Cugir
CNAIR face nod rutier la autostradă pentru Mănăstirea Dumbrava. Cei 20.000 de locuitori de la Cugir încă mai așteaptă
CNAIR pregăteşte amenajarea unui nod rutier în valoare de aproape 7 milioane euro pe tronsonul de autostradă A10 Sebeş-Turda dat în folosinţă, în apropierea mănăstirii Dumbrava. Compania motivează că ieșirea la autostradă va fi utilă pentru accesul pelerinilor care vizitează anual obiectivul, dar şi navetiştilor din zonă. Aceştia vor fi mai norocoşi decât cei peste 22.000 de locuitori din Cugir şi Vinerea care aşteaptă de ani buni un asemenea nod rutier pe cealaltă autostradă ce traversează judeţul Alba, A1 Sibiu-Deva.
La mănăstirea Dumbrava sunt câteva sute locuri de cazare, iar cel mai apropiat nod de autostradă se află la aproximativ 8 kilometri, în zona localității Decea. La Cugir, un municipiu cu 21000 de locuitori se află două mari companii STC – o divizie a concernului Daimler și Fabrica de Arme Cugir. Cea mai apropiată ieșire la autostradă se află la 17 kilometri, în zona localității Orăștie.
Proiectul “Amenajare nod rutier intre autostrada A10, km 59+500 si DC 85, in dreptul localitatii Dumbrava”, propus a fi amplasat în localitatea Dumbrava, comuna Unirea, intravilan, a fost prezentat Agenţiei pentru Protecţia Mediului în 10 mai, în vederea obţinerii acordului de mediu. Investiţia este de 32.430.309 lei (aproape 7 milioane euro), iar proiectant este DRDP Cluj.
Proiectul constă în realizarea unui nod rutier între A10 Sebeş-Turda şi DC 85 ce leagă localitatea Dumbrava de DN1. În prezent, drumul comunal supratraversează autostrada.
Se vor realiza patru benzi de intrare-ieşire de pe autostradă şi două sensuri giratorii, amplasate de o parte şi de alta a autostrăzii.
Unul dintre cele două sensuri giratorii se va amplasa la intersecţia DC 85 cu DN1, iar al doilea pe DC85 spre localitatea Dumbrava, la intersecţia drumului comunal cu drumul ce duce la mănăstire. Ambele vor avea raza insulei centrale de cel puţin 13 metri.
Pentru racordul dintre autostradă şi benzile de ieşire/intrare se vor utiliza benzile de urgenţă existente. Se vor extinde de la lăţimea de 3 metri la o lăţilme de 3,5 metri, pe întreaga lungime a benzilor de accelerare şi decelerare.
În justificarea proiectului se menţionează că în prezent cele mai apropiate noduri rutiere A10 sunt la Unirea (km 53+215) – 6,3 km distanţă şi Turda (69+500) – 10 km distanţă, astfel că locuitorii din Dumbrava şi Măhăceşti nu au acces direct la autostradă, decât ocolind pe DN1 până la nodul rutier Unirea.
CNAIR aminteşte că Mănăstirea Dumbrava este vizitată annual de zeci de mii de pelerini. De asemenea, precizează că numărul limitat al locurilor de muncă în localităţile învecinate a condus la o creştere a numărului de navetişti spre Cluj şi Alba, fapt ce aglomerează nodul rutier Unirea.
Perioada de implementare a obiectivului este 20 de luni, din care 4 luni proiectare şi 16 luni execuţie lucrări. Adică un an şi opt luni. Suprafaţa pe care se va interveni pentru realizarea investiţiei este de 274.000 mp, teren aflat în domeniul public şi privat al statului român, al comunei Unirea, dar şi proprietari persoane fizice şi juridice, pentru care vor fi necesare exproprieri. În documentaţie se precizează că nu sunt obiective de patrimoniu cultural, situri arheologice cunoscute sau monumente care să fie afectate de lucrare. Totuşi, proiectul este la limita ariei naturale protejate Bogata (1,5 metri) şi la 4,5 km de confluenţa râulurilor Mureş cu Arieş.
Printre lucrările propuse sunt amenajare teren, terasamente şi drum pentru cele 4 bretele de acces, amenajare sens giratoriu şi marcaje, dar şi relocare albie şi podeţe.
Mănăstirea “Sfântul Mare Mucenic Dimitrie – Izvorătorul de mir” din Dumbrava a fost înfiinţată în 1996. Cuprinde biserica şi mai multe clădiri-anexă, inclusiv centrul de servicii sociale cu şcoala specială I-VIII, centru pentru copii defavorizaţi, case pentru persoane fizice cu dizabilităţi.
Este cunoscută în zonă ca “mănăstirea fotbaliştilor”, având în vedere că preotul de aici a devenit cunoscut ca fost duhovnic pentru echipa naţională de fotbal. Printre cei care au trecut pe la mănăstire s-au numărat Gheorghe Hagi, Dorinel Munteanu, Ilie Dumitrescu şi alţii, care au donat sume importante pentru acest lăcaş de cult.
Dumbrava are aproximativ 400 de locuitori, iar Măhăceni 274, potrivit celui mai recent recensământ.
În oglindă, o investiţie similară este amânată de ani buni de CNAIR, în zona Cugir, pe Autostrada A1 Sibiu-Deva. Amenajarea unui nod rutier pentru acces spre Cugir a fost cerută de autorităţi şi politicieni de mai multe ori, însă totul a rămas doar la stadiul de promisiuni. Cugirul are aproximativ 20.000 de locuitori, iar Vinerea circa 2000. De asemenea, orașul Cugir este unul foarte important din punct de vedere economic și chiar strategic din punct de vedere militar. Acolo se află mai multe fabrici românești și străine, STC – o divizie a concernului german Daimler dar și Fabrica de Arme Cugir, unde se produce armament și muniție de calibru NATO. Şi aici vin angajaţi din alte localităţi.
Ca o comparație, pe DN1, de la Manăstirea Dumbrava până la cel mai apropiat nod de autostradă sunt aproximativ 8 km, în timp ce cea mai apropiată intrare de la Cugir pe DJ704 și DN 7, la autostradrada A1 sunt aproximativ 17 km, la nodul rutier de la Orăștie.
Pe acest sector de autostradă sunt realizate două noduri rutiere, unul la Sebeș ce se află la 16,3 km de intersecția DJ 704 cu DN 7 (aproximativ 26 km până în Cugir) și un altul în zona DJ 705 la 7,1 km de intersecția DJ 704 cu DN 7 (aproximativ 17 km până în Cugir).
“Ministrul Transporturilor, prin CNAIR derulează proiectele de infrastructură rutieră (construcția de autostrăzi și drumuri naționale) în România, iar conform Master Planului General de Transport aprobat prin HG 666/2016, CNAIR nu poate implementa alte proiecte decât cele prevăzute în acest document strategic aprobat”, a fost unul dintre răspunsurile transmise de CNAIR, solicitanţilor.
foto autostradă: CNAIR
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News
pilu
vineri, 24.05.2019 at 19:00
Daca aveau si cugirenii o manastire acum aveau nod rutier. Nesansa, ca sa nu citez un clasic inca pe functie.