Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

BACALAUREAT 2014: SUBIECTE şi BAREME la Limba Română, REAL şi UMAN. Eseuri despre poeziile lui Eminescu, Arghezi, Barbu sau Stănescu


Publicat

Cei peste 2.600 de candidaţi aşeptaţi să participe la proba scrisă de luni la Limba şi literatura română în cadrul sesiunii de vară a examenului de Bacalaureat au primit subiecte diferite în funcţie de profil şi filieră. Absolvenţii filierei teoretice – profilul umanist şi cei ai filierei vocaţionale – profilul pedagogic au avut acelaşi tip de subiecte, iar absolvenţii filierei teoretice – profil real, ai filierei tehnologice şi ai filierei vocaţionale – toate profilurile cu excepţia celui pedagogic au primit alte tipuri de subiecte.

Citeşte şi BACALAUREAT 2014: PATRU elevi din Alba eliminaţi din examen. Au folosit telefoane mobile cu căşti wireless la proba scrisă de Limba Română

Citeşte şi BACALAUREAT 2014 în ALBA, sesiunea a doua: Modele de SUBIECTE şi calendarul examenului

Dintre cei 2.644 de elevi înscrişi la proba de Limba şi literatura română a sesiunii de vară din examenul de Bacalaureat 2014 din judeţul Alba, doar 2.537 de candidaţi s-au prezentat în săli, respectiv 107 de tineri au absentat de la prima probă scrisă.

Candidaţii care au susţinut proba la Colegiul Economic din Alba Iulia au avut de rezolvat subiecte în cadrul cărora au primit o poezie de Mihai Eminescu (potrivit elevilor, aceștia au avut de ales între „Luceafărul” și Floare albastră” de Mihai Eminescu), un text argumentativ despre campaniile care promovează un stil de viaţă sănătos şi un text la prima vedere, “Omul din vis” (Cezar Petrescu), pe baza căruia au avut de răspuns la unele cerinţe.

Citeşte şi BACALAUREAT 2014: MODELE de SUBIECTE şi calendarul examenelor. Detalii despre probe și teste

Majoritatea elevilor care au ieşit din sala de examen au spus că la partea a treia se aşetaptau la un roman şi în niciun caz la Mihai Eminescu. Chiar dacă cu două minute înainte au ieşit de la susţinerea examenului, întrebaţi ce subiecte au avut de rezolvat unii au spus că nu mai ţin minte. Alţii au ieşit optimiştii şi au spus că se aşteaptă să primească pentru ce au scris o notă de 7,50 sau 8,00.

Proba scrisă de Limba şi literatura română

Filiera teoretică – profil real; filiera tehnologică; filiera vocaţională – toate profilurile (cu excepţia profilului pedagogic)

–          se acordă 10 puncte din oficiu; timpul de lucru efectiv de 3 ore.

Vezi BAREM_Limba romana_real_tehn_2014

Subiectul I:

Citeşte următorul text:

„M-am deşteptat ochii uzi. Visul măcutremura încă. Mi-am răsucit oasele dureroase.

Bătea soarele amiezii în fereastră. Pe măsuţa de noapte aşteptat ceaiul răcit şi pachetul cu cărţile lui Ordeanu. N-am auzit când a intrat servitoarea.

Cărţile lui Iorgu Ordeanu? Am sărit în mijlocul camerei. Ce era adevărat din câte se întâmplaseră astă-noapte? Ce era vis? .. Am smuls haina de pe spătarul scaunului şi am răscolit buzunarele. Îmi era frică, acum că şi ceea ce a fost adevărat s-a întâmplat numai prin somn.

Dar de la piept, din toate buzunarele, scoteam mâna plină de hârtii, amestecate cu ţigări, cu plicuri de chibrituri, hârtii de o mie şi de cinci sute, nenumărate, împăturite, motolite, sute şi altele… şi altele… Le-am răsturnat pe un ziar desfăcut, deasupra patului. În frig, cu picioarele goale pe podelele reci, am început să le număr… Acum nu-mi făceau nicio bucurie. Erau mai multe decât aveam nevoie, mai multe decât îmi trebuiau să-mi răscumpăr libertatea, dar nicio bucurie nu mi-o găseam înaintea lor. Ce însemnau? Mă uitam la câte-o hârtie du filigrană albastră…. Pentru asta se zbat oamenii, se ucid, se vând tinereţi? Cu asta poţi cumpăra liniştea şi pâinea, şi iubirea? … Când nu o ai, pentru asta suferi (…)?

Mi se părea deodată straniu şi nebunesc că lumea poate trăi cu această amăgire, că oamenii găsesc simplă şi firească puterea acestui petec de hârtie, pe care îl puteam rupe mărunt şi-l puteam aprinde cu flacăra chibritului, şi-l puteam desfiinţa într-o clipită… Fiindcă nu aveam asta, suferisem fiindcă le aveam, în sfârşit, eram să fiu mai fericit şi mai bun, şi mai om? … Şi fiindcă Iorgu Ordeanu a risipit şi cea din urmă hârtie, are să îndure şi el foamea şi frigrul, şi madam Faingold are să-l scoată în stradă? Ce-o fi făcând acum? …

Mi-am amintit că-i făgăduisem să fiu la unsprezece la el. (…) M-am uitat la ceas. Aproape amiaz`. Am tras repede hainele, am pornit, alergând aproape.

Era un soare rece de iarnă afară, cu sclipiri de oţel în bulgării de zăpadă. Oraşul părea nefiresc de curat, aerisit, înnoit”.

(Cezar Petrescu, Omul din vis)

Redactează pe foaia de examen răspunsul la fiecare dintre următoarele cerinţe cu privire la text:

1. Numeşte câte un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor: straniu şi făgăduisem (2 puncte)

2. Explică rolul cratimei în secvenţa: câte-o hârtie (2 puncte)

3. Construieşte un enunţ în care să foloseţit o locuţiune/expresie care să conţină substantivul os  (2 puncte)

4. Precizează două motive literare, prezente în textul dat (4 puncte)

5. Menţionează tipul de perspectivă narativă din textul dat (4 puncte)

6. Transcrie, din textul dat, două secvenţe, care conturează dimensiunea temporală (4 puncte)

7. Prezintă rolul verbelor la timpul imperfect, în textul dat (4 puncte)

8. Ilustrează, cu câte un exemplu din textul dat, două trăsături ale genului epic (4 puncte).

9. Comentează, în 60-100 de cuvinte, secvenţa: Mi se părea deodată straniu şi nebunesc că lumea poate trăi cu această amăgire, că oamenii găsesc simplă şi firească puterea acestui petec de hârtie, pe care îl puteam rupe mărunt şi-l puteam aprinde cu flacăra chibritului, şi-l puteam desfiinţa într-o clipită… Fiindcă nu aveam asta, suferisem fiindcă le aveam, în sfârşit, eram să fiu mai fericit şi mai bun, şi mai om? … (4 puncte)

Subiectul al II-lea (30 de puncte): Scrie un text argumentativ de 150-300 de cuvinte despre rolul campaniilor de promovare a unui stil de viață sănătos.

În elaborarea textului de tip argumentativ, trebuie:

– să respecți structura discursului de tip argumentativ: formularea ideilor în scris, utilizarea mijloacelor lingvistice adecvate exprimării unei aprecieri (8 puncte)

– să ai conținutul adecvat argumentării pe o temă dată: formularea ipotezei/a propiei opinii despre problematica pusă în discuție, enunțarea și dezvoltarea corespunzătoare a două argumente aferente ipotezei, formularea unei concluzii pertinente (16 puncte)

– să respecți normele limbii literare (registrul stilistic adecvat, normele de exprimare, de ortografie, de punctuație) și precizarea privind numărul de cuvinte (6 puncte)

Subiectul al III-lea (30 de puncte): Redactează un eseu de 600-900 de cuvinte în care să prezinți tema și viziunea despre lume, reflectate într-un text poetic studiat, aparținând lui Mihai Eminescu.

În elaborarea eseului, vei avea în vedere următoarele repere:

– evidențierea a două trăsături care fac posibilă încadrarea textului poetic studiat într-un curent cultural/literar sau într-o orientare tematică;

– prezentarea a două imagini artistice/idei poetice din textul studiat, relevante pentru viziunea despre lume;

– ilustrarea a patru elemente de compoziție și de limbaj ale textului poetic studiat, semnificative pentru tema și viziunea despre lume (imaginar poetic, titlu, incipit, relații de opoziție, motiv poetic, laitmotiv, opinii despre modul în care tema și viziunea despre lume se reflectă în textul poetic studiat).

Proba scrisă de Limba şi literatura română

Filiera teoretică – PROFIL UMANIST; filiera tehnologică; filiera vocaţională – profilul pedagogic)

–          se acordă 10 puncte din oficiu; timpul de lucru efectiv de 3 ore.

Vezi BAREM_ Limba romana_uman_2014

Subiectul I (30 de puncte): Citește următorul text:

„Dar înainte de toate trebuie să reamintesc de acel moment al vieții mele, care a fost un punct de plecare al întâmplărilor ce vor urma în aceste destăinuiri. A fost clipa, atât de dramatică pentru mine, când am văzut întâia oară pe Alba. Însă minutul acela, care mi-a întors după răsuceala lui atâția ani de mai târziu, eu n-am știut că femeia gravă și mândră, înaltă și încremenitor de frumoasă, care a trecut pe lângă mine, purta numele Alba, nici că purta numele distins de familie, pe care am aflat mai târziu că-l poartă, și nici că în viața noastră cărările ni se vor încrucișa iarăși așa cum ni s-au încrucișat.

Și deodată s-a lăsat acea tăcere, comunicându-se dini grup în grup ca o fulgerătoare contagiune: trecea ea, Alba. Cu pas de sus, cu o privire care nu se oprea nicăieri, ea parcurgea talazurile de tineret, care se dau în lături ca valurile Mării Roșii dinaintea pasului lui Moise. Fetele înseși și-au strâns florile lor albastre, castanii și întunecare, și-n semne de firesc omagiu le-au aruncat asupra ei, până când a ocolit colțul: în ochii celor mai multe nu era invidia, ci mândria și încrederea în propriul lor viitor, de care nu le mai despărțeau acum decât încă vreo două-trei examene. Dar trecătoarea cea minunată nu s-a uitat niciun moment, la niciuna și la niciunul; numai eu am izbutit să întorc spre mine un moment ochii ei de nesigură culoare, dar în orice caz teribil de întunecați, și chiar să smulg un zîmbet, ce spun, un adevărat început de râs, depe floarea buzelor ei.

Dar cum? Dumnezeule, sinistru succes!

Eu o văzusem încă mult mai departe, dar când a ajuns în dreptul meu, pentru întâia oară mi s-a întâmplat în viață, mâna a început să îmi tremure ca apucată de-un frig nervos și deodată marile dicționare, de peste 2.000 de pagini al lui Bailly […] și cel de peste 4.50o0 al lui Quicherat, au început să-mi joace sub braț: până să întind mâna cealaltă să le opresc, cînd ea era la un pas de mine, Bailly a și apucat spre caldarâm, de care s-a oprit cu o detunătură spăimântătoare și pe urmă a pornit și Quicherat cu restul de cărți. Ea m-a privit înminunată de această întâmplare și gravitatea ei s-a scuturat de mai multe ori în acele zbucniri de râs pe care totuși se silea să le oprime.

A devenit oare mai mândră de ea însăși plecând mai departe? Pentru că era evident, după focul din obrajii mei și după urechile mele, pe care le simțeam ca două vâlvătăi, ea și-a dat seama care a fost cauza penibilei stângăcii. (Gib. I. Mihăescu, Donna Alba)

Redactează pe foaia de examen răspunsul la fiecare dintre următoarele cerințe cu privire la text:

1. Numește câte un sinonim neologic potrivit pentru sensul din text al cuvintelor: adevărat și se vor încrucișa – 2 puncte

2. Explică rolul cratimei în secvența: și-n semne2 puncte

3. Construiește un enunț în care să ilustrezi sensul conotativ al substantivului mare2 puncte

4. Preciează două motive literare, prezente în textul dat – 4 puncte

5. Menționează tipul de perspectivă narativă din textul dat – 4 puncte

6. Selectează două secvențe din textul dat care conturează dimensiunea temporală – 4 puncte

7. Prezintă rolul interogărilor retorice în textul dat – 4 puncte

8. Ilustrează, cu câte un exemplu din textul dat, două trăsături ale genului epic – 4 puncte

9. Comentează, în 60-100 de cuvinte, următoarea secvență din textul dat: Cu pas de sus, cu o privire care nu se oprea nicăieri, ea parcurgea talazurile de tineret, care se dau în lături ca valurile Mării Roșii dinaintea pasului lui Moise. Fetele înseși și-au strâns florile lor albastre, castanii și întunecare, și-n semne de firesc omagiu le-au aruncat asupra ei, până când a ocolit colțul: în ochii celor mai multe nu era invidia, ci mândria și încrederea în propriul lor viitor, de care nu le mai despărțeau acum decât încă vreo două-trei examene.4 puncte

Subiectul al II-lea (30 de puncte): Scrie un text argumentativ de 150-300 de cuvinte despre importanţa activităţilor de îndrumare a lecturii elevilor.

În elaborarea textului de tip argumentativ, trebuie:

– să respecți structura discursului de tip argumentativ: formularea ideilor în scris, utilizarea mijloacelor lingvistice adecvate exprimării unei aprecieri (8 puncte)

– să ai conținutul adecvat argumentării pe o temă dată: formularea ipotezei/a propiei opinii despre problematica pusă în discuție, enunțarea și dezvoltarea corespunzătoare a două argumente aferente ipotezei, formularea unei concluzii pertinente (16 puncte)

– să respecți normele limbii literare (registrul stilistic adecvat, normele de exprimare, de ortografie, de punctuație) și precizarea privind numărul de cuvinte (6 puncte)

Subiectul al III-lea (30 de puncte): Redactează un eseu de 600-900 de cuvinte în care să prezinți tema și viziunea despre lume, reflectate într-un text poetic studiat, aparținând lui Tudor Arghezi, Ion Barbu sau Nichita Stănescu.

În elaborarea eseului, vei avea în vedere următoarele repere:

– evidențierea a două trăsături care fac posibilă încadrarea textului poetic studiat într-un curent cultural/literar sau într-o orientare tematică;

– prezentarea a două imagini artistice/idei poetice din textul studiat, relevante pentru viziunea despre lume;

– ilustrarea a patru elemente de compoziție și de limbaj ale textului poetic studiat, semnificative pentru tema și viziunea despre lume (imaginar poetic, titlu, incipit, relații de opoziție şi de simetrie, motiv poetic, laitmotiv, figure semantice/tropi, elemente de prozodie etc).

– susţinerea unei opinii despre modul în care tema şi viziunea despre lume se reflectă în textul poetic studiat.

Notă: Ordinea integrării reperelor în cuprinsul eseului este la alegere. Pentru conţinutul eseului vei primi 16 puncte (câte 4 puncte pentru fiecare cerinţă/reper). Pentru redactarea eseului vei primi 14 puncte (organizarea ideilor în scris – 3 puncte, ortografia – 2 puncte; punctuaţia – 2 puncte: aşezarea în pagină, lizibilitatea – 1 punct, respectarea precizării privind numărul de cuvinte – 1 punct). În vederea acordării punctajului pentru redactare, eseul trebuie să aibă minimum 600 de cuvinte şi să dezvolte subiectul propus.

Probele scrise la Bacalaureat 2014 continuă marţi, 1 iulie, cu cea de maghiară (limba maternă), pentru 66 de tineri. De asemenea, marţi, 1 iulie, în judeţul Alba se organizează proba scrisă opţională pentru elevii care au studiat în limba franceză, în cadrul unui program francofon, la Colegiul “Horea, Cloşca şi Crişan” din Alba Iulia şi Colegiul Naţional “Avram Iancu” din Cîmpeni. Sunt aşteptaţi să susţină proba la istorie sau geografie în limba franceză aproximativ 15 elevi de la fiecare dintre cele două colegii. Proba nu este obligatorie şi după susţinerea acesteia se va obţine un certificat de competenţe.

Proba obligatorie a profilului este programată în 2 iulie, la care sunt înscrişi 2.010 candidaţi (Matematică) şi 694 elevi (Istorie). Pentru proba la alegere a profilului, din 4 iulie, candidaţii înscrişi din judeţul Alba sunt: la Biologie 1.106, Geografie 1.003, la Informatică 175, la Chimie 120, Fizică – 118, Logică 103, Sociologie 58, Psihologie 26, Filosofie 11, Economie 2.

Pentru sesiunea de vară a Bacalaureatului 2014 au fost stabilite 13 centre de examen (în care se susţin probele scrise):

Alba Iulia: Colegiul Naţional “Horea, Cloşca şi Crişan”, Colegiul Economic “Dionisie Pop Marţian”, Colegiul Tehnic “Alexandru Domşa”, Colegiul Tehnic “Apulum”

Sebeş: Colegiul Naţional “Lucian Blaga”

Cugir: Colegiul Naţional “David Prodan”

Blaj: Colegiul Naţional “Inochentie Micu Clain”

Aiud: Colegiul Tehnic Aiud

Ocna Mureş: Liceul Teoretic “Petru Maior”

Abrud: Grup Şcolar “Horea, Cloşca şi Crişan”

Cîmpeni: Colegiul Naţional “Avram Iancu”, Liceul Tehnologic Silvic

Baia de Arieş: Grup Şcolar “Dr. Lazăr Chirilă”

Centrele de evaluare din judeţul Alba în care se corectează lucrările sunt Colegiul Militar Liceal “Mihai Viteazul” Alba Iulia, Liceul Tehnologic Sebeş şi Liceul Tehnologic “Timotei Cipariu” Blaj.

CALENDAR BACALAUREAT 2014, sesiunea iunie-iulie 2014

30 iunie: Limba şi literatura română – proba E)a) – probă scrisă

1 iulie: Limba şi literatura maternă – proba E)b) – probă scrisă

2 iulie: Proba obligatorie a profilului – proba E)c) – probă scrisă

4 iulie: Proba la alegere a profilului şi specializării – proba E)d) – probă scrisă

7 iulie: Afişarea rezultatelor (până la ora 12.00)

7 iulie: Depunerea contestaţiilor (orele 12.00 – 16.00)

8 – 10 iulie: Rezolvarea contestaţiilor

11 iulie: Afişarea rezultatelor finale.



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

Tânărul din Alba Iulia, suspect că a înșelat o femeie, pretinzând că este agent SIE a scăpat de arest. Prima reacție a lui Keops

Publicat

Groza Adrian, zis ”Keops”, tânărul din Alba Iulia, reținut la sfârșitul săptămânii trecute și cercetat pentru că ar fi înșelat mai multe persoane, nu a fost arestat preventiv. 

Mai exact, procurorul de caz a cerut arestare preventivă a acestuia, dar magistrații de la Judecătoria Alba Iulia au respins cererea. De asemenea, pe numele tânărului, procurorul de caz nu a cerut nici luarea controlului judiciar.

Până în acest moment, procurorii nu au făcut apel la decizia magistraților de la Judecătoria Alba Iulia. 

După ce a scăpat din reținerea de la IPJ Alba, tânărul a mers prin redacțiile ziarelor locale, care au publicat comunicatul prin care poliția anunța că acesta a fost reținut, pentru a distribui copia unei plângeri penale împotriva polițiștilor care anchetează cazul, semnate de una dintre persoanele din dosar.

Chira Ioan Mircea – parte vătămată în dosar a făcut o plângere adresată Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Alba Iulia.

De asemenea, acesta a dat chiar și o declarație în fața unui notar în care spune că nu a fost prejudiciat în nici un fel de Groza și că nu vrea să depună vreo plângere împotriva acestuia.

O altă persoană, martor în dosar și iubita lui Groza, a scris cum s-au petrecut audierile la IPJ Alba.

CITEȘTE ȘI: ”Keops” din Alba Iulia: fals agent secret, polițist și funcționar la finanțe, REȚINUT. Cum a strâns peste 132.000 de lei

Reamintim că vineri polițiștii din Alba Iulia au reținut un bărbat care s-ar fi folosit de calități false pentru a obține sume de bani de la diverse persoane. S-a dat drept polițist, ofițer de informații SIE sau funcționar la finanțe și a reușit să obțină peste 132.000 de lei, au precizat polițiștii din Alba.

Potrivit IPJ Alba, la data de 2 iulie 2020, polițiștii Biroului de Investigații Criminale din cadrul Poliției Municipiului Alba Iulia l-au reținut pe un bărbat de 33 de ani, din Alba Iulia, zis ”Keops” care este cercetat pentru înșelăciune, uzurparea de calități oficiale și conducere fără permis.

Mircea Chira, patronul firmei la care lucrează Groza și persoană vătămată în dosar, este o figură cunoscută în Alba Iulia. Acesta a fost președinte PSD Alba Iulia între anii 2007 și 2008 și membru al Marii Loje Masonice din România. Într-o plângere penală adresată procurorilor de la Curtea de Apel Alba Iulia, Chira a evidențiat mai multe aspecte din timpul audierilor de la IPJ Alba.

De asemenea, iubita lui Groza a redactat și ea o scrisoare deschisă care a ajuns în posesia alba24.ro. În scrisoare, tânăra detaliază cum s-au petrecut audierile de la sediul Poliției din Alba Iulia.

Cei doi afirmă că nu au fost tratați cum trebuie la sediul IPJ Alba, că au fost transportați inadecvat până la instituție și că polițiștii le-ar fi sugerat ce ar fi trebuit să scrie în declarații.

Groza a mai avut în trecut probleme cu legea. Tânărul a fost condamnat definitiv la o pedeapsa cu închisoarea pentru înșelăciune, iar în prezent este cercetat în stare de libertate, tot pentru înșelăciune.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Atenționare COD GALBEN de inundații în Alba și alte județe din țară până marți. Zonele vizate

Publicat

Hidrologii au emis o nouă atenționare de inundații, valabilă până marți, la ora 24.00. În Alba, sunt vizați afluenții râului Mureș în aval de confluența Târnave și bazinul superior Târnava Mare.

COD GALBEN:  până marți, 7 iulie, ora 24:00

– pe râurile din bazinele hidrografice: Vişeu, Iza (judeţul Maramureş), Tur (judeţul Satu Mare), Someşul Mare –  bazin superior şi afluenţi bazin mijlociu şi inferior (judeţul Bistriţa Năsăud), Someşul Mic – bazin superior şi afluenţi bazin mijlociu şi inferior (judeţele: Cluj şi Bihor), Crişul Negru – bazin superior (judeţul Bihor), Crişul Alb – bazin superior (judeţele: Hunedoara şi Arad), Mureş – afluenţii aferenţi sectorului aval confluenţă Târnave (judeţele: Alba, Hunedoara, Sibiu şi Arad), Târnava Mică – bazin superior şi afluenţi bazin mijlociu şi inferior (judeţele: Harghita şi Mureş), Târnava Mare – bazin superior şi afluenţi bazin mijlociu şi inferior (judeţele: Harghita, Mureş, Sibiu şi Alba), Bega – bazin amonte S.H. Făget (judeţul Timiş), Timiş – bazin superior amonte S.H. Sadova şi afluenţii aferenţi sectorului aval S.H. Sadova – amonte S.H. Lugoj, Pogăniş – bazin superior, Bârzava, Caraş, Nera – bazin superior şi afluenţi bazin mijlociu şi inferior (judeţele: Timiş şi Caraş Severin), Cerna – bazin superior şi afluenţi bazin mijlociu şi inferior (judeţele: Gorj şi Caraş Severin), Desnăţui – bazin superior şi afluenţi bazin mijlociu şi inferior (judeţele: Mehedinţi şi Dolj), Jiu – bazin superior amonte S.H. Sadu şi afluenţii aferenţi sectorului aval S.H. Sadu – amonte S.H. Rovinari (judeţele: Hunedoara şi Gorj), Motru – bazin superior şi afluenţi bazin mijlociu şi inferior (judeţele: Gorj şi Mehedinţi), Gilort – bazin superior şi afluenţi bazin mijlociu şi inferior (judeţul Gorj), Olt – bazin superior amonte S.H. Micfalău şi afluenţii aferenţi sectorului aval S.H. Micfalău – amonte Ac. Ioneşti (judeţele: Harghita, Covasna, Braşov, Sibiu, Vâlcea şi Argeş), Olteţ – bazin superior (judeţele: Gorj şi Vâlcea), Argeş – bazin superior, Dâmboviţa – bazin superior (judeţele: Argeş şi Dâmboviţa), Ialomiţa – bazin superior, Prahova – bazin superior şi afluenţi bazin mijlociu şi inferior (judeţele: Dâmboviţa şi Prahova), Suceava – bazin superior şi afluenţi bazin mijlociu şi inferior (judeţul Suceava), Moldova – bazin superior şi afluenţi bazin mijlociu şi inferior (judeţele: Suceava şi Neamţ), Bistriţa – bazin superior şi afluenţi bazin mijlociu şi inferior (judeţele: Suceava, Neamţ, Harghita şi Bacău), Trotuş – bazin superior şi afluenţi bazin mijlociu şi inferior (judeţele: Harghita, Covasna, Neamţ şi Bacău), Buzău – bazin amonte S.H. Nehoiu (judeţele: Braşov, Covasna şi Buzău).

COD PORTOCALIU: până marți, 7 iulie, ora 24:00

– pe râul Prut – sector aval Ac. Stânca Costeşti, ca urmare a tranzitării ȋn regim controlat prin Ac Stânca Costeşti a viiturilor formate anterior ȋn amonte de intrarea ȋn ţară (judeţele: Botoşani, Iaşi, Vaslui şi Galaţi).

sursă: inhga.ro

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Cine poate fi pus în carantină, izolare sau internat. Proiectul de lege adoptat de Guvern. DOCUMENT integral

Publicat

Proiectul ce include baza legală pentru aplicarea măsurilor de carantină și izolare a fost adoptat luni de Guvern, iar acest va fi dezbătut de Parlament în regim de urgență.

Prin actul normativ, se definesc termenii de „carantină” și „izolare”, dar și cadrul pentru luarea măsurilor sanitare în situații deosebite, de risc epidemiologic și biologic.

Potrivit proiectului, vor putea intra în carantină persoanele suspecte de a fi infectate sau purtătoare ale unui agent patogen. Izolarea se poate dispune doar pentru persoanele purtătoare de agenți patogeni ai bolilor infecto-contagioase.

Raed Arafat, șeful Departamentului pentru Situații de Urgență,a  declarat, la finalul ședinței de Guvern că termenul de ”carantina persoanelor” se va referi la persoane sănătoase, iar termenul ”izolare” se va referi la persoanele bolnave sau infectate

LEGE privind instituirea unor măsuri in domeniul sănătății publice in situații de risc epidemiologic si biologic

Art. 1 Prezenta Lege reglementează unele măsuri de sănătate publică necesar a fi aplicate cu caracter temporar, în situații de risc epidemiologic și biologic pentru prevenirea introducerii și limitarea răspândirii bolilor infecto-contagioase pe teritoriul național.

Art. 2 În înțelesul prezentei legi se definesc următorii termeni:

a) „carantina persoanelor” reprezintă o măsură de prevenire a răspândirii bolilor infecto-contagioase, constând în separarea fizică a persoanelor sănătoase, suspecte de a fi infectate sau purtătoare ale unui agent patogen, de alte persoane, în spații special desemnate de către autorități, la domiciliu sau în locația declarată de către persoana carantinată.

b) „carantina bunurilor” reprezintă o măsură de prevenire a răspândirii bolilor infecto-contagioase, prin care se urmărește separarea bagajelor, containerelor, mijloacelor de transport sau altor bunuri suspecte de contaminare.

c) „carantina zonală” reprezintă o măsură de prevenire a răspândirii bolilor infectocontagioase, prin care se urmărește separarea fizică a persoanelor și activităților, inclusiv limitarea circulației, dintr-un perimetru afectat de o boala infecto-contagioase, de perimetrele învecinate, astfel încât să se prevină răspândirea infecției sau contaminării în afara acestui perimetru.

d) „izolarea” reprezintă o măsură care constă în separarea fizică a persoanelor bolnave cu o boală infecto-contagioasă sau a persoanelor purtătoare ale unui agent patogen în vederea monitorizării stării de sănătate, aplicării unui tratament adecvat în scopul vindecării și reducerii gradului de contagiozitate;

e) „risc iminent” reprezintă o amenințare imediată sau probabilitatea ridicată de apariție și răspândire a unui agent patogen în populația umană care poate avea un impact grav asupra sănătății și vieții omenești în lipsa unor măsuri de prevenire și limitare a acestora.

f) „contaminare” înseamnă prezența unui agent patogen pe suprafața corpului uman sau animal, în sau pe un produs preparat pentru consum sau pe alte obiecte, incluzând mijloace de transport, ce poate constitui un risc epidemiologic sau biologic;

g) „eveniment neobișnuit sau neașteptat” înseamnă manifestarea unei boli sau o situație ce creează un potențial pentru apariția unei boli infectocontagioase sau unei expuneri la un agent biologic necunoscut;

h) „dovadă ştiinţifică” reprezintă informația ce oferă un element de probă bazată pe metode științifice stabilite şi acceptate;

i) „infecţie” reprezintă pătrunderea şi dezvoltarea sau multiplicarea unui agent infecțios în corpul uman sau animal care poate constitui un risc de sănătate publică;

j) „măsuri de sănătate” înseamnă procedurile specifice de prevenire, limitare și răspuns aplicate în vederea împiedicării răspândirii bolii sau a contaminării;

k) „persoana bolnavă” înseamnă persoana care suferă de o boala infecto-contagioasă sau care este afectată de o suferință fizică susceptibilă de a constitui un risc epidemiologic sau biologic pentru sănătatea publică;

l) „risc epidemiologic” înseamnă probabilitatea de apariție a unui eveniment generat de un agent patogen care poate afecta sănătatea grupurilor populaționale, cu posibilitatea răspândirii pe plan național, european sau internațional.

m) „risc biologic” însemnă probabilitatea apariției unui efect asupra sănătății umane cauzat de răspândirea accidentala sau intenționată a unui agent patogen cu rată mare de transmisibilitate și mortalitate.

n) „suspect de infectare sau contaminare” înseamnă acele persoane, bagaje, mărfuri, containere, mijloace de transport, bunuri sau colete poștale considerate ca fiind expuse, sau posibil expuse, unui risc epidemiologic sau biologic şi care pot fi o posibilă sursă de răspândire a bolii.

o) „urgenţă de sănătate publică de importanţă internaţională” înseamnă un eveniment neobişnuit care, conform Regulamentului Sanitar International constituie un risc de sănătate publică prin răspândirea internaţională a bolii şi cere un potenţial răspuns internaţional coordonat.

p) „epidemie” reprezintă extinderea unei boli infectocontagioase într-un timp scurt prin contaminare la un număr mare de persoane dintr-un perimetru.

q) „pandemie” reprezintă extinderea unei epidemii pe mai mult de un continent.

r) „boala transmisibilă” este boala determinată de invazia țesuturilor organismului de către agenți patogeni, multiplicarea acestora și reacția țesuturilor gazdă la aceștia și la toxinele pe care le produc și care se poate transmite de la o sursă/mediu la o persoană și de la o persoană la alta.

s) ”grup populațional” reprezintă un grup de persoane care prezintă una sau mai multe caracteristici comune (ex.: localitate de domiciliu, loc de muncă, diagnostic de boală și altele).

Art. 3

(1) Măsurile prevăzute la art. 5 se aplică pentru grupuri populaționale care sunt susceptibile de a prezenta risc epidemiologic și biologic pentru sănătatea publică. Măsurile și grupurile populaționale se stabilesc în funcție de: agentul patogen, calea de transmitere, rata de transmisibilitate și zona geografică afectată.

(2) Carantina în spatii special desemnate de către autoritățile competente se realizează în următoarele situații:

a) în situația în care persoanele pentru care se instituie măsura de carantina declară că nu își pot asigura condițiile de separarea fizică la domiciliu sau locația declarată.

b) în situația nerespectării măsurii de carantina la domiciliu sau în locația declarată.

(3) Cheltuielile ocazionate de carantină în spațiile special desemnate pentru situațiile prevăzute la alin (2) lit. a) se suportă din bugetul Ministerului Sănătății, aprobat cu această destinație

(4) Persoanele care nu au respectat măsura de carantina la domiciliu sau în locația declarată au obligația de a suporta cheltuielile ocazionate de carantina în spațiile special desemnate. Cheltuielile ocazionate urmare a dispunerii măsurii de carantină se plătesc de către Ministerul Sănătății, din bugetul aprobat cu această destinație și se recuperează de la persoanele obligate a le suporta.

(5) Normele metodologice pentru stabilirea cheltuielilor prevăzute la alin. (3) și (4) se aprobă prin hotărâre a Guvernului, în termen de maxim 45 de zile de intrarea în vigoare a prezentei legi

Art. 4

(1) Situațiile de risc epidemiologic si biologic pentru care se instituie măsurile prevăzute la art. 5 sunt următoarele:

a) epidemie declarata prin ordin al Ministrului Sănătății;

b) urgența de sănătate publică de importanță internațională declarată de Directorul General al Organizației Mondiale a Sănătății;

c) pandemie declarată de Directorul General al Organizației Mondiale a Sănătății.

d) eveniment neobișnuit sau neașteptat identificat și constatat de structurile aflate în coordonarea Departamentului pentru Situații de Urgență sau de către instituțiile aflate în subordinea Ministerului Sănătății.

(2) Prin excepție de la alin. (1) în cazul în care, într-un caz individual, un medic constată riscul de transmitere a unei boli infecto contagioase cu risc de transmitere comunitară, acesta poate decide izolarea în unitatea sanitară și informează direcția de sănătate publică județeană sau a municipiului București.

Art. 5

(1) Carantina persoanelor în spații special desemnate, la domiciliu sau la o locație declarată se instituie pentru o durată stabilită conform datelor științifice oficiale disponibile, cu privire la persoanele sănătoase, suspecte de a fi infectate sau purtătoare ale unui agent patogen, care:

a) sosesc din zone în care riscul epidemiologic este ridicat, conform datelor epidemiologice transmise la nivel național, european și internațional de către organismele competente în domeniu;

b) au venit în contact cu persoane confirmate cu o boala infecto-contagioasă.

(2) Carantina bunurilor se instituie pentru bunurile suspecte de contaminare, mijloacele de transport sau alte bunuri suspecte, până la decontaminare sau distrugere, după caz. Procedura de decontaminare sau distrugere se stabilește prin ordin al ministrului sănătății.

(3) Carantina zonală se instituie pentru persoanele aflate și activitățile derulate în perimetrul afectat de situațiile de risc epidemiologic sau biologic prevăzute la art. 4, pentru o durata conform datelor științifice disponibile la nivel internațional.

(4) Izolarea în unitatea sanitară sau locațiile în care personalul unităților sanitare desfășoară activitate medicală specifică, se instituie pentru persoanele cu semnele și simptomele sugestive pentru bolile infecto-contagioase stabilite prin hotărâre a Guvernului sau persoanele purtătoare de agenți patogeni ai acestor boli, pentru care se impune internarea obligatorie, conform reglementarilor în vigoare, pentru o durată conform datelor științifice oficiale și în funcție de evoluția patologiei respective pentru fiecare pacient.

(5) Izolarea la domiciliu sau locația declarată, se poate dispune doar pentru persoanele purtătoare de agenți patogeni ai bolilor infecto-contagioase stabilite prin hotărâre a Guvernului, în funcție de rata de transmisibilitate și contagiozitate și capacitatea unităților sanitare, conform reglementarilor în vigoare, pentru o durată conform datelor științifice oficiale și în funcție de evoluția patologiei respective pentru fiecare pacient.

Citeste mai mult
Publicitate

EDUCAȚIE

OFICIAL: Examenul de TITULARIZARE 2020, în 29 iulie, înscrieri din 9 iulie. Calendarul concursului şi detalii pentru candidaţi

Publicat

examen profesor

Examenul de Titularizare 2020 va fi organizat în 29 iulie, iar înscrierile încep în 9 iulie. Proba scrisă se va desfășura în condiții speciale. Calendarul concursului a fost făcut public de Ministerul Educației.

Potrivit MEC, în perioada 9-16 iulie 2020, candidații la concursul național de ocupare a posturilor didactice/catedrelor din unitățile de învățământ preuniversitar își vor depune dosarele de înscriere la inspectoratele școlare (sau le pot transmite și electronic).

Vezi și TITULARIZARE 2020: Modele de subiecte și bareme de corectare pentru examen. Detalii pentru candidați

Proba scrisă din cadrul acestui concurs (titularizare) va avea loc în data de 29 iulie 2020, cu respectarea tuturor măsurilor igienico-sanitare în vigoare. Primele rezultate vor fi afișate pe 4 august. Contestațiile vor fi depuse în perioada 4-5 august, iar în data de 11 august vor fi afișate rezultatele finale.

Vezi LISTA posturi Titularizare Alba

Legea care deblochează organizarea concursului de Titularizare și angajările de cadre didactice în învățământ a fost publicată în Monitorul Oficial.

„Pe durata stării de alertă, în instituțiile și autoritățile publice se suspendă orice tip de concurs pentru ocuparea posturilor sau funcțiilor vacante și temporar vacante, cu excepția celor prevăzute la alin. (1) și (2), precum și la art. 11 și 12, precum și a posturilor de predare vacante din unitățile de învățământ preuniversitar și a posturilor și funcțiilor vacante din instituțiile de învățământ superior, institutele de cercetare, Academia Română și academiile de ramură”, prevede actul normativ.

Reamintim că acestea erau suspendate din 18 iunie.

CALENDAR TITULARIZARE 2020:

Ocuparea prin concurs național a posturilor didactice catedrelor din unitățile de învățământ preuniversitar:

Perioada: 9-16 iulie 2020 – înregistrarea, la inspectoratele școlare, a dosarelor de înscriere a candidaților la concursul naţional, sesiunea 2020, inclusiv pentru absolvenții promoției 2020/absolvenții 2020 ai programelor de pregătire psihopedagogică oferite de departamentele pentru pregătirea personalului didactic/departamentele de specialitate cu profil psihopedagogic; verificarea și avizarea dosarelor de înscriere a candidaților de către comisia județeană/municipiului București de organizare și desfășurare a concursului

Notă: cadrele didactice titulare a căror reducere de activitate se constată până la data de 8 iulie 2020 pot depune, în perioada 9-16 iulie 2020, cereri în vederea soluționării reduceri de activitate, însoțite de documentele justificative.

Termen: 17 iulie 2020 – afișarea pe site-ul inspectoratelor școlare a datelor de înscriere ale candidaților la concursul național, sesiunea 2020, înregistrate în sistemul informatic; verificarea și, după caz, corectarea, în sistem informatic, a unor date de înscriere ale candidaților;

Perioada: 17-21 iulie 2020 – organizarea și desfășurarea, la nivelul Inspectoratului școlar, a probelor orale/intensiv/bilingv;

Notă: 1) în perioada 17-21 iulie 2020 pot susține probele orale/intensiv/billing și cadrele didactice titulare aflate în reducere de activitate nesoluționată, precum și cadrele didactice titulare solicitate pentru detașare în interesul învățământului. 2) candidații care observă erori în datele de înscriere afișate informează, înscris, prin poștă electronică, inspectoratul școlar în vederea corectării acestora până cel târziu la data de 22 iulie 2020, ora 15:00

Termen: 22 iulie 2020 – afișarea, pe site-ul și la avizierele inspectoratelor școlare, a:

Listei candidaților înscriși;

Listei cadrelor didactice angajate pe durata de viabilitatea postului/catedrei, înscrise la concursul național, care solicită repartizarea pe perioadă nedeterminată, conform prevederilor art. 62 alin. 13 din metodologie și a listei posturilor didactice/catedrelor pe care sunt angajate aceste cadre didactice;

Rezultatelor la probele orale/intensiv/billingv.

Termen: 29 iulie 2020 – desfășurarea probei scrise;

Termen: 4 august 2020 – comunicarea rezultatelor inițiale;

Perioada: 4-5 august 2020 – înregistrarea contestațiilor la inspectoratele școlare și transmiterea acestora la centrele de evaluare;

Notă: contestațiile pot fi transmise și prin poștă electronică până la 12:00, în data de 5 august 2020, situație în care candidatul anexează la contestația transmisă și cartea/buletinul/ adeverința de identitate. Numărul de înregistrare se comunică candidatului prin poștă electronică și prin afișare pe site-ul inspectoratului școlar.

Perioada: 5-10 august 2020 – soluționarea contestațiilor;

Termen 11 august 2020 – comunicarea rezultatelor finale;

Perioada: 6-7 august 2020 – înregistrarea cererilor candidaților care solicită repartizarea pe posturi didactice catedre vacante în alt județ sau în municipiul București, diferit de cel în care au susținut proba scrisă;

Termen: 12 august 2020 – repartizarea cadrelor didactice angajată cu contract individual de muncă pe durată de viabilitatea postului catedrei care a obținut minimum nota 7 (șapte) la proba scrisă în cadrul concursului național, sesiunea 2020, în condițiile art 62 alin 13 din metodologie;

Termen: 13 august 2020 – repartizarea candidaților care a obținut minimum nota șapte la proba scrisă în cadrul concursului național, sesiunea 2020, indiferent de statutul acestora, pe posturi didactice catedre vacante publicate pentru angajare cu contract individual de muncă pe perioadă nedeterminată, ierarhizate pe o listă unică, în ordinea descrescătoare a notelor

Vezi integral: Calendar mobilitate 2020_2021

Modificări operate în metodologia de mobilitate a personalului didactic din cauza dinamicii epidemiei de COVID-19 (sursă edu.ro):

Proba practică și inspecția la clasă nu se vor mai susține, fiind eliminate – pentru anul în curs – prin OUG nr. 70/2020. În schimb, candidații care au studiat într-o altă limbă decât cea în care urmează să se realizeze predarea vor susține și o probă de limbă care va fi evaluată cu calificativul „Admis/Respins”.

O altă modificare prevede că documentele de înscriere pentru mobilitate, cât și depunerea contestațiilor pot fi transmise și on-line. Totodată, ședințele de repartizare a posturilor se pot desfășura și on-line.

Transferul consimțit și pretransferul între unitățile de învățământ au fost eliminate prin ordonanță de urgență. Aceste etape se vor realiza prin repartizare organizată de către inspectoratele școlare.

Etapele de transfer consimțit și de pretransfer la cererea personalului didactic au fost modificate astfel: cadrele didactice își vor depune dosarul de înscriere pentru această etapă la inspectoratele școlare, iar acestea vor organiza repartizarea candidaților.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate