Actualitate
Dosarul ACCIDENTULUI AVIATIC din APUSENI: Procurorii au audiat 9 martori şi au cerut informaţii despre atribuţii în operaţiunile de salvare
Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a făcut noi precizări în dosarul accidentului aviatic din Apuseni produs în ianuarie anul acesta. Potrivit magistraţilor, au fost audiaţi martori de la Şcoala de Aviaţie şi au fost cerute precizări de la Ministerul Transporturilor şi Romatsa.
“În continuarea cercetărilor privind accidentul aviatic produs la data de 20 ianuarie 2014, în Munţii Apuseni, echipa de procurori a Secţiei parchetelor militare, desemnată cu efectuarea actelor de urmărire penală în cauză, a procedat, în perioada 27 octombrie – 7 noiembrie 2014, la audierea a 9 martori, reprezentând persoane din cadrul Şcolii Superioare de Aviaţie Civilă, angajaţi ai ROMATSA şi ai Ministerului Transporturilor.
Astfel, au fost solicitate relaţii de la Ministerul Transporturilor şi ROMATSA cu privire la îndatoririle de serviciu ale angajaţilor cu atribuţii în derularea operaţiunilor de căutare/salvare.
În raport de datele rezultate din aceste activităţi, va fi readaptat şi planul de anchetă în vederea soluţionării cu celeritate a cauzei”, se menţionează în comunicatul de presă al Parchetului.
În comunicatul anterior, din 19 mai, procurorii anunţau că au audiat, tot în calitate de martori, 8 angajaţi ai ROMATSA, cu funcţii de controlori trafic sol şi controlori trafic aerian, doi angajaţi ai Şcolii Superioare de Aviaţie Civilă şi un angajat al Institutului Medico-Militar.
De asemenea, a fost dispusă expertiza medico-legală privind pe victima I.A., întrucât concluziile raportului de constatare medico-legală (autopsie) din 10.02.2014 nu au fost avizate de către Comisia de avizare şi control al actelor medico-legale din cadrul Institutului de Medicină Legală Cluj-Napoca.
Au fost solicitate relaţii suplimentare de la ROMATSA şi Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti-Băneasa.
De asemenea, în perioada 24 martie – 4 aprilie au fost audiaţi, tot în calitate de martori, angajaţi ai Centrului de Operaţii Aeriene din Ministerul Apărării Naţionale, precum şi ai Serviciului de Ambulanţă Bucureşti-Ilfov.
Parchetul instanţei supreme preciza, în 8 aprilie, că au fost analizate înregistrările video obţinute de la Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti, privitoare la momentele anterioare decolării. Procurorii au analizat şi normele interne şi procedurile referitoare la desfăşurarea activităţilor de prelevare şi transplant de organe, în baza unor informaţii primite de la Serviciul de Ambulanţă Bucureşti-Ilfov.
“În interesul soluţionării cauzei, au mai fost solicitate de la Institutul Clinic Fundeni, Spitalul Elias, Spitalul Sfânta Maria şi Spitalul Beiuş documentele privind raporturile juridice de muncă dintre aceste instituţii şi membrii echipei medicale; de la Agenţia Naţională de Transplant au fost solicitate normele interne şi procedurile referitoare la desfăşurarea activităţilor de prelevare şi transplant de organe”, precizează PICCJ.
Pilotul Adrian Iovan şi studenta Aurelia Ion şi-au pierdut viaţa în accidentul aviatic produs în 20 ianuarie, în Munţii Apuseni, într-o zonă accidentată, la peste 1.400 de metri altitudine, la graniţa dintre judeţele Cluj şi Alba.
În accident au fost răniţi copilotul Răzvan Petrescu şi medicii Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, Valentin Calu de la Spitalul Elias, Cătălin Pivniceru de la Spitalul “Sfânta Maria” şi Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beiuş, judeţul Bihor.
Echipa medicală din avion mergea de la Bucureşti la Oradea, unde urma să preleveze ficatul de la un donator de peste 60 de ani care suferise un accident vascular cerebral.
Epava avionului şi victimele au fost găsite de trei localnici, după căutări care au durat aproximativ cinci ore şi la care au participat pompieri salvatori, jandarmi montani, poliţişti, salvamontişti, angajaţi ai Parcului Naţional Munţii Apuseni şi localnici.
Cercetările în dosarul accidentului din Apuseni sunt efectuate de procurorii militari din Parchetul Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, după ce Parchetul Curţii de Apel Alba Iulia şi-a declinat competenţa, în 4 februarie, din cauză că trebuie audiate persoane din instituţii centrale ale statului cu atribuţii în gestionarea situaţiilor de urgenţă.
Procurorii din cadrul Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Alba Iulia au făcut cercetarea locului producerii accidentului şi au ridicat mijloace materiale de probă. De asemenea, au fost audiate persoanele rănite în accident, medici de urgenţă, personalul ISU, al Jandarmeriei, personalul silvic, localnicii, pădurarii care au participat la căutări.
În 11 februarie, procurorii Secţiei Parchetelor Militare au dispus, prin ordonanţă, începerea urmăririi penale pentru ucidere din culpă, vătămare corporală din culpă şi neglijenţă în serviciu.
În 17 februarie a fost începută urmărirea penală şi pentru infracţiunile de neluare şi nerespectare a măsurilor legale de securitate şi sănătate în muncă, precum şi pentru încălcarea de către personalul aeronautic civil a îndatoririlor de serviciu.
Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian (ROMATSA) a trimis, în urma solicitării venite de la procurorii PICCJ, transcrierile convorbirilor purtate de personalul acestei instituţii, în timpul zborului aeronavei care s-a prăbuşit, la 20 ianuarie, în Munţii Apuseni.
Centrul de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile (CIAS) arăta că un factor important care a dus la producerea accidentului din munţii Apuseni a fost reprezentat de condiţiile meteorologice nefavorabile din timpul zborului.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News
Val Valcu
luni, 10.11.2014 at 22:46
Sapati fratilor mai mult la ISU…atributii…responsabilitati…
Va veti mira cate sincope au existat !!!!!