Actualitate
Ce vor învăţa elevii de clasa a V-a la Consiliere şi dezvoltare personală. Detalii pe care ar trebui să le prezinte dirigintele la oră
La începerea noului an şcolar, elevii de clasa a V-a vor primi doar manuale de religie, sport şi dirigenţie. În ultimul caz menţionat, li se va preda după manualul numit „Consiliere și dezvoltare personală“.
„Este o disciplină specială deoarece este în conexiune puternică cu tine și cu viața ta… îți propune o incursiune în lumea ta, a creșterii personale”, îi asigură autorii pe elevi. Aceștia din urmă sunt îndemnați să încheie un „contract de dezvoltare personală” scriind pe o foaie o serie de angajamente: „de azi, voi înceta să…”, „de azi înainte, voi continua să…”, „de azi înainte, voi începe să…”, este o descriere a materiei.
Elevii vor studia capitolele: „Vacanța, o lecție prețioasă”, „Adevărata valoare sunt eu”, „Constelație de emoții și cuvinte”, „Expediția învățării”, „Viitorul e în puterea ta”, „Eu+”.
După ce li se explică ce sunt abilitățile, autocunoașterea și talentul, elevii de clasa a V-a aprofundează elemente de filosofie: despre „sinele global” și „sinele școlar”.
Învaţă şi despre Mark Zuckerberg, fondatorul Facebook: „Cu deschidere spre educație, încredere în forțele proprii, inteligență sclipitoare, atras de orice noutate, pasionat de informatică, a plecat la drum cu o idee simplă: conectarea oamenilor prin comunicare” .
În ceea ce priveşte conceptual de sine, acesta “se referă la felul în care se poate percepe o persoană”, iar sinele global este “modul în care o persoană își percepe propriile capacități”. Prin urmare, sinele școlar, ca “parte a sinelui global” reprezintă “convingerea elevului că dispune de capacitatea de a face față cu succes sarcinilor școlare”.
Elevii vor mai afla la şcoală despre pubertate, fiind citat adolescentul miop Eliade spunând: „Criza de pubertate a mers, agravându-se până la sfârșitul liceului. Probabil datorită ei nu am putut să termin romanul”.
Li se va mai explica despre comportamentele sănătoase, dar și despre sistemul imunitar ori simptomele stresului sau de ce trebuie să consume carbohidrați și să exerseze tehnicile de relaxare. „Emoțiile negative, chiar dacă sunt dificile, sunt utile. Ele sunt cele care ne avertizează în legătură cu anumite amenințări sau schimbări pe care le gestionăm”, potrivit manualului.
La clasă se va mai vorbi şi despre “feedback pozitiv”. Astfel, “pentru a acorda un feedback fără a răni interlocutorul, trebuie îndeplinite câteva condiții: la început se specifică oportunitatea discuției, se fac anumite constatări obiective cu privire la comportamentul analizat, se precizează consecința sau impactul comportamentului, se precizează soluții pentru viitor și se încheie cu o concluzie pozitivă”.
În manual se mai fac referiri la Neagu Djuvara, care, potrivit materiei predate, la 100 de ani, a trăit „live” istoria pe care o citim în cărți și manuale, la Simona Halep (citată astfel: „cred că trebuie să mă încurajez în momente mai puțin bune și să nu mai vorbesc atât de mult”) sau la Smiley, la categoria Strategii și tehnici de învățare eficientă (citat după cum urmează: „Învăț în fiecare zi și sunt foarte atent la ce se întâmplă în jurul meu, nu doar din punct de vedere muzical. Pentru mine nu există «nu vreau» sau «nu pot»”. Elevii află cele trei stiluri de învățare – vizual, auditiv, tactil-kinestezic.
Despre toate acestea, dar şi alte subiecte mai mult sau mai puţin complexe va trebui să vorbească dirigintele la clasă. Unii profesori sunt de părere că un astfel de manual nu ar fi fost necesar, ideea fiind ca la aceste ore cadrul didactic să aibă libertatea de a comunica cu elevii pe măsura gradului lor de înțelegere.
surse: romaniatv.net, romanialibera.ro
sursa foto: cdpress.ro
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News