Contacteaza-ne si pe
Publicitate

CUGIR

Istoria trenului „Cugireana“, cel mai lung tren de navetişti din Europa. Transporta zilnic 7.000 de oameni la fabricile din oraș

Publicat


„Cugireana”, considerat pe vremea comunismului cel mai lung tren de călători din Europa, a fost scos din circulație, ca o ironie a sorții, din cauza numărului redus de călători. În vremurile sale de glorie, trenul ce făcea legătura între Teiuș și Cugir avea 18 – 20 de vagoane supraetajate și aducea zilnic în oraş aproximativ 7.000 de navetişti.

Primul tren a oprit în gara din Cugir în anul 1906, după finalizarea construcției căii ferate Cugir – Șibot, rută folosită în special pentru transportul de materie primă sau produse finite înspre și dinspre uzinele cugirene. Odată cu indrustria din oraș s-a dezvoltat și transportul feroviar, care a atins apogeul înainte de Revoluție.

În anii `80, la Uzina Mecanică din Cugir lucrau peste 18.000 de oameni, dintre care aproximativ 7.000 de navetiști care veneau din localitățile din zonă sau chiar de la zeci de kilometri distanță, din Alba Iulia, Teiuș, Zlatna, Blaj, Aiud, Ocna Mureș sau din comunele adiacente. Mulți dintre muncitorii de la uzina de arme, mașini unelte, mașini electrocasnice, etc. ajungeau la lucru zi de zi cu trenul, celebra garnitură „Cugireana”. 

Apogeul transportului CFR de persoane la şi de la Cugir a fost atins în perioada 1986-1989, când trenul avea 18-20 de vagoane, navetiştii de pe traseu şi chiar cugirenii fiind convinşi că aceasta ar fi cea mai lungă garnitură de tren CFR de persoane din Europa. Fiind foarte lung, la intrarea în staţia CFR Cugir, trenul se fracţiona în două, pentru că numai astfel se putea gara – conform regulamentului – între macazuri. Aproape 20 ani a circulat la Cugir simultan şi „Cugireana” şi „Sibiana” (pe ruta Cugir – Sibiu).

Pe lângă lungimea sa impresionantă, trenul de pe ruta Teiuş-Cugir şi retur era şi supraetajat.

Indiferent dacă se intra sau se ieşea de la schimbul 1, 2 sau 3, trenul era invadat pur şi simplu de muncitori, care uneori erau nevoiţi să stea şi pe holuri sau căţăraţi pe scările de acces. Peste tot se juca „filcău” şi obligatoriu se fuma „Carpaţi” sau „Snagov”. Peste zi, „Cugireana” era aglomerată şi de ţărăncile, neapărat purtând fuste înfoiate şi şurţă, care urcau de pe la Tărtăria, Balomir, Şibot, Vinerea. Acestea veneau la piaţă în Cugir cu legume din grădini, cu pui mici şi mulţi, piuind în coşărci împletite, cu câte o găină sau cele mai curajoase, cu câte un purcel de lapte. Şi, un lucru extrem de important: până când trenul ajungea în Cugir, toată lumea afla noutăţile zilei sau ale nopţii. „Cugireana” aşa cum o ştiu mulţi dintre foştii navetişti, funcţiona ca un site on-line de ştiri, cu up-date în timp real.

Iar când trenul ajungea în halta Cugir, oraşul părea sub asediu.

La 1 noiembrie 2006, la aproape un secol de existenţă, „Cugireana” a intrat în istorie. Calea ferată Şibot – Cugir a fost concesionată unei firme particulare. A mai existat o tentativă de anulare a celor 7 perechi de trenuri Teiuş – Cugir şi retur, în anul 1998. Din cauza numărului mic de călători, la 1 martie 2018 CFR a renunțat la cele patru curse între Teiuș și Cugir, respectiv trenul Regio 2491, 2492, 2493 și 2494.

sursa: adevărul.ro, libertatea.ro


Vezi cele mai interesante video Alba24.ro


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ADMINISTRATIE

FOTO: Cum va arăta noua creșă ce va fi construită la Alba Iulia. Spații de joacă amenajate pe acoperiș

Publicat

La Alba Iulia, în zona cartierului Orhideelor, se pregătește construirea unei creșe cu spații moderne, multifuncționale și atractive pentru copii. Proiectul a ajuns la faza studiului de fezabilitate. Locația vizată este în zona cartierului Orhideelor, pe Strada Lalelelor, nr. 97 A, lângă Unitatea Militară 01684. Clădirea va fi construită pe o parcelă de 2.065 de […]

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

VREMEA în Transilvania și la munte până în 3 februarie. Se încălzește câteva zile, apoi din nou frig. Prognoza pe două săptămâni

Publicat

Vremea se încălzește de miercuri, iar din 30 ianuarie se va răci din nou. Vor mai fi câteva ninsori și ploi, dar slabe și doar local. Administrația Națională de Meteorologie transmite prognoza de vreme până în 3 februarie, în regiuni din țară. În Transilvania, în primele zile de prognoză valorile maxime de temperatură vor fi […]

Citește mai departe
Publicitate

ACTUALITATE

Elevii vor avea transport rutier gratuit, pe baza carnetului de elev. Precizări de la Ministerul Educației

Publicat

Ministerul Educației a anunțat că a găsit soluția pentru a debloca situația decontării transportului elevilor, iar din anul școlar 2020-2021 aceștia vor avea gratuitate pe baza carnetului de elev. La inițiativa ministrului educației și cercetării, Monica Anisie, în ultimele două săptămâni au avut loc mai multe întâlniri interministeriale pe tema asigurării transportului elevilor școlarizați în […]

Citește mai departe
Publicitate

BLAJ

Bazinul acoperit de înot din Blaj ar putea fi deschis în 14 februarie. Investiția a fost de un milion de euro

Publicat

Noul bazin acoperit de înot din Blaj va fi deschis, cel mai probabil, în 14 februarie, potrivit primarului Gheorghe Valentin Rotar. Bazinul a fost construit în zona Bazei de Agrement, investiția fiind de aproximativ un milion de euro. „Am sperat că îi vom da drumul de Sărbători, însă din cauza probelor și a micilor probleme, […]

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate