Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

ANCOM: Cum poate modifica furnizorul de telefonie sau internet clauze din contract și ce pot face clienții


Publicat

Furnizorul de telefonie, internet și/sau televiziune are dreptul să modifice clauze din contractul încheiat cu un client (servicii oferite, tarife, mod de tarifare etc.), dar are obligația să-l informeze anterior, potrivit ANCOM.

Informarea se face prin intermediul unei notificări, cu cel puţin 30 de zile înainte de producerea acestora.

În acest interval, dacă persoana nu este de acord cu modificările anunţate, poate renunţa la contract fără a plăti despăgubiri pentru rezilerea anticipată a acestuia.

Furnizorul trebuie să transmită notificarea prin: scrisoare, fax, e-mail sau SMS ori contul de client de pe site-ul furnizorului, caz în care va fi însoțită de un SMS și/sau e-mail de avertizare cu privire la transmiterea notificării.

Dacă furnizorul a modificat contractul fără să notifice sau nu ta informat despre posibilitatea de a înceta contractul fără penalităţi, ANCOM poate lua măsuri.

Încetarea unui contract încheiat cu un furnizor de telefonie se poate realiza în condiţiile prevăzute în acest document. Totuşi, este posibil ca furnizorul, în urma unei negocieri directe cu tine, să accepte încetarea contractului şi în alte condiţii decât cele menţionate în contract.

Dacă te-ai hotarât să renunţi la serviciile unui furnizor, citeşte contractul, verifică dacă a expirat perioada iniţială (sau ce penalități se aplică dacă aceasta nu a expirat), modalităţile în care poţi depune o cerere de încetare a contractului, precum și termenul în care furnizorul va da curs solcitării tale, informează ANCOM.

Unii furnizori îţi dau posibilitatea să le comunici solicitarea ta de reziliere şi telefonic. Cu toate acestea, este preferabil să faci o cerere în scris, transmisă prin poştă, cu confirmare de primire, sau să o depui la un punct de lucru/magazin al furnizorului şi să primeşti un număr de înregistrare. De asemenea, ia în calcul şi faptul că unii furnizori condiţionează procesarea cererii de reziliere de returnarea echipamentelor oferite în custodie/chirie şi de plata unor eventuale datorii.

Ai și opțiunea să-ți portezi numărul de telefon, adică să-ți schimbi furnizorul dar să-ți păstrezi numărul de telefon. Atenție! Cererea de portare este în același timp și o cerere de încetare a contractului pe care îl ai cu furnizorul la care vrei să renunți. Prin urmare, verifică prevederile referitoare la încetarea contractului încheiat cu acesta. Portarea nu te scutește, de exemplu, de plata taxelor de reziliere anticipată.

sursă: infocentru.ancom.ro



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

ADMINISTRATIE

DOCUMENT: Carantină zonală prelungită la Rimetea și alte măsuri pentru comuna Sohodol. Hotărârile CJSU Alba

Publicat

Comitetul Județean pentru Situații de Urgență Alba a decis joi să propună prelungirea carantinării zonale la Rimetea și alte măsuri pentru comuna Sohodol.

În cazul prelungirii carantinei de la Rimetea, a fost solicitat ordin din partea DSU, având în vedere situația epidemiologică din localitate, ”unde se înregistrează o rată de incidență de 8,01 la 1000 de locuitori”, iar riscul epidemiologic este de o gravitate crescută, la nivelul unității administrativ-teritoriale în ultimele 14 zile fiind înregistrate 8 cazuri de îmbolnăvire la o populație de 999 de locuitori.

Deciziile se aplică de vineri, 16 aprilie.

HOTĂRÂREA nr. 104 din 15.04.2021 privind propunerea de prelungire a măsurii de carantinare zonală pentru comuna Rimetea, județul Alba

Hotărârea nr. 104 – CJSU ALBA din 15 aprilie 2021

HOTĂRĂȘTE:

Art.1. (1) Propunem prelungirea măsurii de carantinare zonală pe o perioadă de 7 zile a comunei Rimetea, județul Alba, începând cu data de 16.04.2021 ora 6.00, sens în care se solicită Centrului Național de Coordonare și Conducere a Intervenției emiterea ordinului șefului Departamentului pentru Situații de Urgență.

Anexă Hotararea CJSU Alba nr. 104 Rimetea- 15.04.2021

(2) Perimetrul vizat de măsura prevăzută la alin. 1 este  delimitat  de următoarele coordonate geografice:

– 46.416767, 23.558156 – DJ 107M Colțești – Vălișoara;

– 46.424833, 23.544535 – Cetatea Trascăului;

– 46.481307, 23.553718;

– 46.494288, 23.580816 – DJ 107M Rimetea – Buru;

– 46.491515, 23.585622;

– 46.476113, 23.593214;

– 46.452846, 23.585022 – Colții Trascăului;

– 46.413157, 23.577311;

Art.2. Este strict interzisă intrarea / ieșirea din zona carantinată prin alte zone și căi de acces decât cele deschise circulației publice de pe drumurile naționale, județene, comunale și forestiere.

Art.3. Circulația și staționarea în spații publice a persoanelor este interzisă, cu excepția motivelor bine justificate, pe baza Declarației pe proprie răspundere (Anexă), legitimație de serviciu sau a adeverinței eliberate de angajator.

Art.4. În zona prevăzută la art. 1 alin. (2), se propune instituirea următoarelor măsuri obligatorii pentru toate persoanele care se află permanent sau tranzitează zona menționată la art. 1:

– identificarea persoanelor cu domiciliul, reședința ori adresa declarată în zona menționată la art. 1 alin. (2) și introducerea acestora în bazele de date dedicate;

– limitarea la maximum a deplasării persoanelor şi monitorizarea permanentă a respectării acestei măsuri. Ieșirea persoanelor din locuință este permisă doar pe bază de Declarație pe proprie răspundere (Anexă), legitimație de serviciu sau adeverință eliberată de angajator, după caz;

– în intervalul orar 05.00-20.00, în interiorul zonei menționată la art. 1 alin. (2), se interzice circulația tuturor persoanelor în afara locuinței/gospodăriei, cu următoarele excepții:

  • deplasarea în interes profesional, inclusiv între locuință/gospodărie și locul/locurile de desfășurare a activității profesionale și înapoi;
  • deplasarea pentru asigurarea de bunuri care acoperă necesitățile de bază ale persoanelor și animalelor de companie/domestice, precum și bunuri necesare desfășurării activității profesionale;
  • deplasarea pentru asistență medicală care nu poate fi amânată și nici realizată de la distanță, inclusiv pentru vaccinarea împotriva COVID – 19;
  • deplasările scurte, în apropierea locuinței/gospodăriei, legate de activitatea fizică individuală a persoanelor (cu excluderea oricăror activități sportive de echipă), cât și pentru nevoile animalelor de companie/domestice;
  • deplasarea în scopul donării de sânge, la centrele de transfuzie sanguină;
  • deplasarea în scop umanitar sau de voluntariat;
  • deplasarea pentru realizarea de activități agricole;
  • deplasarea producătorilor agricoli pentru comercializarea de produse agroalimentare;
  • îngrijirea sau administrarea unei proprietăți din altă localitate;
  • eliberarea de documente necesare pentru obținerea unor drepturi;
  • participare la programe sau proceduri în centrele de tratament;
  • pentru achiziția, service-ul, efectuarea ITP sau alte operațiuni de întreținere a vehiculelor, activități care nu pot fi efectuate în localitatea de domiciliu;
  • alte motive justificative precum: îngrijirea/însoțirea copiilor/membrilor de familie; îngrijirea unei rude/afin sau persoană aflată în întreținere, asistența persoanelor vârstnice, bolnave sau cu dizabilități ori deces al unui membru de familie, evenimente de stare civilă;
  • participarea la activități religioase;

– în intervalul orar 20.00 – 5.00, circulația persoanelor în afara locuinței/gospodăriei este permisă numai pentru motivele prevăzute la punctul 3, lit. a), c), d);

– în/din zona menționată la art. 1 alin. (2) este permisă intrarea / ieșirea pentru:

  • transportul de marfă indiferent de natura acestuia, al materiilor prime și resurselor necesare desfășurării activităților economice în localitatea carantinată, precum și aprovizionarea populației;
  • persoanele care nu locuiesc în zona carantinată, dar care desfășoară activități economice sau în domeniul apărării, ordinii publice, securității naționale, sanitare, veterinare, situațiilor de urgență, administrației publice locale, a asistenței și protecției sociale, judiciare, serviciilor de utilitate publică, agriculturii, alimentației publice, comunicațiilor și transporturilor;
  • persoanele care locuiesc în zona carantinată și desfășoară activitatea profesională în afara zonei carantinate;
  • persoanele care realizează activități agricole sau pentru comercializarea de produse agroalimentare;
  • deplasarea din alte motive justificate, precum îngrijirea / însoțirea copiilor / membrilor de familie, îngrijirea unei / unui rude / afin sau a unei persoane aflate în întreținere, asistența persoanelor vârstnice, bolnave sau cu dizabilități, decesul unui membru de familie;
  • deplasarea pentru asistență medicală care nu poate fi amânată și nici realizată de la distanță, inclusiv pentru vaccinarea împotriva COVID – 19;
  • urgențe medicale;
  • îngrijirea sau administrarea unei proprietăți din altă localitate;
  • eliberarea de documente necesare pentru obținerea unor drepturi;
  • pentru achiziția, service-ul, efectuarea ITP sau alte operațiuni de întreținere a vehiculelor, activități care nu pot fi efectuate în localitatea de domiciliu;

Pentru verificarea motivului deplasării în interes profesional, persoanele sunt obligate să prezinte, la cererea personalului autorităților abilitate, legitimația de serviciu, adeverința eliberată de angajator sau o declarație pe propria răspundere;

Pentru verificarea motivului deplasării în interes personal, persoanele sunt obligate să prezinte, la cererea personalului autorităților abilitate, o declarație pe propria răspundere, completată în prealabil;

Declarația pe propria răspundere trebuie să cuprindă numele și prenumele, data nașterii, adresa locuinței/gospodăriei/locului activității profesionale, motivul deplasării, data completării și semnătura olografă a declarantului. Declarația poate fi prezentată în format letric (suport hârtie) sau pe un dispozitiv electronic;

Se permite tranzitarea localității menționată la art. 1 alin. (2) de către persoanele care nu au domiciliul pe raza acesteia, fiind interzisă staționarea în localitate;

Se permite oficierea slujbelor religioase doar în exteriorul clădirilor, cu excepția celor la care participă doar personalul bisericesc. Pentru evenimentele organizate în exterior se va respecta norma de 4 mp/persoană, cu respectarea regulilor de protecție sanitară, stabilite prin Ordinul comun al Ministrului sănătății și al Ministrului afacerilor interne, emis în temeiul art. 45 și al art. 71 alin. (2) din Legea nr. 55/2020, cu modificările și completările ulterioare;

Se permite oficierea slujbelor de înmormântare, cu participarea a maxim 8 persoane în interior iar în exterior cu participarea a maxim 20 persoane;

Se permite oficierea evenimentelor de stare civilă cu prezența a maxim 10 persoane în interiorul clădirii, iar în exterior cu participarea a maxim 20 persoane, cu respectarea regulilor de protecție sanitară, stabilite prin Ordinul comun al Ministrului sănătății și al Ministrului afacerilor interne, emis în temeiul art. 45 și al art. 71 alin. (2) din Legea nr. 55/2020, cu modificările și completările ulterioare;

Controlul măsurilor privind limitarea deplasării persoanelor în / din unitatea administrativ teritorială menționată la art. 1 alin. (2) și măsurile de ordine publică vor fi organizate și coordonate de către

Inspectoratul de Jandarmi Județean Alba cu sprijinul Inspectoratului de Poliție Județean Alba, a Poliției locale, efective din cadrul DSP, DSVSA, ITM, Protecția Consumatorului, ISCTR sau alți funcționari anume desemnați prin dispoziție a primarului unității administrativ teritoriale.

ART. 5. În zona prevăzută la art. 1 alin. (2), se propun interzicerea următoarele activități:

  • organizarea de evenimente private (nunți, botezuri, mese festive, etc.) în spații închise și deschise;
  • organizarea de evenimente și/sau activități private pentru copii în spaţii închise cum ar fi evenimente aniversare, locuri de joacă sau altele asemenea;
  • activitatea cu publicul a operatorilor economici care desfășoară activități de preparare, comercializare și consum al produselor alimentare și/sau băuturilor alcoolice și nealcoolice, de tipul restaurantelor și cafenelelor, inclusiv al teraselor, în interiorul și exteriorul clădirilor, cu excepția activităților de preparare a hranei și comercializarea produselor alimentare și băuturilor alcoolice și nealcoolice care nu se consumă în spațiile respective;
  • activitatea cu publicul a operatorilor economici licențiați în domeniul jocurilor de noroc;
  • organizarea și desfășurarea adunărilor publice organizate în baza Legii Nr. 60/1991;
  • organizarea cu public în spații închise și deschise cum ar fi, fără a se limita la acestea, desfășurarea activităților de tipul spectacolelor și/sau concertelor, activități culturale, științifice, artistice sau de divertisment;
  • toate activitățile și competițiile sportive, individuale sau colective care se desfășoară în spatii închise sau deschise, cu excepția celor profesioniste organizate de federațiile de profil;
  • organizarea piețelor pentru produse nealimentare, a târgurilor, oboarelor, iarmaroacelor si piețelor de vechituri;

Art. 6.  (1) Propunem limitarea programului de lucru cu publicul a operatorilor economici din domeniul comercializării de bunuri alimentare și nealimentare/prestări servicii în spații închise şi/sau deschise, publice şi/sau private în intervalul orar 05.00 – 18.00, cu excepția farmaciilor și a stațiilor de distribuție carburant care pot avea program non-stop.

(2) Propunem limitarea numărului de persoane în incinta magazinelor, la maximum 30% din capacitate, astfel încât să se asigure minim 8 mp/persoană, cu respectarea normelor de distanțare fizică respectiv protecție sanitară;

(3) Propunem ca operatorii economici să afișeze obligatoriu la loc vizibil, la intrarea în unitate, a programului de funcționare precum și a restricțiilor stabilite prin prezenta hotărâre inclusiv numărul maxim de persoane care pot avea acces simultan în interior.

Art. 7. Propunem ca operatorii economici care desfășoară activități de transport persoane și care tranzitează zona carantinată vor putea efectua opriri în stațiile proprii pentru urcarea sau coborârea călătorilor. Operatorii vor lua măsurile necesare pentru limitarea accesului în mijloacele de transport astfel încât să fie respectate măsurile de distanțare fizică.

Art. 8. Direcția de Sănătate Publică a Județului Alba va evalua și prioritiza oportunitatea de testare a persoanelor și va  transmite solicitările de sprijin cu materiale sanitare și personal de specialitate către Institutul Național de Sănătate Publică / Ministerul Sănătății;

Art. 9. Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Unirea” al județului Alba va asigura transmiterea mesajelor de avertizare prin sistemul RO-ALERT către populația din zona carantinată, cu măsurile ce trebuie respectate pe timpul instituirii carantinei zonale.

Art. 10. Se deleagă Centrul Județean de Coordonare și Conducere a Intervenției Alba pentru transmitere la Centrul Național de Coordonare și Conducere a Intervenției a documentelor necesare, în vederea emiterii Ordinului Șefului Departamentului pentru Situații de Urgență, pentru prelungirea pe o perioadă de 7 zile, a măsurii de carantinare zonală, pentru comuna Rimetea, județul Alba.

HOTĂRÂREA nr. 105 din 15.04.2021 privind stabilirea unor măsuri de limitare și prevenire  a răspândirii virusului SARS-COV-2 pe raza comunei Sohodol

Hotărârea nr. 105 – CJSU ALBA+anexe din 15 aprilie 2021

Art. 1 Se constată rata de incidență cumulată la 14 zile a cazurilor de îmbolnăvire cu SARS–CoV-2, la data de 15.04.2021, pentru fiecare unitate administrativ-teritorială de pe raza județului Alba, conform Anexei la prezenta hotărâre.

Anexa_Hotararea nr. 105 din 15.04.2021

Art. 2 (1) La nivelul comunei Sohodol unde rata de incidență cumulată la 14 zile a cazurilor de îmbolnăvire cu SARS-CoV-2 este între 1,5 și 3/1.000 de locuitori, începând cu data de 16.04.2021, ora 00.00, pentru o perioadă de 14 zile, se instituie măsuri pentru diminuarea impactului riscului, astfel:

a) Organizarea și desfășurarea activității în cadrul cinematografelor, instituțiilor de spectacole și/sau concerte este permisă, cu participarea publicului până la 30% din capacitatea maximă a spațiului;

b) Se interzice organizarea și desfășurarea în aer liber a spectacolelor, concertelor, festivalurilor publice și private, sau a altor evenimente culturale;

c) Se interzice organizarea de evenimente private (nunți, botezuri, mese festive, etc.) atât în spații deschise cât și închise (saloane, cămine culturale, restaurante, baruri, cafenele, săli/corturi de evenimente, terase, etc.);

d) Se interzice desfășurarea de reuniuni cu prilejul unor sărbători, aniversări, petreceri în spații închise și/sau deschise, publice și/sau private;

e) Se interzice circulația în interiorul localităților pentru persoanele aflate în grupuri pietonale mai mari de 6 persoane care nu aparțin aceleiași familii, precum și formarea unor asemenea grupuri;

f) Se interzice circulația persoanelor în afara locuinței/gospodăriei în intervalul orar 2200-0500, cu următoarele excepții:

  • deplasarea în interes profesional, inclusiv între locuință/gospodărie și locul/locurile de desfășurare a activității profesionale și înapoi;
  • deplasarea pentru asistență medicală care nu poate fi amânată și nici realizată de la distanță, precum și pentru achiziționarea de medicamente;
  • deplasarea în afara localităților ale persoanelor care sunt în tranzit sau efectuează călătorii al căror interval orar se suprapune cu perioada interdicției, cum ar fi cele efectuate cu avionul, trenul, autocare sau alte mijloace de transport de persoane și care poate fi dovedit prin bilet sau orice altă modalitate de achitare a călătoriei;
  • deplasarea din motive justificate, precum îngrijirea/însoțirea copilului, asistența persoanelor vârstnice, bolnave sau cu dizabilități, ori decesul unui membru de familie;

g) Activitatea cu publicul a operatorilor economici care desfășoară activități de preparare, comercializare și consum al produselor alimentare și/sau băuturilor alcoolice și nealcoolice, de tipul restaurantelor și cafenelelor în interiorul clădirilor, este permisă în intervalul orar 0600-2200, fără a depăși 30% din capacitatea maximă a spațiului;

h) Activitatea restaurantelor și a cafenelelor din interiorul hotelurilor, pensiunilor sau altor unități de cazare este permisă în intervalul orar 0600-2200, fără a depăși 30% din capacitatea maximă a spațiului;

i) Măsurile stabilite la lit. g) și lit. h) se aplică și operatorilor economici care desfășoară activități în spațiile publice închise care au un acoperiș, plafon sau tavan și care sunt delimitate de cel puțin 2 pereți, indiferent de natura acestora sau de caracterul temporar sau permanent;

j) Pe perioada în care activitatea operatorilor economici menționați anterior este restricționată sau închisă, este permisă prepararea hranei și comercializarea produselor alimentare și a băuturilor alcoolice și nealcoolice care nu se consumă în spațiile respective;

k) Prepararea, comercializarea și consumul produselor alimentare și băuturilor alcoolice și nealcoolice sunt permise în spațiile special destinate dispuse în exteriorul clădirilor, în aer liber, cu excepția celor prevăzute la lit. i), cu asigurarea unei distanțe de minimum 2 m între mese și participarea a maximum 6 persoane la o masă, dacă sunt din familii diferite, și cu respectarea măsurilor de protecție sanitară stabilite prin ordin comun al ministrului sănătății, ministrului economiei, energiei și mediului de afaceri și al președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor;

l) Activitatea cu publicul a operatorilor economici licențiați în domeniul jocurilor de noroc este permisă, fără a depăși 30% din capacitatea maximă a spațiului, cu obligația respectării orarului de lucru cu publicul între orele 0600-2200;

(2) Măsurile dispuse la aliniatul (1) se aplică operatorilor economici/instituțiilor menționate, acolo unde acestea există.

(3) La finalul perioadei stabilite la alin. (1), sau în funcție de modificările intervenite la nivelul unităților administrativ–teritoriale în ceea ce privește rata de incidență, măsurile dispuse vor fi reevaluate.

Pentru deplasarea la centrele de vaccinare sau cabinete medicale, motivul menționat pe declarația pe proprie răspundere va fi „deplasarea pentru asistenţă medicală care nu poate fi amânată şi nici realizată de la distanţă, precum şi pentru achiziţionarea de medicamente”.

Măsurile stabilite prin prezenta hotărâre se completează cu măsurile cu caracter general stabilite prin H.G. nr. 432/2021.

 

 

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Zeci de persoane amendate în Alba, pentru nerespectarea măsurilor anti-COVID în ultimele 24 de ore. Acțiune la Sebeș

Publicat

Zeci de persoane care nu au respectat măsurile impuse în pandemie au fost sancționate în Alba, în ultimele 24 de ore. Una a încălcat măsura carantinei, iar alte șase nu au respectat restricțiile de deplasare. Au fost date amenzi și în cadrul unei acțiuni la Sebeș.

În ultimele 24 de ore au fost verificate 733 de persoane aflate în carantină, 758 aflate în izolare și au fost organizate 11 acțiuni punctuale în cadrul cărora au fost verificate 461 de persoane. Alte 99 de persoane au fost verificate în cadrul altor activități în contextul pandemiei, a transmis IPJ Alba.

Au fost controlate 100 de societăți comerciale/ persoane fizice autorizate, 111 terase, restaurante, fast food-uri, hoteluri și 58 de  mijloace de transport, din care 19 mijloace de transport în comun.

Echipele de control au depistat și sancționat 94 de persoane care nu au respectat măsurile de protecție individuală, una care nu a respectat măsura privind carantinarea/izolarea și 6 care nu au respectat restricțiile de deplasare.

Cu ocazia unei acțiuni cu efective suplimentare, organizată la Sebeș, au fost legitimate 47 de persoane, au fost verificate 29 de autovehicule și au fost aplicate 17 sancțiuni contravenționale pentru nerespectarea regulilor de protecție sanitară.

”Obiectivul acțiunilor desfășurate nu este aplicarea de sancțiuni, ci acela de a-i determina pe toți cetățenii să conștientizeze necesitatea respectării normelor sanitare pentru prevenirea îmbolnăvirilor cu Covid 19.

Reamintim că, în toate localitățile se interzice circulația persoanelor în afara locuinței/gospodăriei în intervalul orar 22.00 – 05.00, iar în toate localitățile, unde incidența cumulată la 14 zile este mai mare de 4 și mai mică sau egală cu 7,5/1.000 de locuitori, se interzice circulația persoanelor în afara locuinței/gospodăriei în zilele de vineri, sâmbătă și duminică în intervalul orar 20.00 – 05.00.

În toate localitățile, unde incidența cumulată la 14 zile depășește 7,5/1.000 de locuitori, se interzice circulația persoanelor în afara locuinței/gospodăriei în intervalul orar 20.00-05.00”, precizează Poliția Alba.

Citeste mai mult
Publicitate

EDUCAȚIE

Concursurile pentru directori de școli. Ministrul Cîmpeanu: cine ia nota maximă își va putea alege orice școală din țară

Publicat

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu a dat noi detalii despre variantele în care ar putea fi organizat concursul pentru posturile de directori de școli în acest an.

Este vorba despre un concurs la nivel național, urmat de o etapă locală. Ministrul susține că dacă va lua nota 10, candidatul va putea alege orice școală din țară, iar restul celor care au promovat vor putea selecta școlile în funcție de ierarhie. Selecția va fi în acest fel similară celei de la rezidențiat de exemplu.

Concursurile vor fi supravegheate video.

„Susțin importanța sistemului de supraveghere la examenul de Bacalaureat, și eu sunt supravegheat mai tot timpul, nu am nimic împotrivă, îmi place să cred că nu vor exista nemulțumiri pentru decizia de supraveghere a acestui examen național și a etapei a II-a”, a spus ministrul, potrivit edupedu.ro.

Precizările ministrului:

„Va trebui rapid să lansăm consultări în felul următor, cu două etape: un examen național care să fie organizat pe modelul examenelor naționale, cu subiecte relevante pentru orice candidat care dorește să-și asume managementul unei școli. La acest concurs național cu întrebări relevante și foarte echitabil promovate, sigur va exista un prag minim, nu știu dacă va fi nota 7, avem nevoie de consultare cu experți în științele educației în funcție de nivelul de dificultate al subiectelor, în funcție de mulți parametri. Vor fi trei secțiuni la acest examen național, de la abilități cognitive până la abilități manageriale. Sunt două idei care vor fi puse în discuție:

1. Finalizăm selecția la nivelul primei etape pe modelul rezidențiatului: cine a avut 10, își alege orice școală din România, cine are 9,99, 9,98, numărul de întrebări va fi mare și timpul de răspuns va fi scurt în așa fel încât diferențele vor facilita o ierarhizare eliminând pe cât posibil… nu pot să anticipez situațiile în care sunt discuții la medii egale. Deci prima variantă ar fi ca în ordinea descrescătoare a mediilor să își manifeste opțiunea: unde, în ce școală, în ce localitate.

2. Toți cei care au luat peste nota minimă, 7 spre exemplu, să-și manifeste opțiunile și în cazul în care pentru o anumită școală sunt mai multe opțiuni, atunci să mergem către etapa a II-a în care, nu știu să vă spun ponderile, dar știu cine ar putea fi reprezentat în aceste comisii alături de reprezentanții inspectoratelor școlare, iar concursurile pentru inspectoratele școlare vor fi organizate după cele de director.

Stă în dreptul Ministerului Educației să stabilească succesiunea și pot să vă spun că este deja o decizie: mai întâi concursurile pentru directori, apoi cele pentru inspectorate. În felul acesta putem beneficia de experiența inspectoratelor în organizarea concursurilor și avem timp pentru clarificare la nivel legislativ a relației dintre Ministerul Educației, inspectoratele școlare, autoritățile locale și școli.

Mergând pe ideea că un manager, oricât de competent ar fi, în momentul în care nu este compatibil cu colectivul de cadre didactice dintr-o școală, lucrurile nu vor merge așa cum ne dorim din nicio perspectivă.

În aceste comisii de interviu e bine să fie și un reprezentant al cadrelor didactice din acea școală. Ponderile o să le vedem, dar nu vă ascund că ele sunt absolut esențiale.

Problema noastră este de încadrare în calendar, în august expiră mandatele și există o mare insatisfacție publică pentru numirile de directori făcute, conform legii, de către inspectoratele școlare cu consultarea consiliului de administrație, până la organizarea concursului, dar nu mai târziu de începerea anului școlar.

Deci ideal ar fi să putem organiza aceste concursuri pentru directori înainte de începerea anului școlar 2021-2022.

Nu aș vrea să fie afectată luna august destinată concediilor cadrelor didactice, deci ori reușim să facem examenul național dacă nu și partea a doua în condițiile în care, prin consultări (…) dacă nu reușim să ne încadrăm în calendar, atunci ele vor trebui organizate în toamna acestui an.

sursă: edupedu.ro

Citeste mai mult
Publicitate

ADMINISTRATIE

Pandemia a ”gripat” Programul Casa Eficientă Energetic 2021: AFM nu a evaluat niciun dosar pe motiv că nu are destui angajați

Publicat

foto: targulnationalimobiliar.ro

Peste 2.300 de dosare depuse până în prezent pentru finanțare, în cadrul Programului Casa Eficientă Energetic, lansat în 15 septembrie 2020 de Administrația Fondului de Mediu, nu au fost evaluate din cauza faptului că AFM susține că nu are suficienți angajați.

La sfârșitul lunii februarie, în urma unei solicitări făcută de Alba24.ro, AFM anunța căutarea unor soluții pentru externalizarea procesului de evaluare, însă modificarea ghidului de finanțare a bătut  pasul pe loc.

Vezi aici articolul din februarie: CASA EFICIENTĂ ENERGETIC 2021: Ce se întâmplă cu programul în care s-au înscris peste 14.000 de solicitanți. Precizări de la AFM

În luna aprilie au fost solicitate noi informații cu privire la stadiul derulării programului.

Reprezentanții AFM nu au putut transmite o dată estimativă la care procesul de evaluare va fi finalizat, motivând situația generată de pandemia de Covid-19 și capacitatea administrativă redusă.

Solicitanții încă se mai pot înscrie în program

Președintele Administrației Fondului pentru Mediu, Ștefan Toga, a transmis pentru Alba24.ro că în prezent programul Casa Eficientă Energetic nu a fost oprit ci încă este în derulare.

Astfel, persoanele fizice se pot înscrie, prin accesarea aplicației informatice pusă la dispoziție de către AFM, unde se completează datele de identificare și suma solicitată, urmând ca în termen de 15 zile dosarul de finanțare, în forma solicitată de ghid, să fie transmis la sediul AFM.

Niciun proiect depus nu a fost verificat. De câteva luni se lucrează pentru externalizare

Ștefan Toga a mai transmis că până la această dată nu au fost analizate proiectele depuse în cadrul programului.

Potrivit acestuia, se dorește modificarea ghidului de finanțare, în sensul introducerii posibilității externalizării procesului de evaluare. Pe lângă această modificare, grupul de lucru a mai propus și alte modificări care sunt menite să asigure o mai bună derulare a programului în viitor.

„Grupul de lucru lucrează la îmbunătățirea ghidului de finanțare, iar proiectul de modificare a ghidului va fi postat pe site-ul Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor pentru parcurgerea etapei de consultare publică, perioadă în care pot fi transmise sugestii / observații pe baza proiectului de modificare”, a explicat șeful AFM.

Mii de dosare pentru care s-au plătit rapoarte energetice lăsate în așteptare

Din cele aproximativ 11.000 de înscrieri în aplicația informatică, doar 2.344 de solicitanți au completat procesul de înscriere prin trimiterea dosarului de finanțare în format fizic la sediul AFM potrivit unei informări transmise la solicitarea Alba24.ro.

Cei peste 2300 de solicitanți au plătit pentru a se putea înscrie în program sume cuprinse între 2500 și 5000 de lei pentru întocmirea rapoartelor energetice.

Mulți dintre solicitanți se tem că vor pierde acești bani în cazul în care AFM va întârzia aplicarea programului. Cei mai afectați sunt cei care au început lucrările de renovare și nu le pot termina pentru că au vrut să le și eficientizeze energetic prin programul guvernului.  Fondul de mediu nu decontează lucrările începute înainte de aprobarea dosarelor, pe care nu le poate evalua din lipsă de personal.

Dealtfel, de câteva luni conducerea AFM se străduiește să pună câteva rânduri pe hârtie pentru a crea un cadru legal pentru externalizarea evaluarii celor 2300 de dosare depuse în perioada septembrie-octombrie 2020.

„La momentul actual nu putem estima o dată la care procesul de evaluare va fi finalizat în situația generată de pandemia de Covid-19, dar și ținând cont că AFM derulează, cu foarte puțini oameni, toate programele aflate în portofoliu, prin urmare dată fiind capacitatea administrativă redusă, s-a optat pentru externalizare, a mai precizat președintele AFM, pentru Alba24.

Programul Casa Eficientă Energetic- informații pentru solicitanți

Cheltuieli eligibile care pot fi decontate prin programul Casa Eficienta Energetic

Cheltuielile eligibile vizează: instalarea de ferestre izolante, izolarea acoperișului, a pereților exteriori, montarea unei centrale mai eficiente, a panourilor solare, sisteme de ventilație, corpuri de iluminat cu LED, senzori de mișcare, robineți și conducte noi etc. Condiția eligibilității proiectului este ca eficiența energetică a locuinței să crească cu cel puțin o clasă energetică.

Pentru a obține banii, cei interesați se pot înregistra, într-o primă fază, într-un formular de pe siteul AFM, iar apoi trebuie să depună la autorități în termen de 15 zile de la înregistrare, un dosar de finanțare cu următoarele documente:

  1. cererea de finanţare, în original, completată integral prin tehnoredactare;
  2. actul de identitate al solicitantului, valabil la data depunerii dosarului de finanțare, în copie;
  3. împuternicirea notarială, în situaţia în care cererea de finanţare este semnată de o persoană împuternicită de către solicitant, în original;
  4. actul de identitate al persoanei împuternicite, valabil la data depunerii dosarului de finanțare, în copie;
  5. extras de carte funciară, nu mai vechi de 30 de zile la data depunerii cererii de finanțare, din care să rezulte dreptul de proprietate asupra imobilului construcţie pe care se va implementa proiectul, în original;
  6. certificat de atestare fiscală privind obligaţiile de plată către bugetul de stat, emis pe numele solicitantului de către organul teritorial de specialitate al Ministerului Finanţelor Publice, în termen de valabilitate și în original, în copie legalizată sau emis în Spațiul Privat Virtual;
  7. certificat de atestare fiscală privind impozitele şi taxele locale şi alte venituri ale bugetului local, în termen de valabilitate și în original sau copie legalizată;
  8. certificatul de performanță energetică eliberat înainte de intervenție, în original sau în copie legalizată și nu mai vechi de șase luni;
  9. raportul de audit energetic efectuat înainte de intervenție, în original sau în copie legalizată, elaborat conform legislației în vigoare de către un auditor energetic atestat.

Problema cea mai mare pe care au întâmpinat-o solicitanții a fost întocmirea rapoartelor de audit energetic, prețul pentru elaborarea unui astfel de document, în termen de mai puțin de 15 zile de la înscrierea în aplicație, sărind de la 1500 lei la peste 5000 de lei,  în condițiile în care, prin proiect, statul decontează mai puțin de jumătate din bani.

Cheltuieli eligibile în cadrul programului Casa Eficientă Energetic

Sunt considerate cheltuieli eligibile următoarele:

a) cheltuielile cu lucrările de reabilitare termică a elementelor de anvelopă a clădirii privind: înlocuirea tâmplăriei exterioare existente, cu tâmplărie termoizolantă; · izolarea termică a elementelor de construcție exterioare opace (pereți exteriori, terase, învelitoarea șarpantei și alte elemente similare); · izolarea termică a planşeului peste sol și/sau peste ultimul nivel al clădirii;

b) cheltuielile cu lucrările de instalare/reabilitare/modernizare a sistemelor de încălzire și de preparare și utilizare a apei calde de consum: cazane cu condensare;

pompe de căldură, cu excepția aparatelor de tip aer-aer (aparate de aer condiționat);

panouri solare termice;

izolarea termică a conductelor de distribuție și a unităților de acumulare;

dotarea cu dispozitive de reglare pentru încalzirea și preparea apei calde de consum;

înlocuirea, reablitarea componentelor instalației interioare (corpuri de încălzire, conducte, robinete, boilere, schimbătoare de căldură și alte elemente similare din componența instalației de încălzire și preparare a apei calde de consum);

c) cheltuielile pentru achiziționarea și montarea de sisteme de ventilare mecanică cu recuperare a căldurii (eficiența minimă de recuperare a căldurii 75%);

d) cheltuielile cu lucrările de reabilitare/modernizare a sistemului de iluminat aferent clădirii; acestea pot consta în:

înlocuirea corpurilor și/sau surselor de iluminat fluorescent și incandescent cu corpuri/surse cu tehnologie LED;

utilizarea senzorilor de mișcare/prezență, acolo unde aceștia se impun pentru economia de energie (poduri, mansarde, debarale) și dispozitive pentru reglarea nivelului de iluminat;

programatoare orare pentru comanda instalațiilor de încălzire și răcire;

e) cheltuielile aferente implementării de elemente de tâmplărie cu vitraj cu control solar sau sisteme de umbrire exterioară (obloane, jaluzele etc.) cu reglare manuală sau cu reglare automată inteligentă;

f) cheltuieli aferente altor intervenții ocazionate de implementarea măsurilor menționate la lit. a)-e):

-creșterea etanșeității la aer a anvelopei clădirii și la montarea tâmplăriei termoizolante; · asigurarea continuității stratului etanș la nivelul îmbinărilor sau străpungerilor în anvelopa clădirii

repararea acoperişului tip terasă/şarpantă, inclusiv repararea sistemului de colectare a apelor meteorice de la nivelul terasei, respectiv a sistemului de colectare şi evacuare a apelor meteorice la nivelul învelitoarei tip şarpantă;

– demontarea instalaţiilor şi a echipamentelor montate aparent pe faţadele/terasa clădirii, precum şi montarea/remontarea acestora după efectuarea lucrărilor de intervenţie;

-refacerea finisajelor interioare în zonele de intervenţie;

-repararea trotuarelor de protecţie, în scopul eliminării infiltraţiilor la infrastructura clădirii;

g) manopera și profitul, inclusiv TVA aferentă

h) cheltuielile pentru elaborarea certificatului de performanță energetică și efectuarea auditului energetic înainte de intervenție, elaborarea certificatului de performanță energetică și elaborarea raportului de implementare după intervenție;

Autoritatea decontează pentru toate aceste cheltuieli până la 1.500 lei;

IMPORTANT: Autoritatea finanţează doar cheltuielile eligibile efectuate după semnarea contractului de finanţare, cu excepţia cheltuielilor efectuate pentru obținerea certificatului de performanță energetică și pentru auditul energetic, efectuate înainte de intervenție.

De asemenea, Autoritatea nu finanţează lucrări efectuate în regie proprie.

  • Cheltuielile efectuate pentru achiziţia de echipamente, aparate electronice, corpuri de iluminat sunt eligibile dacă produsele achiziţionate sunt noi.

 Programul s-a blocat din luna septembrie. Următorii pași :

  1. Programul Casa Eficientă Energetic: Aprobarea/ contestarea dosarului

2. Programul Casa Eficientă Energetic: Implementarea proiectului

3.Programul Casa Eficientă Energetic: depunerea dosarului de decontare

4. Programul Casa Eficientă Energetic: Decontarea Proiectului

5. Programul Casa Eficientă Energetic: Monitorizarea proiectului

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate