Economie
România produce jumătate din cantitatea de prune din Uniunea Europeană. Majoritatea ajung în cazanele de țuică
România produce jumătate din cantitatea de prune din UE. Cu toate acestea, numai un brand tradiţional românesc de magiun de prune ajunge în supermarketurile locale, restul… la țuică.
În anul 2020, România a produs 775.000 de tone de prune, ceea ce înseamnă 47,5% din totalul producţiei din Uniunea Europeană, situându-se pe primul loc, conform catalogului „Cifre-cheie pe lanţul alimentar european – 2021“, publicat recent de Comisia Europeană, citat de ZF.
România este urmată de Franţa, cu 12,6% din producţie, şi de Italia, cu 9,8% din producţia de prune a UE.
În ultimii cinci ani, producţia de prune din România a crescut cu 51%, în timp ce numărul de pruni s-a menţinut în jurul cifrei de 34 de milioane, arată datele de la Institutul Naţional de Statistică.
Prunele ajung la cazan
Cea mai marea cantitate de prune ajunge în cazane, transformându-se în ţuică şi palincă, şi nu în borcanele cu magiun, potrivit specialiştilor din domeniul fructelor şi legumelor din România.
De multe ori acest lucru se întâmplă acasă la om, artizanal, ceea ce nu apare în nici o statistică.
Deși țuica este produsul principal, România nu are un brand care să o facă celebră. Ne mulțumim să îi spunem țuică “de casă”, fără nume, adusă în sticle de apă minerală, de la țară.
În total, în țară sunt plantați peste 34 de milioane de pruni, iar ca să vă faceți o idee, meri sunt doar 24 de milioane. Producția de prune ne clasează pe primul loc în Uniunea Europeană.
„La nivel naţional, pomicultura nu este un sector organizat şi astfel producţia nu ajunge la piaţă. Piaţa o numim astăzi retailul modern, pentru că majoritatea vânzărilor de fructe şi legume, dar şi de produse procesate din industria alimentară are loc în supermarketuri şi hipermarketuri, nu în piaţa tradiţională sau în pieţele volante.
Pe de altă parte, producătorii se asociază greu şi nu ajung atât de uşor să proceseze. În plus, este dificil şi accesul producătorilor români în retail“, a spus Ionel Arion, preşedintele federaţiei naţionale Pro Agro, reprezentativă pentru agricultura, zootehnia şi industria alimentară româneşti.
Sursă: Cluj24.ro
Foto: Pixabay.com
Urmăriți știrile Alba24.ro și pe Google News
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News