Actualitate
3 miliarde de euro, gestionate de ANA din 2014: Vezi ce autoritate va avea pe mână fonduri europene pentru autostrăzi pe următorii șase ani
În perioada 2014-2020, România ar putea avea la dispoziție pentru construcția de autostrăzi fonduri europene nerambursabile în valoare de 3 miliarde de euro, a declarat miercuri Dan Şova, ministrul delegat al Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine (DPIIS).
Compania de Drumuri se va împărţi în mai multe companii regionale
În Europa sunt autorităţi separate de autostrăzi şi separate de drumuri naţionale. La sfârșitul anului 2012, ministrul delegat Dan Şova a fost autorizat de Guvern să ceară în adunarea generală a acţionarilor a CNADNR divizarea societăţii în două noi companii naţionale, respectiv Compania Naţională de Autostrăzi, prezentată ulterior ca Autoritatea Naţională de Autostrăzi, şi Compania Naţională de Drumuri.
Autoritatea Naţională de Autostrăzi va funcţiona sub autoritatea acestui nou departament, iar Compania Naţională de Drumuri va fi organizată sub autoritatea Ministerului Transporturilor.
Astfel, România va avea o autoritate al cărei obiect de activitate va fi supravegherea construcţiei şi întreţinerii autostrăzilor.
Instituţia care va gestiona aceste fonduri va fi Autoritatea Naţională de Autostrăzi (ANA), care va începe să funcţioneze efectiv din 2014 şi va fi o „instituţie independentă”. Numirea şi revocarea şefului noii autorităţi vor reveni premierului Victor Ponta, a precizat Dan Şova, care a ţinut să precizeze că ANA va funcţiona „în coordonarea, nu sub autoritatea DPIIS”.
Autoritatea Naţională de Autostrăzi (ANA) se va ocupa doar de autostrăzi, iar compania de drumuri se va ocupa doar de drumurile naţionale. Din 2020, România va avea doar autostrăzi şi drumuri regionale, nu drumuri naţionale, potrivit ministrului delegat Dan Şova.
El a adăugat că noua autoritate se va ocupa de autostrăzile care vor fi construite din 2014, cu banii din alocarea financiară din 2014-2020. „Autostrăzile construite pe alocarea din cadrul financiar 2007-2013 vor rămâne la compania naţională ce există astăzi până se va finaliza construcţia şi plata lor. Apoi aceste autostrăzi vor trece la ANA”.
„În 2-3 ani, toate autostrăzile vor trece la ANA şi vom avea o autoritate ce se va ocupa doar de autostrăzi şi una care se va ocupa doar de drumurile naţionale, care se vor transforma în drumuri regionale. Acesta este modelul european”, a precizat Şova.
Şova a explicat că ANA va avea la dispoziţie fondurile europene pentru autostrăzi corespunzătoare cadrului financiar multianual 2014-2020.
“Pentru autostrăzi, pe alocarea 2014-2020 vor fi disponibile 3 miliarde de euro. Dacă o să se şi dea aceşti bani. Urmează negocierea”, a admis ministrul delegat.
Cifra este mai mică decât cea pe care Şova o amintea în urmă cu câteva luni. În luna aprilie, prezent la televiziune, Dan Şova declara că „în perioada 2014-2020, maximul de finanţare europeană pentru autostrăzi va fi între 3,5 şi 4 miliarde de euro. Din aceşti bani poţi să iei până la 85% pentru un tronson. Pe alocarea financiară 2014-2020 putem discuta de Iaşi -Târgu Mureş, Iaşi- Bacău -Braşov, de Coridorul IX Ploieşti- Iaşi -Ungheni (sau Albiţa), sau de Ploieşti-Alexandria-Craiova –Calafat”, a detaliat Şova în aprilie.
Şeful DPIIS a precizat că în momentul regionalizării, Compania Naţională de Drumuri, care va fi organizată sub autoritatea Ministerului Transporturilor, va fi împărţită în mai multe companii regionale.
Ce salarii vor avea angajaţii de la ANA
Salariile angajaţilor din cadrul ANA nu vor fi diferite de cele ale angajaţilor din Ministerul Transporturilor, crede Şova.
„Azi s-a discutat la Ministerul Finanţelor despre salarizarea personalului. Aproximativ 20% din angajaţii ANA vor lucra cu fonduri europene. Dacă la mine la Departamentul de proiecte salariile sunt între 11 şi 22 de milioane de lei (vechi), sunt alte ministere unde salariile sunt până la 33 de milioane de lei (vechi). Aşa o să aibă şi la ANA”, a explicat Şova, adăugând că angajaţii care vor lucra cu fonduri europene vor beneficia de sporuri.
Cel mai mare spor pentru cei ce lucrează cu fonduri europene este de 75% din salariu. La CNADNR, cel mai mare spor pentru cei ce lucrează cu fonduri europene este de 20% din salariu.
Întrebat când va începe ANA să lucreze la construirea de autostrăzi, Şova a răspuns că din 2014.
Ponta a precizat recent că după ce ordonanţa pentru înfiinţarea Autorităţii Naţionale de Autostrăzi, prin divizarea actualei Companii Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR), va trece de Guvern, la CNADNR urmează să fie numit un manager privat.
România va beneficia de la UE în perioada 2014-2020 de fonduri nerambursabile în valoare de 40 miliarde de euro.
Sursa: gândul.info
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News