Economie
Portarea numărului de telefon și schimbarea furnizorului de internet, în maximum o zi lucrătoare. Legea a intrat în vigoare
Începând din 10 iulie 2022, portarea numărului de telefon mobil și schimbarea furnizorului de internet vor trebui să se facă în maximum o zi lucrătoare.
Furnizorii de telefonie și internet care nu se achită de această obligație vor trebui, pe lângă suportarea de amenzi aplicate de Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM), să ofere și despăgubiri clienților.
Operatorii sunt obligați să rezolve problemele în maximum o zi lucrătoare, iar în cazul în care nu o fac pe lângă plata despăgubirilor către clienți, vor primi și amenzi de la Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM).
Legea 198/2022, publicată joi în Monitorul Oficial, va modifica, începând de duminică, unele prevederi ale OUG 111/2011 privind comunicațiile electronice, altele urmând să aibă termene de aplicare mai îndepărtate. Legea 198 transpune în legislația română Codul european al comunicațiilor electronice, ce este prevăzut de Directiva europeană 1.972/2018.
Potrivit avocatnet.ro legea care a intrat în vigoare în 10 iulie, introduce obligația ca portarea numărului de telefon mobil să se facă în maximum o zi lucrătoare de la data convenită între client și furnizorul nou, iar întreruperea serviciului pentru portarea efectivă va putea fi de maximum o zi lucrătoare:
„Procesul de portare și activarea numerelor la noul furnizor trebuie să se realizeze în cel mai scurt termen posibil. Utilizatorului final care a încheiat un contract ce implică portarea unui număr la un alt furnizor, i se va activa numărul respectiv în termen de o zi lucrătoare de la data pe care a convenit-o în mod explicit cu noul furnizor, fără ca întreruperea serviciului de comunicații electronice în timpul procesului de portare să poată depăşi o zi lucrătoare. Furnizorul la ale cărui servicii se renunță continuă să presteze, în aceleași condiții, serviciile corespunzătoare, până la activarea numărului de către noul furnizor”.
Denunțarea unilaterală a contractului
În lege sunt prevăzute dispoziții privind denunțarea unilaterală a contractului cu furnizorii de telefonie:
- dreptul utilizatorului final de a denunța contractul, în interiorul perioadei contractuale inițiale, în condițiile prezentei ordonanțe de urgență, în cazul în care furnizorul modifică unilateral contractul în condițiile art. 59^11;
- dreptul consumatorului de a denunța contractul în ceea ce privește toate serviciile din pachet, înaintea expirării perioadei contractuale inițiale, atunci când are dreptul de a rezilia orice element al pachetului, în cazul nerespectării contractului sau a nefurnizării serviciului de către furnizor;
- dreptul consumatorului de a declanșa mecanismele prevăzute în dreptul intern, inclusiv dreptul de reziliere a contractului, fără costuri suplimentare, în cazul existenței oricărei discrepanțe semnificative, continue sau care intervine frecvent, între performanța reală a unui serviciu de comunicații electronice destinat publicului, altul decât un serviciu de acces la internet sau un serviciu de comunicații interpersonale care nu se bazează pe numere, și performanța indicată în contract;
- dreptul utilizatorului final de a fi despăgubit în cazul întârzierilor survenite în procesul de portare sau de transfer, în cazul portării abuzive ori al transferului abuziv și în cazul nerespectării programărilor stabilite pentru servicii ori pentru instalare în cadrul procesului de portare sau transfer, precum și despre procedura privind acordarea despăgubirilor, prevăzută la art. 75^2 alin. (6)
Schimbarea furnizorului de internet
De asemenea, referitor la schimbarea furnizorului de internet, legea stabilește că procesul trebuie să se deruleze cât mai repede cu putință, întreruperea serviciului putând fi de maximum o zi lucrătoare: „Furnizorul al cărui serviciu de acces la internet este solicitat se asigură că activarea serviciului are loc în cel mai scurt termen posibil, în interiorul intervalului agreat cu utilizatorul final.
Furnizorul la al cărui serviciu de acces la internet se renunță are obligația să continue furnizarea serviciului, în aceleași condiții, până la momentul activării serviciului de către noul furnizor. Întreruperea serviciului de acces la internet în timpul procesului de transfer prevăzut (…) nu poate depăși o zi lucrătoare.”
Despăgubiri pentru clienți pentru probleme la schimbarea furnizorului
Pe lângă amenzile pe care le pot primi operatorii pentru nerespectarea acestor termene, clienții vor putea fi despăgubiți când apar probleme la schimbarea furnizorului. Totuși, cuantumul despăgubirilor și procedura de acordare a acestora vor trebui elaborate de ANCOM printr-o decizie.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24.ro și pe Google News
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News