Connect with us
Advertisement

Economie

Se schimbă modul de facturare la energie electrică. ANRE modifică Regulamentul de furnizare pentru clienții finali. DOCUMENT

Publicat

ANRE modifică Regulamentul de furnizare a energiei electrice la clienţii finali. Pentru clienții casnici, facturarea va fi lunară, iar dacă este pe o perioadă mai mare, plata va fi eșalonată. Un proiect de ordin cu aceste noutăți este în consultare publică.

Prevederile regulamentului se aplică atât clienţilor finali, cât şi furnizorilor de energie electrică, operatorilor de distribuţie a energiei electrice şi operatorului de transport şi de sistem, potrivit unui comunicat ANRE.

Proiectul de Regulament propune actualizarea şi completarea unor prevederi deja existente în reglementări, dar și introducerea unor prevederi noi.

Client activ, facturare lunară, eșalonare la plată

Printre acestea se numără introducerea noţiunii de client activ cu detalierea drepturilor, obligaţiilor, modului de certificare şi de vânzare a energiei electrice produse, regulilor de comercializare a energiei electrice pentru acești clienți etc.

„În cazul clienţilor casnici, precum şi în cazul clienţilor preluaţi de către furnizorul de ultimă instanţă, perioada de facturare să fie lunară; în cazul în care furnizorul emite factura pentru o perioadă de facturare mai mare decât cea prevăzută în contract sau stabilită conform reglementărilor în vigoare, acesta, la cererea clientului, este obligat să eşaloneze la plată sumele datorate de clientul final, pe o perioadă cel puţin egală cu perioada de facturare pentru care a fost emisă factura”, se mai arată în comunicat.

De asemenea, proiectul prevede pentru clienții vulnerabili eşalonarea la plată a facturii, la cererea acestora, pe o perioadă de minimum 3 luni sau convenită de părţi.

Plângeri și reclamații

Noul regulament prevede introducerea și actualizarea conținutului minim al tuturor facturilor de energie electrică, respectiv informațiile obligatorii a fi incluse de furnizori în acestea.

De asemenea, se prevede detalierea și actualizarea modalităților de soluţionare de către furnizor a plângerilor privind facturarea. „Astfel, clientul nu este obligat să achite factura pentru care a înaintat o plângere furnizorului până la soluționarea plângerii, iar furnizorul este obligat să analizeze plângerea clientului referitoare la factura emisă indiferent dacă factura a fost sau nu achitată și să transmită acestuia rezultatul analizei efectuate”.

Noi prevederi menționate în document

Proiectul de Regulament propune actualizarea şi completarea unor prevederi deja existente în reglementări, dar şi introducerea unor prevederi noi, dintre acestea sunt menţionate următoarele:

  • introducerea noţiunii de client activ cu detalierea drepturilor, obligaţiilor, modului de certificare şi de vânzare a energiei electrice produse, regulilor de comercializare a energiei electrice pentru aceşti clienţi etc.;
  • în cazul clienţilor casnici, precum şi în cazul clienţilor preluaţi de către furnizorul de ultimă instanţă, perioada de facturare să fie lunară;
  • în cazul în care furnizorul emite factura pentru o perioadă de facturare mai mare decât cea prevăzută în contract sau stabilită conform reglementărilor în vigoare, acesta, la cererea clientului, este obligat să eşaloneze la plată sumele datorate de clientul final, pe o perioadă cel puţin egală cu perioada de facturare pentru care a fost emisă factura;
  • formula de calcul al preţului de furnizare a energiei electrice, cu defalcarea componentelor;
  • pentru clienţii vulnerabili, eşalonarea la plată a facturii, la cererea acestora, pe o perioadă de minim 3 luni sau convenită de părţi;
  • actualizarea elementelor obligatorii care trebuie conţinute într-un contract de furnizare încheiat de un furnizor cu un client final;
  • introducerea şi actualizarea conţinutului minim al tuturor facturilor de energie electrică, respectiv informaţiile obligatorii a fi incluse de furnizori în acestea;
  • detalierea şi actualizarea modalităţilor de soluţionare de către furnizor a plângerilor privind facturarea, astfel clientul nu este obligat să achite factura pentru care a înaintat o plângere furnizorului până la soluţionarea plângerii, iar furnizorul este obligat să analizeze plângerea clientului referitoare la factura emisă indiferent dacă factura a fost sau nu achitată şi să transmită acestuia rezultatul analizei efectuate, în termenele prevăzute în Standardul de performanţă pentru activitatea de furnizare a energiei electrice, în vigoare.

Extras din document:

Preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei emite următorul ordin:

– Se aprobă Regulamentul de furnizare a energiei electrice, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

– Anexa nr. 1 la Ordinul președintelui Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 90/2015 privind aprobarea contractelor-cadru pentru serviciul de distribuție a energiei electrice, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 462 din data de 26 iunie 2015, cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:

La articolul 4 alineatul 4 după litera b) se introduce o nouă literă, litera c) cu următorul cuprins:

“c) istoricul de consum pe o perioadă de 3 ani care cuprinde cel puţin următoarele informaţii:

indecşii grupului de măsurare, inclusiv modul de determinare a acestora:

autocitire, estimare, citire de către operatorul de distribuţie;

consumul de energie electrică facturat;

perioadele de facturare.”

La articolul 6 după alineatul (2) se introduce un alineat nou, alineatul (3) cu următorul cuprins:

“(3) Pentru punctul/punctele de măsurare la care locurile de consum nu sunt dotate cu echipamente de măsurare cu înregistrare la nivel de interval de decontare, OD determină valorile fiecărui interval de decontare aferente consumului pe baza unui profil de consum, determinat în conformitate cu prevederile unei procedurii elaborate de OD şi avizate de ANRE.”

La articolul 25 după alineatul (3) se introduce un alineat nou, alineatul (4) cu următorul cuprins:

“(4) În cazul în care deţinătorul unei staţii electrice asigură servicii de conexiune unui utilizator prin utilizarea staţiei electrice proprii, contractul de distribuţie se modifică după cum urmează:

a) obiectul contractului precizează explicit asigurarea serviciilor de conexiune;

b) se includ clauze specifice pentru serviciul de conexiune negociate între părţi şi se elimină clauzele care nu sunt aplicabile, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.”

La articolul 13 după litera o) se introduce o nouă literă, litera p) cu următorul cuprins:

”p) să ţină evidenţa clienţilor vulnerabili, şi să înregistreze ca la locul de consum locuieste un client vulnerabil în cazul în care titularul contractului de furnizare a energiei electrice declară pe propria răspundere că la locul său de consum locuieşte o persoană care din motive de sănătate pe baza documentelor eliberate de instituţii medicale abilitate/vârstă necesită menţinerea în viaţă prin aparate electrice”.

La articolul 15, litera f) se modifică şi va avea următorul cuprins:

”f) să informeze OD cu privire la încadrarea unui loc de consum al unui client casnic unde locuiesc persoane încadrate în categoria clienţilor vulnerabili din motive de sănătate/vârstă, conform prevederilor actelor normative aplicabile, în maximum 2 zile lucrătoare de la încadrare”.

Anexa la Ordinul președintelui Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 102/2016 pentru aprobarea Metodologiei de stabilire a tarifelor pentru serviciul de distribuţie a energiei electrice de operatori, alţii decât operatorii de distribuţie concesionari, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1017 din data de 19 decembrie 2016, cu modificările și completările ulterioare, se modifică după cum urmează:

La articolul 6 alineatul (2), litera e) se modifică şi va avea următorul cuprins:

“e) măsoară energia electrică distribuită şi, după caz, furnizată utilizatorilor cu respectarea reglementărilor în vigoare.”

La articolul 35, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:

“(1) Operatorul de distribuţie încheie cu operatorul de reţea din amonte un contract pentru serviciul de transport sau de distribuţie, după caz, conform prevederilor Regulamentului de furnizare a energiei electrice la clientii finali aprobat prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, în vigoare.”

La articolul 35 după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3) ce va avea următorul cuprins:

“(3) Comercializarea energiei electrice de către un operator de distribuţie la un loc de consum alimentat direct din reţeaua electrică a acestuia se realizeaza in conformitate cu prevederile Regulamentului de furnizare a energiei electrice la clienţii finali, în vigoare.”

(1) Operatorii de distribuţie sunt obligaţi să asigure accesul nerestricționat, gratuit și garantat la informațiile din baza de date referitoare la locurile de consum racordate la rețeaua electrică de distribuție din zona de licență următoarelor categorii de beneficiari:
clienților finali pentru locurile proprii de consum;

furnizorilor clienților finali cu care au încheiate contracte de furnizare a energiei electrice, în vigoare, pentru locurile de consum din zona de licență a operatorului de distribuţie;

altor furnizori, pentru locurile de consum pentru care nu au încheiate contracte de furnizare a energiei electrice pe baza acceptului clientului final;
agregatorilor clienților finali.

Informaţiile din baza de date aferente unui loc de consum şi orice alte informaţii referitoare la acesta, pe care le conţine baza de date a operatorului de distribuţie, conform legislaţiei în vigoare, vor putea fi accesate prin intermediul unei aplicaţii web securizate al cărei link va fi postat pe pagina de internet a operatorului de distribuţie, prin introducerea datelor de identificare ale locului de consum.

Accesul la informaţiile din baza de date prin intermediul aplicaţiei web prevăzute la alin. (2) se acordă la solicitarea clientului final, în condiţiile prevăzute la alin. (1).

Accesul la informaţiile din baza de date prin intermediul aplicaţiei web prevăzute la alin. (2) se acordă la solicitarea furnizorului, în condiţiile prevăzute la alin. (1) lit. b), şi se retrage acestuia la data încetării contractului de furnizare a energiei electrice încheiat cu clientul final pentru respectivul loc de consum; în situaţia în care la un loc de consum clientul final îşi schimbă furnizorul, odată cu operarea în baza de date a schimbării furnizorului, informaţiile aferente locului de consum respectiv nu vor mai putea fi accesate de vechiul furnizor.

Accesul la informaţiile din baza de date pentru un loc de consum, prin intermediul aplicaţiei web prevăzute la alin. (2), se acordă la solicitarea oricărui alt furnizor de energie electrică/agregator, diferit de furnizorul actual/furnizor de servicii energetice, în condiţiile prevăzute la alin. (1) lit.

c) şi d), numai după prezentarea acordului scris şi explicit al clientului final, cu menţionarea datelor de identificare ale acestuia, a datelor de identificare ale furnizorului împuternicit/agregatorului şi ale locului de consum.

Documente:

AICI: Proiect_de_Ordin_Regulament_furnizare_EE

AICI: Referat_de_aprobare

 

surse:ANRE, Mediafax

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

2 Comentarii

2 Comentarii

  1. gelu stoian

    vineri, 25.11.2022 at 20:01

    SCHIMBAREA Schimbarilor este cam PERMANENTA pentru ANRE ! Dar FACTURILE, pentru consumul de curent electric NU le PRIMIM cu REGULARITATE, LUNAR , CUM ar TREBUI !

  2. Ion

    sâmbătă, 26.11.2022 at 09:09

    Facturi de 6 luni in valoare de 6000lei facturate in 11 Noiembrie cu scadenta 26 Noiembrie.
    Asta da esalonare

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement