Actualitate
PROPUNERI din noul poiect de lege a Educaţiei: Grădiniţă obligatorie, învăţământ profesional pentru elevii cu medii mai mici de 5 la Evaluare Naţională
Sindicatele, direcțiile din Ministerul Educației și diferite asociații au făcut mai multe propuneri la proiectul noii legi a educației. Printre acestea se numără grădinița obligatorie, program de „preprofesionalizare” pentru absolvenții gimnaziului cu note sub 5 la Evaluarea Națională și eliminarea obligației ca directorii de școli să își asume răspunderea publică pentru performanțele instituțiilor pe care le conduc.
Printre prevederile draftului elaborat de Ministerul Educației se numără introducerea finanțării de bază și pentru copiii din creşe, eliminarea posibilității ca elevii de clasele a XI-a și a XII-a să aibă manuale școlare gratuite și întărirea încă și mai mult a Inspectoratelor școlare județene, prin acordarea rolului de a aloca finanțarea de bază în preuniversitar.
PROPUNERI din noul proiect de lege a educației:
– introducerea finanțării de bază și pentru copiii din creșe (potrivit Ministerului Educației, în acest fel vom avea cifra de școlarizare și la antepreșcolari, îndeosebi în grădinițele care îi primesc deja de câțiva ani de zile);
– grădinița să fie obligatorie;
– școlile particulare să funcționeze „cu un număr de elevi aprobat la nivelul fiecărei unități de învățământ în parte” – adică învățământul particular să nu fie obligat, așa cum sunt școlile de stat cu personalitate juridică, să aibă minimum 300 de elevi, de exemplu, pentru a funcționa;
– de aceeaşi excepție ar urma să beneficieze și scolile din sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională – potrivit unei propuneri trimise de Ministerul Apărării Naționale;
-pentru absolvenții clasei a VIII-a cu media de admitere la liceu sau cu media la Evaluarea Națională mai mică de 5, „se organizează un program de preprofesionalizare, cu durata de 1 an, după clasa a VIII-a”;
– absolvenții acestui program de preprofesionalizare se vor putea înscrie pentru admiterea în învățământul profesional (propunerea aparține Centrului Național de Dezvoltare a Invățământului Profesional și Tehnic – CNDIPT);
– înființarea unor Centre pentru Copil și Familie (CCF), pentru copii cu vârste între 1 și 6 ani;
– învățământul de artă și cel sportiv să înscrie elevi „începând cu învățământul primar” (față de gimnazial, cum e acum);
– înființarea unei Comisii Naționale pentru Pluralism Educațional (formată din reprezentanți ai Ministerului/inspectoratului școlar, ai ARACIP, ai asociațiilor/fundațiilor/federațiilor, mediului academic), care să coordoneze activitatea din învățământul preuniversitar particular
– „formațiunile de studiu din educația timpurie se constituie, de regulă, în grupe omogene de vârstă, dar nu exclude constituirea, în situații justificate, a unor grupe eterogene și repartizarea fraților, prietenilor de vârste diferite în cadrul aceleiași grupe”. Motivarea: „În educația timpurie e benefică și recomandată (și pentru cei mici și pentru cei mai mari) interacțiunea copiilor de vârste diferite”;
– prin lege, profesorul va putea recomanda folosirea la clasă nu numai a manualelor, dar și a auxiliarelor didactice;
– prin lege, elevii de la clasa a XI-a și a XII-a ar putea să nu mai aibă manuale gratuite: „Elevii și profesorii din învățământul obligatoriu de stat și particular acreditat/autorizat beneficiază de manuale școlare gratuite” (în fapt, nici în prezent nu primesc manuale gratuite, însă propunerea perpetuează și face mai clară această situație);
– la examenul de Evaluare Națională de la finalul clasei a VIII-a, proiectul scoate din actuala lege examenul transdisciplinar la Matematică și știinte, examenul scris la Limba străină, proba practică de folosire a calculatorului și proba orală transdisciplinară de evaluare a competențelor civice și sociale (toate prevăzute de Legea nr. 1/2011) și menține structura de examene care se aplica în prezent: examen scris la Limba și literatura română, examen scris la Limba maternă și examen scris la Matematică;
– introduce nota minimă pentru admiterea la liceu și în școala profesională: „Admiterea în învățământul liceal și profesional se poate realiza numai pentru absolvenții învățământului gimnazial a căror medie de admitere la clasa a IX-a/medie la evaluarea națională* este cel puțin 5”;
– proiectul de lege prevede ca „absolvenții de învățământ gimnazial căror medie de admitere la clasa a IX-a/medie la evaluarea națională* este mai mică de 5, se pot înscrie în clase de preprofesionalizare, cu durata de 1 an, după clasa a VIII-a.”;
– în consiliile de administrație ale școlilor, profesorii câștigă un loc, iar reprezentantul consiliului local nu se mai regăsește;
– proiectul prevede eliminarea articolului recent introdus prin care elevii își câștigaseră dreptul să participe la ședințele consiliului de administrație în care se dezbat aspecte privind elevii;
– în învățământul privat, locul reprezentantului consiliului local din consiliul de administrație este luat de un reprezentant al primarului;
– proiectul elimină obligația ca, în școlile cu predare integrală în limbile minorităților naționale, directorul să cunoască limba respectivă;
– directorul unei școli nu își mai asumă, alături de consiliul de administrație, răspunderea publică pentru performanțele școlii pe care o conduce; nu mai trebuie să prezinte în fața comitetului de părinți, și nici să aducă la cunoștința autorităților administrației publice locale și a inspectoratului școlar raportul anual asupra calitații educației în școala sa;
– consiliul profesoral nu va mai putea să propună nici premierea profesorilor cu rezultate deosebite la catedră, nici inițierea procedurii legale în cazul profesorilor cu performanțe slabe sau pentru încălcări ale eticii profesionale
– una dintre propuneri urmărește să întărească și mai mult Inspectoratele școlare judetene, acordându-le rolul de a aloca finanțarea de bază în preuniversitar (în locul consiliilor locale, cum e acum)
sursa: hotnews.ro
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News