Connect with us
Publicitate

Economie

1,6 milioane de firme şi PFA, obligate să se înscrie în SPV, până la 1 martie. Ce probleme vor avea cei fără cont în sistem

Publicat

Spaţiul Privat Virtual (SPV), serviciul prin care Fiscul comunică cu contribuabilii, este obligatoriu pentru firme şi pentru PFA-uri de la 1 martie 2022, potrivit unei ordonanţe de urgenţă publicate în august 2021 în Monitorul Oficial.

„Utilizarea obligatorie a Spaţiului Privat Virtual (sistemul de comunicare electronică dezvoltat de Ministerul Finanţelor – ANAF) pentru toţi contribuabilii reprezintă un pas important în digitalizarea relaţiei dintre plătitorul de taxe şi ANAF. De la 1 martie 2022, Fiscul va comunica numai electronic cu agenţii economici, prin SPV!

Vezi și De la 1 martie, ANAF schimbă regulile: Firmele și PFA trebuie să se înregistreze în SPV. Ce trebuie să faci pentru înscriere

Sperăm că agenţii econo­mici care nu erau încă înrolaţi în SPV au reuşit să se înregistreze sau o vor face în următoarele două săptămâni“, a explicat René Schöb, partner, head of tax and legal în cadrul firmei de audit şi consultanţă KPMG.

Conform datelor ANAF, la data de 9 aprilie 2021 erau înregistrate în SPV 509.679 de persoane juridice dintr-un număr total de 1.554.688 persoane juridice care ar trebui să se înregistreze în SPV.

„De asemenea, 34.720 de persoane fizice care au cod de identificare fiscală sunt înregistrate în SPV (aici ar intra PFA-urile, de exemplu) dintr-un număr total de 662.128 de persoane fizice care au cod de identificare fiscală şi care ar trebui să se înregistreze în SPV“, se arată în nota de fundamentare a legii care obligă firmele şi PFA-urile să se înscrie în SPV.

Înregistrarea în SPV se face doar cu ajutorul unui certificat digital calificat

Înregistrarea în SPV şi utilizarea acestui serviciu de către persoanele juridice se fac doar cu ajutorul unui certificat digital calificat obţinut în prealabil.

„Pentru obţinerea certificatului electronic digital compania va trebui să opteze pentru una dintre ofertele de pe piaţă locală, urmând un proces similar obţinerii certificatului digital calificat pentru depunerea declaraţiilor fiscale.

În cazul în care companiile au deja un certificat digital calificat obţinut pentru depunerea declaraţiilor fiscale rămâne doar înrolarea acestuia şi pentru obţinerea accesului în Spaţiul Privat Virtual, pe baza procurii notariale care trebuie să conţină şi acest aspect“, au mai spus reprezentanţii KPMG.

În cazul persoanelor fizice înregistrarea în SPV se poate face atât cu ajutorul unui certificat digital calificat, cât şi pe baza de nume de utilizator şi parolă, în cazul în care acestea nu deţin un astfel de certificat.

„În ambele situaţii, înregistrarea în SPV se face exclusiv online, nemaifiind necesară şi depunerea la ghişeu de documente, după cum se proceda în trecut“, au mai spus reprezentanţii KPMG.

În cazul PFA-urilor, pentru a utiliza SPV pentru obligaţiile fiscale ale titularului (cum ar fi cele declarate prin declaraţia unică, pe codul numeric personal al titularului), înregistrarea se poate face pe baza de nume de utilizator şi parolă. Însă, pentru utilizarea SPV pentru obligaţiile fiscale ale PFA-ului declarate pe CUI-ul acestuia, va fi necesară înregistrarea cu ajutorul unui certificat digital calificat.

În cazul utilizării unui certifiat digital, titularulul certificatului, care va solicită înrolarea în SPV, poate avea calitatea de reprezentant legal, reprezentant desemnat sau împuternicit al persoanei juridice.

Legislația nu prevede amenzi , dar sunt consecințe negative pentru firmele neînrolate în SPV

„Legislaţia nu prevede amenzi pentru firme pentru fapta de neînrolare în SPV, dar neînrolarea va avea potenţiale consecinţe negative pentru respectiva firma.

Spre exemplu, administratorii ei nu mai pot depune cereri la ANAF pe format hârtie, solicitări din partea firmei. ANAF va refuza să le ia în considerare şi va notifica firma că unica formă legală de a adresa solicitări este prin SPV.

Deci, înregistrarea devine obligatorie pentru ca o firma să-şi poată exercită drepturile. Odată existând SPV, orice comunicări de la Fisc către firma respectivă vor fi făcute tot prin SPV, nu prin poştă normală sau alte forme de comunicare. Acolo se vor transmite deciziile de executare silită, de exemplu, deci SPV-ul va trebui consultat constant“, au mai spus reprezentanţii KPMG.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate