Actualitate
Recomandări care vor grăbi înlăturarea mașinilor diesel de pe şosele, votate de Parlamentul European
Efectele uriașului scandal Volkswagen s-au făcut simtite marți în Parlamentul European care a votat recomandări ce vor accelera scoaterea mașinilor diesel de pe șoselele europene. Au fost modificate și regulile de omologare pentru noile modele, astfel încât testele să aibă un grad mare de independență, iar PE recomandă ca producătorii auto care falsifică rezultatele testelor să fie amendați cu 30.000 euro/mașina. Propunerea prevede și că producătorii auto ar trebui să ofere compensație clientilor, lucru care s-a întâmplat în SUA pentru cumpărătorii de mașini VW, însă nu și în UE.
„Mașinile diesel nu vor dispărea de pe o zi pe alta. Însă după acest an de muncă asiduă sunt sigură că vor disparea mult mai repede decât ne-am putea imagina”, spune comisarul european pentru Industrie, Elzbieta Bienkowska, citată de Reuters.
Anul trecut 49,5% din mașinile noi înmatriculate în Europa au fost diesel, ponderea lor scăzând cu cinci procente față de 2012.
Statele membre și Comisia au știut de peste 10 ani despre faptul că emisiile de oxid de nitrogen (NOx) ale mașinilor diesel erau mai mari în condiții reale de trafic față de testele de laborator. Ele trebuie să îmbunătățească rapid sistemul de testare și verificare pentru mașinile noi pe drumurile europene, spun deputații europeni în recomandările votate marți.
Totul a pornit de la scandalul facut public în toamna lui 2015 când s-a aflat că Volkswagen a păcălit testele de emisii și că 11 milioane de vehicule au fost afectate. Scandalul a arătat că testele de emisii nu au legătură cu realitatea și măsurătorile făcute în 2016 au arătat că la unele modele emisiile pe șosea erau de 15 ori mai mari decât cele din teste.
Într-un vot separat, deputații au modificat și regulile UE privind aprobarea noilor modele, reguli care vor face testele de mediu și de siguranță mai independente, cu o supraveghere mai strictă a mașinilor aflate în circulație.
Recomandările nelegislative pentru Comisie și Consiliu se bazează pe raportul final al comisiei de anchetă privind măsurarea emisiilor în sectorul auto (EMIS).
Deputații au ajuns la concluzia că, deși Comisia și statele membre erau deja la curent de peste 10 ani cu faptul că emisiile de oxid de nitrogen (NOx) ale mașinilor diesel erau mai mari în condiții reale de trafic față de testele de laborator, nu au făcut nimic pentru a proteja corect calitatea aerului și sănătatea publică.
Mai mult, nicio autoritate din statele membre nu a suspectat sau nu a căutat echipamente de interferență, ci au efectuat doar teste standard de aprobare a modelelor, iar Comisia nu a exprimat nicio suspiciune. După izbucnirea scandalului privind emisiile în septembrie 2015, Comisia s-a așteptat ca statele membre să efectueze investigații și nu a presat pentru nicio altă acțiune, iar statele membre nu au penalizat producătorii auto și nici nu au cerut retragerea mașinilor în discuție, se arată în text.
Recomandări pentru a îmbunătăți legislatia UE și a asigura aplicarea ei
Recomandările cheie sunt următoarele:
- toate activitățile privind redactarea legislației în domeniul calității aerului și emisiilor ar trebui să se afle în portofoliul unui singur comisar și unei singure directii generale, pentru a îmbunătăți supravegherea și concentrarea
- cumpărătorii afectați de acest scandal ar trebui să primească compensații financiare din partea constructorilor de automobile implicați. Comisia ar trebui de asemenea să propună reguli pentru stabilirea unui sistem de recurs colectiv armonizat la nivelul UE, pentru o mai bună protectie a consumatorilor.
- noile reguli privind regulile de aprobare ar trebuie adoptate cât de repede posibil pentru a introduce un sistem nou de supraveghere UE, cu responsabilități clar definite
Deputații modifică regulile UE privind aprobarea modelelor auto pentru a preveni alte scandaluri privind emisiile
Într-un vot separat, Parlamentul a aprobat modificările la propunerea legislativa a Comisiei privind aprobarea modelelor auto pentru a îmbunătăți controlul activității centrelor de testare și a autorităților naționale care aproba punerea pe piața a modelelor auto. Verificarea mașinilor aflate deja în circulație ar trebui întărită, iar Comisia ar trebui să aibă mai multă putere de supraveghere asupra activității autorităților naționale, iar în unele cazuri ar trebui să poată să testeze direct mașinile.
Statele membre ar trebui să testeze în fiecare an cel puțin 20% din modelele auto puse pe piața în statul lor în anul anterior, iar Comisia să aplice producătorilor auto care falsifică rezultatele testelor amenzi de 30 000 euro pentru fiecare mașină, se arată în text. Veniturile din aceste amenzi ar trebui utilizate pentru supravegherea pieței, pentru recompensarea clienților afectați sau pentru protecția mediului.
Propunerea privind aprobarea modelelor auto a fost trimisă înapoi comisiei pentru piața internă, în vederea începerii negocierilor interinstituționale. Consiliul trebuie să adopte poziția sa comună asupra dosarului înainte de începerea negocierilor. Legislatia UE privind emisiile în condiții reale de trafic ar trebui adoptată rapid, testele urmând să includă o serie largă de condiții de trafic, precum și variații imprevizibile pentru a detecta echipamentele ilegale de interferență.
sursa: hotnews.ro
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News