Connect with us
Publicitate

Eveniment

Cea mai tare reclamă din Alba Iulia datează din 1927. Publicitatea surprinzătoare a secolului trecut

Publicat

O reclamă care nu este nici astăzi perimată, a apărut în gazeta liberalilor, „Viitorul Albei”. Reclama este din 1927 și sună așa: ”Nu risipiți banii pentru nimicuri sclipicioase, care n-au nici o valoare, și cumpărați copiilor, prietenilor, femeilor și bărbaților voștri cărți bune, cari au o valoare statornică”.

„Postăvărie renumită, asortată cu marfă din Viena”, „țigarete speciale indigene”, invitații la salon de înfrumusețare ori la bal costumat, „lecțiuni de limbi streine” sau „în orice timp din zi, vizitați Noua Bodegă” reprezintă alte anunțuri sau chiar tentative de a crea sloganuri, publicate în ziarele din Alba acum mai bine de 90 de ani.

Peste ani, reclamele secolului trecut reușesc să transmită imaginea unui orășel de provincie, destul de viu, animat de comercianți, ”dame” organizate în societăți, restaurante, totul în fum de ”țigarete speciale indigene”.

Spre exemplu, din extrasele ziarului „Alba Iulia” din perioada 1920-1930, aflăm că „balul costumat al Soc. femeilor române va fi cel mai atractiv din tot sesonul (…) Începutul precis la 9 ore seara. Taxa de intrare de persoană 20 de lei. Suprasolvirile se primesc cu mulțumită. (…) E de dorit ca damele să se prezinte în costum național, dar nu e obligator”, se arată într-un anunț din anul 1922.

De asemenea, cei care doreau să „se încălzească” pentru petrecere, nu trebuiau să uite „să cerceteze” și „Noua Bodegă a lui Dionisie Iosof”, unde aveau parte de „aranjamente moderne, mâncări și beuturi excelente și prețuri moderate” sau puteau alege să se delecteze cu o pipă făcută din tutun de primă calitate sau chiar cu „țigarete speciale indigene”, cumpărate de la „Debitul Mare al lui Săcărean – lângă Primăria orașului”.

Este de la sine înțeles că participanții la bal nu mergeau îmbrăcați oricum, ci acordau o importanță deosebită vestimentației. În acest sens, cu siguranță erau pe deplin satisfăcuți dacă alegeau un anume magazin de haine , a lui G. Szego, localizat în Piața Mihai Viteazul din Alba Iulia, unde „au sosit costume bărbătești de prima calitate, croite elegant”, lucru care era de așteptat la o asemenea „postăvărie renumită, asortată cu marfă din Viena”, după cum se arată în anunțul din 1929.

Și coafura doamnelor trebuia să fie „la înălțime” pentru un eveniment așa special. În acest sens, parfumeria „Ideal” le punea la dispoziție servicii de înaltă calitate, prin următorul anunț: „AVIZ! Manicur, vopsitul și ondularea părului se execută cu exactitate la parfumeria Ideal, Alba Iulia”.

Iar pentru cei care nu aveau o parteneră de viață sau o însoțitoare la bal, își puteau găsi una, printr-un simplu anunț, publicat în presa vremii.

Cu toate acestea, criteriile care trebuiau îndeplinite, nu erau tocmai ușoare și nu oricine se putea încadra în cerințe: „Restaurator, 38 ani, june, cu avere de 500.000 lei, caută o femee văduvă, între 30-40 ani, fără copii, cu avere de cel puțin 100.000 lei”. Cu siguranță, pentru alți domni pretențioși, nici limbile străine cunoscute de viitoarea parteneră sau aplecarea spre muzica clasică nu erau de neglijat.

Și pentru acest aspect puteai găsi rezolvare „în ziar”, unde Margaretta Mendel anunța că predă „lecțiuni de limbi streine, în grupuri sau singuratic. Deasemenea, predau lecțiuni de pian”.

Nu lipsea nici reclama mascată. Astfel, D-rd Coriolan Bărbat se folosește de statutul său de ofițer de poliție judiciară pentru a-i aduce mulțumiri D-lui M. Radu, croitor, pentru ”promtitudinea, eleganța și ieftinătatea” cu care i-a făcut costumul și mantaua.

 

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate