EDUCAȚIE
Simulare Evaluare Națională și Bacalaureat 2024 în Alba: probe la Română, organizate în ianuarie de IȘJ. Programa pentru elevi
Simulare Evaluare Națională și Bacalaureat 2024 în Alba: Inspectoratul Școlar Județean organizează în ianuarie o sesiune locală de simulare a examenelor naționale.
Probele vor fi susținute la Română.
Data stabilită pentru susținerea probei de Română, atât pentru elevii de gimnaziu la Evaluare Națională, cât și pentru cei de liceu la Bacalaureat – în sesiunea de simulare a examenului – este 22 ianuarie 2024.
La nivel național, simulările se desfășoară în februarie – Evaluare Națională, respectiv martie – Bacalaureat. Participă toți elevii din țară (clasele VIII, respectiv XII-XIII).
Simulare Evaluare Națională 2024 în Alba – Română
Pentru simularea județeană din 22 ianuarie 2024 a Evaluării Naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a, în anul școlar 2023 – 2024, este valabilă programa aprobată prin OME nr. 6.155 din 31 august 2023.
Aici Programa pentru EN VIII 2023-2024
Sunt exceptate următoarele conținuturi:
Lectură
- Textul liric (exprimarea emoțiilor și a sentimentelor)
Redactare
- Scrisoarea, e-mailul
Elemente de construcție a comunicării
- Fraza: subordonarea prin conjuncții subordonatoare, prin pronume și adverbe relative; construcții concesive și condiționale, apoziţia; norme de punctuaţie;
- Realizări propoziționale ale unor funcții sintactice: atributiva, completiva directă, completiva indirectă și completiva prepozițională, circumstanțialade loc, de timp, de mod, cauzala, finala.
Vezi și Simulare Evaluare Națională 2024: Calendarul probelor pentru elevi, stabilit de Ministerul Educației
Simulare Evaluare Națională 2024 în Alba – Română în școli cu predare în limba maghiară
Pentru disciplina Limba și literatura română pentru școlile și secțiile cu predare în limba maghiară, este valabilă programa aprobată prin OME nr. 6.155 din 31 august 2023.
Sunt exceptate următoarele conținuturi:
- Teme: Reflecții asupra lumii – Microunivers și macrounivers. Spațiu și timp. Simț civic, responsabilitate, etică
Lectură:
- personajul, mijloace de caracterizare; figuri de stil (personificarea, enumerația, repetiția, antiteza, comparația, hiperbola); construcția textului
- compoziția textului (părți, capitole); raport incipit – final;
- discursul dramatic – rolul dialogului; personaj dramatic, indicații scenice; text dramatic și spectacol: arta spectacolului (actori, decor, costume, lumini, muzică); autorul/personajul ca enunțiator real/fictiv; discursul dramatic și semnificațiile acestuia; comunicarea cotidiană (interviul).
- textul explicativ; textul argumentativ (structură, conectori); aplicativ:
- descrierea științifică.
Redactare:
- modalități de exprimare a preferințelor și a opiniilor
Elemente de construcție a comunicării:
- exprimarea argumentativă, persuasivă; tipare frastice: propoziții relative și conjuncționale; raporturile de coordonare și de subordonare în propoziție și în frază; propoziția principală/propoziția secundară; propoziția regentă/elementul regent; expansiunea și contragerea
- verbele reflexive, verbele impersonale, locuțiunile verbale; aplicativ:
- diateza activă, reflexivă, pasivă;
- complement circumstanțial de cauză, complement circumstanțial de scop
- exprimarea cantității și a ordinii – numeralul: numeralul cardinal,
- numeralul ordinal, numeralul colectiv; aplicativ: numeralul fracționar;
- numeralul distributiv/multiplicativ/adverbial
- exprimarea relației – adverbul relativ; exprimarea coordonatelor imprecise/a probabilității – adverbul nehotărât
- exprimarea emoțiilor și a sunetelor din natură – interjecția, interjecția predicativă
- exprimarea raporturilor de coordonare și subordonare – conjuncția, conjuncțiile coordonatoare și subordonatoare; aplicativ: locuțiunile conjuncționale.
Simulare Bacalaureat 2024 în Alba – 22 ianuarie 2024
Programa de bacalaureat pentru limba și literatura română este cea prevăzută în anexa nr. 2 la Ordinul ministrului educației naționale nr. 4.923/2013 privind organizarea și desfășurarea examenului de bacalaureat național — 2014 conform OME nr. 6.156 din 31 august 2023 privind organizarea și desfășurarea examenului național de bacalaureat – 2024.
Pentru simulare sunt exceptate următoarele conținuturi:
1.Utilizarea corectă si adecvată a limbii române în diferite situaţii de comunicare
- reguli ale monologului (contactul vizual cu auditoriul; raportarea la reacţiile auditoriului si în condiţii de examinare), tehnici de construire a monologului; tipuri de monolog:povestire/relatare orală, descriere orală, monolog informativ,monolog argumentativ, exprimarea orală a reacţiilor si a opiniilor privind texte literare si nonliterare, filme artistice si documentare, spectacole de teatru, expoziţii de pictură etc.; adecvarea la situaţia de comunicare (auditoriu, context) si la scopul comunicării (informare, argumentare/persuasiune etc.) comunicare diverse – reguli si tehnici de construire a dialogului (atenţia acordată partenerului, reluarea/redarea cuvântului la momentul oportun, dozarea participării la dialog etc.); tipuri: onversaţia, discuţia argumentativă, interviul (interviul publicistic, interviul de angajare); adecvarea la situaţia de comunicare (partener, context etc.) si la scopul comunicării(informare,argumentare/persuasiune etc.); argumentare si contraargumentare în dialog
- stilurile funcţionale adecvate situaţiei de comunicare
- rolul elementelor verbale, paraverbale si nonverbale în comunicarea orală: privire, gestică, mimică, spaţiul dintre persoanele care comunică, tonalitate, ritmul vorbirii etc.
2.Utilizarea adecvată a strategiilor de comprehensiune si de interpretare, a modalităţilor de analiză tematică, structurală si stilistică în receptarea textelor literare si nonliterare
- genuri literare: dramatic
- specii epice: roman
particularităţi ale construcţiei subiectului în textul dramatic / particularităţi ale compoziţiei textului dramatic
modalităţi de caracterizare a personajelor
- registre stilistice, limbajul personajelor, notaţiile autorului
- specii dramatice: comedia, drama
- un text dramatic postbelic
- creaţie dramatică si spectacol
- cronica de spectacol
3. Punerea în context a textelor studiate prin raportare la epocă sau la curente culturale/literare fundamente ale culturii române (originile si evoluţia limbii române)
- perioada veche (formarea constiinţei istorice)
- curente culturale/literare în secolele XVII-XVIII: umanismul si iluminismul
- perioada modernă:
- secolul al XIX-lea – începutul secolului al XX-lea (perioada pasoptistă; România, între Occident si Orient; criticismul junimist)
- perioada interbelică (orientări tematice în romanul interbelic,tipuri de roman: psihologic si al experienţei; diversitate tematică, stilistică si de viziune; curente culturale/literare în perioada interbelică: tradiţionalism; orientări avangardiste, identitate culturală în context european)
- perioada postbelică (tipuri de roman în perioada postbelică, un roman scris între 1960-1980, un roman scris după 1980; poezia în perioada postbelică; teatrul în perioada postbelică; curente culturale/literare: postmodernismul)
- curente culturale/literare românesti în context european
Autori canonici:
- I.L. Caragiale
- Titu Maiorescu
- Mihail Sadoveanu
- Liviu Rebreanu
- Camil Petrescu
- G. Călinescu
- E. Lovinescu
- Marin Preda
- Nichita Stănescu
- Marin Sorescu.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News
Dacă ți-a plăcut articolul:
ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.