Actualitate
Timpul mediu de răspuns al echipajelor SMURD: puțin peste 11 minute. Bilanț al ISU Alba, în prezența lui Raed Arafat
Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă “Unirea” al Judeţului Alba şi-a prezentat, vineri, 18 ianuarie, bilanţul activităţii pe 2018. La şedinţa desfăşurată la sediul Instituţiei Prefectului Alba a participat şi secretarul de stat Raed Arafat.
Pe timpul intervențiilor SMURD au fost asistate un număr de 6.615 persoane (7.170 în 2017), din care la 6.258 persoane (7.135 în 2017) s-a acordat ajutor medical de urgență sau asistență medicală, iar 23 au fost asistate ca urmare a accidentelor de circulaţie (35 în 2017).
Timpul mediu de răspuns al echipajelor SMURD a fost de 11’08” (11’10” în 2017), iar timpul mediu de intervenție a fost de 40’02” (38’51” în 2017).
Potrivit situaţiei prezentate, ISU Alba a intervenit, anul trecut, în mai puţine cazuri de incendii faţă de 2017, dar în mai multe situaţii de inundaţii şi alte cazuri generate de fenomene meteo (furtuni etc).
De asemenea, a crescut numărul intervenţiilor SMURD, în condiţiile în care echipajul de terapie intensivă mobilă (TIM) a funcționat 274 zile din cele 365 (75%). Modulul SMURD al inspectoratului a funcționat la capacitate cu toate echipajele operaționale doar aproximativ 9 luni, din cauze tehnice şi după ce ambulanţele au fost implicate în accidente rutiere.
„În anul 2018, în Dispeceratul Integrat ISU – SAJ, au fost înregistrate 71.412 solicitări față de 68.506 în anul 2017, în medie 195 de solicitări pe zi (188 în anul 2017, în creștere cu 4,07 %).
În plan operativ structurile de intervenţie, coordonate de Centrul operaţional judeţean, au participat la un număr de 8.094 acțiuni de intervenție în anul 2018 (8.488 în 2017), din care 1.450 pentru situații de urgență sau alte acțiuni de intervenție iar 6.644 au fost solicitări SMURD – media zilnică a intervențiilor fiind de 22 intervenţii pe zi.
Comparativ cu anul 2017, în anul 2018 a scăzut cu 22,38% numărul solicitărilor (fără S.M.U.R.D.) de la 1.868 în 2017 la 1.450 în 2018, datorită scăderii cu 41,25 % a numărului de solicitări pentru incendii de vegetație şi scăderii cu 22,59% a numărului de intervenții la alte intervenții în situații de urgență.
Totuși, se constată o creștere cu 109,84% a numărului de intervenţii la inundații și fenomene meteo: de la 61 în anul 2017 la 128 în anul 2018.
Comparativ cu anul 2017, în anul 2018 a crescut cu 0,36% numărul cazurilor de urgenţă la care au participat echipajele S.M.U.R.D – de la 6.620 solicitări în 2017, la 6.644 solicitări în 2018.
Din totalul acțiunilor și activităților de intervenție, 2.961 au avut loc în mediul rural (3.766 în 2017) reprezentând 36,59% și 5.133 în mediul urban (4.722 în 2017), reprezentând 63,41%.
În funcție de tipul intervențiilor și a situațiilor de urgență la care au intervenit echipajele inspectoratului, situația se prezintă astfel:
– 257 pentru stingerea incendiilor (269 în 2017);
– 141 la incendii de vegetație, fond forestier și deșeuri (240 în 2017);
– 118 pentru asistență de persoane – degajări de persoane rămase blocate în apartament, ascensor, la înălțime, etc. (89 în 2017);
– 128 la inundații și fenomene meteo periculoase (61 în 2017);
– 11 pentru asanări ale terenului și distrugeri de muniție rămasă neexplodată (19 în 2017);
– 7 pentru protecția mediului (11 în 2017);
– 11 pentru salvări de animale (14 în 2017);
– 740 alte intervenții, (956 în 2017);
– 6.170 ajutor medical de urgență (6.206 în 2017);
– 18 pentru descarcerare (30 în 2017);
– 196 alarme false, întors din drum sau deplasări la care nu a mai fost necesară intervenția (380 în 2017).
Ca urmare a intervențiilor au fost salvate bunuri în valoare de aproximativ 34 milioane lei (63 milioane lei în 2017), iar bunurile materiale distruse în urma situațiilor de urgență au fost estimate la aproximativ 5.399.444 lei (11.460.000 lei în 2017). Se constată că bunurile salvate sunt de peste 6 ori mai mari decât cele distruse.
Incendiile s-au manifestat în procent de 76,60% la locuințe și anexe gospodărești (71,64% în 2017), 1,83% în agricultură și silvicultură (3,35% în 2017), 6,88% în industrie (7,46% în 2017), 3,67% în administrația publică, învățământ și sănătate (4,85% în 2017), 2,75% în transport (2,98% în 2017), 1,38% în comerț și alimentație publică (2,98% în 2017), iar 5,96% în alte domenii de activitate (4,10% în 2017).
În urma incendiilor produse, două persoane au decedat (una, în 2017), iar alte 11 persoane au fost salvate, dar au suferit diferite traume. Persoanele decedate au fost surprinse de flăcări înainte ca echipajele de intervenţie să ajungă la locul intervenţiei și din păcate nu s-a mai putut face nimic pentru salvarea lor (locuință individuală și accident de muncă).
Incendiile au fost provocate, în principal de:
– utilizarea instalațiilor și echipamentelor electrice defecte sau improvizate – 73 incendii ceea ce reprezintă 33,49% din total incendii (89 incendii – 33,20% din total incendii 2017);
– mijloace sau sisteme de încălzire cu defecțiuni sau improvizații, coșurile de fum defecte sau necurățate – 50 de incendii ceea ce reprezintă 22,94% din totalul incendiilor (59 de incendii – 22,01% din totalul incendiilor în anul 2017);
– acțiunile intenționate – 19 incendii ceea ce reprezintă 8,72% din totalul incendiilor (17 incendii – 6,34% din totalul incendiilor în 2017);
– focul deschis – 23 incendii ceea ce reprezintă 10,55% din totalul incendiilor (38 incendii – 14,18% din totalul incendiilor în 2017);
– fumatul fără respectarea normelor – 17 incendii ceea ce reprezintă 7,80% din totalul incendiilor (22 incendii – 8,2% din totalul incendiilor în 2017);
– jocul copiilor cu focul – 0 incendii (2 incendii de acest fel în 2017).
Timpul mediu de răspuns la incendii a fost de 14,33 minute (14,55 minute în 2017), iar durata medie a intervențiilor la incendii a fost de 68 de minute (96 minute în 2017). Timpul mediu de deplasare la intervențiile pentru stingerea incendiilor în unitățile administrativ-teritoriale unde inspectoratul are subunități de intervenție a fost de 5’55” (7’19” în 2017), iar cel al echipajelor SMURD de 6’02” (6’18” în 2017). Timpul mediu de deplasare la intervențiile pentru stingerea incendiilor în zonele de sprijin ale subunităților de intervenție a fost de 27’49” (22’47” în 2017), iar cel al echipajelor SMURD de 18’40” (16’18” în 2017).
Asistența medicală de urgență și descarcerare la nivelul județului Alba este asigurată în mod integrat de către Serviciul Mobil de Urgență, Reanimare și Descarcerare (SMURD), structurile Serviciului de Ambulanță Județean, Unitatea de Primiri Urgențe și Compartimentele de Primiri Urgențe din cadrul spitalelor municipale și orășenești.
La 31.12.2018, la nivelul județului Alba erau operaționale 7 echipaje SMURD (6 echipaje de prim ajutor – EPA și 1 echipaj de terapie intensivă mobilă – TIM). Pe parcursul anului 2018, echipajele SMURD au avut 6.644 intervenții (6.620 în 2017), în medie 18 intervenții/zi (18 în 2017).
Pe parcursul anului 2018, modulul SMURD al inspectoratului a funcționat la capacitate cu toate echipajele operaționale doar aproximativ 9 luni. Printre cauzele care au dus la inoperabilitatea echipajelor sunt în principal cauze de natură tehnică, dar și accidente rutiere în care au fost implicate ambulanțele (fără a fi vinovați conducătorii auto proprii), fapt pentru care au fost ambulanțe indisponibile între 1 și 4 luni.
În funcție de tipul solicitărilor SMURD, situația se prezintă astfel:
– ajutor medical de urgență – 6.170 (6.206 în 2017);
– descarcerare – 18 (30 în 2017);
– asistență de persoane – 334 (261 în 2017);
– alte situații – 2 (3 în 2017);
– alerte false, întors din drum și deplasări fără intervenție – 120 (116 în 2017).
Pe timpul intervențiilor SMURD au fost asistate un număr de 6.615 persoane (7.170 în 2017), din care la 6.258 persoane (7.135 în 2017) s-a acordat ajutor medical de urgență sau asistență medicală, iar 23 au fost asistate ca urmare a accidentelor de circulaţie (35 în 2017). Timpul mediu de răspuns al echipajelor SMURD a fost de 11’08” (11’10” în 2017), iar timpul mediu de intervenție a fost de 40’02” (38’51” în 2017).
În anul 2018 echipajul de terapie intensivă mobilă (TIM) a funcționat 274 zile din cele 365, ceea ce reprezintă 75%. Cu toate acestea echipajul a desfășurat 629 intervenții (553 în 2017), peste 9 % din totalul intervențiilor SMURD, (medie de 2,22 intervenții/zi), fiind asistate 637 persoane (557 în 2017), aspect care justifică pe deplin necesitatea și utilitatea echipajului”.
Dotările ISU Alba – personal, autospeciale şi echipamente
„În anul 2018 din totalul de 452 posturi prevăzute în cadrul ISU Alba, erau încadrate 412 ( 91,15%). 368 sunt posturi în structurile operative, iar vârsta medie a personalului este de 38,7 ani. În acest an s-au organizat concursuri pentru ocuparea a 12 posturi prin încadrare directă și un concurs pentru post de conducere vacant, toate concursurile fiind finalizate cu personal declarat “admis”.
Dotarea inspectoratului cu autospeciale de intervenție este de 75%, cu mijloace tehnice de resortul SMURD este de 85%, cu mijloace de mobilitate terestră de 40 %, cu mijloace de mobilitate navală de 41% iar cu mijloace remorcabile de 54%.
În anul 2018 dotarea cu tehnică de intervenție a inspectoratului s-a îmbunătățit ca urmare a proiectelor cu fonduri europene derulate la nivel I.G.S.U.. Astfel, în anul 2018 au fost primite 10 autospeciale, mijloace pentru intervenție și pentru suport logistic în valoare de 1,6 milioane de euro, astfel:
– autoutilitară cu cârlig ridicător, marca Renault;
– microbuz, marca VW Crafter;
– autoturism de serviciu, marca Dacia Duster;
– container multirisc tip II;
– container de iluminat tip IV de 450 kvA;
– două autospeciale de intervenție și salvare de la înălțime, marca Iveco Magirus;
– două ambulanțe SMURD, marca VW Transporter;
– linie tehnică de întreținere echipament individual de protecție.
Totuși, încă mai există în uz 10 autospeciale care au o vechime în exploatare de peste 20 de ani (o autospecială de intervenție și salvare de la înălțimi, şapte autospeciale de lucru cu apă și spumă, două autocamioane de intervenție).
Există totuși deficit în asigurarea echipamentului de protecție la intervențiile de stingere a incendiilor (costum pompieri tip NOMEX, căști de protecție și cizme de intervenție).
În condițiile suplimentării dotării inspectoratului din ultimii ani, spaţiile destinate parcării autovehiculelor și autospecialelor de la sediul inspectoratului și subunități sunt improprii şi insuficiente, neasigurându-se protecția tuturor mijloacelor de mobilitate terestră și navală împotriva intemperiilor și agenților de coroziune atmosferici”.
Propuneri pentru îmbunătățirea activității de pregătire și intervenție
„- achiziționarea echipamentelor specifice pentru salvarea persoanelor din diferite medii (de la înălțimi, puțuri, spații înguste, etc.) pentru fiecare subunitate;
– efectuarea de cursuri de pregătire centralizat pentru atestare scafandru de intervenție, astfel încât la nivelul inspectoratului să existe permanent o echipă completă de salvare din mediu acvatic;
– prevederea, în tabelele de înzestrare, și achiziționarea, pentru fiecare subunitate, a unui PMA de tip I cu cort pentru triajul victimelor și asistență medicală;
– achiziționarea unei autospeciale pentru transport persoane și victime multiple, o ambulanță neonatologie și minim o ambulanță tip B2 de rezervă 4 X 4;
– asigurarea dotării inspectoratului cu un autovehicul destinat transportului buteliilor de oxigen și a materialelor sanitare destinate dotării ambulanțelor SMURD;
asigurarea dotării inspectoratului cu o autospecială de teren 4×4 destinată intervențiilor pirotehnice;
– prevederea în tabelele de înzestrare și achiziționarea pentru fiecare gardă de intervenție a unei autoscări mecanice cu pachet de scări și nacelă sau cu braț elevator și platformă pentru intervenție și salvare de la înălțimi;
– ridicarea nivelului pregătirii profesionale a întregului personal
– achiziționarea de echipamente de protecție individuală CBRN (complet de protecție chimică, detector de STI, dozimetre personale);
– realizarea unor centre (poligoane) zonale cu baze de pregătire performante şi la standarde internaţionale pentru pregătirea personalului operativ”.
Alte propuneri – câteva exemple:
– deschiderea în perioada 2019 – 2020 de noi puncte de lucru la Baia de Arieș, Gârda de Sus, Jidvei şi Zlatna și creșterea mobilității inspectoratului, urmărind astfel atingerea indicatorilor de performanță asumați prin Strategia de consolidare şi dezvoltare a Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă pentru perioada 2016 – 2025
Primul demers a fost realizat deja prin inființarea, începând cu data de 12 ianuarie, a unui punct de lucru temporar cu ambulanță de prim ajutor SMURD în zona Domeniului schiabil Șureanu. Decizia deschiderii acestui punct de lucru a venit în urma unei analize care a luat în calcul numărul foarte mare de cazuri înregistrate în ultima perioadă, distanța foarte mare față de cea mai apropiată subunitate de intervenție, starea drumului de acces greu practicabil precum și că zona se află în plină expansiune din punct de vedere turistic.
– creșterea numărului voluntarilor care participă în echipele intervenție ale inspectoratului;
– modernizarea sistemului de comunicații și tehnologia informației.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News