Connect with us
Publicitate

ECONOMIE

Proiect de lege pentru plafonarea tarifelor RCA. Inițiatorii cer sancțiuni mai dure pentru firmele de asigurări


Publicat

Un proiect de lege depus la Senat prevede plafonarea tarifelor RCA și eliminarea posibilității de sancționare doar cu avertismente pentru asigurători, ci cu amenzi între 50.000 de lei și 500.000 de lei.

Propunerile vin în contextul evoluției pieței de asigurări după falimentul City Insurance.

„Falimentul unei companii gigant din domeniul asigurărilor (City Insurance) a creat o pseudojustificare de a elucta câștiguri financiare greu de suportat de către cetățenii care trebuie să încheie asigurări civile obligatorii”, susțin inițiatorii proiectului.

Potrivit surselor citate, ”companiile de asigurare de piața de profil din România au ridicat plafoanele (tarifele) nejustificat de mult, creând inadvertențe socio-economice pe piața de profil, ducând de foarte multe ori la imposibilitatea încheierii unor noi contracte de asigurare obligatorie”.

Vezi proiectul de lege

De asemenea, inițiatorii doresc, ”în vederea descurajării asigurătorilor RCA de a majora tarifele percepute asiguraților și totodată pentru realizarea unui sistem stabil și echitabil pentru asigurați, prin sancționarea cu mărirea amenzii pentru faptele asigurătorilor RCA, de la 50.000 de lei la 500.000 de lei”.

Aceste amenzi sunt prevăzute și de legea actuală, însă sancțiunile se referă la avertisment scris sau, prin derogare, amenzile amintite.

De asemenea, potrivit propunerii de act normative, asigurătorii RCA vor fi obligați să nu depășească tarifele de referință ale ASF.

Actul normativ va permite stabilirea de către Autoritatea de Supraveghere Financiară a unui tarif RCA de referință aplicat atât persoanelor fizice, cât și juridice.

”În momentul de față, în momentul de față, explozia prețurilor nu are cauze reale.

„Mai mult, potrivit calculelor făcute de către specialiști, profitul asigurătorilor în prezent este de peste 50%. Conform celor declarate de către conciliatorii în asigurări, “în primul semestrul al anului 2021 comunicarea pentru dauna medie a fost circa 8.000 de lei. Având in vedere 5 din 100 de șoferi fac accidente, deci 8000 x 5 = 40.000 de mii. La asigurător ar rămâne 70.000 de mii de lei. Potrivit ASF, pentru un tir de peste 16 tone, prețul de referință este de 7.100 de lei, plus indicele de profit 36%, ar veni aprox. 9700 de lei, deci nicidecum peste 14.000- 18.000 de lei. Adică, la o sută de polițe RCA vândute, firma de asigurări rămâne cu un profit de 70.000 de lei, conform calculelor, adică asigurătorul câștigă 50%”, se mai arată în nota de fundamentare a proiectului de lege.

Vezi expunerea de motive

Modificările propuse la Legea asigurărilor

Legea nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi tramvaie (în vigoare de la 12 iulie 2017)

Art. 2. – Definiţii

Punctul 5 propus pentru abrogare:

”5. asigurat cu risc ridicat – persoana care pe baza încadrării în clasele de risc pentru care cel puţin 3 asigurători RCA ofertează un tarif de primă de N ori mai mare decât tariful de referinţă calculat de către BAAR; factorul „N” este stabilit de către BAAR, cu aprobarea Autorităţii de Supraveghere Financiară şi este calculat pentru un vehicul cu aceleaşi caracteristici tehnice cu cele ale vehiculului pentru care se solicită asigurarea, precum şi pentru aceeaşi clasă de bonus-malus a asiguratului/utilizatorului;

caracteristicile tehnice ale vehiculelor se vor raporta la capacitatea cilindrică, cu excepţia vehiculelor cu motoare electrice, caz în care se va ţine seama de puterea acestora”.

Art. 2, pct. 24 propus pentru modificare astfel:

”24. tarif de referinţă – prima de asigurare determinată pe baza datelor statistice de la nivelul pieţei de asigurări RCA. Tariful de referinţă se calculează conform formulei:

T. ref = PR x (1+IBNR) x (1+f)t x (1+i)t / (1-Ch-P) x (1-BM), în care:

PR = prima de risc = dauna medie (Dm) x frecvenţa medie (Fm), rezultate pe baza datelor statistice;

IBNR = factorul de încărcare aferent rezervei de daune întâmplate, dar neavizate sau insuficient avizate;

f = rata anuală de modificare a frecvenţei daunei, pe baza datelor statistice;

i = rata anuală de modificare a inflaţiei (severităţii) daunelor, pe baza datelor statistice;

t = diferenţa în ani dintre data medie de apariţie a daunelor din perioada de aplicare a tarifului de referinţă şi data medie de apariţie a daunelor din perioada de analiză;

Ch = cheltuielile asigurătorului determinate la valoare medie exprimat ca procent din prima brută;

P = marja de profit exprimată ca procent din prima brută;

BM = încărcare datorită aplicării sistemului bonus-malus;

Dm şi Fm sunt factori raportaţi la ultimii 5 ani”

Varianta actuală:

”24. tarif de referinţă – prima de asigurare cu caracter orientativ determinată pe baza datelor statistice de la nivelul pieţei de asigurări RCA. Tariful de referinţă se calculează conform formulei:

T. ref = PR x (1+IBNR) x (1+f)t x (1+i)t / (1-Ch-P) x (1-BM), în care:

PR = prima de risc = dauna medie (Dm) x frecvenţa medie (Fm), rezultate pe baza datelor statistice;

IBNR = factorul de încărcare aferent rezervei de daune întâmplate, dar neavizate sau insuficient avizate;

f = rata anuală de modificare a frecvenţei daunei, pe baza datelor statistice;

i = rata anuală de modificare a inflaţiei (severităţii) daunelor, pe baza datelor statistice;

t = diferenţa în ani dintre data medie de apariţie a daunelor din perioada de aplicare a tarifului de referinţă şi data medie de apariţie a daunelor din perioada de analiză;

Ch = cheltuielile asigurătorului determinate la valoare medie exprimat ca procent din prima brută;

P = marja de profit exprimată ca procent din prima brută;

BM = încărcare datorită aplicării sistemului bonus-malus;

Dm şi Fm sunt factori raportaţi la ultimii 5 ani;”

Art. 6, alin. 3 propus pentru modificare astfel:

”(3) Asigurătorii RCA îşi asumă răspunderea pentru toate contractele RCA, precum și pentru erorile sau omisiunile apărute la emiterea contractelor, fie direct, fie prin intermediarii de asigurări, definiţi conform Legii nr. 32/2000 privind activitatea şi supravegherea intermediarilor în asigurări şi reasigurări, cu modificările şi completările ulterioare”.

Forma actuală:

(3) Asigurătorii RCA îşi asumă răspunderea pentru toate contractele RCA, inclusiv pentru cele alocate de către BAAR conform art. 19 alin. (2), precum şi pentru erorile sau omisiunile apărute la emiterea contractelor RCA fie direct, fie prin intermediarii în asigurări, definiţi conform Legii nr. 32/2000 privind activitatea şi supravegherea intermediarilor în asigurări şi reasigurări, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 18, alin. (1) propus pentru modificare astfel:

”Art. 18. – Stabilirea primei de asigurare RCA şi informarea asiguratului

(1) Asigurătorul calculează o primă de asigurare astfel încât să se acopere toate obligaţiile ce decurg din încheierea contractelor RCA, fără a depăși valoarea tarifului de referință stabilit de ASF”.

Forma actuală:

”Art. 18. – Stabilirea primei de asigurare RCA şi informarea asiguratului

(1) Asigurătorul calculează o primă de asigurare astfel încât să se acopere toate obligaţiile ce decurg din încheierea contractelor RCA”.

Art. 19. ”Prevederi aplicabile asiguraţilor cu risc ridicat”, propus pentru abrogare.

Art. 32 (Organizarea şi funcţionarea BAAR), alin (2/ BAAR are următoarele atribuţii), litera j) – de alocare a asiguraţilor cu risc ridicat, în conformitate cu prevederile art. 19, propus pentru abrogare.

Art. 36. – ”Atribuţii ale BAAR în gestionarea asigurărilor RCA aplicabile asiguratului cu risc ridicat”, alin (1 – BAAR elaborează proceduri pentru gestionarea asigurărilor RCA aplicabile asiguratului cu risc ridicat, care să cuprindă cel puţin următoarele), lit c) modul de determinare şi publicare a factorului „N” prevăzut la art. 2 pct. 5 – propus pentru abrogare.

Art. 37. – Contravenţii şi sancţiuni, alineat 2 – Săvârşirea contravenţiilor prevăzute la alin. (1) se sancţionează astfel:

”a) faptele asigurătorilor RCA prevăzute la alin. (1) lit. a), b), d), g), h) şi i), cu avertisment scris sau, prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (2) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu amendă de la 50.000 lei la 500.000 lei”

propus pentru modificare astfel:

”a) faptele asigurătorilor RCA prevăzute la alin. (1) lit. a), b), d), g), h) şi i), cu amendă de la 50.000 lei la 500.000 lei”.

Prețurile RCA au mai fost plafonate pentru 6 luni în anul 2016. Însă atunci asigurătorii au dat în judecată Guvernul, iar România a intrat în infringement.

Urmăriți știrile Alba24.ro și pe Google News.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

VIDEO: Dacia Jogger, cel mai nou model de familie al mărcii, disponibil la comandă. Detalii și elemente de design

Publicat

Noul vehicul de familie Dacia Jogger poate fi comandat începând din 1 decembrie în întreaga reţea de agenţi autorizaţi ai mărcii, a anunțat compania.

Dacia Jogger este disponibil cu două motorizări – noul motor pe benzină TCe 110 și motorul ECO-G 100 -, iar prețul de pornire pornește de la 13.990 de euro.

Prezentat în premieră mondială la începutul lunii septembrie la Salonul Internațional al Mobilității de la Munchen, Jogger este disponibil pe piaţa din România în două configurații – cu 5 şi cu 7 locuri – şi în două versiuni de echipare: Essential şi Comfort. Acestora li se adaugă, încă de la lansare, o serie limitată, intitulată „Extreme”, care cuprinde elemente de design specifice.

Jogger dispune de două motorizări: propulsorul cu alimentare mixtă benzină/GPL ECO-G 100 şi noul motor TCe 110 cuplat cu o cutie de viteze manuală cu șase trepte. Ambele motoare sunt echipate cu sistemul Start & Stop și sunt conforme normei Euro 6D Full.

Prețurile variază între 13.990 Euro (TVA inclus) pentru versiunea Essential în configurație cu 5 locuri, echipată cu motorul ECO-G 100 şi 16.950 Euro (TVA inclus) pentru versiunea Comfort în configurație cu 7 locuri, echipată cu motorul TCe 110.

În ceea ce priveşte Seria Limitată „Extreme”, aceasta afișează prețuri cuprinse între 16.800 Euro (TVA inclus) în cazul variantei cu 5 locuri şi motorizare ECO-G 100 şi 18.000 Euro (TVA inclus) pentru configurația cu 7 locuri şi motorizare TCe110.

Garanția oferită este de 3 ani sau 100.000 km. Primele livrări sunt programate în luna martie 2022, conform companiei.

”Vehicul polivalent, Dacia Jogger preia atribute aparținând a trei categorii diferite de modele : lungimea unui break, spațiul interior al unui monovolum și liniile unui SUV. Jogger este așadar <inclasabil>. Ca vehicul destinat familiilor, el oferă cel mai bun raport preț/spațiu interior din categorie, în timp ce numeroasele posibilități de utilizare îi subliniază caracterul polivalent”, spun cei de la Dacia.

Design și dimensiuni

Jogger dispune de o parte frontală verticală, cu o grilă amplă, specifică mărcii Dacia, de aripi față și spate profilate și de o capotă cu bosaje proeminente. Ampatamentul mare și consolele scurte dau impresia că roțile sunt amplasate aproape de extremitățile vehiculului.

Eleronul situat în partea superioară a hayon-ului conferă vehiculului un aspect dinamic. Luneta hayonului este încadrată de blocurile optice dispuse pe verticală și a căror bază curbată urmărește profilul aripilor spate.

Barele de pavilion, pasajele roților bine reliefate și garda la sol înaltă (200 mm la gol) îi permit modelului să fie în largul său pe toate tipurile de drum.

Echipată cu roți cu diametru mare (660 mm), Dacia Jogger degajă o impresie de robustețe. Ampatamentul generos, de 2,90 m, înălțimea sub pavilion de 912 mm și partea din spate verticală (blocuri optice verticale, hayon foarte larg, prag de încărcare coborât) asigură un spațiu interior generos, inclusiv la nivelul portbagajului. Accesul la locurile de pe ultimul rând este facilitat de dimensiunile mari ale ușilor din spate precum și de creșterea cu 40 mm a lățimii vehiculului la nivelul celui de-al doilea rând de geamuri laterale.

Cu o lungime de 4,55 m, cea mai mare înregistrată de un vehicul al gamei Dacia, Jogger oferă spațiul necesar familiilor care au nevoie de un vehicul polivalent.

Interior

Pentru a accentua impresia de spațiu interior, planșa de bord beneficiază, pe întreaga sa lățime, de un bandou orizontal realizat din material textil. Acest element de decor este disponibil începând cu al doilea nivel de echipare al modelului. Deasupra bandoului se află tabloul de bord și ecranul multimedia iar sub el, amplasate ergonomic, butoanele de comandă (climatizare, asistență la conducere). Același material textil îmbracă și cotierele ușilor față.

În funcție de versiune, spătarele scaunelor din față dispun de măsuțe rabatabile, prevăzute cu suporturi de pahar, similare celor disponibile pe spătarul fotoliilor din avioane. Lungimea măsuțelor poate fi reglată cu 70 mm, adaptându-se astfel nevoilor fiecărui ocupant. Scaunele laterale de pe rândul al doilea dispun de sisteme de fixare Isofix.

Ocupanții de pe rândul al treilea beneficiază de scaune individuale prevăzute cu o cotieră centrală. Vizibilitatea către exterior este asigurată de un geam lateral de mari dimensiuni care se poate întredeschide, asigurând astfel ventilarea naturală a interiorului.

Fiecare rând de scaune dispune de lumini de plafon dedicate, numărul acestora ajungând astfel la trei în cazul versiunii de 7 locuri. Înălțimea diferită a șezutului scaunelor (+ 55 mm diferență între rândurile 1 și 2 ; + 25 mm diferență între rândul 2 și 3) asigură un plus de confort pentru ocupanții locurilor din spate.

Spațiile de depozitare și reglarea scaunelor

Dacia Jogger dispune de spații de depozitare al căror volum util însumează 24 de litri. Printre acestea se numără un torpedo închis, cu un volum de 7 litri, spațiile prevăzute în partea inferioară a ușilor față și spate, în care pot fi depozitate sticle de un litru, un compartiment închis cu volumul de 1,3 litri, precum și șase suporturi de pahare.

Scaunele au fost profilate pentru a oferi o bună susținere laterală atât pentru șofer cât și pentru pasageri. Scaunul șoferului este reglabil pe înălțime (+/- 35 mm). La rândul său, volanul poate fi reglat pe înălțime (+/- 2.1°) și în adâncime (+/- 25 mm). În funcție de versiune, vehiculul dispune de o cotieră centrală cu un compartiment închis.

Versiune hibridă, în 2023

În 2023, gama de motorizări va fi completată de o versiune hibridă. Jogger va fi primul model Dacia care va beneficia de această tehnologie și care va deveni astfel cel mai accesibil vehicul de familie hibrid cu 7 locuri de pe piață. Tehnologia hibridă a modelului Dacia Jogger va fi bazată pe un motor pe benzină de 1,6 L, însoțit de două motoare electrice (un <e-motor> și un demaror de înaltă tensiune), cuplate cu o cutie de viteze multi-mod cu craboți, fără ambreiaj. Frânarea regenerativă, combinată cu capacitatea de auto-încărcare a bateriilor de 1,2 kWh (230V) și cu randamentul cutiei automate asigura ca rularea în oraș să desfășoare aproape 80% din timp în regim electric.

Consumul de carburant este astfel diminuat cu până la 40% (față de un motor termic echivalent în ciclu urban, fără schimbarea obiceiurilor de conducere). Alte avantaje : – O tracțiune 100% electrică la demaraj. – O conducere confortabilă datorită transmisiei automate. – O mare simplitate în utilizare, datorită adaptării automate a modului de conducere pentru optimizarea confortului la volan și a consumului

Echipamente de serie

Dacia Jogger vine cu mai multe posibilități de conectivitate: un suport pentru smartphone, un ecran TFT de 3,5” și, în funcție de versiune, până la trei prize de 12 V pentru încărcarea diverselor dispozitive electronice. În echiparea de serie, modelul dispune de limitator de viteze cu comenzi pe volan și de sistem de aprindere automată a farurilor.

Echipamente opționale

În funcție de piață, Dacia Jogger poate fi echipată, opțional, cu scaune față încălzite, cu sistem de climatizare automat cu afișaj digital, card de acces mâini libere cu descuierea de la distanță a portbagajului și cu aprinderea farurilor. La acestea se adaugă senzorii de ploaie cu acționarea automată a ștergătoarelor de parbriz, camera de marșarier, frâna de parcare electrică, senzorul de unghi mort și senzorii de asistență la parcarea cu fața și cu spatele.

sursa: hotnews.ro

Urmăriți știrile Alba24.ro și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Potirul euharistic din care s-a împărtășit protopopul greco-catolic Ioan Simu, la 1 decembrie 1918, expus la muzeul din Sebeș

Publicat

Exponatul lunii decembrie 2021 la muzeul din Sebeş este potirul euharistic din care s-a împărtăşit Ioan Simu, protopopul greco-catolic al Sebeşului, la 1 decembrie 1918, înainte de plecarea la Marea Adunare Naţională de la Alba Iulia.

În ziua de 1 Decembrie 1918, înainte de plecarea spre Alba Iulia, locuitorii români ai Sebeșului au participat la Sfânta Liturghie care s-a oficiat în fiecare dintre cele două biserici ale orașului, ortodoxă și greco-catolică, despărţite doar de râul Sebeş.

La fel cum se întâmpla în fiecare duminică, în cadrul liturghiei, preoţii s-au cuminecat. După terminarea serviciului divin, participanții s-au deplasat in corpore în Piaţa Mare a oraşului, unde a fost oficiat un Te Deum, la care au slujit, împreună, cei doi protopopi, Ioan Simu (greco-catolic) şi Sergiu Medean (ortodox), după care delegația Sebeșului a pornit spre Alba Iulia.

Ioan Simu (1875-1948), protopop și președinte al Consiliului Naţional Român din localitate, a folosit pentru a sluji şi pentru a se împărtăşi un potir euharistic care, după moartea sa, survenită la 30 de ani după acele evenimente, a avut o soartă mai puțin obișnuită. Urmașul său în scaunul protopopesc al Sebeşului, preotul Teodor Radu, în contextul desființării de către comuniști a bisericii greco-catolice, la sfârșitul anului 1948, a ales să ascundă vasul liturgic în podul bisericii, sub o grindă, unde a rămas timp de decenii. A fost descoperit abia în anii ’70 ai secolului trecut, de părintele Petru Brudea, cu ocazia unor reparaţii la acoperiş. Ulterior, potirul a intrat în patrimoniul Muzeului Municipal „Ioan Raica” Sebeş, acest valoros artefact fiind propus publicului ca exponat al lunii decembrie.

Potirul euharistic, confecţionat din argint

Potirul euharistic este confecţionat din argint, prin turnare, și a fost realizat din trei părţi, lucrate separat și asamblate ulterior. Acestea au fost îmbinate folosindu-se un şurub introdus prin interiorul piciorului. Vasul liturgic are înălţimea de 27 cm, iar grosimea metalului, variază de la 1 la 4 mm.

Talpa potirului este circulară, având diametrul de 14,8 cm, partea sa inferioară fiind tratată sub forma unei scotii cu baza profilată. Deasupra acesteia se află un registru decorativ, de forma unei semicalote, împărţit în zone egale cu ajutorul a trei lobi sugeraţi, realizați în relief, pe care se află tot atâtea cruci stilizate. Câmpurile delimitate astfel sunt ornamentate cu elemente de decor vegetal, realizate tot în relief, în fiecare dintre ele fiind redate instrumentele utilizate la supliciul Mântuitorului.

Astfel, sunt figurate stâlpul infamiei, cu biciul şi beţele folosite pentru a-l lovi în curtea Praetorium-ului, atunci când a fost dus în faţa lui Pilat din Pont, cununa de spini, piroanele, ciocanul şi cleştele, utilizate la crucificare şi, respectiv, scara care a servit la montarea plăcuţei cu inscripţia INRI. Acestora li se adaugă trestia, cu buretele în vârful ei, cu ajutorul căreia i s-a dat să bea oţet, precum şi suliţa cu care a fost străpuns. La interior, pe marginea tălpii, este gravat textul „Poporulu eclesiei gr.c. dein Sabesiu, 1869”. Elementele decorative amintite acoperă și fusul potirului.

Piciorul acestuia este decorat cu patru noduri, cu diametre şi dimensiuni diferite, realizate din succesiuni de profiluri de tip scotie și tor. Acestea din urmă au muchiile decorate cu motivul torsadei (al funiei), ornament cu dublu rol, decorativ şi funcţional, asigurându-se astfel o mai bună aderență la manipulare.

În partea superioară a piciorului se află cupa, nedecorată, susținută de un suport ajurat, tot din argint, ornamentat cu vrejuri de viţă-de-vie, dispuse în patru registre verticale, în formă de inimă, delimitate unele de altele de câte un ciorchine.

Urmăriți știrile Alba24.ro și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

CALENDAR ORTODOX Decembrie 2021. TOATE SĂRBĂTORILE creștine din ultima lună a anului, trecute în Calendarul Bisericesc

Publicat

Calendar ortodox luna decembrie 2021. Decembrie este a douăsprezecea şi ultima lună a anului în calendarul gregorian, având 31 de zile. Totodată, este considerată prima lună a iernii, atât în calendarul oficial (1 decembrie), cât şi în cel popular (6 decembrie – Moş Nicolae) şi în cel astronomic (22 decembrie, ziua solstiţiului de iarnă).

În tradiţia populară, luna decembrie se numeşte Undrea, Andrea, Indrea, păstrând astfel amintirea Sfântului Apostol Andrei, prăznuit în 30 noiembrie.

Vezi și Calendar Creștin Ortodox 2021: Toate sărbătorile religioase importante din an, trecute în Calendarul Bisericesc

Luna decembrie este aşteptată cu multă bucurie, fiind marcată de sărbători care pregătesc, prin obiceiurile, ritualurile şi practicile magice pe care le cuprind, sfârşitul şi, totodată, începutul anului calendaristic: Bubatul, Sava, Moş Nicolae, Ana Zacetenia, Modest, Ignatul, Moş Ajun, Moş Crăciun, Îngropatul Crăciunului

Calendar ortodox decembrie 2021.

Cele mai importante sărbători din ultima lună a anului 2021 sunt:

  • Sfântul Nicolae – Dezlegare la pește (cruce roşie),
  • Crăciunul- Nașterea Domnului (cruce roşie),
  • Soborul Maicii Domnului;
  • Sfântul Nicodim de la Tismana (cruce roşie)
  • Sfântul Stefan (cruce roşie).

Calendar ortodox: decembrie 2021

  • M 1 Sf. Prooroc Naum; Sf. Cuv. Filaret Milostivul (Ziua Națională a României) (Post)
  • J 2 Sf. Prooroc Avacum; Sf. Mc. Miropa; Sf. Solomon, Arhiep. Efesului (Dezlegare la ulei şi vin)
  • V 3 †) Sf. Sf. Cuv. Gheorghe de la Cernica şi Căldaruşani; Sf. Prooroc Sofronie; Sf. Mc. Teodor, Arhiep. Alexandriei (Dezlegare la ulei şi vin)
  • S 4 † Sf. M. Mc. Varvara; Sf. Cuv. Ioan Damaschin (Dezlegare la peşte)
  • D 5 †) Sf. Cuv. Sava cel Sfințit; Sf. Mc. Anastasie; Sf. Cuv. Mc. Cosma Atonitul (Dezlegare la peşte)
  • Duminica a XXVII-a după Rusalii(Tămăduirea femeii gârbove); Ap. Efeseni VI, 10-17; Ev. Luca XIII, 10-17; glas 7, voscr. 2
  • L 6 †) Sfântul Nicolae, Arhiep. Mirelor Lichiei (Dezlegare la peşte)
  • M 7 †) Sf. Mc. Filofteia de la Curtea de Argeş; Sf. Ambrozie, Ep. Mediolanului (Dezlegare la peşte)
  • M 8 Sf. Cuv. Patapie; Sf. Ier. Sofronie, ep. Ciprului; Sf. Ap. Tihic, Cezar şi Onisifor (Post)
  • J 9 † Zămislirea Sfintei Fecioare Maria de către Sf. Ana; Sf. Proorociță Ana, mama Proorocului Samuel (Dezlegare la peşte)
  • V 10 Sf. Mc. Mina, Ermoghen şi Evgraf (Post)
  • S 11 Sf. Cuv. Daniil Stâlpnicul şi Luca cel Nou (Dezlegare la peşte)
  • D 12 †) Sf. Ier. Spiridon, Ep. Trimitundei;Sf. Mc. Sinet; Sf. Ier. Alexandru, ep. Ierusalimului (Dezlegare la peşte)
  • Duminica a XXVIII-a după Rusalii(a Sf. Strămoși; Pilda celor poftiți la cină); Ap. Coloseni I, 12-18; Coloseni III, 4-11; Ev. Luca XIV, 16-24; glas 8, voscr. 3
  • L 13 †) Sf. Ier. Dosoftei, mitropolitul Moldovei; † Sf. M. Mc. Evstratie, Auxenție, Evghenie, Mardarie şi Orest; Sf. Mc. Lucia fecioara (Dezlegare la peşte)
  • M 14 Sf. Mc. Tirs, Calinic, Filimon, Arian şi Apolonie (Dezlegare la ulei şi vin)
  • M 15 † Sf. Sfințit Mc. Elefterie; Sf. Mc. Antia şi Suzana (Post)
  • J 16 Sf. Prooroc Agheu; Sf. Împărăteasă Teofana (Dezlegare la ulei şi vin)
  • V 17 Sf. Prooroc Daniel şi Sf. 3 tineri: Anania, Azaria şi Misail (Post)
  • S 18 †) Sf. Cuv. Daniil Sihastrul; Sf. Mc. Sebastian şi Zoe; Sf. Ier. Modest, patriarhul Ierusalimului (Sâmbăta dinaintea Nașterii Domnului) (Dezlegare la peşte)
  • Duminica dinaintea Nașterii Domnului(a Sf. Părinți după trup ai Domnului; Genealogia Mântuitorului); Ap. Evrei XI, 9-10; 32-40; Ev. Matei I, 1-25; glas 1, voscr. 4
  • D 19 Sf. Mc. Bonifatie; Sf. Ier. Grichentie, ep. Etiopiei; Sf. Mc. Trifon; Sf. Cuv. Aglaia (Dezlegare la peşte)
  • L 20 Înainteprăznuirea Naşterii Domnului; Sf. Sfințit Mc. Ignatie Teoforul, ep. Antiohiei (Post)
  • M 21 Sf. Mc. Iuliana din Nicomidia; Sf. Mc. Temistocle (Dezlegare la ulei şi vin)
  • M 22 †) Sf. Ier. Petru Movilă, Mitr. Kievului; Sf. M. Mc. Anastasia; Sf. Mc. Hrisogon şi Teodota (Post)
  • J 23 Sf. 10 Mc. din Creta; Sf. Ier. Pavel, Arhiep. Neocezareei; Sf. Cuv. Naum (Dezlegare la ulei şi vin)
  • V 24 Sf. Sf. Cuv. Mc. Eugenia (Ajunul Crăciunului) (Numai seara, grâu fiert îndulcit cu miere, poame, covrigi sau turte de făină)
  • S 25 (†) Naşterea Domnului (Crăciunul)
  • D 26 A doua zi de Crăciun; (†) Soborul Maicii Domnului; †) Sf. Cuv. Nicodim de la Tismana; Sf. Ier. Eftimie Mart., ep. Sardei
  • Duminica după Nașterea Domnului(a Sf. Iosif, logodnicul Sf. Fecioare Maria, Sf. David Prorocul și Sf. Iacob, ruda Domnului); Ap. Evrei II, 11-18; Galateni V, 22; VI, 2; Galateni I, 11-19; Ev. Matei II, 13-23; Matei XI, 27-30; Matei II, 13-23; glas 2, voscr. 5
  • L 27 A treia zi de Crăciun; †) Sfântul Ştefan; Sf. Cuv. Teodor Marturisitorul
  • M 28 Sf. 20.000 de Mc. arşi în Nicomidia; Sf. Sfințit Mc. Glicherie preotul
  • M 29 Sf. 14.000 de prunci ucişi din porunca lui Irod; Sf. Cuv. Marcel şi Tadeu (Harți)
  • J 30 Sf. Mc. Anisia; Sf. Cuv. Teodora din Cezareea; Sf. Cuv. Leon
  • V 31 Sf. Cuv. Melania Romana; Sf. Mc. Hermes(Odovania Praznicului Naşterii Domnului) (Harți)

Luna decembrie. de unde vine denumirea

În decembrie, ziua are 9 ore, iar noaptea are 15 ore. Soarele răsare la începutul lunii la 07 h 32 m şi apune la 16 h 38 m, iar la sfârşitul lunii răsare la 07 h 52 m şi apune la 16 h 46 m.

Denumirea lunii decembrie (lat. december) derivă de la cuvântul „decem”, care înseamnă zece, deoarece a reprezentat luna a zecea în calendarul roman – cu început de an la 1 martie. S-a păstrat această denumire în calendarul iulian şi în cel gregorian – cu început de an la 1 ianuarie, chiar dacă reprezintă numeric a douăsprezecea lună a anului.

Obiceiuri creștine românești în luna Decembrie

Obiceiurile româneşti din preajma solstiţiului de iarnă păstrează amintirea jertfirii zeului adorat, prin substituirea acestuia cu arborele sacru – bradul sau stejarul – tăiat şi incinerat simbolic în noaptea de Crăciun, cu taurul – reprezentat de o mască (Capra, Brezaia, Ţurca sau Boriţa), care, după ce însoţeşte unele cete de colindători, este omorât simbolic şi, mai ales, cu porcul – reprezentare neolitică a spiritului grâului, sacrificat ritual la Ignat (20 decembrie).

Moş Nicolae, divinitate din generaţia sfinţilor-moşi, care a preluat numele şi data de celebrare a Sfântului Nicolae din calendarul creştin (6 decembrie) este numit în Calendarul popular Sânnicoară – în Transilvania şi Moş Nicolae – în Muntenia. În tradiţiile româneşti, el ajută văduvele, orfanii şi aduce cadouri copiilor în noaptea de 5/6 decembrie, dar îi pedepseşte când sunt leneşi şi neascultători.

Moş Ajun, fratele lui Crăciun, este celebrat pe 24 decembrie. Ajunul Crăciunului, seara de 24 decembrie, deschide şirul sărbătorilor de iarnă, care se desfăşoară pe parcursul a 12 zile şi se încheie în ajunul Bobotezei (6 ianuarie), potrivit volumului „Zile şi mituri. Calendarul ţăranului român” de Ion Ghinoiu, Editura Pro, 2000.

Revelionul – ceremonialul de înnoire simbolică a timpului calendaristic la cumpăna dintre ani, în noaptea de 31 decembrie/1 ianuarie, este numit Îngropatul Anului sau, mai recent, Revelion.

Mai mult de un mileniu, creştinii au sărbătorit Anul Nou în ziua de Crăciun (25 decembrie), în preajma solstiţiului de iarnă: la Roma, până în secolul al XIII-lea; în Franţa, până în 1564; în Rusia, până în vremea ţarului Petru cel Mare; în Ţările Române, până la sfârşitul secolului al XIX-lea.

Timpul obiectiv este „oprit” după 365 de zile, pentru a fi reluat de la început în ziua de Anul Nou (1 ianuarie).

Urmăriți știrile Alba24.ro și pe Google News.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

FOTO: Nouă sportivi de la CS Unirea Alba Iulia au obținut 15 clasări pe podium, la două importante competiții de taekwondo

Publicat

Nouă sportivi ai CS Unirea Alba Iulia au obținut 15 clasări pe podium la două importante competiții de taekwondo, desfășurate în perioada 26 – 28 noiembrie la București.

Astfel, la competiția cu participare internațională „Generația 24”, un număr de 6 sportivi ai CS Unirea Alba Iulia au ocupat podiumul, în vreme ce la Campionatul Balcanic 9 practicanți de arte marțiale de la clubul albaiulian s-au clasat între primii 3, la categoriile lor.

„Participarea unui practicant a fost posibilă la ambele competiții. Precizăm că toți cei 6 concurenți care au ocupat primele locuri la competiția ”Generația 24” au reușit să se impună și la Campionatul Balcanic, făcând astfel mare cinste clubului nostru”, au transmis reprezentanții CS Unirea Alba Iulia.

Sportivii secției de taekwondo sunt pregătiți de către antrenorul Alin Moldovan.

Rezultate pentru CS Unirea Alba Iulia la competiția internațională ”Generația 24”:

  • Popa Andrei – categoria de greutate -36 kg, categoria de vârstă ”youth junior” – locul 1;
  • Vas Karina – categoria de greutate -33 kg, categoria de vârstă ”youth junior” – locul 2;
  • Cret Karina – categoria de greutate -44 kg, categoria de vârstă ”youth junior” – locul 2;
  • Boloage Alecsandru – categoria de greutate -49 kg categoria de vârstă ”cadets” – locul 2;
  • Cetean Eduardo – categoria de greutate -41 kg, categoria de vârstă ”cadets” – locul 3;
  • Galea Mario – categoria de greutate -49 kg categoria de vârstă ”cadets” – locul 3.

Rezultate pentru CS Unirea Alba Iulia la Campionatul Balcanic:

  • Dobârtă Roxana – categoria de greutate -44 kg, categoria de vârstă ”youth junior” – locul 1;
  • Jelea Eduard – categoria de greutate -25 kg, categoria de vârstă ”children” – locul 3;
  • Popa Andrei – categoria de greutate -41 kg, categoria de vârstă ”youth junior” – locul 3;
  • Vas Karina – categoria de greutate -36 kg, categoria de vârstă ”youth junior” – locul 3;
  • Cret Karina – categoria de greutate -44 kg, categoria de vârstă ”youth junior” – locul 3;
  • Cetean Eduardo – categoria de greutate -41 kg, categoria de vârstă ”cadets” – locul 2;
  • Fara Alex – categoria de greutate -45 kg, categoria de vârstă ”cadets” – locul 3;
  • Boloage Alecsandru – categoria de greutate -49 kg, categoria de vârstă ”cadets” – locul 3;
  • Galea Mario – categoria de greutate -49 kg, categoria de vârstă ”cadets” – locul 3.

”Rezultatele sportivilor noștri, la cele două competiții, sunt peste așteptări. Antrenorul Alin Moldovan a reușit să construiască o comunitate sportivă frumoasă, tânără și unită. Munca în echipă face diferența! Felicitări tuturor!”, a spus Corneliu Mureșan, director CS Unirea Alba Iulia.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate