ECLIPSĂ parțială de Soare, în 21 iunie. Fenomen astronomic special, vizibil din România

Duminică, 21 iunie, se va putea observa o eclipsă inelară de Soare. Din România, va apărea ca o eclipsă parțială, cu o magnitudine cuprinsă între 0.05 şi 0.15 (5 – 15%).

O eclipsă de Soare apare atunci când Luna trece între Pământ și Soare, obturând astfel total sau parțial discul solar pentru un observator aflat pe Pământ. O eclipsa de Soare inelară apare atunci când diametrul aparent al Lunii este mai mic decât diametrul aparent al Soarelui, blocând cea mai mare parte a luminii Soarelui, iar Soarele apare asemănător unui inel strălucitor.

Potrivit Observatorului Astronomic din Bârlad, eclipsa va avea loc duminică, între orele 8.00 – 9.30. Cu această ocazie, observatorul va inaugura cel mai mare telescop refractor destinat publicului pentru observaţii solare din România.

Această eclipsă face parte din seria Saros 137, este a 15-a din secolul XXI. Următoarea eclipsă de Soare va fi în 14 decembrie 2020, va fi totală, însă nu va fi văzută din România. Va putea fi observată doar din America de Sud, Oceanul Pacific şi Oceanul Atlantic.

Specialiștii avertizează că astfel de fenomene sunt periculoase pentru sănătatea ochilor, dacă sunt observate cu ochiul liber.

Soare nu trebuie observat niciodată direct prin luneta astronomică, telescop sau binoclu. Este necesară așezarea unui filtru solar adecvat, în fața obiectivului.

Altă variantă este proiectarea imaginii Soarelui pe un ecran, de exemplu o foaie albă de hârtie / carton.

Alte fenomene astronomice vizibile în anul 2020

20 iulie – Planeta Saturn la opoziţie (vizibilă toată noaptea); Planeta cu inele va fi cel mai aproape de Pământ, fiind luminată de către Soare

28 – 29 iulie – Maximul curentului de meteori Delta Aquaridele (ZHR = 20)

12-13 august – Maximul curentului de meteori Perseidele (ZHR = 60 – 100); Perseidele au loc în perioada în care Pământul trece prin coada cometei 109P/Swift-Tuttle. Cometa este considerată cel mai mare obiect cunoscut ce trece repetat pe lângă Pământ, nucleul său având o lăţime de 26 de kilometri.

13 august – Planeta Venus la elongaţie vestică maximă (dimineaţa)

11 septembrie – Planeta Neptun la opoziţie (vizibilă toată noaptea); Pământul se află în cel mai apropiat punct faţă de Nepun, a opta planetă de la Soare va putea fi vizibilă pe cer

23 septembrie – Echinocţiul de toamnă; începutul toamnei astronomice. Din această zi, durata zilelor va continua să scadă, iar cea a nopţilor să crească, până la solstiţiul de iarnă.

13 octombrie – Planeta Marte la opoziţie (vizibilă toată noaptea); Marte va străluci de 7 ori mai puternic decât Saturn şi de 17 ori mai puternic decât steaua Antares, fiind vizibilă de pe Terra toată noaptea

21 – 22 octombrie – Maximul curentului de meteori Orionidele (ZHR = 20); Terra trece prin marginea exterioară a norului de particule din coada cometei 1/P Halley.

31 octombrie – Planeta Uranus la opoziţie (vizibilă toată noaptea) și Luna albastră. Uranus se află cel mai aproape de Pământ, fiind luminată de către Soare. Planeta albastru – verzui va fi mai luminoasă decât în orice altă perioadă a anului. Termenul de „Lună albastră” este folosit atunci când avem două luni pline în decursul aceleeaşi luni

17 – 18 noiembrie – Maximul curentului de meteori Leonidele (ZHR = 15); Pământul trece prin traiectoria prafului cosmic lăsat în urmă de cometa Tempel-Tuttle; meteorii vor cădea cu viteză de 71 km/s

13 – 14 decembrie – Maximul curentului de meteori Geminidele (ZHR = 120); provin din asteroidul 3200 Phaeton

21 decembrie – Solstiţiul de iarnă, ora 12.02; începutul iernii astronomice

21 decembrie – Planetele Jupiter şi Saturn în conjuncţie (seara); Evenimentul nu a mai avut loc din anul 2000; cele două planete luminoase vor apărea la un arc de numai 7 minute una de cealaltă, pe cerul nopţii, vor părea o planetă dublă luminoasă.

ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Zeci de locuințe ale unor persoane aflate în risc de sărăcie, din comuna Câlnic, reabilitate de primărie

60 de locuințe ale unor persoane din comunitățile marginalizate de pe raza comunei Câlnic vor fi reabilitate printr-o investiție de peste 350.000 de lei.

Primăria Câlnic a lansat la sfârșitul lunii iunie în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) o licitație pentru lucrări de reabilitare la un număr de 60 de gospodării ale persoanelor din comunitățile marginalizate de pe raza comunei, aflate în risc de sărăcie și excluziune socială.

Valoarea totală estimată a contractului este de 352.941,18 lei, fără TVA. Sursa de finanțare o reprezintă fondurile europene – Programul Operational Capital Uman – POCU.

Interventia asupra locuințelor vizează lucrări de tencuieli interioare și exterioare, lucrări de zugrăveli (vopsitorii interioare și exterioare ale clădirilor), lucrări de execuție și montaj tâmplărie tip PVC.

Potrivit documentației, fiecare locuință selectată pentru aceste măsuri a fost evaluată tehnic și va beneficia de lucrări specifice în funcție de necesități (deviz individual pentru fiecare gospodărie). Devizele de lucrări diferă ca și cantități de la o gospodărie la alta, în funcție de necesitățile descoperite la fiecare locuință în parte, astfel că valoarea devizului ofertat/gospodărie poate să fie diferit, dar să nu depășească valoarea de 5.882,35 lei fără TVA/gospodărie, iar valoarea totală a devizelor să nu depășească valoarea estimată a contractului.

Proiectul urmărește îmbunătățirea condițiilor de locuit și creșterea calității vieții persoanelor ce fac parte comunitațile marginalizate în care există populație aparținând minorității rome.

Citeste mai mult

Aproape trei sferturi dintre angajații români nu au planuri de concediu în acest an. Studiu realizat de o platformă de recrutare

Aproape 75% dintre angajaţii români nu şi-au luat concediu de odihnă în anul 2020 până acum, dar 42% dintre ei intenţionează să o facă în curând, arată datele unui sondaj publicat luni de platforma de recrutare BestJobs.

„Îngrijoraţi mai ales că lumea s-a relaxat prea mult şi nu mai respectă regulile de igienă şi distanţare socială (42%), dar şi că vine un nou val de epidemie şi, implicit, noi restricţii care le-ar putea da peste cap planurile de vacanţă (23%), peste 80% dintre ei rămân în ţară şi au în plan să îşi petreacă zilele libere la mare sau la munte (57,4%) ori chiar acasă (24,8%)”, rezultă din datele sondajului BestJobs.

Dintre cei care plănuiesc să plece anul acesta în vacanţă, 34,2% se aşteaptă să cheltuiască un buget similar celui planificat înainte de izbucnirea pandemiei, iar puţin peste 16% spun că vor reduce bugetul cu până la 30% faţă de anul trecut, având în vedere incertitudinile actuale, rezultă din datele sondajului.

Când vine vorba de cazare, 50% dintre respondenţii la sondajul BestJobs preferă hotelul sau pensiunea, şi doar 12% iau în calcul posibilitatea de a-şi petrece concediul într-un apartament închiriat în regim hotelier, cu rulota sau chiar cu cortul, pentru a elimina orice risc în ceea ce priveşte distanţarea socială.

Când se vor întoarce din concediu, 29% dintre angajaţii chestionaţi spun că revin direct la birou, fără vreo măsură de prevenţie pentru siguranţa colegilor lor, alţi 28% declară că vor lucra prin telemuncă până la sfârşitul anului, în timp ce 21% vor lucra de acasă 14 zile, pentru a-i proteja pe ceilalţi în cazul în care au fost expuşi la coronavirus. 18% au însă de gând chiar să-şi facă analize şi testul Covid-19, rezultă din răspunsurile oferite realizatorilor studiului.

În ceea ce priveşte călătoriile în interes de serviciu, 88% dintre angajaţii intervievaţi spun că nu pleacă nicăieri anul acesta şi doar 10% au programate deplasări de afaceri în ţară, iar alţi mai puţin de 3% în străinătate.

Majoritatea angajaţilor (74%) nu au fost informaţi despre politica firmei pentru care lucrează privind călătoriile de afaceri din perioada următoare, în timp ce alţii spun că angajatorul a optat să anuleze orice deplasare de serviciu anul acesta (12%), permite călătorii doar în ţară şi doar managementului (15%) sau impune izolare după întoarcere pentru o perioadă de 14 zile şi testare Covid-19 (5%), a revelat sondajul citat.

Criza sanitară le-a adus multor angajaţi români, pe lângă temeri din cauza bolii, şi o scădere bruscă a veniturilor, a mai arătat studiul Bestjobs.

‘Doar 36% dintre participanţii la sondaj au reuşit să-şi păstreze intact bugetul familial, în timp ce 25% au declarat că în lunile de restricţii veniturile familiei au scăzut cu până la 25%, iar 24,5% susţin că scăderile depăşesc chiar şi 50%’, arată datele colectate.

Sondajul BestJobs a fost efectuat în perioada 15-25 iunie 2020, pe un eşantion de 804 utilizatori de internet din România.

sursă: Agerpres

Citeste mai mult

Noul iPhone 12 ar putea veni în cutie cu mai puține accesorii ca de obicei. Un analist explică de ce

Apple ar putea include mai puţine accesorii în cutia în care va livra noile iPhone 12, pentru a reduce cheltuielile şi a încuraja achiziţionarea separată a acestora, susține Ming-chi Kuo, un analist celebru din domeniul tehnologiei.

Analistul este convins că, anul acesta, din cutia cu care va fi livrat noul iPhone, vor lipsi două piese importante, care au însoţit mereu smartphone-urile Apple până acum.

Astfel, compania americană nu va mai include în pachet căştile EarPods. Este o decizie strategică din partea Apple, care încearcă astfel să crească vânzările de AirPods, sperând că utilizatorii se vor îndrepta către unul din modelele de căşti fără fir ale companiei.

De asemenea, iPhone-urile de anul acesta nu vor veni împreună cu adaptorul necesar încărcării, ca până acum, ci doar cu cablul pe care utilizatorii îl pot folosi pentru a alimenta telefonul de la un PC sau o priză cu USB. Ori pot cumpăra separat un încărcător, adăugând alţi bani la preţul de achiziţie al smartphone-ului.

La fel ca în cazul căştilor, Apple îşi poate rotunji veniturile prin vânzarea separată a încărcătoarelor.

Prin eliminarea celor două accesorii, pachetul va deveni mai mic şi mai uşor, iar în acelaşi transport vor avea loc mai multe telefoane. Astfel, Apple poate reduce costurile de livrare pentru noile iPhone-uri. Potrivit analistului Chinez, decizia Apple are la bază creşterea costurilor de producţie generată de trecerea la 5G. iPhone-urile de anul acesta vor şi primele cu noul standard.

sursa, foto: macrumors.com

Citeste mai mult

Primăria Sebeș cumpără piatră și balast de 843.000 de lei pentru repararea drumurilor nemodernizate. Licitația, lansată în SEAP

Administrația locală din Sebeș cumpără piatră concasată și balast în valoare de maxim 843.000 de lei, pentru repararea drumurilor nemodernizate de pe raza municipiului.

Serviciul Public de Administrare a Patrimoniului Sebeș a lansat recent în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) o licitație pentru achiziţia de piatră concasată şi balast. Valoarea totală estimată este între 205.500 și 843.000 de lei, fără TVA.

„Ținând cont de traficul intens din municipiul Sebeș, atât ziua cât și noaptea, datorită condițiilor meteorologice a ploilor, înghețului, dezghețului, precum și a traficului greu, străzile nemodernizate s-au deteriorat formându-se gropi care afectează structura de rezistență a drumului.

Această situație a dus la îngreunarea traficului și la deteriorarea mijloacelor de transport. În acest sens este necesar a se acționa pe aceste drumuri prin aplicarea de piatră concasată și balast”, se precizează în caietul de sarcini.

Reprezentanții administrației locale doresc încheierea un acord cadru de furnizare pe o perioadă de 2 ani cu un furnizor care deține punct de lucru pe raza județului Alba.

Produsele solicitate și operațiunile necesar a fi realizate:

• piatră concasată de carieră 0 – 30 mm, minim 1.000 tone, maxim 2.000 tone, cu transport inclus
  • piatră concasată de carieră 0 – 63 m, minim 2.000 tone, maxim 12.000 tone, cu transport inclus
  • balast sortat 0 – 63 mm, minim 1.000 tone, maxim 2.000 tone, cu transport inclus

Transportul agregatelor va fi asigurat de către furnizor la locațiile indicate de autoritatea contractantă.