Connect with us
Publicitate

ECONOMIE

Ce spune ministrul Finanțelor despre varianta plafonării prețurilor, ca urmare a scumpirilor din ultima perioadă


Publicat

cumparaturi

Ministrul Finanţelor, Florin Cîţu, a anunțat că nu ar vrea ca statul să intervină în controlul preţurilor pentru că ar putea apărea o altă problemă, respectiv penuria. Acesta a mai spus că autoritățile verifică dacă marii retaileri care acționează în România au ajuns la o situație de cartel sau creșterile de prețuri din ultima perioadă sunt cauzate de majorarea costurilor de import. 

„Da, au crescut preţurile şi am sesizat-o şi atunci când plătim facturi pentru Unifarm sau când plătim pentru măşti şi echipamente care vin din străinătate. Şi acolo a crescut preţul. Şi acolo am întrebat dacă acest preţ este preţul de producţie, dacă vin prin intermediari. Încercăm să avem cât mai puţini intermediari. Ca principiu, vă daţi seama că nu aş vrea să intervin, ca liberal, în controlul preţurilor pentru că după aceea dăm în altă problemă, penuria. Dacă punem şi controlăm preţurile prea jos s-ar putea să nu mai avem nimic. Trebuie să ne uităm la situaţie. Şi aştept întâi, înainte de a lua o decizie, aşa cum am luat la utilităţi, aş vrea să văd şi raportul Consiliului Concurenţei”, a explicat Cîţu, citat de Agerpres.

El a precizat că autoritatea de concurenţă face o analiză pentru a spune dacă este o situaţie de cartel, sau au crescut preţurile la import.

„Am cerut o situaţie privind preţurile. Încă nu am o situaţie clară. Şi aici Consiliul Concurenţei trebuie să ne spună dacă sunt situaţii de cartel, de oligopol, în care se aranjează creşterea preţurilor, sau este doar o situaţie în care, nu spun, poate că aşa este, au crescut preţurile la import. Nu avem o situaţie în acest moment, nu ştiu exact ce se întâmplă, dar Consiliul Concurenţei ştiu că analizează şi se uită exact la preţurile pentru coşul de consum zilnic, cred, şi ne va spune dacă este o situaţie de oligopol în care mai mulţi s-au întâlnit şi au crescut preţurile controlat sau este vorba doar de creşterea costurilor, pentru că nu au oameni şi trebuie să plătească mai mult sau sunt preţurile de import mai mari”, a mai spus ministrul Finanţelor.



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

Sistem modern de iluminat public, la Teiuș. Fiecare aparat va putea fi controlat individual, printr-un sistem de telegestiune

Publicat

Orașul Teiuș va beneficia în curând de un sistem modern de iluminat public stradal, care va reduce consumul de energie și va crește nivelul de siguranță și confort a cetățenilor. Reabilitarea integrală a sistemului actual va costa peste 570.000 de euro și va include, printre altele, înlocuirea și suplimentarea corpurilor de iluminat și implementarea unui sistem de telegestiune care va asigura controlul si monitorizarea individuală a fiecărui aparat.

Astfel, fiecare corp de iluminat va putea fi pornit/oprit sau să i se regleze intensitatea luminoasă atât în mod automat, conform unor programe prestabilite și / sau a unor senzori, cât și în mod manual. De asemenea, sistemul de telegestiune va permite reglarea fluxului luminos pe grupuri de corpuri de iluminat (spre exemplu pe străzi sau zone). 

Primăria Teiuș a lansat recent în Sistemul Electronic de Achiziții Publice o licitație pentru proiectarea și execuția de lucrări de modernizare a iluminatului public în oraș. Valoarea totală estimată este de 2.761.393,08 lei, fără TVA.

Potrivit caietului de sarcini, ultima reabilitare a sistemului de iluminat stradal din orașul Teiuș a fost realizată în urmă cu mai mult de 10 ani, toate corpurile de iluminat existente fiind depășite din punct de vedere al performanței și gradului de uzură, fapt ce a impus efectuarea unui audit în urma căruia au fost constatate următoarele deficiențe:

  • iluminatul existent asigură parametrii luminotehnici, dar consumul de energie reprezintă un criteriu de performanță cu efect negativ asupra bugetului autorității locale;
  • iluminatul existent nu acoperă în totalitate toate străzile orașului și localităților aparținătoare, existând zone unde este necesară extinderea rețelei de iluminat public iar în alte sectoare lipsesc corpuri de iluminat;
  • iluminatul existent nu este realizat în conformitate cu normele și standardele în vigoare, în special datorită subdimensionării sistemului pe porțiuni;
  • sistemul de iluminat existent utilizează aparate de iluminat cu tuburi fluorescente care nu se încadrează din punct de vedere luminotehnic cu geormetria străzilor din oraș;
  • nu există implementat un sistem de management al energiei sau de control al stării de funcționare a acestuia.

Pornind de la soluția propusă, se vor demonta cele 857 aparate de iluminat existente la nivelul orașului și se vor înlocui cu aparate de iluminat tehnologia LED folosindu-se rețeau electrică existentă. Datorită faptului că pe raza localități Teiuș sunt dispuși un număr de 963 stâlpi, se va suplimenta numărul total de corpuri de iluminat cu 106 unități.

Trecerile de pietoni și zonele periculoase se vor ilumina corespunzător. De asemenea, se vor proiecta și moderniza toate punctele de aprindere, 10 în total.

Se dorește astfel realizarea unui sistem de iluminat coerent (funcțional, eficient și estetic) la scara întregului oraș, limitarea impactului asupra mediului, reabilitarea integrală a sistemului de iluminat public stradal, reducerea consumului de energie și a emisiilor de gaze cu efect de seră, cresterea nivelului de siguranță și confort a cetățenilor, reducerea puterii instalate a iluminatului public stradal, urmărindu-se ca prin sistemul de telegestiune să fie reglată puterea maxim simultan absorbită și reducerea consumului anual de energie electrică.

Sistemul de telegestiune

Sistemul de telegestiune, prin elementele sale componente (hardware și software), trebuie să aibă capabilitatea să controleze, să monitorizeze, să măsoare și să gestioneze funcționarea în parametri optimi a rețelei de iluminat public stradal și pietonal din localitate, indiferent de poziția geografică, tipologia rețelei de alimentare cu energie electrica sau alte condiții locale de funcționare a sistemului de iluminat public, cu obținerea de reduceri semnificative de emisii de CO2, de consum de energie electrică și de costuri de exploatare.

Printre caracteristicile și funcționalitățile Sistemului de telegestiune se numără:

– modificarea dinamică a fluxului luminos (după programe prestabilite, definite de beneficiar), ce permite reducerea fluxului luminos cu diferite procente față de fluxul luminos nominal, pe anumite paliere orare, în funcție de densitatea traficului, durată zi-noapte sau alte condiții predefinite

– modul Dimming – se va putea programa pe paliere orare și zile ale săptămânii, independent pe fiecare dispozitiv, în baza citirilor efectuate de senzorii de mișcare / radar și/sau volum de trafic

– posibilitatea de integrare a iluminatului festiv pe ieșire separată, precum și a altor consumatori permanenți sau ocazionali, pentru aceștia trebuind să poată fi controlată cel puțin oprirea sau pornirea, atât după un program prestabilit, cât și pe baza de comenzi manuale, fără a fi influențată funcționarea aparatelor de iluminat

– posibilitatea de instalare la maxim 250 de corpuri în vederea citirii și transmiterii de date a următorilor senzori: PM2.5, PM 10, CO2, Stație Meteo (ce va asigura măsurarea temperaturii, umidității și viteza vântului)

– menținerea constantă a fluxului luminos (Constant Lumen Output)

– utilizarea doar a fluxului luminos necesar (Adjustable Lighting Output), ce permite utilizarea în permanență a unei anumite puteri instalate pe lampă mai mică decât puterea nominală a acesteia

Citeste mai mult
Publicitate

EDUCAȚIE

BACALAUREAT 2020: Miercuri încep înscrierile la examen. CALENDARUL și reguli pentru candidați

Publicat

sala clasa liceu examen

Înscrierile la examenul de Bacalaureat 2020 încep miercuri, 3 iunie. În perioada 11-17 iunie se va face echivalarea sau recunoașterea nivelurilor de competență, la probele de profil, după o metodologie specială.

În 22 iunie încep probele scrise, iar primele rezultate vor fi cunoscute în 30 iunie.

Citește și BACALAUREAT 2020: Toate testele de pregătire și baremele. Modele de subiecte pentru examenul elevilor de clasa a XII-a

De miercuri, candidaţii la examenul naţional de Bacalaureat 2020, sesiunea iunie-iulie, completează cererea tip de înscriere și o depun la secretariatele unităților de învățământ-centre de examen. Aceasta poate fi transmisă prin mijloace electronice sau prin poștă.

AICI, model cerere de înscriere.

Potrivit procedurii făcute publice de minister, toți candidaţii care se înscriu la examen completează partea I din cererea de înscriere. Candidaţii care solicită recunoaşterea/echivalarea unor probe susţinute în anii anteriori/sesiunile anterioare completează partea I şi partea a II-a din cererea de înscriere.

Candidaţii care, în cel puţin una din clasele a IX-a – a XII-a, au obţinut premii individuale la concursuri/olimpiade şcolare internaţionale, recunoscute de către Ministerul Educaţiei și Cercetării la o disciplină inclusă în lista disciplinelor de Bacalaureat, şi care solicită echivalarea probei scrise respective, completează partea I şi partea a III-a din cererea de înscriere.

Mai multe detalii despre procedura de înscriere și echivalare a probelor de competențe: BACALAUREAT 2020: Ghidul de înscrieri la examen. Model de cerere și procedura pentru echivalarea probelor de competențe

Până în 8 iunie, comisiile județene de Bacalaureat vor nominaliza centrele de examen. Acestea vor fi unitățile de învățământ în care s-au înscris cel puțin 30 de candidați proveniți din seria curentă și/sau din seriile anterioare.

Condițiile ce trebuie îndeplinite sunt următoarele:

– organizarea sălilor de examen să se realizeze astfel încât, în fiecare sală, candidații să fie repartizați la o distanță de minimum 2 metri unul față de celălalt stânga/dreapta – față/spate;

– sălile de examen și sălile în care își desfășoară activitatea comisia din centrul respectiv se află, de regulă, în aceeași clădire;

– sălile dețin sisteme de supraveghere audio-video.

Centrele zonale de evaluare se organizează pentru minimum 500 de candidați și maximum 1.000 de candidați.

Examenul național de Bacalaureat 2020 se va desfăşura în conformitate cu prevederile Metodologiei de organizare şi desfăşurare a examenului de Bacalaureat – 2011 (aprobată prin ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 4.799/2010) şi cu prevederile OMEN 950/2019 din 27 august 2019, modificat prin OMEC 4.307/21.05.2020.

Nu se va lua în considerare materia din semestrul al doilea al anului școlar 2019-2020, pentru examen.

CALENDAR BACALAUREAT 2020:

3-10 iunie: înscrierea candidaților

11-17 iunie: echivalarea și recunoașterea competențelor lingvistice și digitale

22 iunie: Limba și literatura română – proba E.a) proba scrisă

23 iunie: Limba și literatura maternă – proba E.b) – proba scrisă

24 iunie: Proba obligatorie a profilului – proba E. c) – proba scrisă

Matematică – pentru absolvenții claselor de liceu cu profil real din filiera teoretică, pentru cei care au terminat filiera tehnologică și pentru absolvenții de la profilul militar și profilul pedagogic – specializarea învățători-educatoare, din filiera vocațională

Istorie – pentru absolvenții de la profilul umanist din filiera teoretică și pentru toate profilurile și specializările din filiera vocațională, cu excepția celor de mai sus

25 iunie: Proba la alegere a profilului și a specializării – proba E.d) – proba scrisă

Fizică, Chimie, Biologie sau Informatică – elevii de la profilul real din filiera teoretică, de la profilul tehnic și profilul resurse naturale și protecția mediului din filiera tehnologică și de la profilul militar din filiera vocațională

Geografie, Filosofie, Logică, Economie, Psihologie sau Sociologie – absolvenții de la profilul umanist din filiera teoretică, de la profilul servicii din filiera tehnologică și din toate profilurile și specializările din filiera vocațională, cu excepția celui menționat mai sus

30 iunie: Afișarea rezultatelor la probele scrise, până la ora 12:00. Depunerea contestațiilor în intervalul orar 16:00-20:00

1 iulie: Depunerea contestațiilor în intervalul orar 8:00-12:00

1-4 iulie: Rezolvarea contestațiilor

5 iulie: Afișarea rezultatelor finale.

Reguli la examen – detalii din metodologia actualizată

Promovarea examenului de bacalaureat permite accesul în învăţământul superior, în conformitate cu condiţiile generale şi specifice stabilite în acest sens. În urma promovării examenului de bacalaureat, absolventului i se eliberează diplomă de bacalaureat.

Candidaţii au dreptul să susţină examenul de bacalaureat, fără taxă, de cel mult două ori.

Accesul candidaţilor în săli este permis pe baza actului de identitate, cel mai târziu cu 30 de minute înainte de începerea probei (ora 9.00). Sălile vor fi monitorizate audio-video.

Candidaţii se aşează câte unul în bancă, în ordine alfabetică, în funcţie de  disciplina şi de tipul de subiect primit.

Cadrele didactice care fac parte din comisiile din centrele de examen, inclusiv persoanele de contact și informaticienii sunt selectate din alte unități de învățământ decât cele din care provin candidații arondați centrelor. Pentru examenul național de bacalaureat-2020, supravegherea probelor scrise este asigurată, pentru fiecare sală de examen, de minimum un asistent.

Se interzice candidaţilor la examenul de bacalaureat să introducă în sălile de examen ghiozdane, rucsacuri, sacoşe, poşete şi altele asemenea, candidaţii având obligaţia de a lăsa obiectele menţionate în sala de depozitare a obiectelor personale stabilită de comisia de bacalaureat în acest scop.

Candidaţii care refuză depozitarea obiectelor menţionate în sala stabilită de comisia de bacalaureat în acest scop nu sunt primiţi în examen.

Se interzice candidaţilor la examenul de bacalaureat să aibă, în sălile de examen, asupra lor, în obiectele de îmbrăcăminte sau încălţăminte, în penare şi altele asemenea sau în băncile în care sunt aşezaţi în sălile de examen, orice fel de lucrări: manuale, cărţi, dicţionare, culegeri, formulare, memoratoare, notiţe, însemnări, rezumate, ciorne sau lucrări ale altor candidaţi etc., care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor.

Se interzice candidaţilor să aibă, în sălile de examen, asupra lor, în obiectele de îmbrăcăminte sau încălţăminte, în penare şi altele asemenea, sau în băncile în care sunt aşezaţi în sălile de examen, telefoane mobile, căşti audio, precum şi orice mijloc electronic de calcul sau de comunicare/care permite conectarea la internet/la reţele de socializare, ce ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, pentru efectuarea calculelor, pentru comunicare cu alţi candidaţi/asistenţi din centrul/centrele de examen sau cu exteriorul.

Se interzice candidaţilor la examenul de bacalaureat să comunice între ei sau cu exteriorul, să copieze, să transmită materiale care permit copiatul sau să schimbe între ei foi din lucrare, ciorne, notiţe sau alte materiale care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, pentru comunicare între candidaţi sau cu exteriorul.

Candidaţii care încalcă regulile menţionate sunt eliminaţi din examen, indiferent dacă materialele/obiectele interzise au fost folosite sau nu, indiferent dacă au fost introduse de aceştia ori de alţi candidaţi, de cadre didactice din comisie sau de alte persoane şi indiferent dacă ei au primit ori au transmis materialele interzise.

Încălcarea regulilor menţionate va fi considerată tentativă de fraudă, iar candidaţii respectivi nu mai pot participa la probele următoare şi sunt declaraţi „eliminaţi din examen”, fără posibilitatea recunoaşterii, în sesiunile următoare, a notelor la probele promovate anterior eliminării, inclusiv a probelor de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale. Aceşti candidaţi nu mai au dreptul de a participa la următoarele două sesiuni ale examenului de bacalaureat. Calculul celor două sesiuni la care candidaţii „eliminaţi din examen” nu mai au dreptul de a participa se face fără luarea în considerare a sesiunii speciale a examenului de bacalaureat.

Înainte de începerea probelor, asistenţii prezintă candidaţilor prevederile de organizare şi desfăşurare a examenului de bacalaureat şi le solicită să predea toate eventualele materiale şi obiecte care, potrivit reglementărilor în vigoare pentru examenul de bacalaureat, sunt interzise în sala de examen.  Apoi, candidaţii vor semna un proces-verbal prin care precizează că au luat cunoştinţă de regulile de examen.

Timpul destinat elaborării unei lucrări scrise este de 3 ore, calculat din momentul în care s-a încheiat distribuirea subiectelor fotocopiate pentru fiecare candidat. Pentru elaborarea lucrării scrise, candidaţii folosesc numai cerneală sau pastă de culoare albastră, iar pentru executarea schemelor şi a desenelor folosesc numai creion negru. Pentru probele scrise la disciplinele „Matematică” şi „Geografie”, candidaţii pot să utilizeze instrumente de desen.

Se interzice folosirea, în timpul probelor scrise, a mijloacelor de calcul. Se foloseşte numai hârtia distribuită candidaţilor de către asistenţi.

Candidaţii care doresc să corecteze o greşeală taie fiecare rând din pasajul greşit cu o linie orizontală. În cazul în care unii candidaţi, din diferite motive, doresc să-şi transcrie lucrarea, fără să depăşească timpul stabilit, primesc alte coli tipizate. Acest lucru este consemnat de către asistenţi în procesul-verbal de predare-primire a lucrărilor scrise. Colile folosite iniţial se anulează pe loc de către asistenţi, menţionându-se pe ele „Anulat”, se semnează de către asistenţi şi se păstrează în condiţiile stabilite pentru lucrările scrise.

După ce îşi încheie lucrările, candidaţii numerotează foile, sub îndrumarea asistenţilor, numai cu cifre arabe, în partea de jos a paginii, în colţul din dreapta, indicând pagina curentă şi numărul total de pagini, de exemplu sub forma 3/5, pentru pagina a treia, dacă elevul a scris în total cinci pagini. Se vor numerota toate paginile pe care elevul a scris, inclusiv acelea pe care sunt scrise doar câteva rânduri, partea nescrisă fiind barată de către asistenţi. După încheierea numerotării, candidaţii predau asistenţilor lucrările şi semnează pentru confirmarea predării lucrării şi a numărului de pagini.

În cazul în care un candidat refuză să predea lucrarea scrisă, acest lucru se consemnează într-un proces-verbal, semnat de asistenţi şi atrage după sine eliminarea candidatului din examen.

Pentru fiecare candidat care a obţinut cel puţin nota 5 (cinci) la toate probele  scrise de examen, se calculează media generală de bacalaureat ca medie aritmetică, cu două zecimale, fără rotunjire, din notele obţinute la respectivele probe.

Corectarea lucrărilor

În procesul de evaluare iniţială a lucrărilor scrise şi de rezolvare a contestaţiilor, după validarea finalizării evaluării de către cei doi profesori evaluatori, în cazul în care diferenţa dintre notele celor doi evaluatori este de cel mult un punct, este calculată nota finală, ca medie aritmetică cu două zecimale a notelor acordate de evaluatori, fără rotunjire, fiind înregistrată în catalogul de bacalaureat.   În cazul în care diferenţa dintre notele acordate de cei doi profesori evaluatori este mai mare de 1 punct, acestea nu se transcriu pe lucrare şi se procedează astfel: preşedintele comisiei nominalizează alţi doi profesori evaluatori pentru recorectarea lucrării; după finalizarea recorectării lucrării, notele acordate de fiecare din cei patru evaluatori se trec pe lucrare şi se semnează de către evaluatori;  preşedintele comisiei calculează nota finală din cele 4 (patru) note, după eliminarea celor două note – valori extreme, ca medie aritmetică cu două zecimale fără rotunjire, a celor două note – valori centrale. Media rezultată reprezintă nota finală pe care o trece pe lucrare şi semnează.

În cadrul etapei de soluţionare a contestaţiilor, dacă, după desecretizarea lucrării, se constată o diferenţă de notare mai mare de 1,5 puncte, în plus sau în minus, între nota de la evaluarea iniţială şi cea de la contestaţii, lucrarea se resecretizează şi este transmisă spre a fi reevaluată altor doi profesori evaluatori. Nota finală, ca urmare a reevaluării în etapa de soluţionare a contestaţiei, este calculată după modelul de mai sus.

Candidaţii care depun contestaţii completează şi semnează o declaraţie-tip în care se menţionează faptul că au luat cunoştinţă că nota acordată ca urmare a soluţionării contestaţiei poate modifica nota iniţială prin creştere sau descreştere, după caz.

Afișarea rezultatelor

Rezultatele examenului de bacalaureat național se fac publice prin afișare  la avizier și postare pe pagina de internet a unității de învățământ.

Informațiile ce conțin datele de identificare a candidaților și rezultatele obținute de aceștia în cadrul examenului de bacalaureat național, care se afișează atât în format letric, la avizierul unităților de învățământ/centrelor de examen, cât și pe pagina de internet a Ministerului Educației și Cercetării, a inspectoratelor școlare și a unității de învățământ sunt următoarele: numele, inițiala/inițialele tatălui și prenumele candidatului, unitatea de învățământ de proveniență, județul, promoția, forma de învățământ absolvită, specializarea, rezultatul/notele obținute la fiecare probă de examen  susținută sau echivalată, media generală, rezultatul final: „reușit”/”respins”/”neprezentat”/”eliminat din examen.

Contestații

Candidații care depun/transmit prin mijloace electronice contestații, completează, semnează și depun/transmit prin mijloace electronice o declarație-tip în care  menționează faptul că au luat  cunoștință că nota acordată ca urmare a soluționării contestației, poate modifica, după caz, nota inițială, prin creștere sau descreștere. În cazul candidatului minor declarația-tip este semnată și de către părinții/reprezentanții legali ai acestuia. Comisia de examen informează candidații cu privire la modalitățile de transmitere electronică (adresa de email, pagina web etc.) prin afișare pe ușa fiecărei săli de examen.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Alba Iulia va avea o Strategie Smart City pentru perioada 2021-2030. Care sunt domeniile abordate și cât va costa elaborarea ei

Publicat

alba iulia

Municipiul Alba Iulia va avea în curând o Strategie Smart City pentru perioada 2021 – 2030. Aceasta va porni de la proiectul pilot „Alba Iulia Smart City 2018” și va cuprinde o analiză a situației existente și propuneri / scenarii privind dezvoltarea unui oraș inteligent care să  asigure creșterea calității vieții cetățenilor. 

Primăria Alba Iulia a lansat recent în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) o licitație pentru elaborarea strategiei Smart City în cadrul proiectului „Municipiul Alba Iulia – Administrație inteligentă”. Valoarea totală estimată a contractului este de 215.569,75 de lei, fără TVA. 

Potrivit caietului de sarcini, în elaborarea strategiei de oraș inteligent, Alba Iulia pleacă de la proiectul pilot Alba Iulia Smart City 2018, un proiect menit să transforme municipiul Alba Iulia în primul oraș din România în care să fie implementate soluții smart city integrate cu ocazia sărbătoririi a 100 de ani de la unificarea României care a avut loc în Alba Iulia, în 1918.

Un obiectiv major al proiectului pilot a fost identificarea nevoilor locale, a resurselor disponibile și a celor mai bune soluții pentru o viitoare implementare pe scară largă a conceptului de Smart City în Alba Iulia, prin colaborarea dintre autoritățile locale, instituții, universități, companii și voluntari.

Potrivit documentului citat, pe parcursul elaborării Strategiei, prestatorul va ține cont de obiectivele strategice ale municipiului Alba Iulia în ceea ce privește următoarea perioadă de finanțare, respectiv:

  • un oraș inteligent, accesibil și coerent
  • un oraș verde cu servicii publice eficiente
  • un oraș competitiv și creativ
  • un obiectiv cultural și turistic european

Elaborarea Strategiei se va face pe verticale strategice de dezvoltare ale unui oraș inteligent, respectiv:

1. Administrație locală inteligentă (e-Administrație, e-Guvernare) – se focuzează pe cetățeni, pe facilitarea dezvoltării mediului de afaceri local, implementarea de proiecte de impact asupra calității vieții, reducerea birocrației, creșterea transparenței, eficienței și reducerea costurilor administrative

2. Mobilitate urbană inteligentă (transport sustenabil) – transport public și comercial eficient și nepoluant (autovehicule electrice), transport multimodal, utilizarea mijloacelor fizice (rute pietonale, biciclete), gestiunea parcărilor, gestiunea traficului, infrastructură, logistică și planificare eficientă, acces facil și instrumente de plată

3. Clădiri sustenabile / inteligente (mediu de locuit și afaceri sustenabil) – include clădirile eficiente energetic, cu aport minim de energie exterioară, capabile să folosească pe scară largă energii regenerabile, să micșoreze poluarea, să automatizeze utilitățile, asigurând un standard ridicat de viață sau de lucru

4. ITC și utilități publice (infrastructură și procese integrate între ITC, energie, utilități, transport) – se focusează pe utilizarea tehnologiilor de IT și de Comunicații pentru interconectarea dotărilor de infrastructură, în scopul îmbunătățirii eficienței și sustenabilității orașului, include resurse regenerabile de energie, automatizări de creștere a eficienței energetice, iluminatul public, rețelele de comunicații, dar și rețele de senzori pentru infrastructura de utilități (apă, apă uzată, gaze, încălzire, trafic, deșeuri, etc.), unități și platforme de achiziție, stocare și prelucrare a informațiilor, aplicații de gestiune și decizie

5. Mediu – se focusează pe monitorizarea permanentă a principalilor parametri de mediu și luarea de măsuri eficiente contra depășirii limitelor admise

6. Siguranța publică inteligentă – asigurarea ordinii publice, securității și siguranței cetățenilor, prevenirea și modul de acțiune în caz de accidente, urgențe, calamități

7. Sănătate inteligentă (e-Sănătate) – îmbunătățirea stării de sănătate, calității serviciilor, fluxurilor între unitățile medicale, diminuarea costurilor prin optimizarea resurselor, telemedicina, dispozitive portabile

8. Educație inteligentă – se concentrează pe eficiența și calitatea sistemului educațional, formare profesională, alfabetizare digitală, platforme de învățare și perfecționare

9. Turism inteligent – gestionează partea de informare și interacțiune cu turiștii, promovare locală, servicii, turism inteligent

10. Inovație și Afaceri locale inteligente – dezvoltare durabilă prin colaborare cu administrația, accent pe afacerile creative, inovative și cu valoare adăugată mare, eficientizarea costurilor, economisirea resurselor, protejarea mediului

11. Planificare urbană inteligentă – se focusează pe planificarea spațială, temporală și multidisciplinară a modului de dezvoltare a orașului

Pentru toate verticalele strategice enumerate anterior prestatorul va preciza obiectivele, va identifica, printre altele, care sunt nevoile comunității, care sunt riscurile, beneficiile, costurile estimate și sursele de finanțare și va prezenta scenarii ținând cont de datele existente și propunerile strategice.

Perioada vizată de Strategia Alba Iulia Smart City va fi cuprinsă între anii 2021 – 2030.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

ALBA IULIA Ruinele primei biserici bizantine din Transilvania, clasate ca monument istoric, la 9 ani după ce au fost descoperite

Publicat

Ruinele celei mai vechi biserici din țară, îngropate sub platoul din fața Catedralei Romano-Catolice ”Sfântul Mihail” din Alba Iulia au primit regim juridic de monument istoric. Ordinul de clasare a fost publicat în monitorul oficial, în urmă cu câteva zile.

Este vorba despre o biserică de secol X-XI, de influență bizantină, clasată în categoria I – arheologie, grupa A.

Biserica nu poate însă fi văzută, deoarece ruinele ei au fost reîngropate la scurt timp după descoperirea lor accidentală.

Totul a început în 2011, cu săpăturile pentru înlocuirea conductei de apă potabilă în interiorul Cetății Alba Carolina. Atunci a ieșit la suprafață una dintre cele mai importante descoperiri arheologice realizate în România în ultimii ani, cea mai veche biserică din Transilvania, de influență bizantină, ridicată în jurul anului 950.

Cercetătorii au găsit atunci și câteva sute de morminte, peste 100 de monede, majoritatea din secolul XIV, cea mai veche datând de la sfârşitul secolului XI, obiecte ceramice, cercei, piese din bronz şi argint.

La scurt timp după ce a fost dezgropată, biserica, aflată exact în fața Catedralei Romano-Catolice din Alba Iulia (ea însăși veche de aproximativ 1.000 de ani), a fost îngropată la loc.

Arheologii cred că biserica de secol X a fost cel mai probabil reşedinţa episcopului Hierotheus, trimis la Alba Iulia din Bizanţ, pentru a creştina populaţia de aici. Din punctul de vedere al specialiştilor, aceasta este cea mai spectaculoasă descoperire a unor vestigii de Ev Mediu realizată în cetate, în ultimul secol.

”Este o biserică bizantină, după planuri. Hierotheus a fost trimis aici de la Constantinopolului, probabil pentru creștinarea localnicilor”spune directorul Muzeului Național al Unirii din Alba Iulia, Gabriel Rustoiu, care explică și de ce a fost îngropată la loc: lipsa de finanțare la momentul respectiv pentru punerea ei în valoare a dus la decizia autorităților locale și naționale de a o conserva în pământ.

La momentul respectiv s-a spus că Biserica Romano-Catolică, proprietara terenului, nu ar fi de acord cu punerea bisericii bizantine în valoare. Deși nu există nici o declarație oficială din partea reprezentanților acesteia în acest sens, speculațiile pe acest subiect continuă și astăzi, la 9 ani după descoperire.

Gabriel Rustoiu spune că ruinele sunt într-o stare relativ bună, deși a fost parțial afectată involuntar de  constructorii austrieci ai cetății care au luat pământ din câteva gropi fără să știe că acolo a fost o biserică.

În plus, în Evul Mediu, o parte din piatra existentă în zona cetății a fost folosită pentru construcții civile, fiind la îndemână.

”Fără îndoială, ne aflăm în faţa celei mai vechi biserici de influenţă bizantină de la nordul Dunării, şi chiar raportat la teritoriul propriu-zis imperial aceasta este una dintre foarte puţinele biserici datate din context în sec. X. Din acest motiv poate fi un reper important nu doar în cercetarea istoriei Transilvaniei şi a Ungariei, ci şi în studierea influenţelor arhitecturii bizantine.

Descoperirea de la Alba Iulia din anul 2011 confirmă importanţa acestei localităţi (probabil nucleu al unei formaţiuni politice locale), nu doar pentru autohtoni, ci şi pentru marile puteri care îşi disputau în epocă controlul regiunii: Ţaratul bulgar (aşezare şi necropolă din secolele IX-X), Imperiul bizantin (construirea bisericii, misiunea de creştinare şi de instituţionalizare) şi statul maghiar al regelui Ştefan (cucerirea centrului de putere, transferarea aici a sediului Episcopiei de rit roman a Transilvaniei) Controlul politic, militar şi religios asupra Albei Iulia trebuie să fi asigurat dominarea unui teritoriu important pe Valea Mureşului. (…)

Proporţiile monumentale ale clădirii ne permit să credem că era destinată unei comunităţi creştine importante din punct de vedere numeric, în care trebuie să vedem populaţia locală creştină, dar şi o populaţie maghiară aflată în diferite etape pe traseul dobândirii credinţei în Hristos.(…)

Cu adevărat importantă este certitudinea, dată de această descoperire, că Biserica bizantină era prezentă în secolele X-XI pe teritoriul Transilvaniei, încercând să menţină în sfera sa de influenţă o regiune vizată de cuceritorii maghiari”, susţine arheologul Daniela Marcu Istrate în lucrarea ”Biserica din secolele X-XI, de influenţă bizantină, de la Alba Iulia”.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate