Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Românii îl celebrează pe Sfântul Dumitru, cel care încheie vara păstorilor și desfrunzește pădurile


Publicat

sfantul Dumitru

Sfântul Dumitru s-a născut în cetatea Tesalonicului şi a fost fiul voievodului cetăţii. Părinţii săi l-au botezat pe ascuns, de teama celor care prigoneau creştinii.

La moartea tatălui său, împăratul Maximilian l-a numit pe Dimitrie succesorul acestuia la conducerea Tesalonicului, neştiind că era creştin.

Dimitrie a mărturisit că e creştin cu prilejul unor sărbători închinate zeilor, iar împăratul a poruncit să fie închis. În Tesalonic erau în plină desfăşurare jocurile în cinstea lui Maximilian, între care de mare succes se bucura uciderea creştinilor de către Lie.

Tânărul creştin Nestor îl va ucide pe Lie, având binecuvântarea lui Dimitrie, fapt care îl va mânia cumplit pe Maximilian şi va porunci ca Dimitrie să fie ucis cu suliţele, iar lui Nestor să îi fie tăiat capul. Aşadar, Sfântul Dumitru sau Sâmedru este un sfânt creştin devenit în folclor o divinitate agrară.

Vezi și MESAJE de Sfântul Dumitru 2020 : Urări și felicitări de „La mulți ani” pentru familie, prieteni sau colegi

În tradiţia noastră, se spune că, în ziua de 26 octombrie, de Sfântul Dumitru (Sâmedru), se sfârşeşte vara păstorilor, începută la 23 aprilie, de Sfântul Gheorghe (Sângeorz). Sâmedru este cel care desfrunzeşte pădurile pentru a-i aduna pe oameni la sărbătoarea recoltei.

Cosmin Manolache consemnează în volumul „Sărbători româneşti”, că „anul seamănă cu o casă care are două uşi: una stă descuiată o jumătate de an şi este păzită de Sfântul Gheorghe, iar pe cealaltă oile coboară de la munte pentru a reveni în gospodăriile stăpânilor lor. Toată lumea se deschide de Sfântul Dumitru, când îi vine ziua”.

Destinele acestor doi sfinţi se aseamănă mult. Mare general în armata romană şi mai ales un spirit creştin cu totul aparte, Dimitrie s-a arătat la fel de curajos şi a înfruntat moartea mucenicească aşa cum o făcuse, la Roma, Sfântul Gheorghe.

Atenţi la ciclurile naturii şi ale vieţii lor, ţăranii au împărţit anul oierilor după praznicele celor doi sfinţi.

Acum, toamna, ciobanii coboară și se pregătesc pentru iarnă. Sfântul Dumitru trebuie să desfrunzească pădurea şi să-i adune pe toţi la sărbătoarea recoltei, la focul lui Sâmedru, când se fac focuri mari sau se dau la vale roţi cu foc.

În sate răsuna chemarea „Hai la focul lui Sâmedru!”, căci iarna este deja descuiată şi, de acum, vremea se strică.

Ciobanii aruncă un topor între oi să afle cum va fi vremea: rea, dacă lângă topor se aşează o oaie neagră, bună, dacă oaia este albă.

În ziua de 26 octombrie, mai ales în satele din Oltenia şi din Muntenia, se aprind focuri rituale, iar femeile dăruiesc copiilor covrigi, mere, nuci sau fructe uscate.

Seara, bărbaţii scot tăciuni din vatră şi îi aruncă în livezi pentru ca anul următor să aducă o recoltă bogată de fructe.

În calendarul popular se serbează Moşii lui Sâmedru, cunoscuţi şi sub numele de Moşii de toamnă sau Moşii cei Mari, sâmbăta ce precede fiind cea mai mare Sâmbătă a morţilor de peste an.

Aceasta este o datină deosebit de importantă în lumea satului românesc. Sărbătoarea Moşilor, sau simplu Moşii, este provenită din cultul arhaic al strămoşilor totemici, o temă frecventă în mitologia generală.

Moşii se pare că îşi au originea încă din timpul geto-dacilor şi reprezintă de fapt o formă a cultului strămoşilor.

Originea celor mai mulţi „Moşi” este de natură arhaică, fără influenţe creştine, cum ar fi: Moşii de vară, Moşii de Rusalii, Moşii de Sânziene, Moşii de Rusitori, Moşii de Sâmedru,

Moşii de flori de mărţişor, alţii erau legaţi strict de sărbătorile religioase: Moşii de Arhangheli ( 8 noiembrie), Moşii de Crăciun, Moşii de Ispas, Moşii de Joimari, Moşii de Sânpetru, Moşii de Piftii, Moşii de ajun etc.

Cei mai importanţi atât prin vechime cât şi prin varietatea practicilor cu caracter de ritual sunt cei care corespund anotimpurilor: Moşii de primăvară sau Mucenici, Moşii de vară (sâmbăta ce precede Rusaliile), Moşii de Toamnă ( celebraţi fie la Ziua Crucii, la Sfânta Maria Mică sau de Sâmedru) şi Moşii de Iarnă ( Moşii de Crăciun, sărbătoriţi sâmbăta înainte de postul Crăciunului).

Cornel Dan Niculae, în „Magia şi fiinţele fantastice din arhaicul românesc”, ne spune că Moşii sunt serbările dedicate strămoşilor, deci sufletelor morţilor şi nu întâmplător ele au loc în zilele aşa zise „de cumpănă” ale anotimpurilor, cum ar fi solstiţii şi echinocţii, ci datorită credinţei ancestrale că strămoşii mitici controlează şi patronează atât ciclurile naturii cât activităţile sezoniere ale oamenilor.

În aceste perioade de răscruce ale anului se crede că graniţa dintre lumea viilor şi cea a morţilor este foarte uşor de trecut, deci duhurile morţilor se întorc pe pământ în locurile de baştină şi cum niciodată nu se poate şti dacă sunt binevoitoare sau nu, se fac adevărate ceremonii în care li se aduc ofrande pentru a îmbuna, a câştiga bunăvoinţa strămoşilor şi pentru a asigura în anul următor recolte bogate, obicei ce se păstrează în continuare ca o tradiţie.

Sursa: petrutapop.ro



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

Facebook face angajări masive în următorii 5 ani. 10.000 de locuri de muncă în țările din Uniunea Europeană

Publicat

facebook utilizatori

Facebook a anunţat duminică că va crea 10.000 de noi locuri de muncă în țările din Uniunea Europeană în următorii cinci ani, pentru a ajuta la construirea aşa-numitului metavers. Țările în care va angaja cel mai mult sunt Irlanda, Franţa, Germania, Italia, Spania, Olanda şi Polonia.

Compania recrutează colaboratori pentru a dezvolta o „nouă fază a experienţelor virtuale interconectate folosind tehnologii precum realitatea virtuală şi augmentată” – metaversul, a declarat vicepreşedintele Facebook al politicii şi afacerilor publice Nick Clegg.

Ce este ”metaversul”

„Metaversul are potenţialul de a ajuta la deblocarea accesului la noi oportunităţi creative, sociale şi economice. Iar europenii îl vor modela chiar de la început”, se precizează într-un comunicat al companiei citat de BBC.

Facebook a făcut din construirea metaversului una dintre marile sale priorități.

În ciuda istoriei sale de cumpărare a companiilor rivale, Facebook susține că metaversul „nu va fi construit peste noapte de o singură companie” și a promis că va colabora.

Faptul că investește în UE oferă companiei numeroase avantaje, inclusiv accesul la o piață largă de consum, universități de primă clasă și talente de înaltă calitate.

Joburi și PR

Dincolo de crearea celor 10.000 de locuri de muncă, mutarea Facebook ascunde şi o mare doză de PR, fiind gândită pentru a îmbunătăţi relaţiile cu Uniunea Europeană şi a încerca să câştige bunăvoinţa acesteia.

În septembrie, Facebook a investit 50 de milioane de dolari pentru construirea metaversului, zonă în care companii precum Roblox Corp (RBLX.N) şi producătorul „Fortnite”, Epic Games, au dezvoltat deja proiecte.

Compania a lansat mai devreme anul acesta un test al unei noi aplicaţii de lucru la distanţă în realitate virtuală, în care utilizatorii căştilor Oculus Quest 2 ale companiei pot organiza întâlniri ca versiuni avatar ale lor.

Facebook a mai spus în iulie că va crea o echipă de produse care să lucreze la metaversul care va face parte din Facebook Reality Labs, grupul său de realitate augmentată şi realitate virtuală.

Potrivit unor surse, salariul mediu la Facebook este în prezent de aproximativ 20.000 de dolari pe lună.

Acolo lucrează unii dintre cei mai bine pregătiți specialiști, selectați în urma unor proceduri atente.

Printre ei sunt și mulți români.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

FOTO: Accident în centrul municipiului Alba Iulia. Traficul s-a desfășurat pe o singură bandă

Publicat

Un accident de circulație s-a produs luni dimineață în centrul orașului, pe o trecere de pietoni.

Traficul din zonă fost îngreunat și s-a desfășurat pe unul dintre sensurile de mers timp de minute bune. 

Două mașini s-au ciocnit în intersecția dintre strada Mihai Viteazul cu Octavian Goga.

Din primele informații este vorba despre o neacordare de prioritate.

Potriviti martorilor, nu au existat persoane rănite.

Citeste mai mult
Publicitate

EDUCAȚIE

CONCURSUL pentru directori de școli în ALBA: LISTA candidaților admiși la proba scrisă, contestații. Rezultate finale, miercuri

Publicat

sediul ISJ Alba

În județul Alba, aproape 40% dintre candidații care au participat la proba scrisă din 15 octombrie, la concursul pentru funcțiile de directori de școli, au fost respinși.

Cea mai mică notă a fost 3,4, iar cea mai mare a fost 9,2. Nota minimă de promovare a probei scrise a fost 7.

Vezi LISTA Rezultate proba scrisă concurs directori școli ALBA 15 octombrie 2021

Lista este prezentată de IȘJ Alba în format anonimizat, cu unele excepții.

Dintre cei 159 de candidați înscriși la concurs, 158 au fost validați în urma evaluării dosarelor.

La testul-grilă, opt candidați nu s-au prezentat ori s-au retras din concurs.

Au susținut examenul 151 de candidați, 92 (61%) au fost admiși și 59 respinși (39%).

Au depus contestații doar 9 candidați. Rezultatele finale vor fi comunicate miercuri, 20 octombrie.

În județul Alba sunt 160 de posturi scoase la concurs, în 127 de unități de învățământ.

Vezi și Concursul pentru funcțiile de directori de școli 2021: LISTA posturilor vacante în ALBA

Din 21 octombrie se face înregistrarea opțiunilor candidaților pentru unitatea la care candidează, iar în perioada 15 noiembrie – 8 decembrie vor fi interviurile.

Calendarul concursului:

14 septembrie – Anunțarea concursului (publicarea funcțiilor vacante pentru care se organizează concursul și a bibliografiei). Constituirea comisiei naționale, a comisiilor de organizare la nivel județean și a comisiilor de evaluare a documentelor de înscriere

15-26 septembrie – Depunerea dosarelor de înscriere la proba scrisă pe platforma informatică dedicată

27-29 septembrie – Evaluarea dosarelor de înscriere

30 septembrie – Afișarea listei candidaților admiși la evaluarea dosarelor

1 octombrie – Depunerea solicitărilor de analiză a cauzelor și remedierea eventualelor erori la etapa de înscriere în platforma informatică

4-6 octombrie – Remedierea eventualelor erori la etapa de înscriere

7 octombrie – Afișarea listei candidaților admiși la evaluarea dosarelor

8 octombrie – Stabilirea centrelor speciale de desfășurare a probei scrise

13 octombrie – Repartizarea candidaților pe centre

15 octombrie – Desfășurarea probei scrise

15 octombrie – Afișarea rezultatelor la proba scrisă

15 – 17 octombrie – Depunerea contestațiilor la proba scrisă

18 – 20 octombrie – Soluționarea contestațiilor la proba scrisă

20 octombrie – Afișarea rezultatelor finale la proba scrisă

21-27 octombrie – Înregistrarea opțiunilor candidaților pentru unitatea la care candidează și depunerea documentelor pentru unitățile de învățământ care necesită avize suplimentare

28-29 octombrie – Transmiterea solicitărilor de desemnare a membrilor comisiilor de interviu din partea consiliilor profesorale, autorităților locale și companiilor/ universităților

1-10 noiembrie – Constituirea comisiilor pentru proba de interviu

12 noiembrie – Publicarea graficului de desfășurare a interviurilor

15 noiembrie – 8 decembrie – Desfășurarea probei de interviu

16 noiembrie – 10 decembrie – Depunerea și soluționarea contestațiilor la proba de interviu

13 decembrie – Exprimarea opțiunilor candidaților declarați admiși pentru mai multe funcții/unități de învățământ

14-17 decembrie – Consultarea grupurilor parlamentare/reprezentanților cultelor religioase si obtinerea avizului motivat.

17 decembrie – Validarea rezultatelor finale

20–22 decembrie – Emiterea deciziilor de numire (cu aplicare de la 10 ianuarie 2022).

Condițiile de participare la concursul pentru directori de școli

Cadrele didactice au avut de îndeplinit, cumulativ, următoarele condiții:

a) absolvenți ai învățământului superior cu diplomă de licență sau atestat de echivalare in conditiile art. 149 alin. (3) din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completarile ulterioare;

b) titulari în învățământul preuniversitar, având încheiat contract de muncă pe perioadă nedeterminată;

c) vechime în învățământul preuniversitar de minimum 5 ani;

d) calificativul „Foarte bine“ acordat în ultimii 2 ani școlari încheiați lucrați efectiv la catedră în funcții didactice sau în funcții de conducere din unități de învățământ/inspectorate școlare/casele corpului didactic/Palatul Național al Copiilor/Ministerul Educației ori în funcții de îndrumare și control din inspectorate școlare/funcții de specialitate specifice Ministerului Educației;

e) nu au fost sancționate disciplinar în ultimii 2 ani școlari încheiați lucrați efectiv la catedră în funcții didactice sau în funcții de conducere din unități de învățământ/inspectorate școlare/casele corpului didactic/Palatul Național al Copiilor/Ministerul Educației ori de îndrumare și control din inspectorate școlare/ funcții de specialitate specifice în Ministerul Educației sau a intervenit radierea de drept a sancțiunii, potrivit art. 248 alin. (3) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare;

f) nu au fost lipsite de dreptul de a ocupa o funcție de conducere în învătământ prin hotărâre judecătorească definitivă de condamnare penală și nici nu au fost sancționate disciplinar, conform art. 280 alin. (2) litera (d) din Legea nr.1/2011, cu modificările și completările ulterioare, printr-o decizie de sancționare disciplinară, rămasă definitivă și în vigoare, cu suspendarea dreptului de a se înscrie la un concurs pentru ocuparea unei funcții de conducere;

g) apte din punct de vedere medical pentru îndeplinirea funcției, conform prevederilor art. 234 alin. (1) din Legea nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare;

h) nu au avut statutul de „lucrător al Securității“ sau „colaborator al Securității“.

Probele de concurs pentru candidații la funcțiile de directori de școli

Probele din cadrul concursului pentru ocuparea funcțiilor de director și de director adjunct din unitățile de învățământ sunt următoarele:

Proba scrisă – rezolvarea de către candidați, în maximum 120 de minute, a unui test standardizat cu 50 de itemi, cu un singur răspuns corect, prin care se evaluează capacități și competențe relevante pentru activitatea de management educațional:

– capacități cognitive;

– competențe de management și leadership.

Fiecare item corect rezolvat se notează cu două puncte. Nota se obține prin împărțirea la 10 a sumei punctajelor obținute. Nu se admit diferențe de notare între membrii comisiei de evaluare a probei scrise.

Evaluarea testului standardizat se face în prezența candidatului și a observatorilor. Notele obținute la proba scrisă se pot contesta în termen de 48 de ore de la afișarea rezultatelor.

Interviul cu durata de 60 de minute pentru fiecare candidat, în cadrul căruia se evaluează:

– competențele de management strategic, operațional și de comunicare, prin prezentarea unei strategii de dezvoltare a unității de învățământ pentru care candidează

– abilitățile de rezolvare a unor situații-problemă, prin raportare la contextul și specificul unității de învățământ pentru care candidează;

– competențele digitale, pe baza utilizării calculatorului.

Desfășurarea probelor de concurs la care participă candidații se inregistrează audio-video.

Strategia de dezvoltare a unității de învățământ va conține maximum 5 pagini și va fi pusă la dispoziția membrilor comisiei de evaluare a probei de interviu la prezentarea candidatului pentru susținerea probei.

Interviul este evaluat cu punctaje exprimate prin numere întregi de la 1 la 10 de către fiecare membru al comisiei, punctajul final fiind media aritmetică a punctajelor acordate de către cei cinci membri ai comisiei de evaluare.

Punctajele se înregistrează în borderoul de notare conform anexei nr. 2 la prezenta metodologie. Nu se admit diferențe mai mari de trei puncte între oricare doi evaluatori. În cazul diferențelor mai mari de trei puncte, președintele comisiei are obligația să medieze divergențele de punctaj între evaluatori. În urma medierii, evaluatorii pot acorda alte punctaje decât cele inițiale și se întocmește un nou borderou de punctaj, în care evaluatorii își motivează, în scris, punctajul acordat.

Notele minime pentru candidații la posturile de director de școală

Este declarat ”admis” la proba scrisă candidatul care a obținut cel puțin nota 7. Pot participa la proba de interviu doar candidații declarați admiși la proba scrisă.

Este declarat ”admis” la proba de interviu candidatul care a obținut cel puțin 7 puncte.

În conformitate cu borderourile de notare și situația centralizatoare cuprinzând toți candidații și toate punctajele obținute de aceștia, comisia de organizare a concursului calculează nota finală conform formulei de la art.13 alin (3) și realizează ierarhia candidaților.

Este declarat ”reușit” candidatul care a obținut nota cea mai mare dintre candidații care optează pentru aceeași funcție.

În cazul obținerii de note egale de către candidații pentru aceeași funcție, se aplică, în ordine, următoarele criterii de departajare:

a) Punctajul la proba de interviu. Este declarat ”reușit” candidatul care are punctajul cel mai mare la proba interviu.

b) Unitatea de învățământ la care este titular. Este declarat ”reușit” candidatul care este titularul unității pentru care candidează.

c) Gradul didactic. Este declarat ”reușit” candidatul care are gradul didactic cel mai înalt.

Componența comisiilor de evaluare

Comisia de evaluare a probei scrise, constituită prin decizie a inspectorului școlar general, având următoarea componență:

1) președinte – inspector şcolar general adjunct/director CCD/inspector școlar;

2) membri – inspectori școlari/metodiști, câte 2 pentru maximum 30 de candidați;

3) secretari – informaticieni/cadre didactice cu abilități de operare pe computer, câte 1 pentru maximum 30 de candidați;

c) Comisia de evaluare a probei de interviu, pentru fiecare unitate de învățământ, constituită prin decizie a inspectorului școlar general, având următoarea componență:

1) președinte – un inspector școlar;

2) membri:

a) doi reprezentanți ai unității de învățământ, dintre cadrele didactice titulare ale unității de învățământ, aleși prin vot secret de către consiliul profesoral. Consiliile profesorale din unitățile de învățământ vor desemna cei doi membri titulari în comisie și un membru supleant. În cazul centrelor județene de excelență, inspectorul școlar general desemnează două cadre didactice titulare cu performanțe profesionale deosebite la concursuri și olimpiade școlare.

b) un reprezentant al consiliului local, desemnat prin hotărâre a consiliului local, respectiv un reprezentant al consiliului județean/ consiliului local al sectorului municipiului București, desemnat prin hotărâre a consiliului județean/local al sectorului, în cazul unităților de învățământ special, centrelor școlare pentru educație incluzivă și CJRAE/CMBRAE.

În cazul în care, în termen de 10 zile de la data solicitării, autoritățile locale nu-și desemnează reprezentantul, atunci membru de drept al comisiei de evaluare a interviului devine cadrul didactic desemnat ca membru supleant de către consiliul profesoral al unității de învățământ.

c) un reprezentant al departamentului de resurse umane din cadrul companiilor mijlocii, mari și foarte mari sau un reprezentant al unei companii specializate în recrutarea resurselor umane sau un cadru didactic din învățământul superior cu competențe în management instituțional și/sau management educațional.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Care sunt salariile pădurarilor angajați la ocolul silvic. Beneficii și condiții de pensionare

Publicat

Personalul silvic are salariu de bază mai mare față de alte categorii de angajați din România. De asemenea, la ieșirea pensie, pădurarii vor primi cinci salarii compensatorii.

Sunt facilități aplicate în acest domeniu încă de anul trecut, în contextul în care s-au înmulțit cazurile de agresiuni asupra pădurarilor. Autoritățile au luat și alte măsuri, precum acordarea atribuțiilor de pază cu armament de serviciu.

Care sunt salariile pădurarilor

Salarizarea pentru funcția de bază pădurar este de 1,5 ori mai mare față de salariul minim brut pe țară garantat în plată.

Adică un pădurar primește un salariu minim brut de 3.345 lei, respectiv salariu în mână de cel puțin 1.966 lei, potrivit impact.ro.

Măsura se aplică din 2020.

Modificări din statutul personalului silvic

În exercitarea atribuțiilor de serviciu, personalul silvic cu atribuții de paza fondului forestier național, a fondului cinegetic național, a fondului piscicol și a ariilor naturale protejate are statut special.

Printre modificările din noul statut al personalului silvic se află dotarea pădurarilor cu atribuţii de pază cu armament de serviciu, letal sau neletal.

Aceștia pot face uz de armă, în condițiile reglementărilor privind regimul armelor și munițiilor.

Alte beneficii

Alte beneficii sunt asigurarea unei locuințe de serviciu sau bani pentru plata chiriei și oferirea a cinci salarii compensatorii la momentul pensionării.

Dacă reședința sau domiciliul personalului silvic de teren – pădurari, brigadieri silvici, ajutori șef district, șefi district – se află în afara perimetrului unei localități, acesta beneficiază de un spor de izolare, care variază, în funcție de distanță, între 10% și 30% din salariul negociat, în condiții negociate cu angajatorul.

De asemenea, personalul silvic transferat în interesul serviciului la o altă unitate silvică situată în altă localitate are dreptul la plata cheltuielilor de transport pentru el și membrii familiei, precum și pentru bunurile personale.

Are dreptul și la plata unei indemnizații impozabile, egală cu salariul brut pe 3 luni. Plata acestor drepturi se face de unitatea la care se transferă.

Perioadele în care personalul silvic a desfăşurat activităţi în locuri de muncă încadrate în condiţii speciale reprezintă stagiu de cotizare realizat în condiţii speciale de muncă, determină reducerea vârstei standard de pensionare cu 1 an pentru fiecare 5 ani în care şi-a exercitat profesia în locurile de muncă prevăzute mai sus, precum şi majorarea punctajelor lunare de pensie.

sursă: impact.ro

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate