Connect with us
Advertisement

Economie

Ministrul Apărării păstrează misterul legat de avionul care a tranzitat spațiul aerian al României. Dîncu: Este o ”Lebădă Neagră”

Publicat

Ministrul Apărării Naționale, Vasile Dîncu, a declarat joi, la Alba Iulia, că incidentul cu avionul care a încălcat miercuri spațiul aerian românesc este unul rar, ciudat, dar că nu este un motiv de îngrijorare pentru siguranța aeriană a României.

”Nu știm care a fost mobilul călătoriei unui avion bimotor prin trei țări. Este o lebădă neagră” a declarat Vasile Dîncu.

Prezența avionului nu a fost ceva care să pericliteze siguranța aeriană a țării, care e fost perfectă, a completat ministrul Apărării Naționale.

”Siguranța aeriană a fost perfectă pentru că a fost întâmpinat de două avioane care au condus acest avion” a spus ministrul.

”Este un incident rar, este un incident mai degrabă ciudat, ca să spun așa, nu știm încă care a fost mobilul acelei călătorii ciudate a unui bimotor prin spațiul aerian din 3 țări, dar o să studiem, o să vedem cu siguranță… o lebădă neagră” a mai adăugat Vasile Dîncu.

Vezi: Două avioane F16, ridicate la Drobeta Turnu Severin pentru a intercepta o aeronavă care nu răspundea prin radio. Precizările MApN

Vasile Dîncu a participat la joi, 9 iunie, la ceremonia de încheiere a anului școlar, la Colegiul Militar din Alba Iulia, iar la finalul evenimentului a făcut mai multe declarații de presă.

Ce este o ”Lebădă Neagră”

Teoria lebedei negre, a fost formulată de Nassim Nicholas Taleb și se referă la modul în care oamenii gândesc despre incertitudine, la felul în care încearcă să-şi explice neprevăzutul.

“Lebăda neagră” denumeşte un eveniment imprevizibil, un eveniment rar, cu o probabilitate extrem de redusă ca să se producă, dar, dacă se produce, are semnificaţii şi consecinţe considerabile, chiar excepţionale, în bine sau în rău.

Astfel de evenimente de tip “lebăda neagră” pot avea loc şi la nivel individual şi la nivel colectiv.

Potrivit agenției de știri bulgare BTA, avionul de mici dimensiuni a intrat ilegal în spațiul aerian miercuri seara, a aterizat în Bulgaria, iar investigația autorităților bulgare este în desfășurare.

Şi Ungaria a iniţiat o investigaţie în acest caz. Janos Vajda, directorul Aeroportului din Debreţin, a declarat că, în pofida informaţiilor apărute iniţial, avionul privat nu a decolat de acolo, relatează site-ul Dehir.hu. Potrivit presei ungare, aeronava ar fi venit de fapt din Lituania şi făcuse o escală neautorizată la Aeroclubul ungar Hajduszoboszlo. Poliţia ungară a încercat să oprească echipajul pe durata escalei, care a fost de doar 10-15 minute, dar nu a reuşit.

La opt minute după escala de la Hajduszoboszlo, aerodrom situat la zece kilometri sud-vest de oraşul Debreţin, avionul Beechcraft a fost interceptat de avioane de vânătoare Gripen ale Forţelor Aeriene Ungare. Dar piloţii nu au comunicat deloc cu autorităţile ungare. Aparatul de tip transponder a fost oprit la ora 17.49 (18.49, ora României), iar avionul a pătruns apoi în spaţiul aerian al României.

Forțele Aeriene din Bulgaria au fost activate, deoarece avionul a intrat în spațiul aerian bulgar în condiții meteo dificile. Acesta a aterizat în Bulgaria, iar locația lui a fost stabilită cu ajutorul Ministerului de Interne bulgar. O investigație este în curs de desfășurare, potrivit ministrului Apărării din Bulgaria.

Avionul de mici domensiuni care a survolat Ungaria, Serbia, România şi Bulgaria, găsit abandonat în Bulgaria

Avionul bimotor de mici dmensiuni de tip Beechcraft a aterizat pe o pistă nefolosită a Aeroportului din Tărgovişte, situat în apropiere de satul Buhovţi, între Tărgovişte şi Şumen.

Este vorba despre un aeroport civil pe care nu au mai aterizat avioane cvile de zeci de ani, iar romi îl închiriază vara pentru a usca pe el ierburi şi flori de tei, potrivit Novinite.

Procuratura din Tărgovişte desfăşura acţiuni în vederea clarificării unui dosar privind abandonarea avionului pe acest vechi aeroport din satul Buhovţi, a anunţat o purtătoare de cuvânt a Procuraturii de pe lângă Curtea de Apel din Varna, Ivana Mileva.

Documentele judiciare în baza cărora s-a deschis dosarul au la bază Articolul 341b al Codului Penal, care prevede că ”cine confiscă ilegal o aeronavă la sol sau în zbor ori o ambarcaţiune pe mare sau pe căi navigabile ale Republicii Bulgaria sau în ape internaţionale ori pe o platformă staţionară situată la litoralul continental sau preia controlul asupra unor astfel de fonduri este pedepsit cu până la zece ani de închsoare”, potrivit site-ului.

O inspecţie urmează să aibă loc şi să se strângă date despre deplasarea aeronavei pe o rută internaţională, precizează Procuratura de pe lângă Curtea de Apel din Varna..

NATO anchetează incidentul aerian de miercuri seară

NATO anchetează incidentul aerian de miercuri seară, când o aeronavă de mici dimensiuni a survolat spaţiul aerian al mai multor state, inclusiv cel al României, a confirmat un oficial al Alianței Nord-Atlantice pentru Știrile PRO TV.

„Comandamentul Aerian Aliat poate confirma că aeronavele Poliției Aeriene Aliate au urmărit un avion bimotor de mici dimensiuni, care a zburat în spațiul aerian al NATO pe 8 iunie, fără un plan de zbor aprobat și care nu a răspuns apelurilor radio. Această aeronavă nu a manifestat un comportament ostil sau periculos în timpul zborului.

Prin urmare, aeronavele Poliției Aeriene nu au luat nicio măsură. Comandamentul Aerian Aliat analizează acest incident alături de aliații noștri”, a declarat oficialul NATO.

Traseul avionului misterios: Lituania, Polonia, Slovacia, Ungaria ( unde a oprit pentru alimentare), Serbia, România, Bulgaria

Avionul bimotor Beechcraft de două locuri pare să fi plecat din Lituania, după care a survolat Polonia şi Slovacia, a indicat ministrul de interne bulgar, Boiko Racikov.

Aparatul a aterizat apoi pe un aerodrom din Ungaria,pentru a alimenta, după care a traversat pentru scurt timp Serbia şi România şi a intrat în Bulgaria miercuri, la ora 19.07 (16.09 GMT), potrivit Agerpres.

Şi Ungaria a iniţiat o investigaţie în acest caz. Janos Vajda, directorul Aeroportului din Debreţin, a declarat că, în pofida informaţiilor apărute iniţial, avionul privat nu a decolat de acolo, relatează site-ul Dehir.hu. Potrivit presei ungare, aeronava ar fi venit de fapt din Lituania şi făcuse o escală neautorizată la Aeroclubul ungar Hajduszoboszlo. Poliţia ungară a încercat să oprească echipajul pe durata escalei, care a fost de doar 10-15 minute, dar nu a reuşit.

La opt minute după escala de la Hajduszoboszlo, aerodrom situat la zece kilometri sud-vest de oraşul Debreţin, avionul Beechcraft a fost interceptat de avioane de vânătoare Gripen ale Forţelor Aeriene Ungare. Dar piloţii nu au comunicat deloc cu autorităţile ungare. Aparatul de tip transponder a fost oprit la ora 17.49 (18.49, ora României), iar avionul a pătruns apoi în spaţiul aerian al României.

Din informatiile de până acum, aeronava ar fi înmatriculată în Lituania. Dar cazul rămâne învăluit în mister câtă vreme până la această oră autoritățile din 3 țări nu au reușit să-l identifice pe proprietarul aeronavei și nici pe cei care au zburat fără drept, vreme de o oră și 40 de minute, în spațiul aerian al celei mai puternice alianțe militare din lume.

Avionul nu avea plan de zbor, transponderele erau dezactivate, iar pilotul nu răspundea la mesajele audio şi semnalele vizuale. Aeronava suspectă a fost escortată mai întâi de avioane de luptă ungare, iar în România de avioane F-16 române şi americane de la baza aeriană Feteşti.

Avionul, cu o vechime de 60 ani, a fost găsit în cele din urmă, acoperit cu o prelată şi cu motorul cald încă, dar fără urmă de echipaj, pe pista unui aeroport privat din Tărgoviște, în nord-estul Bulgariei, în apropiere de Marea Neagră.

Sursa foto: arhivă MApN, rol ilustrativ

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement