Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

ANAF: Norme de venit pe anul 2016 în judeţul Alba. Sumele fixe pentru calcularea impozitului pe venit pentru persoanele fizice cu activităţi independente


Publicat

anafAgenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat normele de venit pe anul 2016, pentru judeţul Alba şi celelalte zone din ţară. Este vorba despre sumele fixe folosite pentru calcularea impozitului pe venit datorat de către persoanele fizice care obțin venituri din activități independente și care au optat pentru un sistem de impunere pe bază de normă de venit. Cota unică de 16% se va aplica la normele de venit afișate de Fisc.

Vezi ANAF_Norme de venit 2016_Alba

Contribuabilii care realizează venituri din activități independente și care aplică sistemul de impozitare pe bază de normă de venit vor plăti anul acesta un impozit de 16% aplicat valorilor stabilit de Fisc, indiferent de nivelul real al veniturilor realizate.

Contribuabilii care obțin venituri din activități independente și care au optat pentru sistemul de impozitare în sistem real aplică impozitul de 16% la veniturile nete totale.

Norma de venit reprezintă o sumă fixă stabilită anual de către direcțiile finanțelor publice teritoriale, în funcție de specificul activității și de zona în care se desfășoară activitatea, cu condiția ca acea activitate să se regăsească în Nomenclatorul activităților independente pentru care venitul net se poate determina pe baza normelor anuale de venit, activități desfășurate de contribuabilii care realizează venituri comerciale.

Noul Cod fiscal prevede că norma de venit nu poate fi mică decât salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată, în vigoare la momentul stabilirii acesteia, înmulțit cu 12.

Valoarea actuală a salariului minim brut pe economie este de 1.050 de lei. Acesta va crește cu 200 de lei, începând cu data de 1 mai 2016, la 1.250 de lei.

Termenul limită pentru plata impozitului pe venit aferent trimestrului I este 25 martie.

Condiții:

Activitatea trebuie să fie cuprinsă în Nomenclatorul activităților independente pentru care venitul net se poate determina pe baza normelor anuale de venit, aprobat prin Ordinul MFP nr. 2875/2011;

Contribuabilul trebuie să fie autorizat pentru desfășurarea activității respective, conform prevederilor OUG nr. 44/2008, ca PFA, întreprindere individuală (II) sau întreprindere familială (IF);

Trebuie exprimată opțiunea pentru impunerea veniturilor pe bază normelor de venit prin bifarea căsuței corespunzătoare (Formularul 220).

Dacă un contribuabil desfăşoară o activitate independentă, care generează venituri din activităţi independente, altele decât venituri din profesii liberale şi din drepturi de proprietate intelectuală, pe perioade mai mici decât anul calendaristic, norma de venit aferentă acelei activităţi se corectează astfel încât să reflecte perioada de an calendaristic în care a fost desfăşurată activitatea respectivă, se arată în noul Cod fiscal.

De asemenea, dacă un contribuabil desfăşoară două sau mai multe activităţi care generează venituri din activităţi independente, altele decât venituri din profesii liberale şi din drepturi de proprietate intelectuală, venitul net din aceste activităţi se stabileşte prin însumarea nivelului normelor de venit corespunzătoare fiecărei activităţi.

Contribuabilii care desfăşoară activităţi pentru care venitul net se determină pe bază de norme de venit au obligaţia să completeze numai partea referitoare la venituri din Registrul de evidenţă fiscală şi nu au obligaţii privind evidenţa contabilă.

Impozitul pe venit se plătește în patru rate egale, până la data de 25 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru.

Contribuabilii care au realizat în anul anterior venituri din activități independente și au fost impuși pe bază de normă de venit pot să modifice sistemul de impunere și să devină plătitori de impozit în sistem real.

Formularul 220 – Declarația privind venitul estimat/norma de venit cu informații referitoare la determinarea venitului net anual în sistem real se depune până la data de 31 ianuarie inclusiv, în cazul contribuabililor care au desfășurat activitate în anul precedent, respectiv în termen de 30 de zile de la începerea activității, în cazul contribuabililor care încep activitatea în cursul anului fiscal.

Conform Codului fiscal, opţiunea de a determina venitul net în sistem real, pe baza datelor din contabilitate, este obligatorie pentru contribuabil pe o perioadă de 2 ani fiscali consecutivi şi se consideră reînnoită pentru o nouă perioadă dacă contribuabilul nu solicită revenirea la sistemul anterior, prin completarea corespunzătoare a declaraţiei privind venitul estimat/norma de venit şi depunerea formularului la organul fiscal competent până la data de 31 ianuarie inclusiv a anului următor expirării perioadei de 2 ani.

Contribuabilii sunt obligaţi să trească la impozitarea în sistem real, începând cu anul fiscal următor, dacă au înregistrat un venit brut anual mai mare decât echivalentul în lei al sumei de 100.000 euro.

Contribuțiile sociale obligatorii

Pe lângă impozitul de 16%, contribuabilii care realizează venituri din activități independente mai datorează obligatoriu la stat și contribuții sociale pentru veniturile realizate: contribuția de asigurări sociale – CAS și contribuția de asigurări sociale de sănătate – CASS.

Pentru plata CAS-ului, persoana fizică autorizată poate opta, conform actualelor reglementări, între aplicarea cotei individuale de 10,5% sau a cotei integrale de 26,3%, opțiune care odată exercitată nu poate fi anulată în cursul anului respectiv, ci doar din anul următor.

Aplicând cota CAS de 26,3% asupra bazei lunare de calcul pentru stabilirea plăților anticipate, PFA va plăti la pensie minimum 246,78 lei (35% x 2.681 lei x 26,3%) și maximum 3.525,515 lei (5 x 2.681 lei x 26,3%).

Dacă persoana optează pentru o contribuție la pensii de 10,5%, atunci aceasta va plăti la pensie cel puţin 98,52 lei (35% x 2.681 lei x 10,5%) şi cel mult 1.407,525 lei (5 x 2.681 lei x 10,5%).

Cota de 10,5% nu asigură un stagiu complet de cotizare pentru pensie, ci doar o treime din acesta. În cazul în care PFA-urile doresc să beneficieze de o pensie întreagă, atunci pot opta să achite cota de 26,3%, care conține și contribuția angajatorului, de 15,8%.

Începând din 2016, PFA-urile vor datora obligatoriu cota individuală CAS de 10,5% calculată la venitul net obținut, indiferent dacă sunt concomitent salariate. De asemenea, prin intermediului noului formular 600, ele vor putea alege să plătească cota integrală de 26,3% a contribuției la pensii.

Spre exemplu, în 2016, la un venit net anual de 100.000 de lei, PFA va datora CAS de 10.500 de lei sau 26.300 de lei, în funcţie de cota aleasă.

Contribuția la pensii se plătește trimestrial, în patru rate egale, până la data de 25 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru.

Noul Cod fiscal prevede că persoanele fizice asigurate în sisteme proprii de asigurări sociale, care nu au obligaţia asigurării în sistemul public de pensii potrivit legii, precum şi persoanele care au calitatea de pensionari nu datorează contribuţia de asigurări sociale pentru veniturile din activități independente.

În ceea ce privește CASS, contribuabilii care realizează venituri din activități independente și sunt impozitați la normă de venit vor datora la bugetul de stat o contribuție de 5,5% din valoarea anuală a normei de venit, raportată la cele 12 luni ale anului, ce nu poate fi mai mică decât un salariu de bază minim brut pe țară (care din 1 iulie 2015 este de 1050 de lei), dacă acest venit este singurul asupra căruia se calculează contribuția.

De la 1 mai 2016, salariul minim brut pe ţară va creşte de la 1.050 de lei la 1.250 de lei, ceea ce înseamnă că salariul lunar net al unui salariat care nu are persoane în întreţinere va fi de 917 lei.

Plata contribuțiilor la sănătate se efectuează anticipat, în cursul anului, cu regularizarea sumelor datorate anual. Astfel, în baza declarației de venit estimat (Formular 220) sau a declarației de venit realizat (Formular 200), organul fiscal emite decizia de impunere pentru plăți anticipate în care stabilește contribuția de asigurări sociale de sănătate datorată anticipat, precum și termenele de plată.
Plata se efectuează trimestrial, în patru rate egale, până la data de 25 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru.
După încheierea anului fiscal, în baza declarației privind venitul realizat depusă de contribuabili (Formular 200), organul fiscal stabilește obligațiile anuale de plată a contribuției de asigurări sociale de sănătate prin decizia de impunere anuală regularizând sumele datorate cu titlu de plăți anticipate.

În cazul persoanelor impuse la norma de venit, care nu depun declaraţie privind venitul realizat, contribuţiile de asigurări sociale plătite trimestrial reprezintă plata finala în contul contribuţiei anuale datorate.

sursă: avocatnet.ro



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

ACTUALITATE

CERT: Infractorii cibernetici au intensificat atacurile asupra sectorului de sănătate, în contextul distribuției vaccinurilor

Publicat

În contextul începerii distribuirii vaccinurilor pentru Covid19 la nivel mondial, în luna decembrie 2020 compania de securitate cibernetică Imperva a observat o creștere cu 51% a numărului de atacuri desfășurate de infractorii cibernetici împotriva sectorului de sănătate, comparativ cu luna noiembrie, potrivit unor informații citate de Centrul Național de Răspuns la incindente de Securitate Cibernetică – CERT.

Patru tipuri distincte de atacuri au fost utilizate în mod special luna trecută: cross-site scripting (numărul atacurilor crescând cu 43%), SQL injection (+44%), protocol manipulation (+76%) și remote code execution sau remote file inclusion (+68%).

În medie, în anul 2020, organizațiile de sănătate din jurul lumii au fost vizate de 187 milioane de atacuri pe lună.

O explicație pentru atacuri constă în faptul că, în cadrul eforturilor de transformare digitală și adaptare la provocările actuale, multe dintre entitățile din sectorul de sănătate se bazează pe aplicații provenite din surse terțe.

Acest aspect are anumite riscuri care facilitează desfășurarea de atacuri: actualizările sunt realizate în funcție de programul vânzătorului, exploit-urile cunoscute sunt făcute public și cercetarea constantă pentru identificarea de noi vulnerabilități la nivelul aplicațiilor provenite de la surse terțe.

Astfel, începtului lui 2021 ar putea fi dificil pentru multe entități din domeniu, fiind observată o creștere a scurgerilor de date cu 43% în primele 3 zile ale anului. CERT-RO și CV19.ro derulează încă din primăvara anului trecut un program de voluntariat pentru asistență specifică de securitate cibernetică acordată spitalelor și unităților medicale din România.

Surse: Cert.ro, infosecurity-magazine.com

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Rareș Bogdan nu exclude să candideze pentru președinția PNL „Nu exclud, dar în același timp pot să susțin pe oricine altcineva”

Publicat

r b

Prim-vicepreședintele PNL Rareș Bogdan nu exclude o candidatură la președinția formațiunii la congresul care va fi organizat în acest an. „Nu exclud, dar în același timp pot să susțin pe oricine altcineva”, spune el la emisiunea Marius Tucă Show.

„Nu știu dacă voi candida. Pot să susțin pe cineva, nu neapărat (să candidez – n.r.). Nu exclud, dar în același timp pot să susțin pe oricine altcineva. Voi face parte dintr-o echipă, dar asta nu înseamnă că trebuie să fiu moț în fruntea echipei. Pot fi poziția doi, trei, patru cinci”, spune Rareș Bogdan la Aleph News.

El precizează că în interviul acordat emisiunii „Interviurile lui Cristoiu” a vorbit despre susținerea lui Florin Cîțu în funcția de premier, nu pentru a deveni liderul PNL.

Citește și Rareş Bogdan atac dur la adresa lui Ludovic Orban: „A pierdut ca papagalul toate ministerele importante”

„E o bătălie pe termen lung. Alegerile nu sunt mâine. Ea o chestiune pe termen lung. (…) Nu regret nimic din ceea ce am spus. Am spus putrul adevăr și cred că am realizat un prim pas- am reușit să arăt că există opoziție în partidul de guvernământ și am cerut democratizarea deciziilor. (…) Nu dăm înapoi. Pentru moment ce am făcut este suficient”, conchide prim-vicepreședintele PNL.

Rareş Bogdan a declarat că partidul are nevoie de o reformă totală şi că Ludovic Orban a eşuat în calitatea de preşedinte al formaţiunii liberale. Declaraţiile au fost făcute duminică seara în cadrul emisiunii Interviurile lui Cristoiu de la Aleph News.

„I s-a umflat capul. Şi-a închipuit că e câinele, lupul alfa, omul fără de care România nu merge înainte”, a afirmat Rareş Bogdan..

Cine este Rareș Bogdan și cum a ajuns de la Ocna Mureș în Parlamentul European

Puțină lume știe că Rareș Bogdan este din Ocna Mureș pentru că fosta vedetă de la Realitatea TV a preferat întodeauna să afirme public că este clujean.

Rareș Bogdan (născut la , Ocna Mureș, România) este un jurnalist de televiziune și om politic din România. După ce a activat în televiziune, în 2019 s-a înscris în Partidul Național Liberal (PNL) și a fost pus cap de listă între candidații la alegerile europarlamentare din 2019. În prezent este europarlamentar.

A absolvit Școala Generală Lucian Blaga și Liceul Teoretic Petru Maior din Ocna Mureș apoi Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca. La Cluj Napoca, după terminarea facultății și masterului a devenit antreprenor deschizându-și un magazin GSM.

A început să lucreze în presă în 2004, ca fondator și editorialist al cotidianului Ziua de Cluj și în 2010 a devenit asociat cu postul de televiziune Realitatea TV. A devenit popular prin crearea și realizarea emisiunii „Jocuri de putere”.

Citeste mai mult
Publicitate

ECONOMIE

Ministrul Economiei: Introducem IMPOZIT ZERO pe salariul minim din agricultură. Măsura ar putea fi aplicată începând din 2021

Publicat

Ministrul Economiei, Claudiu Năsui, a anunțat că salariul minim din agricultură nu va mai fi impozitat. Năsui propune impozit zero pe salariul minim din agricultură pentru a combate sărăcia. Totodată, inițiativa ministrului Economiei vizează și eliminarea evaziunii fiscale din acest domeniu. Această măsură ar putea intra în vigoare din acest an.

Ministrul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, Claudiu Năsui, a prezentat în cadrul emisiunii StartupCafe.ro o nouă măsură care încurajează oprirea evaziunilor fiscale.

Această măsură presupune impozit zero pentru salariul minim din agricultură și ar putea intra în vigoare în 2021.

Impozit zero pe salariul minim din agricultură

Claudiu Năsui consideră că impozitul zero pe salariul minim este una dintre cele mai bune măsuri în scopul combaterii sărăciei. Acesta a completat comunicând speranța extinderii măsurii și în alte domenii, în funcție de rezultatele înregistrate.

„E o măsură absolut realizabilă dacă avem dorința politică să o facem. În programul de guvernare începem să facem asta din 2021 într-un domeniu anume. Nu vă ascund că sper și cred că acesta va fi agricultura, pentru că în agricultură sunt și salarii mici și evaziune fiscală foarte mare.

O măsură «zero taxe» elimină această evaziune pentru că o face nerentabilă. De ce să te mai ascunzi, să nu plătești totul prin bancă dacă oricum nu mai există povară fiscală mare. Povara fiscală este cea care încurajează, de fapt, evaziunea fiscală”, a declarat Ministrul Economiei.

Ministrul Economiei consideră că una dintre marile probleme cauzatoare de evaziune fiscală este legată de impozitul foarte mare pe care angajatorii trebuie să-l plătească în cazul unui salariu minim pe economie. Astfel, angajatorii ajung să ofere locuri de muncă fără carte de muncă.

„Rămân consecvent cu toate ideile mele, inclusiv cu zero taxe pe salariul minim și cu toate ideile pe care le-am susținut în campanie. Nu sunt idei de campanie, sunt o problemă de filosofie politică.

Avem în coaliție agreat că, de anul viitor, începem într-un domeniu, îl pilotăm în acel domeniu și vedem cum îl extindem.

Nu vă ascund că speranța mea este ca acel domeniu să fie agricultura, pentru că sunt salarii mai mici, e și un impact foarte mic, e și evaziune fiscală multă în agricultură și atunci ar ajuta”, a comunicat Claudiu Năsui.

Citeste mai mult
Publicitate

EDUCAȚIE

Număr mai mic de elevi, în fiecare clasă, din toamnă. Cîmpeanu: ”cu cât numărul e mai mic, cu atât atenția e mai puternică”

Publicat

Din toamnă, numărul maxim de elevi într-o clasă ar putea fi redus la 26, în loc de 28 câți sunt acum. Anunțul a fost făcut de ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, care a declarat că tot timpul a fost adeptul unui număr mai mic de elevi în clase. 

De asemenea, președintele Federației părinților, Iulian Cristache, a declarat pentru edupedu.ro, că a primit asigurări din partea ministrului Cîmpeanu că numărul elevilor în clasele de liceu, pe filiera teoretică, va scădea de la 28 la 26.

Numărul mai mic de elevi într-o clasă vine și în contextul pandemei de COVID-19.

CITEȘTE ȘI: Când se termină semestrul și câte zile de școală mai au elevii. Structura anului școlar 2020-2021 cu detalii despre examene

„Am fost întotdeauna adeptul unui număr de elevi mai mic pe clasă. Îmi declar public disponibilitatea de modificare a metodologiei pentru reducerea numărului de elevi în clase, începând din toamnă. În timpul anului nu există această posibilitate.

De obicei școlile foarte aglomerate sunt în centre mari, aglomerate, unde riscul de a fi în scenariul roșu sau galben este mai mare, și atunci este posibilă spațierea”, a declarat Sorin Cîmpeanu.

„Cu cât numărul e mai mic, cu atât atenția e mai puternică și rezultatele sunt mai bune. 24 – 26 de copii în clasă e un număr maxim”, a spus acesta ulterior, întrebat care ar fi numărul optim de copii într-o clasă.

Iulian Cristache, a spus că i-a atras atenția ministrului asupra sesizărilor venite din partea părinților în ceea ce privește filiera vocațională. Este o mare problemă cu vocaționalul, modul cum s-au făcut cifrele de școlarizare.

Dispar clase întregi de vocațional. Și am zis că nu este normal ca pe un elev care studiază, de exemplu, la pian 8 ani de zile să îl trimiți la strung. Și a zis cu certitudine.

Deși s-au întrunit consilii de administrație și au decis – pentru că erau obligați să calculeze așa – cu numărul 28, numărul maxim la clasa a 9-a, se va reveni și [numărul maxim] va fi 26.

Și lucrurile vor intra pe un făgaș normal chiar dacă termenul e 22 luna aceasta, pentru că se întrunesc CA la nivelul unităților de învățământ, trebuie făcută cifra de școlarizare astfel încât profesorii să știe pe ce catedre se bazează și așa mai departe. A zis că nu e o problemă, chiar dacă se întârzie”, a specificat președintele Federației părinților.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate