Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

Peste 300 de contestaţii, în 48 de ore, la FISC în Alba. ABERAȚIILE ANAF: Lucrezi o zi , plătești ca pentru un an. Somații pentru STUDENȚII BURSIERI


Publicat

IMG_4204La sediul Administraţiei Judeţene a Finanţelor Publice Alba s-au “adunat”, marţi şi miercuri, peste 300 de contestaţii depuse de persoanele care au primit decizii de regularizare a contribuţiilor de asigurǎri sociale de sǎnǎtate pentru veniturile obţinute din 2012. Dacă în cazul celor pentru care statul a cerut plata contribuţiilor de sănătate pentru alocaţiile primite de copii, Guvernul anunţă că va da o ordonanţă săptămâna viitoare, iar ANAF a suspendat distribuirea acestor documente în ţară, pentru celelalte categorii de persoane situaţia este încă nerezolvată. Toţi aceşti contribuabili au la dispoziţie opţiunea depunerii contestaţiei la Finanţe privind aceste decizii de impunere.

Sunt şi situaţii reclamate în care, de exemplu, chiar dacă au avut un venit de 20 de lei, au de plătit taxă la stat mult mai mult decât au încasat. Sau unii părinţi au primit informări de plată privind plata CASS şi pentru perioada în care copiii nu erau născuţi încă.

Și studenții bursieri, în special cei cu burse externe s-au trezit cu somații de plată pentru dobânzi infime obținute în conturile în care le erau virate bursele. Impozitele pe acestre dobânzi au fost calculate la nivelul salariului minim pe economie obținut pe o perioadă de un an.

Din datele AJFP Alba, până miercuri, au fost înregistrate peste 300 de contestaţii depuse de persoane care au primit decizii de impunere privind regularizarea contribuţiilor de asigurǎri sociale de sǎnǎtate pentru veniturile obţinute din 2012. Este vorba despre 236 contestaţii primite miercuri şi aproximativ 100, marţi.

În judeţul Alba au fost transmise prin poştă 48.176 astfel de decizii de impunere. Situaţia pe localităţi arată astfel: Alba Iulia – 15.784, Aiud – 8.228, Blaj – 4.632, Cîmpeni – 7.670, Cugir – 3.726, Sebeş – 6.324, Zlatna – 1.812. Pentru copii sub 18 ani, au fost emise 2.040 astfel de decizii, respectiv 839 în Alba Iulia, 259 la Aiud, 195 la Blaj, 262 la Cîmpeni, 145 la Cugir, 289 la Sebeş şi 51 la Zlatna.

În condiţiile în care, cel puţin deocamdată, nu există vreun temei legal prin care aceste decizii de impunere să fie suspendate, cei în cauză au la dispoziţie varianta contestaţiei ce va fi depusă la autoritatea fiscală în termen de 30 de zile de primirea înştiinţării.

Descarcă modelul de contestație a deciziei de impunere.

AICI mai multe informaţii despre situaţiile de acest gen: FOTO – VIDEO : EXPLICAŢII de la FISC pentru cei peste 48.000 de locuitori din ALBA care au primit SOMAŢII de PLATĂ. Cum poți contesta

Reamintim că situaţia a “explodat” prima dată în judeţul Alba, pentru că este prima zonă, din punct de vedere alfabetic, în care au fost distrbuite deciziile, după ce au fost tipărite de Unitatea de Imprimerie Rapidă din judeţul Vâlcea

Potrivit AJFP Alba, acestea au fost emise în baza Ordinului Preşedintelui ANAF nr 2130/2013, pentru stabilirea contribuţiei de asigurări de sănătate aferente anului 2012 (an din care Casa de Asigurări de sănătate a transmis organelor fiscale teritoriale baza de date a persoanelor asigurate).

Decizia de impunere anuală pentru stabilirea contribuţiei de asigurări de sănătate aferente anului 2012 are în vedere că, în cazul în care baza lunară de calcul al contribuţiei de asigurări de sănătate este mai mică decât salariul de bază minim brut pe ţară, baza lunară de calcul se stabileşte la nivelul salariului de bază minim brut pe ţară (care a fost în anul 2012 în cuantum de 700 lei x 12 luni = 8400 lei/an venit la care se aplică cota de 5,5%, rezultând suma de plată de 468 lei.

Această prevedere se regăseşte în situaţii aberante în care o persoană care, de exemplu, nu figurează ca obţinând în mod curent un venit (nu este salariat, pensionar PFA sau alte categorii stabilite de lege), dar a avut un venit în anul în cauză de, să zicem, 20 de lei, are de plătit la stat mult mai mult decât a câştigat. Sunt afectaţi astfel persoanele cu venituri mici.
Termenul de plată în cazul acestor sume este în maxim 60 de zile de la data comunicării deciziei, după care se vor calcula dobânzi şi penalităţi de întârziere.
Conf. art 205 din O.G nr 92 (Cod Procedură Fiscală) contestaţiile se depun în maxim 30 de zile de la primirea deciziei.
Potrivit AJFP Alba, s-a început cu anul 2012 pentru că atunci Casa de Asigurări de sănătate a transmis organelor fiscale teritoriale baza de date a persoanelor asigurate – În baza OP ANAF nr 2130/2013, – şi obligaţiile de plată au fost calculate automat, prin programul realizat de ANAF în cursul anului 2014.

Aceste decizii de impunere au fost emise, conform art 296 din Codul Fiscal, pentru persoanele care au realizat venituri din:

– investiţii (câştiguri din transferul titlurilor de valoare, din dividende, din dobânzi – inclusiv referitoare la alocaţiile pentru copii, din operaţiuni de vânzare – cumpărare de valută la termen pe bază de contract, pe baza declaraţiilor depuse de plătitorii de venit)

– premii şi câştiguri din jocuri de noroc

– operaţiunea de fiducie, potrivit titlului III din Codul Fiscal

– alte surse, potrivit art 78 din Codul Fiscal, de exemplu venituri din comercializarea deşeurilor prin centrele specializate – fier vechi şi pentru persoanele care nu realizează într-un an fiscal venituri din salarii sub forma indemnizaţiilor de şomaj, venituri din pensii mai mici de 740 de lei.

În cazul plăţii CAS pentru alocaţiile primite de copii, au fost şi situaţii în care acestea au fost calculate şi în perioada în care aceştia nu erau născuţi încă. Un părinte a relatat că a primit decizie de impunere pe tot anul 2012, iar copilul s-a născut abia în luna iulie a acelui an.

Guvernul va adopta, săptămâna viitoare, o ordonanţă care să prevină în viitor „aberaţii” de tipul celor prin care statul a cerut plata contribuţiilor de sănătate pentru alocaţiile primite de copii, a declarat, joi, premierul Victor Ponta, aflat la sediul Ministerului Finanţelor.

El a adăugat că această anomalie a fost generată de un act normativ aprobat în 2011 de fosta guvernare, motiv pentru care reprezentanţii acesteia, aflaţi în prezent în opoziţie, au fost „mai puţin critici” la adresa Guvernului pe această temă.

Miercuri, premierul Ponta a declarat că Ministrul Finanţelor şi şeful Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF) au luat măsuri ca înştiinţările de plată a taxelor pentru alocaţie, transmise copiilor, să fie oprite, precizând că aşteaptă să i se comunice însă şi cine trebuie sancţionat şi cum pot fi evitate noi astfel de cazuri.

Tot miercuri, ANAF a comunicat că reprezentanţii conducerii agenţiei au transmis cǎtre unitǎţile de administrare fiscalǎ o circularǎ prin care s-a suspendat regularizarea contribuţiilor de asigurǎri sociale de sǎnǎtate pentru veniturile obţinute din dobânda bonificatǎ de bǎnci, pentru alocaţiile de stat pentru copii, neridicate din conturile bancare.

„Precizǎm, încǎ o datǎ, cǎ obiectul impunerii nu ίl constituie alocaţia de stat pentru copii, ci veniturile din dobânzile bancare realizate de persoanele care nu şi-au ridicat alocaţiile din conturi”, arată ANAF, într-un comunicat.

Impozite pe veniturile din burse pentru studenți

Și studenții bursieri, în special cei cu burse externe s-au trezit cu somații de plată pentru dobânzi infime obținute în conturile în care le erau virate bursele. Impozitele pe acestre dobânzi au fost calculate la nivelul salariului minim pe economie. De multe ori, statul sau universitățile plătesc aceste burse la un interval de trei luni, cum este cazul unei studente românce care a avut o bursă la o universitate din Belgia. Dacă studentul respectiv nu și-a scos toată suma de pe card , acumula dobândă. De exemplu la o bursă de 300 euro , studentul respectiv a obținut o dobândă de 3 euro pe an, dar potrivit ANAF trebuie să plătească inpozit pe venit raportat la salariul minim pe economie, pentru 12 luni. 700 lei x 12 luni = 8400 lei/an venit la care se aplică cota de 5,5%, rezultând suma de plată de 468 lei, la un venit de 12 lei x 3 = 48 lei (  bursele ERASMUS au o durată de 3 luni pe an calendaristic,  șase luni pentru un an școlar ).

 



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

12 Comentarii

12 Comments

  1. lunetiatul

    joi, 08.01.2015 at 22:44

    Si inca odata incompetentii de la ANAF au demonstrat ca institutia este plina de fufe proaste,amante si prosti fara minte. Institutia care ar trebui pusa pe rug,arsa din temelii si reconstruita democratic de la zero.

  2. Eu

    vineri, 09.01.2015 at 00:12

    Hranim din buzunarul nostru o armata de incompetenti. Iar seful lor, cel mai notoriu incompetent, care trebuia in secunda 2 sa DEMITA pe toti cei vinovati din aceste erori absurde, inclusiv el sa-si dea demisia, in calitate de sef al guvernului, pentru un asememea monument de incompetenta, face pe nevinovatul si declara plin de importanta (sa para, vezi doamne, cat de mult se implica el) ca asteapta sa i se spuna cine sunt vinovatii ca sa ii poata sanctiona.
    Si ca dovada nu numai ca pestele de la cap se impute, ci si ca tot sistemul anaf este o cloaca de pile, cunostinte, relatii angajate pe orice alte criterii decat cele legate de competenta, va pot pune la dispozitie o mostra de prostie monumentala, ca altfel nu o pot numi, o adeverinta de venit, solicitata pentru anul 2014, semnata de 3 persoane, cea care a intocmit-o, sefuta ei si seful institutiei, care nici macar nu s-au deranjat sa se uite ce au completat acolo, respectiv dupa 1 saptamana scursa din 2015, onor anaf alba declara ca, persoana in cauza, atentie!, nu a realizat venituri in anul 2015!!!
    De ce sa ne mire atunci ca „a gresit softul”? Softul nu greseste. Asta sa leo spuneti colegilor vostri pe care nu ii duce capul. Gresec incompetentii aia pe care ii tinem acolo pe salarii grase, care introduc date eronate si care fac interogari in baza de date fara sa judece nici macar cat le ia sa dea un click de mouse. Altfel nu s-a fi tiparit decizii de impunere pentru venituri din alocatia de 42 lei pentru copii, din venituri realizate din operatiuni de ecoogizare (da, scapa omul de-o vechitura de prin casa, ii se dau si niste banuti pentru ea la fier vechi si apoi se trezeste ca are de platit sanatate de 10 ori mai mult decat a incasat! deh, sa fii ecologist costa! asta tot pentru ca ala cu fierul vechi a vrut sa fie corect fiscal si faca acte pe respectiva operatiune), pentru venituri din chirii a caror calcul se face RETROACTIV (doar de la 01.07.12 se plateste sanatate la veniturile din chirii) – statul vrea sa platesti sanatate pe tot anul 2012 daca ai avut ghinionul sa inchei contractul de inchiriere in decembrie 2012 si sa-l declari la fisc, pentru alte venituri cu caracter ocazional incasate in 3 luni din 2012 esti tratat ca si cum in toate cele 12 luni ai facut venituri, deci o alta aberatie, si asa mai departe.
    Concluziile trageti-le voi… Mie mi-e greata!

  3. Eu

    vineri, 09.01.2015 at 00:13

    Hranim din buzunarul nostru o armata de incompetenti. Iar seful lor, cel mai notoriu incompetent, care trebuia in secunda 2 sa DEMITA pe toti cei vinovati din aceste erori absurde, inclusiv el sa-si dea demisia, in calitate de sef al guvernului, pentru un asememea monument de incompetenta, face pe nevinovatul si declara plin de importanta (sa para, vezi doamne, cat de mult se implica el) ca asteapta sa i se spuna cine sunt vinovatii ca sa ii poata sanctiona.
    Si ca dovada nu numai ca pestele de la cap se impute, ci si ca tot sistemul anaf este o cloaca de pile, cunostinte, relatii angajate pe orice alte criterii decat cele legate de competenta, va pot pune la dispozitie o mostra de prostie monumentala, ca altfel nu o pot numi, o adeverinta de venit, solicitata pentru anul 2014, semnata de 3 persoane, cea care a intocmit-o, sefuta ei si seful institutiei, care nici macar nu s-au deranjat sa se uite ce au completat acolo, respectiv dupa 1 saptamana scursa din 2015, onor anaf alba declara ca, persoana in cauza, atentie!, nu a realizat venituri in anul 2015!!!

    • Elena

      marți, 13.01.2015 at 12:06

      Dupa ce am citit ce ati scris dv., am fost si eu in data de 12 sa depun cerere pentru adeverinta de venit ca sa imi reglementez situatia la CAS. SURPRIZA MARE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Adeverinta cum ca nu am venit pe anul 2015, in situatia mea nu s-a modificat nimic din anul 2012, la care se refera regularizarea respectiva. Aceeasi institutie a statului spune ca am venit si ca nu am venit.
      Eu ma asteptam sa-mi scrie ce venit am, deoarece din 2012 pana in 2015 a mai crescut putin dobanda.

  4. Eu

    vineri, 09.01.2015 at 00:15

    De ce sa ne mire atunci ca „a gresit softul”? Softul nu greseste. Asta sa leo spuneti colegilor vostri pe care nu ii duce capul. Gresec incompetentii aia pe care ii tinem acolo pe salarii grase, care introduc date eronate si care fac interogari in baza de date fara sa judece nici macar cat le ia sa dea un click de mouse. Altfel nu s-a fi tiparit decizii de impunere pentru venituri din alocatia de 42 lei pentru copii, din venituri realizate din operatiuni de ecologizare (da, scapa omul de-o vechitura de prin casa, i se dau si niste banuti pentru ea la fier vechi si apoi se trezeste ca are de platit sanatate de 10 ori mai mult decat a incasat! deh, sa fii ecologist costa! asta tot pentru ca ala cu fierul vechi a vrut sa fie corect fiscal si sa faca acte pe respectiva operatiune), pentru venituri din chirii a caror calcul se face RETROACTIV!!! (doar de la 01.07.12 se plateste sanatate la veniturile din chirii) – statul vrea sa platesti sanatate pe tot anul 2012 daca ai avut ghinionul sa inchei contractul de inchiriere in decembrie 2012 si sa-l declari la fisc (o aberatie, pentru ca legea nu are voie sa functioneze retroactiv!), pentru alte venituri cu caracter ocazional incasate in 3 luni din 2012 esti tratat ca si cum in toate cele 12 luni ai facut venituri, deci o alta aberatie, si asa mai departe.
    Concluziile trageti-le voi… Mie mi-e greata!

  5. Calin Balea

    duminică, 11.01.2015 at 08:55

    Si uite asa pentru 12 lei pe an pe care multi nu stiu ca ii au platesc 468 de lei acuma spuneti-mi unde in lume se mai intampla asa ceva.Trebuie votat in 2016 corespunzator. Nu mai vrem comunism.

  6. Calin Balea

    luni, 12.01.2015 at 18:04

    Este neconstitutional articolul de lege care prevede salariul minim ca referinta domnilor deputati luati masuri legale nu va mai bateti joc de copii parinti batrani si de oamenii sarmani.O sa aveti de purtat procese semnificative in instanta si tot statul pierde da platesc 5,5 % din suma castigata nu din 8400 lei rezolvati problema sau dati-va demisia.Cu asta ati pus capac.Magarilor atunci puneti oamenii sa plateasca un miliard ca tot aia e.Rusine sa va fie de nesimtiti ordinari…

  7. SERBAN GHEORGHE

    marți, 13.01.2015 at 20:02

    MAGARII DE LA ANAF VOR SA RECUPEREZE FURACIUNILE LUI BLEJNAR SI A CELOR 40 DE HOTI DIN BANII NOSTRI . NISTE NESIMTITI ORDINARI !

  8. Carmen

    marți, 10.03.2015 at 10:55

    Ati angajat la stat doar pe pile si se vede ! Ati invetat niste legi care sa ingroape si mai rau poporul roman ! Sa va fie rusine ! Trebuie sa schimbam asta !

  9. Marius

    joi, 30.04.2015 at 15:11

    Apar din senin actionar la SIF Banat-Crisana cu o actiune care in 12 luni ( din 2012) imi aduce un profit de 12 lei. Pentru aceasta actiune trebuie platita contributia la asigurarile sociale in valoare de 468 lei. Mentionez ca nu am detinut nicodata vreo actiune, firma sau orice fel de activitate care sa implice fiscalizarea.

  10. adita100a

    sâmbătă, 02.05.2015 at 14:22

    va rog sa puneti un model de contestatie aici cu care sa castigam impotriva ANAF.ce sa scriem in motivatie ptr cei 12 lei [e care zic ca i-am investit

  11. Valentin

    miercuri, 06.05.2015 at 20:15

    O mizerie si o porcarie imensa! Inacceptabil aceasta asa zisa Decizie de impunere, prin care practic fiecarui cetatean roman care nu si-a depus declaratia de venit, pentru ca, in conformitate cu legea, nu avea de ce, i se impune, dupa 3 ani, 468 de RON. Pentru ce, pentru ce sa platesc eu sau altii, care de ani si ani de zile platesc impozite si taxe statului in care traiesc, 468 de RON? Pentru ca asa au hotarat unii smecheri, ca Ministerul Finantelor, chiar si in cazul celor care PRIN LEGE nu au obligatia de a-si depune declaratia de venit, sa le calculeze „estimativ” baza de impunere?!!!!!iN CE TARA TRAIM?! Cum e posibil ca pensionari a caror pensie e sub baza de impozitare sa primeasca decizia de impunere, in care li se spune ca au „investit” 3 RON in 2012, asa ca au de platit 468 de RON. Cum e posibil ca oamenilor din diaspora, care de ani si ani de zile n-au niciun beneficiu din partea sistemului de asigurari de sanatate romanesc, care isi platesc toate taxele, impozitele, acolo, in tara de adoptie, unde au drepturi depline, muncesc pentru a-si plati aceste taxe, ei, adica noi, fiind cetateni europeni, sa ne trezim ca suntem datori cu 100 si ceva de euro la ce, pentru ce?! Pentru faptul ca inca avem CI romanesc, pentru faptul ca inca suntem cetateni romani?! Cum e posibil sa-i ceri unui om care de 9 ani nu a pus piciorul in Romania, care normal, nefiind in Romania, conform legii, neavand venit in Romania, nu trebuie sa completeze declatia de venit, si care are doar „vina” de a fi cetatean roman, sa plateasca acesti bani?! Pentru ce?!

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

ACTUALITATE

Parcul auto al SPAP Sebeș va fi completat cu un buldoexcavator și un utilaj multifuncțional. Cât va fi investiția (P)

Publicat

Parcul auto al Serviciului Public de Administrarea Patrimoniului Sebeș va fi completat, în anul 2021, cu un buldoexcavator și cu un utilaj multifuncțional, investiții care se vor regăsi în bugetul pe care Municipiul Sebeș îl creionează pentru anul în curs și care sunt estimate la circa 280.000 euro.

Începând cu anul 2017, SPAP Sebeș a achiziționat o serie de utilaje care oferă independență Municipiului Sebeș în efectuarea unor lucrări, optimizarea costurilor și nu în ultimul rând, promptitudine în intervenții.

Printre acestea: un buldoexcavator, cinci aspiratoare urbane, un autogreder, o automăturătoare stradală, o autoutilitară de 3 tone, un cilindru compactor, o ministație carburanți, alte echipamente și utilaje (remorcă, cisternă, transpalet stivuitor manual, cupă excavator, cupă taluzare, motofierăstrău, generator curent electric, picamer).

Citeste mai mult
Publicitate

ADMINISTRATIE

Scandalul dintre Primăria Alba Iulia și firma de transport STP: PLUS explică de ce nu a votat cu USR în Consiliul Local

Publicat

Confictul intern din cadrul Alianței USR PLUS la nivelul județului Alba a fost făcut public, vineri seara, de președintele USR Alba, deputatul Beniamin Todosiu, după ședința de Consiliul Local al Municipiului Alba Iulia, ședință în care doi consilieri locali PLUS au votat diferit față de colegii lor din USR.

Mai exact, consilierii PLUS Sergiu Vârtei și Ionela Gavrilă au votat pentru mandatarea primarului Gabriel Pleșa de a semna contractul de atribuire a societății STP pentru gestionarea transportului local, în timp ce consilierii locali din USR au votat împotrivă sau s-au abținut. 

Mai multe surse politice au susținut că în interiorul Alianței USR PLUS Alba, încă dinainte de alegerile locale din 2020, există un conflict între cele două formațiuni, însă acesta nu a fost făcut public până vineri, 26 februarie.

La scurt timp după ședința de Consiliu Local, Beniamin Todosiu, într-o postare pe Facebook, preciza: cei doi consilieri locali PLUS ”și-au bătut joc de albaiulieni și au angajat primăria într-un contract despre care există suspiciuni rezonabile că e păgubos și cu vădite semne de ilegalitate”.

Mihail David: Beniamin Todosiu este liber să aibă orice părere vrea el

Reacția președintelui PLUS Alba, Mihail David, a venit într-o conferință de presă, sâmbătă, la sediul partidului. Acesta a declarat simplu că Beniamin Todosiu, colegul său de alianță la nivel local, este liber să aibă orice părere vrea el.

”Todosiu are o părere personală și eu nu îmi permit să îmi dau cu părerea despre opiniile nimănui”, a declarat Mihail David.

CITEȘTE ȘI: Conflict deschis în Alianța USR PLUS Alba, după votul de vineri din Consiliul Local al Municipiului Alba Iulia. Ce s-a întâmplat

La scurt timp după votul din Consiliul Local au apărut speculațiile că cei doi consilieri locali ai PLUS ”au bătut palma” cu cei din PNL Alba.

Întrebat de reporterul alba24.ro dacă au avut vreo întâlnire sau vreo discuție cu cei din PNL, Sergiu Vârtei a negat acest lucru.

Mai mult de atât, Vârtei a declarat că intenția lor de a vota pentru mandatarea primarului Pleșa de a semna contractul cu STP era cunoscută de către consilierii locali USR Alba.

Vârtei a mai declarat că a fost deranjat de lipsa de răspundere a consilierilor locali care nu au votat ”pentru” sau care au ales să se abțină.

Cei care au nu au votat ”pentru” sau care s-au abținut de la vot au fost consilierii locali din PSD, USR și independentul Paul Victor Florea.

Sergiu Vârtei: Dacă nu votam ”pentru”, făceam o ilegalitate

Motivul principal pentru care Vârtei a votat pentru mandatarea primarului Pleșa a fost că mandatarea este un act legal, afirmație susținută și de Ionela Gavrilă.

”Hotărârea pe care noi am votat-o ieri este perfect legală. Am mandatat semnarea unui contract rezultat în urma unei proceduri de achiziție publică legală.

Procedura nu a fost tranșată într-o instanță de judecată care să decidă că ar fi ilegală, drept urmare a fost o procedură legală”, a declarat avocatul Vârtei.

”Drept urmare, dacă nu l-am fi mandant pe primarul Gabriel Pleșa de a semna contractul, am fi săvârșit o faptă ilegală, nu am fi respectat legea”, a precizat acesta.

Context

Pe ordinea de zi a sedinței de Consiliu Local al Municipiului Alba Iulia de vineri, 26 februarie, s-a aflat mandatarea primarului Gabriel Pleșa (USR PLUS) pentru semnarea noului contract cu firma de transport STP, contract care trebuie să asigure realizarea transportului public comun atât în Alba Iulia, cât și în localitățile care fac parte din AIDA-TL.

Mandatarea primarului Pleșa a fost votată de consilierii locali din PNL și PLUS, cu 11 voturi ”pentru”.

CITEȘTE ȘI: Războiul dintre Primăria Alba Iulia și STP: Consilierii Locali l-au mandatat pe Gabriel Pleșa pentru a semna noul contract

În ultimele două săptămâni, Primăria Alba Iulia, AIDA TL și STP s-au aflat într-un ”război” dus prin declarații de presă și comunicate, scandal care a culminat cu oprirea gratuității pentru pensionari, elevi și studenți, gest motivat de STP prin faptul că Primăria Alba Iulia nu a achitat mai multe facturi restante.

Citeste mai mult
Publicitate

ECONOMIE

Ministrul Muncii, precizări despre alocații, pensii și legea salarizării. Aviz pozitiv pentru buget

Publicat

Bugetul Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale (MMPS) pentru anul 2021 a primit aviz favorabil, sâmbătăt, în comisiile reunite pentru buget, finanţe şi bănci ale Parlamentului.

În acest context, ministrul Muncii, Raluca Turcan, a făcut precizări despre alocații, pensii speciale și cumularea pensiei și salariul.

Legea existentă în Parlament prevede două tranșe de majorare a alocațiilor: una la 1 ianuarie și cealaltă la mijlocul anului. În bugetul Ministerului Muncii pe 2021 sunt incluși banii pentru majorarea alocațiilor de la 1 ianuarie, dar nu și pentru cea de la mijlocul anului. Ministrul Raluca Turcan sugerează că, dacă Parlamentul nu va decide cumva altfel, o nouă mărirea a alocațiilor nu va mai avea loc, potrivit digi24.ro

„Depinde de votul din Parlament. Dacă acesta va fi în sensul obligativității majorării alocațiilor, legea trebuie respectată”, a spus sâmbătă Raluca Turcan. „Bugetul a fost construit cu maximum de atenție și practic am drămuit fiecare leu în bugetul de stat. De aceea, sumele și în bugetul de stat, și în bugetul de asigurări sociale sunt mai mari și decât în anul 2020, și decât în 2019. Efortul bugetar pentru majorarea alocațiilor este în total de 9,8 miliarde de lei, ceea ce înseamnă aproximativ 1 la sută din PIB, ceea ce înseamnă că o altă majorare practic ar duce la ieșirea din deficitul bugetar asumat de guvern și susținut de noi toți”, a explicat ministrul muncii. „În primul și-n primul rând trebuie să vedem votul din Parlament”, a subliniat Raluca Turcan.

Ea a declarat că problema unei eventuale noi majorări a alocațiilor începând din luna august se discută în coaliția de guvernare, dar personal încă nu a avut discuții pe această temă cu liderii celor trei partide.

Turcan, despre interzicerea cumulului pensiei și salariului: Vizează eliminarea unui curent

Ministrul Raluca Turcan a declarat sâmbătă că proiectul care vizează interzicerea cumulului pensiei cu salariul în sistemul public este aproape finalizat. Acesta vizează eliminarea unui curent care există în sistemul public, ca pensionarii să se angajeze din nou la stat, uneori chiar de a doua zi.

„Proiectul este aproape finalizat, mai avem consultări, astfel încât el să fie în primul rând constituțional, în același timp să nu creeze distorsiuni în economie și aș vrea să rețineți că aici e vorba de mai mult decât cumulul pensie-salariu la stat. În primul rând proiectul a izvorât din curentul care există în sistemul public, ca odată pensionat în sistemul public, uneori chiar și anticipat, a doua zi să te angajezi din nou la stat”, a declarat sâmbătă ministrul Muncii.

Raluca Turcan a spus că proiectul vrea să încurajeze munca în sistemul public, dar cu respectarea unui „principiu moral”.

„Noi prin acest proiect dăm în primul rând posibilitatea oamenilor din sistemul public să muncească opțional dacă vor până la 70 de ani. În momentul în care fac această opțiune, de a munci până la 70 de ani, atunci să beneficieze de salariu, dar să nu poată să cumuleze și pensia. Un alt lucru extrem de important este și prevederea prin care odată ieșit la pensie din sistemul public, dacă vrei să te reangajezi poți să o faci în baza acestui proiect. Așadar, acest proiect încurajează foarte mult munca în sistemul public, menținea în viața activă și respectarea unui principiu moral, să nu cumelezi două surse publice în același timp”, a mai spus Raluca Turcan.

Ea a precizat că proiectul prevede anumite măsuri, astfel încât să nu conducă la blocarea unor domenii esențiale.

Variante de abordare a pensiilor speciale

Ministrul Muncii a spus că la minister există mai multe variante pentru eliminarea pensiilor speciale și că acestea vor fi puse la dispoziția grupului de lucru constituit în acest sens la nivelul coaliției de guvernare.

Ministrul Muncii susține că în România sunt aproximativ 9.600 de beneficiari de pensii speciale, care au pensii, în medie, de 9.500 de lei.

„Avem șase alte legi speciale, cu excepția celor ocupaționale din sectorul de apărare și ordine publică, unde există inechități destul de mari și aici mi-aș dori să văd acțiunea politică parlamentară a tuturor celor care s-au concentrat pe pensiile parlamentarilor, pentru că avem aproximativ 9.600 de beneficiari de pensii speciale care au pensia medie de aproximativ 9.500 de lei, în timp ce 4,9 milioane de pensionari din sistemul public de pensie au o pensie medie de 1.500 de lei. Dintre aceștia, aproximativ 2,5 milioane trăiesc sub pensia medie”, a declarat sâmbătă Raluca Turcan.

Aceasta a spus că la nivelul coaliției s-a constituit un grup de lucru pentru eliminarea pensiilor speciale.

„Noi vom la dipoziție câteva variante de abordare a pensiilor speciale, însă ține de votul Parlamentului, pentru că lucruul acesta se face prin proiect de lege, dezbatere parlamentară și mi-aș dori să se întâmple cât mai repede. (…) La nivelul coaliției s-a anunțat un grup de lucru pe pensii speciale și în acest grup de lucru noi vom trimite variantele făcute de minister”, a mai spus Raluca Turcan.

surse: Mediafax, Digi24

Citeste mai mult
Publicitate

ADMINISTRATIE

DOCUMENT: Măsuri decise de Comitetul pentru Situații de Urgență Alba pentru două comune din județ. Ce trebuie respectat

Publicat

Comitetul Județean pentru Situații de Urgență (CJSU) Alba a decis sâmbătă impunerea unor restricții pentru două comune din județ.

Este vorba despre Doștat și Sântimbru care intră, de duminică, ora 00.00, în scenariul galben.

HOTĂRÂREA nr. 45 din 27.02.2021 privind stabilirea unor măsuri de limitare și prevenire  a răspândirii virusului SARS-CoV-2 pe raza unităților administrativ-teritoriale Doștat și Sântimbru

Hotararea nr. 45 a CJSU Alba

Art. 1 (1) La nivelul comunelor Doștat și Sântimbru, unde rata de incidență cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor de îmbolnăvire cu SARS-CoV-2 este între 1,5 și 3/1.000 de locuitori, începând cu data de 28.02.2021, ora 00.00, se instituie măsuri pentru diminuarea impactului riscului, astfel:

a) Organizarea și desfășurarea activității în cadrul instituțiilor de spectacole și/sau concerte este permisă, cu participarea publicului până la 30% din capacitatea maximă a spațiului;

b) Se interzice organizarea și desfășurarea în aer liber a spectacolelor, concertelor, festivalurilor publice și private, sau a altor evenimente culturale;

c) Se interzice organizarea de evenimente private (nunți, botezuri, mese festive, etc.) atât în spații deschise cât și închise (saloane, cămine culturale, restaurante, baruri, cafenele, săli/corturi de evenimente, terase, etc.);

d) Se interzice desfășurarea de reuniuni cu prilejul unor sărbători, aniversări, petreceri în spații închise și/sau deschise, publice și/sau private;

e) Se interzice circulația în interiorul localităților pentru persoanele aflate în grupuri pietonale mai mari de 6 persoane care nu aparțin aceleiași familii, precum și formarea unor asemenea grupuri;

f) Se interzice circulația persoanelor în afara locuinței/gospodăriei în intervalul orar 2300-0500, cu următoarele excepții:

  • deplasarea în interes profesional, inclusiv între locuință/gospodărie și locul/locurile de desfășurare a activității profesionale și înapoi;
  • deplasarea pentru asistență medicală care nu poate fi amânată și nici realizată de la distanță, precum și pentru achiziționarea de medicamente;
  • deplasarea în afara localităților ale persoanelor care sunt în tranzit sau efectuează călătorii al căror interval orar se suprapune cu perioada interdicției, cum ar fi cele efectuate cu avionul, trenul, autocare sau alte mijloace de transport de persoane și care poate fi dovedit prin bilet sau orice altă modalitate de achitare a călătoriei;
  • deplasarea din motive justificate, precum îngrijirea/însoțirea copilului, asistența persoanelor vârstnice, bolnave sau cu dizabilități, ori decesul unui membru de familie;

g) Activitatea cu publicul a operatorilor economici care desfășoară activități de preparare, comercializare și consum al produselor alimentare și/sau băuturilor alcoolice și nealcoolice, de tipul restaurantelor și cafenelelor în interiorul clădirilor, este permisă în intervalul orar 0600-2300, fără a depăși 30% din capacitatea maximă a spațiului;

h) Activitatea restaurantelor și a cafenelelor din interiorul hotelurilor, pensiunilor sau altor unități de cazare este permisă în intervalul orar 0600-2300, fără a depăși 30% din capacitatea maximă a spațiului;

i) Măsurile stabilite la lit. g) și lit. h) se aplică și operatorilor economici care desfășoară activități în spațiile publice închise care au un acoperiș, plafon sau tavan și care sunt delimitate de cel puțin 2 pereți, indiferent de natura acestora sau de caracterul temporar sau permanent;

j) Pe perioada în care activitatea operatorilor economici menționați anterior este restricționată sau închisă, este permisă prepararea hranei și comercializarea produselor alimentare și a băuturilor alcoolice și nealcoolice care nu se consumă în spațiile respective;

k) Prepararea, comercializarea și consumul produselor alimentare și băuturilor alcoolice și nealcoolice sunt permise în spațiile special destinate dispuse în exteriorul clădirilor, în aer liber, cu excepția celor prevăzute la lit. i), cu asigurarea unei distanțe de minimum 2 m între mese și participarea a maximum 6 persoane la o masă, dacă sunt din familii diferite, și cu respectarea măsurilor de protecție sanitară stabilite prin ordin comun al ministrului sănătății, ministrului economiei, energiei și mediului de afaceri și al președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor;

l) Nu este permisă activitatea în baruri, cluburi și discoteci;

m) Activitatea cu publicul a operatorilor economici licențiați în domeniul jocurilor de noroc este permisă, fără a depăși 30% din capacitatea maximă a spațiului, cu obligația respectării orarului de lucru cu publicul între orele 0600-2300;

(2) Măsurile dispuse la aliniatul (1) se aplică operatorilor economici/instituțiilor menționate, acolo unde acestea există.

(3) Măsurile stabilite la aliniatul (1) se aplică pentru o perioadă de 14 zile, urmând a fi reevaluate la finalul acesteia, sau în funcție de modificările intervenite la nivelul unităților administrativ–teritoriale în ceea ce privește rata de incidență.

Hotărârile adoptate de Comitetul Județean pentru Situații de Urgență Alba până la data adoptării prezentei hotărâri își mențin aplicabilitatea în măsura în care prevederile acestora nu contravin măsurilor stabilite în prezenta hotărâre.

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate