Actualitate
RAPORT ISU Alba pe 2014: A crescut numărul intervenţiilor SMURD pentru ajutor medical de urgenţă. Trei persoane şi-au pierdut viaţa în incendii
În judeţul Alba, anul trecut, a scăzut numărul incendiilor cu 6,44% şi numărul incendiilor de vegetaţie şi deşeuri cu 19,67%, însă a crescut numărul intervenţiilor SMURD. În cazul incendiilor, au fost şi situaţii grave, în urma cărora trei persoane şi-au pierdut viaţa. Timpul mediu de răspuns al echipajelor SMURD a fost de 10 minute 26 secunde (faţă de 10’53” în 2013), iar timpul mediu de intervenţie de 44 minute 11 secunde (compartiv, 43’51” în 2013).
Inspectoratul pentru situaţii de Urgenţă (ISU) „Unirea” al Judeţului Alba a prezentat vineri raportul de activitate pe anul 2014, la sediul Instituţiei Prefectului.
ISU Alba este constituit ca serviciu public deconcentrat în subordinea Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă în scopul asigurării managementului situaţiilor de urgenţă pe tipurile de risc din competenţă în judeţul Alba.
Inspectoratul integrează şi coordonează, la nivel judeţean, instituţiile cu atribuţii în domeniul managementului situaţiilor de urgenţă şi participă, potrivit competenţei, la îndeplinirea funcţiilor de strategie, reglementare, control, administrare şi reprezentare, în domeniul de competenţă.
În judeţul Alba, anul trecut, a scăzut numărul incendiilor cu 6,44% şi numărul incendiilor de vegetaţie şi deşeuri cu 19,67%, însă a crescut numărul intervenţiilor SMURD. În cazul incendiilor, au fost şi situaţii grave, în urma cărora trei persoane şi-au pierdut viaţa. Timpul mediu de răspuns al echipajelor SMURD a fost de 10 minute 26 secunde (faţă de 10’53” în 2013), iar timpul mediu de intervenţie de 44 minute 11 secunde (compartiv, 43’51” în 2013).
Inspectoratul pentru situaţii de Urgenţă „Unirea” al Judeţului Alba a prezentat vineri raportul de activitate pe anul 2014, la sediul Instituţiei Prefectului.
ISU Alba este constituit ca serviciu public deconcentrat în subordinea Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă în scopul asigurării managementului situaţiilor de urgenţă pe tipurile de risc din competenţă în judeţul Alba.
Inspectoratul integrează şi coordonează, la nivel judeţean, instituţiile cu atribuţii în domeniul managementului situaţiilor de urgenţă şi participă, potrivit competenţei, la îndeplinirea funcţiilor de strategie, reglementare, control, administrare şi reprezentare, în domeniul de competenţă.
Zona de competenţă a inspectoratului este reprezentată de teritoriul administrativ al judeţului cu o suprafaţă de 6.242 kmp, ceea ce reprezintă 2,6% din suprafaţa ţării.
În cadrul inspectoratului funcţionează cinci subunităţi de intervenţie: Detaşamentul de Pompieri Alba Iulia, Detaşamentul de Pompieri Aiud, Pichetul de Pompieri Cîmpeni, Garda de Intervenţie Blaj şi Garda de Intervenţie Sebeş.
Intervenţia la incendii şi accidente de circulaţie este asigurată în prima urgenţă şi de către servicii profesioniste din judeţe limitrofe: în comunele Ocoliş şi Poşaga – Detaşamentul de Pompieri Turda, în comuna Cetatea de Baltă – Secţia de Pompieri Târnăveni, în comuna Ceru Băcăinţi şi două localităţi din comuna Şibot (Băcăinţi şi Sărăcsău) – Detaşamentul de Pompieri Orăştie; în comuna Gârbova – Garda de Intervenţie Miercurea Sibiului.
Pentru asigurarea timpului de răspuns în situaţii de urgenţă în orice punct al raionului de intervenţie de maxim 25 minute conform criteriilor minime de performanţă, este nevoie de înfiinţarea de noi puncte de lucru sau subunităţi sau dotarea SVSU cu autospeciale şi încadrarea acestora cu personal, în special petru zona de munte (Albac, Scărişoara, Baia de Arieş şi Şugag), având în vedere caracteristicile reliefului şi ale raioanelor de intervenţie, se arată în raport.
În anul 2014, la staţiile dispeceratului integrat ISU-Ambulanţă au fost înregistrate 55.873 de solicitări, în medie 153 de solicitări pe zi. Dintre acestea, la staţiile 112 ale ISU s-au înregistrat un număr de 10.539 solicitări (18.600 în anul 2013), în medie 29 de solicitări pe zi (51 în 2013), iar la staţiile SAJ s-au înregistrat un număr 45.334 solicitări, în medie 124 solicitări / zi. Scăderea semnificativă a numărului de apeluri 112 gestionate de dispecerii ISU se datorează modificărilor apărute în anul 2014 la Metodologia privind cooperarea agenţiilor specializate de intervenţie în cazul urgenţelor primite prin Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă 112, prin care majoritatea apelurilor privind urgenţele medicale au fost date în gestionarea dispecerilor Serviciului Judeţean de Ambulanţă.
Din cele 10.539 de solicitări pe staţiile ISU, în zona de competenţă a Inspectoratului s-au înregistrat 4.982 de intervenţii (faţă de 4.644 în anul 2013), în medie 14 pe zi, numărul acestora crescând cu 7,3 %. Cele 4.982 intervenţii au fost 495 (557 în 2013) pentru diferite situaţii de urgenţă, iar 4.487 (4.087 în 2013) au fost solicitări SMURD.
Din totalul intervenţiilor, 2.171 au avut loc în mediul rural (1.605 în 2013) reprezentând 43,5% şi 2.811 în mediul urban (3.039 în 2013), reprezentând 56,5%.
Situaţiile de urgenţă la care au intervenit echipajele: 189 pentru stingerea incendiilor (202 în 2013); 98 la incendii de vegetaţie şi deşeuri (122 în 2013); 15 pentru asistenţă de persoane (36 în 2013) (degajări de persoane rămase blocate în apartament, ascensor, la înălţime, etc.); 11 la inundaţii şi fenomene meteo periculoase (19 în 2013); 24 pentru asanări ale terenului şi distrugeri de muniţie rămasă neexplodată (25 în 2013); 5 pentru protecţia mediului (10 în 2013); 11 pentru salvări de animale (11 în 2013); 95 alte intervenţii (asigurare măsuri psi, la accidente de circulaţie şi pe timpul desfăşurării de evenimente publice, etc) (79 în 2013); 4.325 ajutor medical de urgenţă (3.960 în 2013); 30 pentru descarcerare (38 în 2013); 132 alarme false, întors din drum sau deplasări la care nu a mai fost necesară intervenţia (127 în 2013).
Faţă de anul 2013, a scăzut numărul incendiilor cu 6,44 % şi numărul incendiilor de vegetaţie şi deşeuri cu 19,67 %, dar a crescut numărul intervenţiilor SMURD pentru ajutor medical de urgenţă cu 9,24 %.
Distanţa totală parcursă de echipajele care s-au deplasat la intervenţii în anul 2014 a fost de 187.098 km (91.000 în 2013), cu o medie de 37,5 km pe intervenţie.
Timpul mediu de răspuns la incendii a fost de 17 minute (17 min în 2013), iar durata medie a intervenţiilor la incendii a fost de 88 de minute (89 de minute în 2013).
Desfăşurarea celor 4.982 intervenţii a necesitat un timp cumulat de 117.364 ore.
Incendiile s-au manifestat în procent de 75 % la locuinţe şi anexe gospodăreşti, 2,1% în agricultură, 7,4% în industrie, 3,7% în administraţia publică şi sănătate, 2,7 % în transport, 5,4 % în comerţ şi alimentaţie publică (3,7% în 2012), iar 3,7 % în alte domenii de activitate (12,4% în 2012).
La nivelul întregii ţări, judeţul Alba se clasează pe locul 5 la numărul mic de incendii (altele decât cele de vegetaţie) la 1.000 kmp şi pe locul 7 la numărul mic de incendii (altele decât cele de vegetaţie) la 100.000 de locuitori.
Incendiile au fost provocate, în principal de utilizarea instalaţiilor şi echipamentelor electrice defecte sau improvizate – 35% din totalul incendiilor; coşurile de fum defecte sau necurăţate – 13,8%; acţiunile intenţionate – 9 %; focul deschis – 15,8%.
Condiţiile meteo dar şi activităţile de prevenire desfăşurate au avut un aport considerabil la reducerea incendiilor produse pe păşuni, terenuri virane, gropi de gunoi, etc., în 2014 fiind de 98, faţă de la 122 în 2013, sau 488 în 2012.
În urma incendiilor produse, trei persoane au decedat (1 în 2013), iar alte şapte au suferit diferite traume. Persoanele decedate, o femeie şi doi bărbaţi, au fost surprinse de incendii produse în localităţile Alba Iulia, Ocna Mureş şi Bucium Poieni.
Pe timpul incendiilor au fost salvate şi protejate bunuri în valoare de circa 26.537.640 lei (59.661.300 lei – 2013), iar valoarea bunurile distruse în urma incendiilor au fost estimată la circa 4.169.780 lei (3.206.500 lei – 2013).
Asistenţa medicală de urgenţă şi descarcerare la nivelul judeţului Alba este asigurată în mod integrat de către Serviciul Mobil de Urgenţă, Reanimare şi Descarcerare (SMURD), structurile Serviciului de Ambulanţă Judeţean, Unitatea de Primiri Urgenţe şi Compartimentele de Primiri Urgenţe din cadrul spitalelor municipale şi orăşeneşti.
În anul 2014, cele 6 echipaje SMURD Alba (5 echipaje de prim ajutor şi un echipaj de Terapie Intensivă Mobilă) au avut 4.487 de intervenţii (4.087 în 2013), în medie la 12,3 intervenţii/zi (11 în 2013), fiind asistate un număr de 4.573 de persoane (4.134 în 2013), din care la 4.518 (4.074 în 2013) de persoane li s-a acordat ajutor medical de urgenţă sau asistenţă medicală, iar 55 (61 în 2012) au fost descarcerate şi li s-a acordat prim ajutor medical.
Echipajul de terapie intensivă a desfăşurat 772 de intervenţii (828 în anul 2013), peste 17% din totalul intervenţiilor SMURD, (medie de 2,1 intervenţii /zi), fiind asistate 867 persoane (896 în 2013), aspect care justifică pe deplin necesitatea şi utilitatea echipajului.
Timpul mediu de răspuns al echipajelor SMURD a fost de 10’26” (10’53” – 2013), iar timpul mediu de intervenţie de 44’11” minute (43’51” – 2013).
Au fost organizate 3.801 acţiuni de prevenire (3.640 în anul 2013): 1.456 activităţi de control, verificare şi auditare, domeniile vizate fiind apărarea împotriva incendiilor şi protecţia civilă (1.213 în anul 2013, 1.165 în anul 2012) ; 564 activităţi de analiză, avizare, autorizare, acord (442 în 2013, 464 în 2012); 1.119 activităţi de îndrumare, coordonare, asistenţă tehnică, soluţionare cereri, notificări (827 în anul 2013, 481 în anul 2012); 1.226 activităţi de pregătire în domeniul situaţiilor de urgenţă şi informare preventivă (1.158 în anul 2013, 843 în anul 2012).
Pe timpul controalelor şi verificărilor au fost identificate 4.098 de nereguli (4.041 în anul 2013, 4.102 în anul 2012), din totalul acestora 1.633 fiind soluţionate pe timpul activităţilor (1.725 în anul 2013, 2305 în anul 2012). Controalele şi verificările s-au desfăşurat la toate localităţile judeţului, instituţii publice şi operatori economici ( în domeniile sanitar, asistenţă socială, cultură, culte, învăţământ, silvic, caracter unicat şi unităţi cu grad ridicat de pericol în exploatare, turism, obiective de investiţie, prelucrarea lemnului, industria uşoară, etc.)
În anul 2014 s-au aplicat un număr de 2.332 sancţiuni (2.496 in anul 2013, 1.792 în anul 2012) din care: 2.169 avertismente (2.224 în anul 2013, 1.691 în anul 2012) şi 163 de amenzi (272 în anul 2014, 101 în anul 2012) în cuantum de 282.200 lei (497.900 lei în anul 2013, 246.500 lei în anul 2012).
Activităţile desfăşurate de serviciile voluntare pentru situaţii de urgenţă au constat în: 8.472 controale de prevenire la gospodăriile populaţiei (5.593 în anul 2013), 207 la instituţii din subordinea consiliului local (195 în anul 2013) şi participarea la 151 de intervenţii din care 62,25% singuri şi 37,75% în cooperare cu serviciile profesioniste pentru situaţii de urgenţă (în anul 2013 la 141 intervenţii, 60,9% singuri si 39,1% in cooperare).
S-a constatat scăderea incendiilor la gospodăriile populaţiei – 15,66 %, iar la operatori economici şi instituţii – 36%, scăderea numărului arderilor de vegetaţie uscată şi deşeuri.
Au fost identificate 820 (694 in anul 2013) de nereguli în documentaţiile pentru emiterea avizelor / autorizaţiilor de securitate la incendiu / protecţie civilă.
Pentru îmbunătăţirea managementului şi gestionării eficiente a situaţiilor de urgenţă şi creşterea siguranţei cetăţenilor, inspectoratul a fost implicat în derularea unui proiect prin fonduri europene derulat prin POR, Axa prioritară 3 – „Îmbunătăţirea infrastructurii sociale”, Domeniul de intervenţie 3.3 – „ Îmbunătăţirea dotării cu echipamente a bazelor operaţionale pentru intervenţii în situaţii de urgenţă”” având o valoare totală de 20.289.752 lei. Prin acest proiect Inspectoratul a fost dotat, în acest an, cu încă două autospeciale pentru lucru cu apă şi spumă de capacitate mică.
Pentru creşterea nivelului de pregătire a personalului şi verificarea viabilităţii planurilor de răspuns, precum şi a îmbunătăţirii cooperării şi concepţiei de intervenţie, au fost organizate şi desfăşurate 4 exerciţii tactice cu forţe şi mijloace în teren (4 în anul 2013) în care au fost implicate forţe din cadrul instituţiilor reprezentate şi CJSU.
La întâlnirea de vineri a fost prezentată şi evaluarea activităţii Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă Alba. Au fost prezenţi prefectul judeţului Alba, Gheorghe Feneşer, colonel Daniel Dragne, prim adjunct al inspectorului general al IGSU, preşedintele Consiliului Judeţean, Ion Dumitrel, vicepreşedintele CJ Alba, Florin Roman, subprefectul Cornel Murg, membri şi consultanţi ai Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă, alţi invitaţi.
Colonel Dorel Sofica, inspector şef al ISU Alba a prezentat Raportul de evaluare a activităţii Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă Alba pe anul 2014 şi Bilanţul activităţii Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă “ Unirea” al judeţului Alba.
Referitor la activitatea Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă Alba au fost expuse măsurile, acţiunile şi activităţile preventive întreprinse, managementul şi gestionarea situaţiilor de urgenţă cu care s-au confruntat în cursul anului trecut, principalele exerciţii şi aplicaţii desfăşurate, disfucţionalităţi şi greutăţi întâmpinate, direcţiile de acţiune şi propunerile pentru eficientizarea activităţii.
„Remarcăm o creştere a numărului de intervenţii, în care s-a acordat asistenţă ceteţenilor. Activitatea noastră este o muncă de echipă în sprijinul cetăţeanului şi doresc aici, să menţionez că voi avea în vedere o creştere a gradului de operaţionalizarea a sistemelor voluntare pe situaţii de urgenţă. Sunt mândru să o spun, că datorită optimizării activităţii noastre ne situăm pe primele locuri într-un clasament al încrederii cetăţenilor în instituţiile statului” a precizat colonel Daniel Dragne.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News