Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

Tot ce trebuie să știi despre Starea de Urgență care va fi decretată luni în România. Ce puteri vor avea autoritățile


Publicat

Luni, România va intra în Stare de Urgență decretată de președinte, iar Parlamentul trebuie să încuviinţeze măsura, în cel mult cinci zile de la luarea acesteia.

În procedură sunt implicate două personaje cheie: președintele Klaus Iohannis și premierul Ludovic Orban.

Membri cheie ai Guvernului (prin atribuțiilor lor de serviciu) vor avea un rol extrem de important. În acest caz este vorba despre ministrul Marcel Vela și despre secretarul de stat Raed Arafat. 

Starea de urgenţă este superioară ca gravitate stării de alertă şi oferă autorităţilor cadrul legal de a lua anumite decizii, cum ar fi restricţionarea sau interzicerea unor adunări sau închiderea unor instituţii.

Deși autoritățile nu au anunțat încă măsurile concrete, cadrul legal oferă puteri sporite statului, care merg de la achiziții făcute în regim de urgență, posibilitatea rechiziționării unor bunuri, restrângerea unor libertăți civile și chiar, cum a declarat chiar premierul Ludovic Orban, unele măsuri anti ”fake-news”.

Acest ultim element este important pentru că va permite Guvernului un control extins asupra comunicării publice. Cazurile de infecție nu vor mai fi raportate în regim de update și vor fi anunțate o dată sau de două ori pe zi.

Din acest punct de vedere, autoritățile nu vor mai simți atât de acut presiunea cu privire la modul în care gestionează criza. Va fi greu de intuit ce se află dincolo de cifrele comunicate din sursă unică, legate de numărul de infecții și de cel al testelor realizate.

Potrivit legii, dacă Parlamentul nu se află în sesiune, el se convoacă de drept în cel mult 48 de ore de la instituirea stării de asediu sau a stării de urgenţă şi funcţionează pe toată durata acestora.

  • În situația în care Parlamentul nu încuviințează starea instituită, Președintele României revocă decretul, măsurile dispuse încetându-și aplicabilitatea.

Legislaţia care cuprinde măsurile excepţionale, în cazul stării de urgenţă, este Ordonanța de urgență nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență.

Decretul de instituire a stării de urgență trebuie să prevadă următoarele:

  • motivele care au impus instituirea stării;
  • zona în care se instituie;
  • perioada pentru care se instituie;
  • drepturile și libertățile fundamentale al căror exercițiu se restrânge, în limitele prevederilor constituționale

Guvernul poate: 

  • să limiteze sau să interzică circulaţia vehiculelor sau a persoanelor în anumite zone ori între anumite ore şi să elibereze, în cazuri justificate, permise de liberă circulaţie;
  • să efectueze controale asupra unor persoane sau locuri, când acestea se impun;
  • să efectueze razii;
  • să exercite în mod exclusiv dreptul de a autoriza desfăşurarea adunărilor publice, a manifestaţiilor sau marşurilor;
  • să evacueze din zona supusă regimului stării de asediu sau de urgenţă persoanele a căror prezenţă nu se justifică;
  • să dirijeze persoanele evacuate sau refugiate pe direcţiile şi în zonele stabilite şi să ţină evidenţa acestora;
  • să protejeze informaţiile cu caracter militar destinate a fi comunicate prin mass-media; informaţiile cu privire la starea de urgenţă, cu excepţia celor referitoare la dezastre, se dau publicităţii numai cu avizul autorităţilor militare; mijloacele de comunicare în masă, indiferent de natura şi de forma de proprietate, sunt obligate să transmită, cu prioritate, mesajele autorităţilor militare, la cererea acestora;
  • să dispună închiderea temporară a unor staţii de distribuire a carburanţilor, a unor restaurante, cafenele, cluburi, cazinouri, sedii ale asociaţiilor şi ale altor localuri publice;
  • să suspende temporar apariţia sau difuzarea unor publicaţii ori a unor emisiuni ale posturilor de radio sau de televiziune;
  • să dispună raţionalizarea alimentelor şi a altor produse de strictă necesitate;
  • să interzică circulaţia rutieră, feroviară, maritimă, fluvială şi aeriană pe diferite rute;

Asta nu înseamnă că Guvernul va lua TOATE aceste măsuri ci, cel mai probabil, doar pe cele despre care consideră că permit o mai bună gestionare a crizei.

Starea de urgență se poate institui pe o perioadă de cel mult 30 de zile.



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

FOTO: Incendiu la Hopârta. Au ars puii de găină și iepurii aflați în interiorul unui grajd

Publicat

Detașamentul de pompieri Aiud a fost solicitat să intervină pentru localizarea și stingerea unui incendiu izbucnit la un grajd în localitatea Turdaș, comuna Hopârta, au transmis reprezentanții ISU Alba.

La momentul sosirii forțelor de intervenție, incendiul se manifesta generalizat pe întreaga suprafață a grajdului, care era de aproximativ 60 de metri pătrați.

”În interiorul grajdului se aflau în jur de 35 de pui de găină și 23 de iepuri care din nefericire nu au putut fi salvați”, potrivit ISU.

Citeste mai mult
Publicitate

ADMINISTRATIE

Situația infectărilor cu coronavirus la Alba Iulia, de la începutul epidemiei. Câte cazuri active mai sunt în oraș

Publicat

Autoritățile locale din Alba Iulia au anunțat că de la începutul epidemiei, 50 de persoane din oraș s-au infectat cu noul coronavirus. 36 dintre acestea s-au vindecat, dar s-au înregistrat și 2 decese. 

În prezent, în oraș mai există 12 cazuri active, potrivit reprezentanților primăriei Alba Iulia.

În total, sunt 474 de cazuri înregistrate de la începutul pandemiei, în judeţul Alba.

474 persoane au fost infectate de la începutul epudemiei, iar 407 persoane s-au vindecat. În județ s-au înregistrat 26 de decese cauzate de COVID.

Reprezentanții primăriei au cerut populației să respecte în continuare măsurile de protecție sanitară, să păstreze distanța socială și să poarte mască în locurile publice.

 

Citeste mai mult
Publicitate

ADMINISTRATIE

Deputatul Florin Roman: Firma care a lucrat la podul de la intrarea în Alba Iulia ori repară, ori nu mai lucrează cu statul

Publicat

Podul rutier de la intrarea în Alba Iulia dinspre Sebeș este din nou un coșmar pentru navetiști și pentru șoferii care tranzitează zilnic Alba Iulia. Asta, deși în vara anului trecut au fost făcute lucrări de consolidare.

Rosturile de dilatație din bitum am cedat, iar șoferii sunt obligați sa încetinească, generând cozi de kilometri și nervi pentru șoferi.

Citește și: FOTO ȘTIREA TA: Rosturi fără rost, la podul de peste Mureș, de la intrarea în Alba Iulia. Au crăpat la un an de la reparații

Deputatul de Alba, Florin Roman, l-a contactat pe ministrul Transporturilor pentru a vedea în ce măsură lucrarea poate fi remediată. Acesta a aflat o serie de detalii din contract care arată că podul ar putea rămâne toată vara nereparat, iar constructorul nu ar păți nimic.

”Am luat legătura cu conducerea CNAIR și am înțeles ca lucrarea are termen de garanție 10 ani. Au chemat firma TKT București, care a executat lucrarea, să remedieze defecțiunile, dar cum sunt plini de lucrări, probabil de mântuială, ca și cea de la Alba Iulia, au răspuns ca au nevoie de 2 săptămâni pentru a trimite o echipă să remedieze.

De ce acționează așa la sictir, respectiva firma? Pentru ca e un contract prost făcut: garanția de execuție nu poate fi executata numai dacă nu remediază în termen de… 90 de zile, timp în care noi să așteptăm ca proștii în trafic. Mai ales ca totul se poate remedia în 4-5 nopți de lucru, dacă exista interes.

Nu voi lasa lucrurile așa. Am cerut ministrului Lucian Bode, ca CNAIR să uzitare de toate formele legale, pentru ca asemenea firme să nu mai poata da țepe romanilor! Ori repară lucrările de mântuială făcute, ori primește certificare negativă și nu mai lucrează cu statul!” a spus Roman.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Candidații PNL la primăriile orașelor din Alba. Liberalii nu vor alianțe înaintea alegerilor, dar sunt dispuși la negocieri după

Publicat

PNL Alba este primul partid care anunță că are candidați la primăriile tuturor orașelelor din județ.

Potrivit secretarului general al formațiunii politice, Marius Hațegan, liberalii au candidați în aproape toate localitățile din județ.

Excepție fac Noșlac, Ohaba și Poiana Vadului, unde nu au stabilit încă cine va candida. 

Marius Hațegan spune că orice colaborare cu alte partide, înainte de alegeri, este exclusă. Totuși, acesta nu respinge ideea alianțelor post-electorale, în condițiile în care în multe localități vor trebui aleși viceprimari din rândul consilierilor locali.

Candidații PNL pentru primăriile orașelor din Alba:

Alba Iulia – Voicu Paul

Blaj – Gheorghe Rotar

Sebeș – Dorin Nistor

Aiud – Oana Badea

Cugir – Adrian Teban

Zlatna – Silviu Ponoran

Ocna Mureș – Silviu Vințeler

Baia de Arieș – Traian Pandor

Câmpeni – Cristian Dan Pașca

Abrud – Cristian Alexandru Albu

Teiuș – Aurel Breaz

La Consiliul Județean Alba, candidatul PNL este actualul președinte al instituției, Ion Dumitrel.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate