Connect with us
Publicitate

Uncategorized

Creștinii celebrează, în 8 septembrie, Nașterea Maicii Domnului, prima sărbătoare din anul bisericesc

Publicat

Data de 8 septembrie, pentru majoritatea creștinilor români, reprezintă sărbătoarea Nașterii Maicii Domnului. Popular denumită „Sfântă Mărie Mică”, aceasta este prăznuită de ortodocși, romano-catolici și greco-catolici. Referințe despre acest eveniment se găsesc în Protoevanghelia după Iacov. Numele de „Maria” are vechi origini egiptene, unde însemna „cea iubită”.

1 septembrie- Anul Nou Bisericesc

Dacă pentru majoritatea dintre noi anul nou începe odată cu 1 ianuarie, pentru Biserică timpul liturgic este cel care contează. Astfel, în cadrul timpului liturgic, data de 1 septembrie reprezintă prima zi a unui nou an. Prima sărbătoare din anul liturgic este, deci, Nașterea Maicii Domnului, prăznuită la 8 septembrie.

Fecioara Maria a fost, în tot timpul vieții pământești, un personaj secundar, lăsând întâietate Fiului Său. Viața acesteia poate fi caracterizată prin cuvintele de la Cina din Cana Galilei: „Faceți orice vă va spune” (Ioan 2, 5). Probabil de aceea există foarte puține scrieri referitoare la viața Maicii Domnului. În acest sens, nici nașterea Acesteia nu apare menționată în Sfânta Scriptură.

Minunea nașterii

Există totuși scrieri apocrife (care nu sunt recunoscute ca fiind insuflate de Dumnezeu) demne de încredere, care prezintă acest eveniment din viața Maicii Domnului. Cea mai importantă lucrare care descrie Nașterea Maicii Domnului este Protoevanghelia după Iacov. Scriere iudeo-creștină, datând din secolul al II-lea, conține paragrafe despre minunea nașterii Fecioarei Maria, scrise în jurul anului 140.

Părinții Maicii Domnului au fost Ioachim și Ana. Ioachim provenea din seminția lui Iuda, deci urmaș al regelui David, iar Ana era fiica preotului Matthan, fapt ce împlinește profeția că Mesia va avea dublă descendență: de împărat și de preot. Deși bogați și slăviți de toți pentru origini, cei doi, îmbătrâneau și nu aveau copii.

Huliți și batjocoriți de oameni, întristați chiar ei acest fapt, într-o societate iudaică unde lipsa copiilor era semnul blestemului lui Dumnezeu, ajung să le fie refuzată jertfa de Marele Preot de la Templu. Alungați de oameni și clerici, cei doi se întorc la casa din Seforis, unde se retrag în post și rugăciune. În schimbul binecuvântării, Ioachim și Ana promit faptul că își vor închina copilul la Templu. În cele din urmă, când fizic și natural nu mai putea fi vorba de naștere, Dumnezeu trimite binecuvântarea asupra celor doi și Ana naște pe cea care avea să fie Maica Împăratului Împăraților, vestea fiind adusă de Arhanghelul Gavriil.

Maria, „cea iubită”

„Maria” poate fi interpretat pe două filiere: ebraică și egipteană. Cuvântul ebraic „Aia” se traduce prin „Doamna”, iar verbul „mri” din limba egiptenilor, împreună cu sufixul ebraic „am” se înțelege ca „cea iubită”. Acest nume sau alte derivate sunt purtate de aproximativ 2,2 milioane de români.

Troparul sărbătorii:

„Naşterea ta, de Dumnezeu Născătoare Fecioară, bucurie a vestit la toată lumea; că din tine a răsărit Soarele dreptăţii, Hristos Dumnezeul nostru! Şi dezlegând blestemul, a dat binecuvântare, şi stricând moartea, ne-a dăruit nouă viaţa veşnică”.

Serafim ARMANCA

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate