Economie
Vouchere de 5000 de euro. Când vor fi acordate, ce se poate cumpăra cu acestea și acte necesare pentru obținerea lor
Vouchere de până la 5.000 de euro vor fi eliberate pentru beneficiari în două-trei săptămâni, a anunțat ministrul Muncii, Marius Budăi. Aceste vouchere vor putea fi utilizate de persoane cu dizabilități, pentru a-și achiziţiona echipamente asistive.
Este vorba de un program finanţat din fonduri europene în valoare totală de 23,5 milioane de euro.
„Casa Naţională de Sănătate decontează anumite lucruri care ajută persoanele cu dizabilităţi şi nu vorbim doar de cărucioare cu rotile, putem achiziţiona ochelari mai performanţi cu cameră de luat vederi sau o proteză mai performantă. Acest proiect asigură un voucher pentru achiziţionarea de tehnologie asistivă. Avem ordin de ministru în transparenţă decizională acum, pe care îl voi da, s-au aprobat toate manualele beneficiarului, toate procedurile, s-au terminat toate discuţiile cu Comisia Europeană, deci probabil în maximum 2-3 săptămâni vom începe să eliberăm acele vouchere. Am depus acel contract de finanţare, suntem pe final. Vom anunţa public, pentru că nu vreau să îi pun pe drumuri”, a spus Marius Budăi, citat de dcnews.ro.
În aprilie, ministrul de atunci al Fondurilor europene, Rovana Plumb, anunța că minimum 7.000 de persoane cu dizabilităţi vor primi vouchere cu o valoare de până la 5.000 de euro fiecare pentru a-şi putea achiziţiona echipamente asistive, precum cititor pentru nevăzători, fotoliu rulant activ, proteză audio, elevator, produse asistive pentru desen şi scriere, produse manipulatoare robotizate. Ea a adăugat că în cadrul aceluiaşi proiect există o a doua componentă, care vizează angajatorii.
“Pentru amenajarea locului de muncă special pentru angajarea persoanelor cu dizabilităţi, subvenţionăm angajatorii cu 2.250 de lei pe lună”, a completat Plumb.
Ministrul Muncii a precizat că programul privind tehnologia asistivă se adresează persoanelor cu dizabilităţi cu vârsta cuprinsă între 18 şi 65 de ani.
Vouchere de 5000 de euro – detalii din procedura de acordare (proiect):
Persoana cu handicap depune la registratura sau la adresa de e-mail a DGASPC un dosar care cuprinde:
a) cererea pentru acordarea voucherului;
b) certificatul de încadrare în grad de handicap și Anexa acestuia;
c) recomandarea medicului specialist privind tipul de tehnologii şi dispozitive asistive şi tehnologii de acces;
d) acordul privind participarea la măsurile pentru stimularea ocuparii forței de muncă acordate de către AJOFM/AMOFM în conditiile legii stabilite în functie de nevoile individuale;
e) angajamentul persoanei cu dizabilităţi (Anexa nr. 2 la Metodologie) referitor la obligația de a nu înstrăina produsul achiziţionat în baza voucherului, de a depune toate eforturile pentru a se angaja și de a transmite la DGASPC/ANPD (inclusiv electronic) chestionarul de evaluare a impactului, întocmit în 3 exemplare; angajamentul, întocmit în trei exemplare, se va înregistra în mod distinct la registratura DGASPC.
În situația în care, dosarul privind solicitarea de acordare a voucherului nu cuprinde documentele menționate, precum și în situația în care, la sediul DGASPC se prezintă persoane cu dizabilități care solicită informații despre acordarea voucherului, DGASPC va asigură informarea și va pune la dispoziție o cerere privind acordul persoanei cu dizabilități de a fi inclus în Lista cu persoanele cu dizabilitati care pot fi inregistrate in baza de date a AJOFM/AMOFM in vederea furnizarii serviciilor de informare, consiliere, profilare şi mediere (Anexa nr. 3b la Metodologie). Cererea va cuprinde acordul privind prelucrarea datelor cu caracter personal. Lista cu persoanele cu dizabilitati care pot fi inregistrate in baza de date a AJOFM/AMOFM in vederea furnizarii serviciilor de informare, consiliere, profilare şi mediere, care se transmite, săptămânal, în fiecare zi de vineri, în format electronic, AJOFM/AMOFM.
După înregistrarea cererilor de acordare a voucherelor, acestea sunt repartizate personalului desemnat din cadrul DGASPC, cu atribuții în acest sens, care analizează nevoia de sprijin astfel cum se evidențiază aceasta în cererea persoanei cu dizabilități privind acordarea vocherului, verificând conformitatea documentelor și urmărind corelarea informațiilor, astfel:
a) toate rubricile din documentele mențioante (cerere, recomandare medicala privind acordarea de tehnologii şi dispozitive asistive şi tehnologii de acces se completează obligatoriu;
b) certificat de handicap este în termen de valabilitate;
c) informațiile referitoare la produsul asistiv cuprinse în Recomandarea privind acordarea de tehnologii şi dispozitive asistive şi tehnologii de acces (denumirea şi tipul de tehnologii/dispozitive asistive/tehnologii de acces) trebuie să fie în concordanță cu cele menționate în LISTA tehnologiilor şi dispozitivelor asistive şi tehnologiilor de acces prioritare pentru angajare;
d) angajamentul persoanei cu dizabilități este întocmit conform modelului, datat și semnat
e) Acordul prevazut la art.3 alin.(1) lit.d, datat și semnat, însoțit de Planul individual din care reiese că au fost efectuate cel puțin două activități din care una este de mediere
Dacă în urma analizei se constată îndeplinirea cerințelor menționate, solicitarea se înregistrează într-un registru special numit – Registrul privind acordarea voucherelor, prevăzut în Anexa nr.5 la Metodologie, care cuprinde următoarele informații:
a) numele și prenumele solicitantului;
b) seria și nr. documentului de identitate;
c) domiciliul solicitantului;
d) nr. și termen de valabilitate al certificatului de încadrare în grad de handicap;
e) nr, denumire și adresa unității medicale care a eliberat recomandarea privind acordarea de tehnologii şi dispozitive asistive şi tehnologii de acces;
f) nr. de înregistrare al acordului prevazut la art.3 alin.(1) lit.d);
g) nr. de înregistrare Angajament.
Comunicarea către persoana cu dizabilități privind înregistrarea cererii în Registrul privind acordarea voucherelor se realizează în termen de 7 zile lucrătoare de la înregistrarea acesteia la Registratura DGASPC.
În situația în care se constată neîndeplinirea condițiilor menționate, persoana cu dizabilități este înștiințată în termenul prevăzut mai sus.
În termen de 15 zile lucrătoare de la data înregistrării tablourilor centralizatoare ale solicitărilor privind acordarea voucherelor, la Registratura ANPD, personalul cu atribuții în acest după verificarea conformității informațiilor primite, tipărește și transmite voucherele către DGASPC.
Pentru fiecare solicitant, ANPD transmite către DGASPC un exemplar al voucherelui, însoțit de chestionarulul de evaluare a impactului.
Voucherele se transmit DGASPC însoțite de un document centralizator care va fi întocmit pentru aceiași solicitanți menționați în tabloul centralizator al solicitărilor privind acordarea voucherelor.
Voucherul este utilizat exclusiv de către persoana îndreptăţită în baza actului de identitate, o singură dată, în perioada de valabilitate a voucherului, doar la operatorii economici – furnizori/ producători de tehnologii şi dispozitive asistive şi tehnologii de acces prevăzuţi în lista disponibilă pe site-ul Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Dizabilităţi, www.anpd.gov.ro.
După alegerea produsului de la Furnizorii/producătorii de tehnologii şi dispozitive asistive şi tehnologii de acces menționați, în schimbul voucherului, între operatorul economic și posesorul voucherului se încheie documentul care atestă transferul dreptului de proprietate al produsului, în condiţiile legii, fără a depăşi valoarea maximă a acestuia.
Dacă valoarea produsului achiziţionat este mai mare decât cea a voucherului, diferenţa este suportată de persoana îndreptăţită sau reprezentantul legal al acesteia, după caz.
surse: mmuncii.ro, dcnews.ro
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News