Eveniment
Modificări în programul cu publicul la Serviciul Pașapoarte Alba. Când se primesc cererile
Programul cu publicul la Serviciul Public Comunitar Pașapoarte Alba a fost modificat de vineri, 1 aprilie. Până în 15 aprilie, nu mai este program și sâmbăta.
Potrivit programului actualizat pe site-ul Pașapoarte Alba, acesta este de luni până vineri, între orele 7.00 și 20.00. Programările se fac online, pe pe epasapoarte.ro.
Modificările în program, anunțate de MAI
Ministerul Afacerilor Interne a anunțat că, începând cu data de 1 aprilie, programul de lucru cu publicul de la nivelul serviciilor publice comunitare de pașapoarte are modificări, atât cu privire la intervalul orar pentru zilele lucrătoare, cât și cu privire la desfășurarea acestei activități în zilele de sâmbătă și duminică.
Pentru obținerea informațiilor detaliate cu privire la programul de lucru cu publicul stabilit la nivelul instituțiilor prefectului pentru fiecare serviciu public comunitar de pașapoarte, atât pentru zilele din cursul săptămânii, cât și din week-end, cetățenii trebuie să acceseze site-ul oficial al Direcţiei Generale de Paşapoarte (www.pasapoarte.mai.gov.ro, secţiunea “Servicii Publice Comunitare de Pașapoarte” – aflată pe pagina inițială), respectiv site-urile oficiale ale instituţiilor prefectului.
Cum se face programarea la Pașapoarte
Pentru a efectua o programare online trebuie urmate etapele aferente, așa cum sunt descrise pe site-ul https://www.epasapoarte.ro rubrica Instrucțiuni, iar finalizarea programării se realizează prin selectarea câmpului Rezervă, care va transmite la adresa de email indicată un mesaj de confirmare a programării. Neconfirmarea programării în termen de două ore duce la anularea acesteia.
Cetățenii care au efectuat o programare și nu se mai pot prezenta pentru depunerea cererii de eliberare a documentului de călătorie sau care au obținut deja acest document trebuie să anuleze programarea respectivă, prin accesarea butonului „Anulează programare” din e-mailul de confirmare.
Soluționarea cererilor
Cererile de eliberare a pașapoartelor se pot depune la orice serviciu public comunitar de pașapoarte, indiferent de locul de domiciliu al solicitanților.
Termenul de soluționare a cererilor de eliberare a pașapoartelor simple electronice depuse la nivelul serviciilor publice comunitare de pașapoarte, în cazul persoanelor care au solicitat ridicarea documentului de călătorie din țară, este de 5 zile lucrătoare, deși termenul legal este de 15 zile lucrătoare.
Deși volumul cererilor de pașapoarte înregistrat în prezent este unul crescut, în perioada 21- 27 martie, termenul mediu la nivel național de eliberare a pașaportului simplu electronic a fost de 3,34 zile lucrătoare.
Pașaportul poate fi primit prin poștă
Totodată, cetățenii au posibilitatea de a verifica singuri, în timp real, etapele de soluționare a cererilor de pașapoarte simple electronice, precum și momentul în care pașaportul simplu electronic poate fi ridicat de la ghișeu, prin accesarea link-ului disponibil pe platforma www.epasapoarte.ro, secțiunea Status pașaport, pe site-ul oficial al Direcţiei Generale de Paşapoarte www.pasapoarte.mai.gov.ro, precum şi pe site-urile instituţiilor prefectului. Criteriile de căutare sunt numărul de cerere sau ultimele 9 caractere din CNP şi data depunerii cererii.
În scopul evitării supraaglomerării la sediile serviciilor publice comunitare de pașapoarte și pentru eliminarea timpilor de așteptare la ghișee, cetățenilor le este recomandat să opteze, în momentul depunerii cererilor de pașapoarte, pentru transmiterea pașaportului simplu electronic la adresa de domiciliu/reședință din țară, prin intermediul PrioriPost, serviciul de curierat rapid al Poștei Române (tariful perceput pentru acest serviciu este de 11,30 lei cu TVA inclus, iar plata se realizează la momentul livrării documentului de călătorie).
Cum se eliberează pașaportul
Modalităţile de plată ale taxei de pașaport sunt: online pe ghișeul.ro sau în numerar la agențiile CEC Bank.
Pentru informaţii suplimentare este pus la dispoziție numărul de telefon 0258/810640 al Serviciului Public Comunitar de Pașapoarte Alba.
Pentru eliberarea pașaportului simplu electronic (persoane cu domiciliul în România), actele necesare sunt:
- Cartea de identitate, cartea de identitate provizorie sau, după caz, buletinul de identitate, aflate în termen de valabilitate, în original. Cartea de identitate provizorie trebuie însoţită de certificatul de naştere, în original.
- Documentul care face dovada achitării contravalorii paşaportului (258 lei pentru persoane cu vârsta peste 12 ani; 234 lei pentru minori sub 12 ani), în original, sau documentul de plată editat pe suport hârtie conţinând toate informaţiile aferente plăţii efectuate prin mijloace de plată online, completat pe numele titularului.
- Paşaportul anterior, dacă acesta există.
Paşaportul simplu electronic se eliberează în termen de 10 de zile lucrătoare (potrivit procedurii standard). Valabilitatea paşaportului electronic este: 3 ani pentru minorii cu vârsta sub 12 ani, 5 ani pentru minorii cu vârsta între 12 ani şi 18 ani, şi 10 ani pentru persoanele cu vârsta peste 18 ani.
Paşapoartele simple electronice se eliberează, la cerere, cetăţenilor români care îndeplinesc condiţiile prevăzute de Legea nr. 248/2005 cu modificările şi completările ulterioare, privind regimul liberei circulaţii a cetăţenilor români în străinătate şi nu se află în una dintre situaţiile de suspendare a dreptului de a călători în străinătate.
Pașaport simplu electronic pentru minorii care nu au împlinit 14 ani – documente necesare:
- Certificatul de naştere al minorului, în original
- Document/documente de identitate al părintelui/ale parinţilor, al reprezentantului legal sau, după caz, al persoanei împuternicite, aflate în termen de valabilitate, în original
- Documentul care face dovada achitării contravalorii paşaportului, în original, sau documentul de plată editat pe suport hârtie conţinând toate informaţiile aferente plăţii efectuate prin mijloace de plată online, completat pe numele titularului
- Paşaportul anterior al minorului, dacă acesta există
Eliberarea pașapoartelor pentru minorii sub 14 ani se eliberează numai la cererea:
- ambilor părinţi, părintelui căruia i-a fost încredinţat minorul prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă şi irevocabilă, părintelui supravieţuitor, reprezentantului legal al minorului.
- părintelui care exercită singur autoritatea părintească în temeiul unei hotărâri judecătoreşti rămase definitivă şi irevocabilă ori în temeiul unei hotărâri judecătoreşti rămase definitivă pentru procesele începute cu data de 15 februarie 2013 sau în temeiul ordonanţei preşedinţiale date în condiţiile Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu modificările ulterioare, care cuprinde în mod expres faptul că părintele are dreptul de a solicita eliberarea paşaportului.
- părintelui în favoarea căruia s-a pronunţat o hotărâre judecătorească rămasă definitivă şi irevocabilă, o hotărâre judecătorească rămasă definitivă pentru procesele începute cu data de 15 februarie 2013 ori o ordonanţă preşedinţială, prin care instanţa a suplinit acordul celuilalt părinte pentru eliberarea paşaportului.
- persoanei împuternicite printr-o procură specială de persoanele sus-menționate.
- părintelui împuternicit de celălalt părinte printr-o procură specială ori care are acordul scris al celuilalt părinte pentru eliberarea paşaportului.
În situaţia în care cererea pentru eliberarea paşaportului simplu electronic este formulată de un singur părinte/reprezentant legal/persoana împuternicită, aceasta trebuie însoţită, după caz, şi de:
- Procură specială prin care un părinte împuternicește celălalt părinte sau declaraţia privind acordul celuilalt părinte, în original, ori duplicat de pe actul original pentru procura specială şi declaraţia celuilalt părinte, autentificate şi eliberate începând cu data de 1 ianuarie 2013.
- Procură specială, pentru cererile formulate de persoana împuternicită, în original, sau duplicat de pe actul original pentru procurile speciale autentificate şi eliberate începând cu data de 1 ianuarie 2013.
- Hotărârea judecătorească de încredinţare a minorului, rămasă definitivă şi irevocabilă, ori hotărârea judecătorească în temeiul căreia părintele exercită singur autoritatea părintească, rămasă definitivă şi irevocabilă sau rămasă definitivă pentru procesele începute cu data de 15 februarie 2013, ori ordonanţa preşedinţială care cuprinde în mod expres faptul că părintele/reprezentantul legal în favoarea căruia s-a dispus exercitarea autorităţii părinteşti are dreptul de a solicita eliberarea paşaportului.
- Hotărâre judecătorească rămasă definitivă şi irevocabilă, hotărâre judecătorească rămasă definitivă pentru procesele începute cu data de 15 februarie 2013 ori ordonanţă preşedinţială, prin care instanţa a suplinit acordul celuilalt părinte pentru eliberarea paşaportului.
- Actul de desemnare a reprezentantului legal, numai pentru cererile formulate de acesta, în cazul minorilor care la data punerii sub interdicţie nu se află sub ocrotirea părinţilor.
- Act de deces al părintelui, pentru cererile formulate de părintele supravieţuitor ori pentru cele formulate de persoana împuternicită de acesta, în original.
La depunerea documentelor, prezenta minorului este obligatorie. La depunerea cererii, minorului i se preiau impresiunile digitale şi imaginea facialã (minorii cu vârsta sub 12 ani sunt exceptati de la obligaţia de furnizare a impresiunilor digitale).
Declaraţiile privind acordul de eliberare a paşaportului, precum şi procura specială trebuie să fie autentificate, în ţară de notarul public, iar în străinătate de misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României ori, dacă au fost încheiate la autorităţile străine competente.
Eliberarea pașaportului simplu electronic pentru minori cu vârstă peste 14 ani – acte necesare:
- Cartea de identitate sau, după caz, cartea de identitate provizorie a minorului, aflate în termen de valabilitate, în original
- Certificatul de naştere al minorului, în original
- Declaraţii privind acordul de eliberare a paşaportului simplu electronic, date, după caz, de ambii părinţi/un singur părinte/părintele supraviețuitor/reprezentantul legal, în original sau duplicat de pe actul original, pentru declaraţiile autentificate şi eliberate începând cu data de 1 ianuarie 2013 (pentru minorii căsătoriţi în condiţiile legii, nu sunt necesare aceste declaraţii)
- Certificat de căsătorie al minorului căsătorit în condiţiile legii, în original (dacă este cazul)
- Documentul care face dovada achitării contravalorii paşaportului, în original, sau documentul de plată editat pe suport hârtie conţinând toate informaţiile aferente plăţii efectuate prin mijloace de plată online, completat pe numele titularului
- Paşaportul anterior al minorului, dacă acesta există
În situaţia în care cererea este formulată cu acordul de eliberare a paşaportului simplu electronic dat de un singur părinte/părintele supraviețuitor/reprezentantul legal, aceasta trebuie însoţită, după caz, şi de:
- Hotărârea judecătorească de încredințare a minorului, rămasă definitivă şi irevocabilă sau hotărârea judecătorească în temeiul căreia părintele exercită singur autoritatea părintească, rămasă definitivă şi irevocabilă sau rămasă definitivă pentru procesele începute cu data de 15 februarie 2013, ori ordonanţa preşedinţială care cuprinde în mod expres faptul că părintele are dreptul de a-şi da singur acordul pentru eliberarea paşaportului.
- Hotărârea judecătorească rămasă definitivă şi irevocabilă sau rămasă definitivă pentru procesele începute cu data de 15 februarie 2013 ori ordonanţa preşedinţială, prin care instanţa a suplinit acordul celuilalt părinte.
- Actul de deces al celuilalt părinte, în original
- Actul de desemnare a reprezentantului legal
Documentele se depun personal de către minor, prezenţa acestuia la ghişeu fiind obligatorie. La depunerea cererii, solicitantului i se preiau impresiunile digitale şi imaginea facială (sunt exceptate de la obligaţia de furnizare a impresiunilor digitale persoanele pentru care prelevarea amprentelor digitale este fizic imposibilă).
Declaraţiile privind acordul de eliberare a paşaportului pentru minor se formulează în faţa funcţionarului care primeşte cererea, caz în care este obligatorie prezentarea documentelor de identitate ale părinţilor, al unuia dintre părinţi, al reprezentantului legal, aflate în termen de valabilitate, în original.
Declaraţiile privind acordul de eliberare a paşaportului, trebuie să fie autentificate, în ţară de notarul public, iar în străinătate de misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României ori, dacă au fost încheiate la autorităţile străine competente, trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
- Documentele eliberate de autoritaţile statelor semnatare ale Convenţiei cu privire la suprimarea cerinţei supralegalizarii actelor oficiale străine, adoptată la Haga la 5 octombrie 1961, la care România a aderat prin Ordonanţa Guvernului nr. 66/1999 aprobată prin Legea nr. 52/2000 cu modificările ulterioare, se apostilează.
- Documentele eliberate de autoritaţile statelor cu care România a încheiat tratate de asistenţă judiciară sunt scutite de supralegalizare, apostilare sau de orice altă formalitate, potrivit prevederilor cuprinse în tratatele respective.
- Documentele care nu se încadrează în categoriile prevăzute mai sus se supralegalizează în condiţiile prevăzute la art. 1.093 din Codul de procedură civilă.
- Declaraţia de acord încheiată la autorităţile străine competente, precum şi hotărârea pronunţată în străinătate care îndeplineşte condiţiile prevăzute de lege pentru recunoaştere şi punere în executare și cuprinde ştampila instanţei, în original, trebuie să fie însoţite de o traducere legalizată.
- Declaraţia de acord privind eliberarea pașaportului poate fi folosită pentru eliberarea unui singur pașaport, pentru un minor.
Paşaportul simplu temporar are valabilitatea de 12 luni şi se eliberează în termen de cel mult 3 zile lucrătoare, în următoarele situaţii:
- în cazul în care titularul declară în scris că urmează să călătorească în state între care există stare de beligeranţă ori conflict diplomatic şi are aplicată în paşaportul simplu sau în paşaportul simplu electronic o ştampilă ori o viză eliberată de statul cu care ţara în care călătoreşte se află în conflict;
- când titularul deţine paşaport simplu sau paşaport simplu electronic care conţine vize valabile, dar ca urmare a epuizării filelor destinate aplicării acestora călătoria în acel stat sau în alte state decât cele care au emis vizele nu mai este posibilă;
- când titularul a depus paşaportul simplu sau paşaportul simplu electronic pentru obţinerea unor vize şi declară că trebuie să călătorească de urgenţă în străinătate;
- când minorul urmează să se deplaseze în străinătate pentru studii ori pentru a participa la concursuri oficiale sau pentru a urma un tratament medical fără de care viaţa ori sănătatea îi este pusă în pericol şi nu există timpul necesar pentru obţinerea acordului celuilalt părinte;
- pentru persoanele lipsite temporar de capacitate de exerciţiu, precum şi pentru persoanele care, din motive medicale, se află în imposibilitate de a-şi exprima voinţa sau de a se prezenta la autoritatea competentă;
- în situaţii obiective în care, din motive de sănătate, familiale sau profesionale, este necesară şi urgentă prezenţa persoanei pe teritoriul altui stat şi nu există timpul necesar pentru emiterea paşaportului simplu electronic.
Taxa pentru pașaportul simplu temporar este de 96 de lei.
Persoanei care declară că nu doreşte să i se elibereze un paşaport simplu electronic, i se eliberează paşaport simplu temporar, în termen de 10 de zile lucrătoare.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News