Economie
Proiect de lege pentru plafonarea tarifelor RCA. Inițiatorii cer sancțiuni mai dure pentru firmele de asigurări
Un proiect de lege depus la Senat prevede plafonarea tarifelor RCA și eliminarea posibilității de sancționare doar cu avertismente pentru asigurători, ci cu amenzi între 50.000 de lei și 500.000 de lei.
Propunerile vin în contextul evoluției pieței de asigurări după falimentul City Insurance.
„Falimentul unei companii gigant din domeniul asigurărilor (City Insurance) a creat o pseudojustificare de a elucta câștiguri financiare greu de suportat de către cetățenii care trebuie să încheie asigurări civile obligatorii”, susțin inițiatorii proiectului.
Potrivit surselor citate, ”companiile de asigurare de piața de profil din România au ridicat plafoanele (tarifele) nejustificat de mult, creând inadvertențe socio-economice pe piața de profil, ducând de foarte multe ori la imposibilitatea încheierii unor noi contracte de asigurare obligatorie”.
Vezi proiectul de lege
De asemenea, inițiatorii doresc, ”în vederea descurajării asigurătorilor RCA de a majora tarifele percepute asiguraților și totodată pentru realizarea unui sistem stabil și echitabil pentru asigurați, prin sancționarea cu mărirea amenzii pentru faptele asigurătorilor RCA, de la 50.000 de lei la 500.000 de lei”.
Aceste amenzi sunt prevăzute și de legea actuală, însă sancțiunile se referă la avertisment scris sau, prin derogare, amenzile amintite.
De asemenea, potrivit propunerii de act normative, asigurătorii RCA vor fi obligați să nu depășească tarifele de referință ale ASF.
Actul normativ va permite stabilirea de către Autoritatea de Supraveghere Financiară a unui tarif RCA de referință aplicat atât persoanelor fizice, cât și juridice.
”În momentul de față, în momentul de față, explozia prețurilor nu are cauze reale.
„Mai mult, potrivit calculelor făcute de către specialiști, profitul asigurătorilor în prezent este de peste 50%. Conform celor declarate de către conciliatorii în asigurări, “în primul semestrul al anului 2021 comunicarea pentru dauna medie a fost circa 8.000 de lei. Având in vedere 5 din 100 de șoferi fac accidente, deci 8000 x 5 = 40.000 de mii. La asigurător ar rămâne 70.000 de mii de lei. Potrivit ASF, pentru un tir de peste 16 tone, prețul de referință este de 7.100 de lei, plus indicele de profit 36%, ar veni aprox. 9700 de lei, deci nicidecum peste 14.000- 18.000 de lei. Adică, la o sută de polițe RCA vândute, firma de asigurări rămâne cu un profit de 70.000 de lei, conform calculelor, adică asigurătorul câștigă 50%”, se mai arată în nota de fundamentare a proiectului de lege.
Vezi expunerea de motive
Modificările propuse la Legea asigurărilor
Legea nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi tramvaie (în vigoare de la 12 iulie 2017)
Art. 2. – Definiţii
Punctul 5 propus pentru abrogare:
”5. asigurat cu risc ridicat – persoana care pe baza încadrării în clasele de risc pentru care cel puţin 3 asigurători RCA ofertează un tarif de primă de N ori mai mare decât tariful de referinţă calculat de către BAAR; factorul „N” este stabilit de către BAAR, cu aprobarea Autorităţii de Supraveghere Financiară şi este calculat pentru un vehicul cu aceleaşi caracteristici tehnice cu cele ale vehiculului pentru care se solicită asigurarea, precum şi pentru aceeaşi clasă de bonus-malus a asiguratului/utilizatorului;
caracteristicile tehnice ale vehiculelor se vor raporta la capacitatea cilindrică, cu excepţia vehiculelor cu motoare electrice, caz în care se va ţine seama de puterea acestora”.
Art. 2, pct. 24 propus pentru modificare astfel:
”24. tarif de referinţă – prima de asigurare determinată pe baza datelor statistice de la nivelul pieţei de asigurări RCA. Tariful de referinţă se calculează conform formulei:
T. ref = PR x (1+IBNR) x (1+f)t x (1+i)t / (1-Ch-P) x (1-BM), în care:
PR = prima de risc = dauna medie (Dm) x frecvenţa medie (Fm), rezultate pe baza datelor statistice;
IBNR = factorul de încărcare aferent rezervei de daune întâmplate, dar neavizate sau insuficient avizate;
f = rata anuală de modificare a frecvenţei daunei, pe baza datelor statistice;
i = rata anuală de modificare a inflaţiei (severităţii) daunelor, pe baza datelor statistice;
t = diferenţa în ani dintre data medie de apariţie a daunelor din perioada de aplicare a tarifului de referinţă şi data medie de apariţie a daunelor din perioada de analiză;
Ch = cheltuielile asigurătorului determinate la valoare medie exprimat ca procent din prima brută;
P = marja de profit exprimată ca procent din prima brută;
BM = încărcare datorită aplicării sistemului bonus-malus;
Dm şi Fm sunt factori raportaţi la ultimii 5 ani”
Varianta actuală:
”24. tarif de referinţă – prima de asigurare cu caracter orientativ determinată pe baza datelor statistice de la nivelul pieţei de asigurări RCA. Tariful de referinţă se calculează conform formulei:
T. ref = PR x (1+IBNR) x (1+f)t x (1+i)t / (1-Ch-P) x (1-BM), în care:
PR = prima de risc = dauna medie (Dm) x frecvenţa medie (Fm), rezultate pe baza datelor statistice;
IBNR = factorul de încărcare aferent rezervei de daune întâmplate, dar neavizate sau insuficient avizate;
f = rata anuală de modificare a frecvenţei daunei, pe baza datelor statistice;
i = rata anuală de modificare a inflaţiei (severităţii) daunelor, pe baza datelor statistice;
t = diferenţa în ani dintre data medie de apariţie a daunelor din perioada de aplicare a tarifului de referinţă şi data medie de apariţie a daunelor din perioada de analiză;
Ch = cheltuielile asigurătorului determinate la valoare medie exprimat ca procent din prima brută;
P = marja de profit exprimată ca procent din prima brută;
BM = încărcare datorită aplicării sistemului bonus-malus;
Dm şi Fm sunt factori raportaţi la ultimii 5 ani;”
Art. 6, alin. 3 propus pentru modificare astfel:
”(3) Asigurătorii RCA îşi asumă răspunderea pentru toate contractele RCA, precum și pentru erorile sau omisiunile apărute la emiterea contractelor, fie direct, fie prin intermediarii de asigurări, definiţi conform Legii nr. 32/2000 privind activitatea şi supravegherea intermediarilor în asigurări şi reasigurări, cu modificările şi completările ulterioare”.
Forma actuală:
(3) Asigurătorii RCA îşi asumă răspunderea pentru toate contractele RCA, inclusiv pentru cele alocate de către BAAR conform art. 19 alin. (2), precum şi pentru erorile sau omisiunile apărute la emiterea contractelor RCA fie direct, fie prin intermediarii în asigurări, definiţi conform Legii nr. 32/2000 privind activitatea şi supravegherea intermediarilor în asigurări şi reasigurări, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 18, alin. (1) propus pentru modificare astfel:
”Art. 18. – Stabilirea primei de asigurare RCA şi informarea asiguratului
(1) Asigurătorul calculează o primă de asigurare astfel încât să se acopere toate obligaţiile ce decurg din încheierea contractelor RCA, fără a depăși valoarea tarifului de referință stabilit de ASF”.
Forma actuală:
”Art. 18. – Stabilirea primei de asigurare RCA şi informarea asiguratului
(1) Asigurătorul calculează o primă de asigurare astfel încât să se acopere toate obligaţiile ce decurg din încheierea contractelor RCA”.
Art. 19. ”Prevederi aplicabile asiguraţilor cu risc ridicat”, propus pentru abrogare.
Art. 32 (Organizarea şi funcţionarea BAAR), alin (2/ BAAR are următoarele atribuţii), litera j) – de alocare a asiguraţilor cu risc ridicat, în conformitate cu prevederile art. 19, propus pentru abrogare.
Art. 36. – ”Atribuţii ale BAAR în gestionarea asigurărilor RCA aplicabile asiguratului cu risc ridicat”, alin (1 – BAAR elaborează proceduri pentru gestionarea asigurărilor RCA aplicabile asiguratului cu risc ridicat, care să cuprindă cel puţin următoarele), lit c) modul de determinare şi publicare a factorului „N” prevăzut la art. 2 pct. 5 – propus pentru abrogare.
Art. 37. – Contravenţii şi sancţiuni, alineat 2 – Săvârşirea contravenţiilor prevăzute la alin. (1) se sancţionează astfel:
”a) faptele asigurătorilor RCA prevăzute la alin. (1) lit. a), b), d), g), h) şi i), cu avertisment scris sau, prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (2) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu amendă de la 50.000 lei la 500.000 lei”
propus pentru modificare astfel:
”a) faptele asigurătorilor RCA prevăzute la alin. (1) lit. a), b), d), g), h) şi i), cu amendă de la 50.000 lei la 500.000 lei”.
Prețurile RCA au mai fost plafonate pentru 6 luni în anul 2016. Însă atunci asigurătorii au dat în judecată Guvernul, iar România a intrat în infringement.
Urmăriți știrile Alba24.ro și pe Google News.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News