Eveniment
Schimbări majore în traficul rutier: Șoferii vor putea fi AMENDAȚI pe baza imaginilor obținute de la camere și radare fixe
Schimbări majore în traficul rutier. Șoferii vor putea fi AMENDAȚI pe baza imaginilor obținute de la camere și radare fixe.
Traficul rutier pe drumurile publice din țară va fi monitorizat printr-un sistem integrat, denumit e-SIGUR.
Acesta va putea semnala posibila încălcare a normelor de circulație de către șoferi sau posibila prezență în trafic a unor vehicule supuse confiscării sau căutate potrivit legii.
Prin intermediul acestuia, printre altele, polițiștii pot da amenzi rutiere ”de la distanță”, prin vizionarea imaginilor audio-video și cu proces-verbal electronic.
De asemenea, vor putea fi montate și operaționalizate și camere fixe de înregistrare a vitezei.
Sistemul integrat de monitorizare a traficului rutier pe drumurile publice din România va avea 1000 de sisteme de verificare a vitezei, alte 300 de radare mobile și 500 camere de luat vederi.
Legea care stabileşte măsuri de eficientizare a monitorizării traficului rutier a fost promulgată de preşedintele Klaus Iohannis, a transmis, joi, Administraţia Prezidenţială.
Noua lege vizează monitorizarea traficului rutier pe drumurile publice într-un sistem integrat şi reglementează condiţiile în care pot fi utilizate datele colectate astfel.
Actul normativ prevede instituirea Sistemului integrat de monitorizare a traficului rutier pe drumurile publice din România, denumit e-SIGUR, sistem de interes naţional, complementar sistemelor inteligente de transport.
Ținta: reducerea accidentelor de circulație grave
„Prin instituirea e-SIGUR se urmăreşte realizarea obiectivului general al Strategiei Naţionale pentru Siguranţă Rutieră aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 682 din 25 mai 2022, respectiv reducerea cu 50%, până în anul 2030, comparativ cu anul 2019, a numărului persoanelor decedate şi cu 50% a numărului persoanelor grav rănite în urma producerii accidentelor rutiere”, stipulează legea.
Monitorizarea traficului rutier pe drumurile publice se realizează prin intermediul sistemelor de transport inteligente, parte integrantă din drum, într-un sistem integrat şi interoperabil.
Ce reprezintă și cum va funcționa e-SIGUR
E-SIGUR este un ansamblu de sisteme informatice, infrastructură de comunicații, elemente de interconectare și interoperabilitate cu alte sisteme informatice, platforme hardware și software pentru stocare, procesare automată, procesare manuală, preluare, afișare și transmitere de date, mijloace tehnice certificate sau omologate și verificate metrologic și capabilități și/sau servicii de imprimare masivă și comunicare a documentelor.
E-SIGUR va procesa automat datele și informațiilor din cadrul sistemelor de transport inteligente gestionate din cadrul centrelor de monitorizare a traficului pe drumurile de interes național.
În plus va crea semnalări privind posibila încălcare a normelor de circulație pe drumurile publice sau posibila prezență în trafic a unor vehicule supuse confiscării, posibila prezență în trafic a unor vehicule care circulă fără achitarea tarifului de utilizare și a tarifului de trecere pe rețeaua de drumuri și posibila încălcare a normelor de circulație pe drumurile publice.
Aceste semnalări vizează:
- limita maximă admisă de viteză pentru categoria de vehicul pe un anumit sector de drum;
- interdicţia sau restricţia de a conduce un vehicul pe o bandă a sensului de deplasare;
- semnificaţia culorii roşii a semaforului;
- interdicția de a conduce pe drumurile publice un vehicul a cărui înmatriculare este suspendată;
- trecerea la nivel cu calea ferată;
- interdicția de a adopta un comportament agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice;
- controlul achitării tarifului de utilizare și a tarifului de trecere pe rețeaua de drumuri naționale.
Șoferii vor fi avertizați că urmează camere
Montarea mijloacelor tehnice se va semnaliza, corespunzător normelor în vigoare, prin instalarea, înaintea locului amplasării, a unui indicator de informare.
De asemenea, CNAIR va avea obligația de a informa public, pe pagina de internet proprie, cu privire la locul amplasării mijloacelor tehnice fixe și scopul prelucrării datelor de monitorizare a traficului rutier.
Totodată, instituirea sistemului va avea un puternic rol preventiv atât prin semnalizarea prezenței sistemelor de detecție cât și prin utilizarea componentelor sale în vederea dispunerii unor măsuri specifice raportate la condiții meteo nefavorabile sau periculoase, evenimente rutiere sau de altă natură care pun în pericol circulația pe sectorul respectiv de drum.
Astfel, obligațiile de informare vor putea fi transmise și în mod dinamic prin intermediul panourilor cu mesaje variabile, tocmai în scopul determinării conducătorilor auto de a adopta o conduită preventivă.
Constatarea și sancționarea contravențiilor cu ajutorul e-SIGUR
Proiectul de lege reglementează, printre altele, întocmirea procesului verbal de constatare și sancționare a contravenției, constatate cu ajutorul e-SIGUR, în format electronic, sub semnătură electronică calificată.
Astfel, semnătură electronică calificată ataşată unui înscris în format electronic îndeplineşte aceeaşi funcţie întocmai semnăturii olografe pe înscrisul imprimat pe suport hârtie.
Efectele pozitive așteptate prin utilizarea sistemelor de transport inteligente în cadrul sistemului e-SIGUR sunt:
- îmbunătățirea/creșterea siguranței rutiere prin prevenirea accidentelor rutiere (managementul traficului, sisteme on-board etc.);
- scurtarea timpului de intervenție pentru servicii de urgentă (gestionarea vitezei, controlul traficului, detectarea incidentelor, sisteme anti-coliziune etc.);
- reducerea congestiei (management al traficului, informații de călătorie, managementul transportului public, managementul incidentelor și al situațiilor de urgență etc.);
- reducerea timpului de călătorie, precum și organizarea din timp a acesteia;
- monitorizarea și protecția mediului (monitorizarea poluării/ reducerea emisiilor de dioxid de carbon, managementul traficului);
- creșterea eficienței operaționale și a productivității (localizare automată a vehiculelor, managementul flotei, sisteme de plată automate etc.);
- creșterea confortului călătorilor (informații despre trafic în timp real, ghidare dinamică, localizare automată a vehiculelor etc.);
- reducerea distrugerii parții carosabile;
- reducerea costurilor de administrare a rețelei;
- reducerea costului obținerii datelor statistice de trafic;
- creșterea mobilității populației.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News