniţierea acestuia, proprietarul sau utilizatorul vehiculului ridicat se prezintă la locul ridicării şi este de acord cu suportarea cheltuielilor efectuate. În acest caz se suportă doar contravaloarea operaţiunii de ridicare.
(4) Depozitarea se face numai în spaţii corespunzătoare, special amenajate de către administratorul drumului public sau, după caz, de către administraţia publică locală.
(5) Pe perioada depozitării, vehiculele ridicate se află în paza administratorului drumului public sau, după caz, a administraţiei publice locale.
(6) Administratorul drumului public sau, după caz, administraţia publică locală răspunde pentru eventualele avarii cauzate vehiculului ca urmare a efectuării operaţiunilor de ridicare, transport şi depozitare, în condiţiile prevăzute de lege.
Art. 2034.
(1) Vehiculul ridicat se restituie după ce se face dovada achitării tarifului aferent operaţiunii/operaţiunilor efectuate, în baza documentelor care atestă proprietatea ori deţinerea legală a acestuia.
(2) În cazul în care a fost dispusă măsura tehnico- administrativă a unui vehicul aparţinând instituţiilor prevăzute la art. 32 alin. (2) lit. a) şi lit b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care desfăşura o acţiune de intervenţie sau misiune cu caracter de urgenţă, restituirea se face cu titlu gratuit.
(3) Programul de restituire a vehiculelor depozitate în spaţiile special amenajate se asigură prin serviciu continuu, pe durata a 24 de ore.”
Acelaşi act normativ indică şi reguli pentru parcarea pe trotuar. Va fi posibilă numai dacă:
– se respectă culoarul destinat circulației pietonilor, stabilit potrivit normativelor în vigoare, care nu poate fi mai mic de 1 m lățime;
– accesul vehiculelor în parcare se realizează din partea carosabilă;
– poziționarea vehiculelor în parcare nu stânjenește circulația pe prima bandă sau pe pistele amenajate.
Nu se pot amenaja parcări pentru autovehicule, pe trotuar, la mai puțin de 10 m de intersecții, stații ale mijloacelor de transport în comun sau treceri pentru pietoni.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News