Economie
Cumpărare vechime în muncă 2025: Cât costă un an de stagiu de cotizare la pensii, după majorarea salariului minim

Cumpărare vechime în muncă 2025: Cât costă un an de stagiu de cotizare, după majorarea salariului minim, este întrebarea pe care și-o pun mulți români aflați în pragul pensiei. În România, persoanele care nu au acumulat suficientă vechime în muncă pentru a se pensiona, pot achiziționa până la 6 ani de stagiu de cotizare prin încheierea unui contract de asigurare cu casa teritorială de pensii.
Această prevedere este reglementată de Legea nr. 360/2023, care a intrat în vigoare la 1 septembrie 2024 și menține mecanismul anterior de completare a stagiului de cotizare.
Începând cu 1 ianuarie 2025, salariul minim brut pe țară a fost majorat la 4.050 lei.
Astfel, contribuția lunară pentru achiziționarea vechimii este de 25% din salariul minim brut, adică 1.012,5 lei. Pentru un an întreg, suma totală se ridică la 12.150 de lei.

De exemplu, o persoană care dorește să se pensioneze anticipat în 2025 trebuie să aibă un stagiu de cotizare de 35 de ani.
Dacă a realizat doar 34 de ani de contribuții, are opțiunea fie să amâne pensionarea cu un an, fie să achiziționeze anul lipsă prin plata a 12.150 de lei către casa de pensii.
Este important de menționat că, deși noua lege a pensiilor recunoaște ca stagiu de cotizare perioadele pentru care angajatorul nu a virat contribuțiile reținute, pensia calculată va fi mai mică, deoarece se bazează pe sumele efectiv plătite în conturile de asigurări sociale.

Pentru a evita surprize neplăcute la momentul pensionării, angajații sunt sfătuiți să verifice periodic dacă angajatorul a virat contribuțiile reținute.
Aceasta se poate face prin depunerea unei cereri online pe site-ul Casei Naționale de Pensii Publice (CNPP) sau fizic la sediul Casei de Pensii de care aparțin, unde pot obține un tabel cu contribuțiile înregistrate.
În situația în care se constată lipsa unor contribuții, angajații pot apela la un avocat pentru a demara acțiuni legale în vederea recuperării drepturilor. Dovezile necesare pot include fluturașii de salariu, contractele de muncă sau actele adiționale.
Pentru a preveni astfel de situații, este esențial ca angajații să își monitorizeze constant contribuțiile și să acționeze prompt în cazul în care observă nereguli.
Cumpărare vechime în muncă 2025: tot ce trebuie să știi
Astfel, persoanele interesate pot cumpăra vechime pentru o perioadă de cel mult 6 ani anterioară datei încheierii contractului de asigurare socială.
Plata contribuţiei se poate face într-o singură tranşă sau în tranşe lunare, dar nu mai târziu de perioada anunțată de autorități, respectiv de Ministerul Muncii.
Pot cumpăra vechime în muncă cetățenii români din ţară sau din străinătate care nu sunt pensionari şi care nu au fost asiguraţi în sistemul public de pensii.
Această formă de asigurare se adresează tuturor persoanelor care doresc să-și completeze stagiul de cotizare în vederea acordării pensiei pentru limită de vârstă, respectând vârsta standard de pensionare de 65 ani la bărbați și 63 ani la femei.
Venitul pentru care se achită contribuţia de asigurări sociale trebuie să fie cel puțin egal cu salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată, în vigoare la data încheierii contractului de asigurare.
Totodată, Legea nr. 263/2010 a fost completată cu un nou articol, care prevede că adeverințele eliberate de angajatori sau de către deținătorii legali de arhive, precum și documentele necesare stabilirii și/sau recalculării drepturilor de pensie emise potrivit dispozițiilor legale în vigoare se certifică prin ștampilă și semnătură olografă a conducătorului entității sau a persoanei delegate în acest sens.
Ordonanța de urgență adoptată de Executiv prevede și prelungirea termenului de valabilitate al avizelor de încadrare a locurilor de muncă în condiţii deosebite, al căror termen de valabilitate este 1 septembrie 2023.
Astfel, locurile de muncă încadrate în condiții deosebite de muncă, în baza avizelor a căror valabilitate a fost prelungită până la data de 01.09.2023 se consideră locuri în condiții deosebite, până la normalizarea de către angajator a condițiilor de muncă.
Locurile de muncă încadrate în condiții speciale, în baza avizelor obținute ca urmare a parcurgerii procedurii de reevaluare stabilită prin Hotărârea Guvernului, se mențin în aceleași condiții.
Cumpărare vechime în muncă 2025: acte necesare
Contractul de asigurare socială poate fi încheiat de orice persoană, indiferent de cetăţenie, care îndeplineşte, cumulativ, următoarele condiţii:
- nu are calitatea de pensionar la data încheierii contractului de asigurare socială;
- nu a realizat stagiu de cotizare sau stagiu asimilat stagiului de cotizare în sistemul public de pensii sau într-un sistem de asigurări sociale neintegrat acestuia, în țară, în statele membre UE sau în alte state cu care România aplică instrumente juridice internaționale în domeniul securității sociale, în perioada pentru care se solicită asigurarea;
- nu a avut obligaţia asigurării în sistemul public de pensii în perioada pentru care se solicită o astfel de asigurare.
Contractul de asigurare socială se încheie doar în vederea obținerii pensiei pentru limită de vârstă și numai pentru perioade anterioare.
Perioadele de timp pentru care se poate încheia contract sunt perioadele cuprinse între data împlinirii vârstei de 18 ani și data împlinirii vârstei standard de pensionare.
Contractul de asigurare socială se încheie între persoana interesată sau, după caz, mandatarul acesteia, desemnat prin procură specială şi casa de pensii.
Documentele necesare pentru încheierea contractului de asigurare sunt, după caz:
- actul de identitate al persoanei care urmează să beneficieze de asigurare, respectiv al mandatarului, în original și copie;
- declaraţia pe propria-răspundere;
- procura specială autentificată în condițiile legii şi care trebuie să conţină, în mod expres, datele de identificare ale mandantului şi ale mandatarului, respectiv cel puţin: numele, prenumele, data naşterii, adresa şi CNP.
Obiectul procurii îl constituie împuternicirea mandatarului de a încheia contractul de asigurare socială prevăzut de OUG nr. 163/2020, în numele persoanei care va beneficia de asigurare şi de a achita contribuţia de asigurări sociale, datorată de persoana asigurată.
Venitul asigurat la care se achită contribuția de asigurări sociale, înscris în contractul de asigurare socială, nu poate fi mai mic decât salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată, în vigoare la data încheierii contractului de asigurare socială.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News
