Administrație
Reguli pentru voluntariat la Primăria Alba Iulia, în consultare publică. Domenii de activitate, condiții, drepturi și obligații
Primăria Alba Iulia pune în consultare publică Regulamentul de organizare și funcționare a activității de voluntariat în cadrul administrației publice locale.
Acesta reglementează participarea persoanelor fizice la activitățile de voluntariat desfășurate în folosul altor persoane sau al societății, organizate de Primăria municipiului Alba Iulia și de serviciile publice din subordinea Consiliului Local al municipiului Alba Iulia.
Potrivit documentului ”activitatea de voluntariat se desfășoară în urma unei cereri din partea organizației-gazdă, prin care aceasta își manifestă disponibilitatea de a colabora cu voluntari. Organizația-gazdă are posibilitatea de a refuza motivat cererea unui candidat de a deveni voluntar, în condițiile prevăzute în statutul acesteia, în funcție de tipul de activitate desfășurată”, dar cu respectarea ”egalității de șanse și de tratament, fără discriminări”.
Persoanele interesate vor depune la Registratura Primăriei municipiului Alba Iulia sau pe adresa de e-mail indicată în anunțul public o cerere tip. În cazul minorilor cu capacitate de muncă dobândită, conform legislației muncii în vigoare, reprezentantul legal va completa și semna și o declarație.
Compartimentul proceduri administrative, învățământ centralizează cererile pentru activități de voluntariat.
Organizația-gazdă oferă instruire inițială cu privire la:
a) structura, misiunea și activitățile organizației-gazdă;
b) drepturile și responsabilitățile voluntarului;
c) regulamentele interne care reglementează implicarea voluntarului.
Organizația-gazdă poate oferi voluntarilor, în condițiile legislației din domeniul educației și formării profesionale, cursuri de instruire, formare și pregătire profesională în domeniul în care aceasta activează.
Este interzis, sub sancțiunea anulabilității, să se încheie contract de voluntariat în scopul de a evita încheierea unui contract individual de muncă sau, după caz, a unui contract civil de prestări de servicii ori a altui contract civil cu titlu oneros pentru efectuarea prestațiilor respective.
Activitatea de voluntariat se consideră experiență profesională și/sau în specialitate, în funcție de tipul activității, dacă aceasta este realizată în domeniul studiilor absolvite.
Pe durata perioadei activității de voluntariat, precum și la încheierea activității de voluntariat, organizația-gazdă, la cererea voluntarului, eliberează un certificat de voluntariat, la care este anexat un raport de activitate.
În executarea contractului de voluntariat, voluntarul se subordonează coordonatorului. În situația în care, prin desfășurarea activităților de voluntariat, se cauzează prejudicii unor terțe persoane, organizația-gazdă va răspunde solidar cu voluntarul, în condițiile legii sau ale contractului de voluntariat, dacă acestea nu au fost determinate de culpa exclusivă a voluntarului.
Executarea obligațiilor contractuale ce revin voluntarului NU se poate face prin reprezentare
Domenii de activitate
Activitatea de voluntariat în cadrul Primăriei municipiului Alba Iulia și din cadrul serviciilor publice subordonate Consiliului Local al municipiului Alba Iulia se poate desfășura pe următoarele domenii de activitate fără a se limita la acestea.
Domeniul protecției mediului și igienizare
a. Activități de igienizare și întreținere a spațiilor din domeniul public
b. Activități de amenajare și întreținere a spațiilor verzi din domeniul public
c. Activități de colectare a deșeurilor din spațiile domeniului public și din împrejurimile de interes turistic ale municipiului Alba Iulia
d. Campanii de plantare arbori și arbuști
e. Valorificarea terenurilor deteriorate și redarea acestora ca zone verzi / parcuri
Domeniul turism, cultură
a. Activități de organizare, îndrumare, consultanță și marketing în zonele de interes turistic ale municipiului Alba Iulia, promovare turistică, (distribuire pliante, materiale informative etc)
b. Activități de organizare a evenimentelor cultural-sportive organizate în municipiul Aba Iulia
c. Activități de birotică și secretariat, conexe organizării evenimentelor culturale
d. Activități de identificare a zonelor în care traseul turistic/cultural necesită intervenții din partea primăriei (acces, infrastructură, patrimoniu, degradări etc)
Domeniul social
a. Ajutorarea persoanelor vulnerabile (vârstnici și persoane cu dizabilități) prin acțiuni de socializare
b. Organizarea de activități recreative adresate persoanelor vulnerabile (vârstnici singuri, copii și tineri din centrele sociale, persoane cu dizabilități, etc.)
c. Ajutorarea persoanelor vârstnice, prin acțiuni de aprovizionare cu produse de consum
d. Activități de colectare a ajutoarelor oferite de populația municipiului pentru familiile nevoiașe
Domeniul animale de companie, câini fără stăpân
a. Activități de conștientizare și responsabilizare a cetățenilor cu privire la oportunitatea adopțiilor de animale din Adăpostul public al municipiului Alba Iulia
b. Acțiuni de voluntariat la Adăpostul public al municipiului Alba Iulia
c. Activități de colectare a ajutoarelor oferite de cetățenii municipiului pentru animalele din Adăpostul public al municipiului Alba Iulia
d. Activități de îngrijire a animalelor comunitare fără stăpân
Domeniu sport
a. Organizarea evenimentelor sportive în municipiul Alba Iulia
b. Activități de promovare a evenimentelor sportive
Domeniul tehnic (administrare căi publice, iluminat public)
a. Verificarea stării drumurilor publice (gropi, uzură)
b. Verificarea stării trotuarelor
c. Verificarea iluminatului public stradal
Domeniul atragerii de finanțări nerambursabile, donații, sponsorizări, responsabilitate socială corporativă și mecenat
a. Participare activă în dezvoltarea parteneriatelor la nivel local, național și internațional, utile comunității locale
b. Scriere și implementare de proiecte cu finanțări nerambursabile
c. Identificare surse de finanțare care ar putea susține proiectele de dezvoltare ale comunității locale
d. Identificare de programe de responsabilitate socială corporativă la nivelul actorilor economici care ar putea susține proiectele municipalității
e. Implicare în implementarea proiectelor municipalității susținute prin fonduri nerambursabile, donații, sponsorizări, responsabilitate socială corporativă sau activități de mecenat
Alte domenii
Selecția voluntarilor
Selecția și recrutarea voluntarilor se va face de către compartimentul/ biroul/serviciul/direcția primăriei municipiului Alba Iulia care a lansat un apel de selecție voluntari, împreună cu persoana desemnată din cadrul Compartimentului proceduri administrative, învățământ care constă într-un interviu, având la bază cererea scrisă a acestora și verificarea îndeplinirii cumulative a următoarelor condiții:
a. Are vârsta legală de 16 ani
b. Are capacitatea deplină de exercițiu
c. Cunoaște limba română scris și vorbit
d. Are o stare de sănătate corespunzătoare activităților de voluntariat propuse de organizația-gazdă, probată prin certificat medical sau alte document
e. Nu a fost condamnat pentru săvârșirea unor infracțiuni contra umanității, contra statului sau contra autorităților, cu excepția situației în care a intervenit reabilitarea, dovedit prin cazier judiciar (obținerea lui nu implică niciun cost pentru voluntar și poate fi obținut la sediul Inspectoratului de Poliție al Județului Alba – Serviciul Cazier Judiciar Statistică și Evidențe Operative);
f. Nu a desfășurat activitate de poliție politică, așa cum este definită prin lege (Declarație pe proprie răspundere)
g. Domiciliul în unitatea administrativ-teritorială Alba Iulia sau reședință
La concursurile organizate pentru ocuparea posturilor de voluntar, dacă doi sau mai mulți candidați obțin punctaje egale, autoritățile și instituțiile publice și angajatorii persoane fizice sau juridice pot acorda punctaj suplimentar candidaților care prezintă unul sau mai multe certificate de voluntariat obținute din activități de voluntariat, eliberate în condițiile prevăzute de legea 78/2014, în situația în care acestea constituie criterii de selecție.
Vezi integral: Regulament_Voluntariat_21042021
Etapa de consultare a populației pe acest proiect se desfășoară până în 7 iunie.
Propunerile, sugestiile și opiniile cu valoare de recomandare cu privire la acest proiect de hotărâre se pot depune în scris specificându-se articolul sau articolele din proiect sau regulament la care se referă, menționând data trimiterii și datele de contact ale expeditorului, la sediul Primăriei Municipiului Alba Iulia, de pe str.: Calea Moților, nr. 5 A, Camera 8 –Registratură sau în format electronic pe adresa de e-mail: office@apulum.ro, până la data de 04.05.2021, ora.16.00
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News