Ce ascunde Râpa Roșie, rezervaţia naturală de lângă Sebeş. Descoperiri interesante ale cercetătorilor şi legendele locului

rapa-rosie-3Râpa Roşie este cu o rezervaţie naturală în apropiere de Sebeş şi Alba Iulia, cunoscută pentru peisajul spectaculos pe care-l oferă, dar şi pentru descoperiri ale cercetăorilor. Aflată la doar 3 kilometri de Sebeş, Râpa Roşie are milioane de “riduri” roşii, care se pot vedea din satelit.

Un perete imens, aproape vertical, cu aspectul unei orgi uriașe, lasă impresia unui monument ancestral ruinat. Ciudatele coloane și piramide etajate, separate de ravene, formează un microrelief pe care geografii îl numesc „badlands” (pământuri rele).

Râpa s-a format prin eroziunea apei asupra solului, care a provocat, în timp, alunecări de teren masive. Rezervaţia geologică uimeşte prin decorul de statui şi frontoane rozalii. Unicitatea este dată de alternanţa argilelor roşii cu gresii cenuşii, alcătuite în formaţiuni slab cimentate. Pe lângă decorul special pe care îl oferă râpa, poate fi admirat şi peisajul floral, cu specii protejate de lege.

Descoperiri ale cercetătorilor

balaurbondocRâpa Roşie, rezervaţia naturală de lângă oraşul Sebeş, judeţul Alba, precum şi zone din apropierea acesteia sunt faimoase în lumea ştiinţifică pentru varietatea de fosile din cretacicul târziu, în urmă cu aproximativ 68 de milioane de ani, pe care le adăposteşte, precum cele de crocodili, mamifere, broaşte ţestoase şi dinozauri.

Zona Sebeşului era, în urmă cu 70 de milioane de ani, una de uscat, tăiată de râuri şi mlaştini, în care au trăit multe animale. Cele mai celebre şi spectaculoase descoperiri au fost cele ale fosilelelor de dinozaur. Oase separate sau schelete parţiale au fost găsite în ultimii ani în această zonă, iar cercetările continuă existând mari şanse ca noi descoperiri să apară aici.

S-au descoperit aici oase de dinozauri pitici erbivori (Magyarosaurus dacus, Zalmoxes sp.), bucăţi din ţestoasa denumită Kallokibotion bajazidi şi oasele celei mai mari fiinţe care zburat vreodată pe Pământ, pterosaurul denumit de cercetători Hatzegopteryx sp.

Au fost găsite şi bucăţi dintr-un conifier pietrificat Telephragmoxylon transsylvanicum. Unul dintre cei mai celebri dinozauri ale cărui fosile au fost găsite lângă Râpa Roşie este ”balaurul bondoc”.

fosila balaur bondocEvenimentul a avut loc în 2010 şi a fost posibil graţie geologului Mátyás Vremir, de la Societatea Muzeului Ardelean. Cercetările au fost efectuate, ulterior, de o echipă formată din paleontologi de la Universitatea Bucureşti şi cercetători americani de la Universitatea Columbia din New York. Potrivit acestora, balaurul pitic reprezintă o specie înrudită cu velociraptorul şi a trăit în urmă cu aproximativ 80 de milioane de ani.

Specia avea o pereche de gheare pe fiecare dintre membrele sale inferioare, cu ajutorul cărora îşi imobiliza prada, fiind unul dintre cei mai mari prădători ai vremurilor în care a trăit. Animalul avea o lungime totală cuprinsă între 180 şi 210 centimetri, de la cap la coadă. În opinia oamenilor de ştiinţă, caracteristicile sale morfologice ”reflectă fauna specială a Europei, în ultimii ani din era dinozaurilor”, o perioadă în care continentul european se afla în mare parte sub nivelul mării, fiind alcătuit din doar câteva insule, din cauza creşterii nivelului oceanului planetar.

O altă descoperire importantă a fost cea a unor fragmente din scheletul unui pterozaur de talie medie, realizată în situl Sebeş – Glod, nu departe de Râpa Roşia. Fragmentele reprezentau o vertebră cervicală ce a aparţinut celei mai mari reptile zburătoare găsită vreodată şi care a trăit în urmă cu 70 de milioane de ani.

harta pterozaurDimensiunea vertebrei este de două ori cât cel mai mare Pterozaur găsit până acum în America de Nord. Vertebra respectivă a fost descoperită în în anul 2008, dar din motive obiective nu s-a ajuns la publicarea ei abia în 2013.

„Se pare că avem de-a face cu cea mai mare «bestie zburătoare». Chiar dacă anvergura aripilor era de circa 16 metri, probabil că acest Pterozaur nu cântărea mai mult de 100 de kilograme, pentru că era aproape imposibil să zboare altfel”, explica geologul Mátyás Vremir la momentul respectiv. Dimensiunea aripilor a pus problema eventualei existenţe a unei specii gigantice care îşi pierduse capacitatea de zbor şi care trăia în izolare. Printre descoperirile cercetătorilor se numără o specie nouă de dinozaur erbivor şi, mai important, ouăle şi cuibul unor păsări preistorice care au trăit în urmă cu 68 de milioane de ani. A fost prima dovadă că acest grup de păsări primitive cuibăreau în masă pe malul cursurilor de apă, asemănător unor specii actuale.

De asemenea, a fost găsit un mic schelet de mamifer care s-a păstrat parţial în umplutura unei vizuini. Potrivit paleontologilor, în zona Sebeşului trăiau o serie de specii comune cu cele din Bazinul Haţeg, dar şi forme care încă nu s-au descoperit acolo, şi asta nu atât datorită izolării geografice, cât mai ales condiţiilor de fosilizare diferite şi a diferenţelor temporale dintre diferite situri şi straturi geologice. În siturile de la Bărăbanţ şi Ciugud, ceva mai departe de Sebeş, au fost găsite două oase de dinozaur care în prezent se află în custodia Muzeului de Ştiinţe Naturale din Aiud.

VEZI ȘI: Dovezi ale existenţei dinozaurilor, descoperite în zona Sebeş, mediatizate la nivel internaţional: O nouă specie de reptilă zburătoare

Legende

S-au spus multe legende depre Gaura Hoţilor de la Râpa Roşie, însă ce mai credibilă este despre Lică „a lu Brânză”, al cărui singur talent era să se strecoare în spaţii înguste, ca o pisică. Muncea ca păstor la Râpa Roşie, pe care ajunsese să o cunoască forte bine. Într-o dimineaţă, însă, o bancă din Sebeş a fost spartă. Hoţul, spunea un poliţist de atunci, ar fi trecut printr-o ferestruică prin care doar un copil putea să treacă. Fireşte, autorităţile l-au întemniţat pe Lică-Pisică, deşi nici un ban n-a fost găsit în timpul anchetelor. Între timp, iubita lui Lică era văzută urcând mereu la Râpa Roşie. Astfel, lumea credea că la Gaura Hoţilor şi-ar fi ascuns Lică banii. S-a făcut şi acolo o anchetă, dar tot nimic… După eliberare, Lică a plecat cu iubita lui în America, de unde, la scurt timp, a început să trimită familiei sume mari de bani. Cum a reuşit Lică-Pisică să câştige atât de mult într-un timp atât de scurt, nu se ştie. Dar umblă vorba că aceştia ar fi fost banii furaţi de Lică şi ascunşi în Gaura Hoţilor sau, cine ştie, în crăpăturile Râpei Roşii.

Gaura Hoţilor este, de fapt, o groapă săpată în roca nisipoasă a râpei. Aici se găsesc nume scrijelite încă din secolul al XIX-lea şi ascunde numeroase legende cu hoţi, haiduci şi aventurieri.

ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

1 Comentariu

1 Comment

1. Pingback: Râpa Roșie: acasă la Balaurul bondoc – Lumea lui Fede

ADMINISTRATIE

Fără ”Hora Unirii” la Ziua Unirii Principatelor, în garnizoanele MApN. La Colegiul Militar din Alba Iulia se sărbătorește online

Unirea Principatelor Române – Mica Unire de la 24 ianuarie 1859 , va fi marcată duminică în garnizoanele din țară prin ceremonii militare și religioase, dar fără ca participanții să se prindă de mâini în Hora Unirii, a anunțat Ministerul Apărării Naționale (MApN).

Potrivit unui comunicat al MApN, ministerul va organiza duminică, împreună cu autorităţile locale, în garnizoanele în care există monumente dedicate Unirii Principatelor, ceremonii militare şi religioase cu ocazia sărbătoririi a 162 de ani de la înfăptuirea Unirii Principatelor Române.

„Din motive de securitate sanitară, participanții la evenimente nu se vor prinde în Hora Unirii, așa cum se întâmpla în anii anteriori”, a transmis, printr-un comunicat MApN.

Conform acestuia, ministrul Apărării, Nicolae Ciucă, şi şeful Statului Major al Apărării, generalul-locotenent Daniel Petrescu, vor participa, de la ora 12.30, la ceremonia depunerii de coroane şi jerbe de flori la Statuia domnitorului Alexandru Ioan Cuza, amplasată în Dealul Patriarhiei Române din Bucureşti.

La Colegiul Național Militar ”Mihai Viteazu” din Alba Iulia, elevii sărbătoresc online ”Mica Unire”

”Ziua Unirii Principatelor Române, sărbătorită la 24 ianuarie, a fost marcată ca în fiecare an și de elevii militari se arată într-o postare pe pagina de facebook oficială.

Contextul în care ne aflăm nu ne-a permis sărbătorirea acestui eveniment important din istoria românilor așa cum ne-am obișnuit în anii anteriori, astfel că activitățile dedicate acestui moment istoric au fost mutate în online.

Profesorul de istorie Dan Anca a pregătit împreună cu elevii clasei a X-a A, diferite activităţi, menite să scoată în evidență importanţa actului de la 24 ianuarie 1859.

În cabinetul de istorie al colegiului, profesorul Dan Anca a amenajat o expoziție de carte și artă plastică având ca temă „Mica Unire – crearea României moderne”, iar elevii fruntaș Rareș Coman, Georgiana Lobodă, Rareș Onofrei, Bianca Panduru, Loren Pogan și Mădălina Vizitiu au prezentat, din fața calculatoarelor, referate prelegeri și expuneri cu tema „Mica Unire – crearea României moderne”.

La finalul activității a fost audiată „Hora Unirii”, iar elevii militari au comentat semnificația versurilor scrise de Vasile Alecsandri.”

surse: Mediafax, CNM Mihai Viteazu

sursa foto: facebook.com/ArmataRo

Citeste mai mult

Ministrul de Interne: Peste 18.000 de candidaturi pentru 2.086 de locuri, la concursurile de trecere în corpul ofiţerilor

Ministrul Afacerilor Interne, Lucian Bode, a anunţat, sâmbătă, că peste 18.000 de angajaţi MAI s-au înscris pentru cele 2.086 de locuri disponibile la concursurile de trecere a agenţilor de poliţie şi a subofiţerilor în corpul ofiţerilor.

„Concursurile de trecere a agenţilor de poliţie şi a subofiţerilor în corpul ofiţerilor se apropie de final. Am constatat cu bucurie că, pentru cele 2.086 de locuri disponibile – majoritatea din cadrul structurilor operative din toată ţara şi de la toate armele – au fost înscrise peste 18.000 de candidaturi. Această concurenţă îmi dovedeşte că există mulţi angajaţi din M.A.I. dornici să evolueze în carieră, ştiut fiind faptul că examenul este unul greu, iar pentru reuşită este nevoie de o pregătire susţinută inclusiv teoretică, nu doar practică”, a scris Bode pe Facebook.

El a precizat că a ţinut ca aceste concursuri să se desfăşoare în condiţii optime, pentru a oferi tuturor şansa de a-şi valorifica pregătirea, experienţa şi de a-şi asuma noi responsabilităţi în cadrul Ministerului Afacerilor Interne.

„O parte din aceste examene deja s-au finalizat. Celor care au devenit deja ofiţeri le doresc să aibă o carieră frumoasă, cu rezultate foarte bune! Pe aceia care nu au fost la fel de norocoşi, de această dată, îi încurajez să continue să se perfecţioneze şi să facă performanţă la locul de muncă, indiferent de linia de activitate. Astăzi are loc o nouă etapă în derularea acestor concursuri. Astfel, cei mai buni au oportunitatea de a avansa în profesia pe care au ales-o. Sunt convins că acest lucru va contribui inclusiv la obţinerea de rezultate performante în activităţile structurilor, acolo unde avem nevoie de forţe suplimentare”, a adăugat ministrul.

sursa: Facebook (Lucian Bode)

EDUCAȚIE

Ministrul Educației: 5 ore pe săptămână pentru recuperarea materiei. Fără ore în sistem hibrid. Când vor fi vaccinați profesorii

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, susține că are asigurări că vaccinarea angajaților din învățământ va începe înainte de 8 februarie, dată la care începe semestrul al doilea.

„Am asigurarea coordonatorului campaniei de vaccinare că înainte de 8 februarie va începe acest proces destinat personalului din învățământ”, a spus Sorin Cîmpeanu, la Digi24.

Vezi și Când se termină semestrul și câte zile de școală mai au elevii. Structura anului școlar 2020-2021 cu detalii despre examene

Întrebat dacă este timp, astfel încât profesorii să fie imunizați până la 8 februarie, ministrul Educației a spus: „Nu, categoric nu, și chiar dacă ar fi timp să se vaccineze, vaccinul își produce efectele după ce a fost făcut și rapelul, deci evident nu este timp fizic.

Însă, preocuparea noastră este, și am mai mult decât încrederea în discuțiile cu coordonatorul campaniei de vaccinare doctorul Valeriu Gheorghiță, că înainte de începerea semnestrului 2 personalul din învățământ va beneficia de prioritate într-o modalitate foarte clar definită, fără a afecta niciuna dintre planificările deja făcute”, a mai spus ministrul.

Acesta a precizat că 45% din angajații din învățământul preuniversitar și 60% din universitar au declarat „în mod echivoc că au disponibilitate de vaccinare”.

Pregătirea remedială, 5 ore/săptămână. Orele în sistem hibrid, eliminate

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, susține că pregătirea remedială pentru recuperarea orelor pierdute de elevi în timpul cursurilor online va fi de cinci ore/săptămână. El a anunțat că orele în sistem hibrid vor fi eliminate.

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a anunțat că Ministerul pregătește o ordonanță de urgență care să prevadă recuperarea orelor pierdute de elevi în timpul cursurilor online. Sorin Cîmpeanu susține că pierderile generate de predarea online sunt evidente și mari.

„În acelaşi timp, aş adăuga şi faptul că sunt foarte neuniforme, diferă foarte mult de la o zonă la alta, de la o şcoală la alta şi mai cu seamă, de la un elev la altul, în funcţie de acea componentă de circumstanţă, de accesul la echipamente şi de accesul la internet, pentru că avem şi pierderile structurale, generate de predarea online în sine în raport cu predarea clasică.

Predarea online, pe care noi am făcut-o şi acolo unde putea fi adaptată – şi există zone în care va trebui să continuăm – şi acolo unde era mai puţin adecvată şi acolo unde nu era deloc adecvată. Am fost obligaţi să apelăm la predarea online peste tot”, a declarat Sorin Cîmpeanu, la Digi24.

Astfel, potrivit ordinului, elevii ar urma să recupereze 5 ore pe săptămână.

„Am estimat un număr mediu de ore de pregătire remedială de cinci ore pe săptămână pentru aceia care au nevoie, pentru care cadrele didactice vor decide că pierderile se pot compensa prin cinci ore pe săptămână vreme de 16 săptămâni, pentru că atât durează programul pe care dorim să-l iniţiem prin Ordonanţă de Urgenţă.

16 săptămâni începând din februarie pentru cei care revin la şcoală şi – o nuanţă importantă – ce ai pierdut din cauza predării online nu are rost să încerci să recuperezi tot prin predare online, e nevoie de prezenţă fizică”, a mai spus ministrul Educației.

Profesorii vor fi recompensați pentru participarea la acest program de recuperare cu câte 100 lei pe oră.

De asemenea, ministrul a spus că, potrivit unei estimări de acum câteva zile, 1,4 milioane din cei 2,9 milioane de elevi ar urma să se întoarcă fizic la școală din 8 februarie, dar susține că datele se pot modifica.

Sorin Cîmpeanu a anunțat și eliminarea sistemului hibrid, în care profesorul preda concomitent elevilor aflați în clasă și celor care participau la ore în sistem online.

„Se elimină sistemul hibrid. Cred că nu puteam să ne așteptăm că nu va funcțional pentru că aceeași persoană încearcă să facă simultan două lucruri, să predea și online, și fizic, riscă să nu facă bine niciuna din cele două”, a mai spus Sorin Cîmpeanu.

Citeste mai mult

MAE anunță condiţii suplimentare pentru intrarea în Olanda. Persoanele trebuie să prezinte un test rapid, pe lângă cel PCR

Toate persoanele care călătoresc, pe cale aeriană sau maritimă, în Regatul Ţărilor de Jos din zone de risc, inclusiv din România, trebuie să prezinte, începând de sămbătă, un test rapid privind noul coronavirus, efectuat cu maximum patru ore înainte de plecare, anunţă Ministerul Afacerilor Externe.

MAE precizează că autorităţile olandeze au anunţat noi măsuri privind condiţiile de intrare pe teritoriul Regatului Ţărilor de Jos, în contextul pandemiei de COVID-19, care se aplică începând de sâmbătă.

Astfel, conform informațiilor comunicate public de autoritățile olandeze, toate persoanele care călătoresc în Regatul Țărilor de Jos din zone de risc, inclusiv România, pe cale aeriană sau maritimă, trebuie să prezinte un test rapid (antigen sau LAMP – amplificare izotermă mediată prin buclă), efectuat cu maximum 4 ore înainte de plecare. Măsura se aplică inclusiv pasagerilor aflați în tranzit.

MAE precizează că măsura menționată anterior se aplică suplimentar față de obligația aplicabilă persoanelor cu vârsta de peste 13 ani, care intenționează să efectueze o călătorie pe cale aeriană, feroviară, maritimă sau rutieră în Regatul Țărilor de Jos și care trebuie să prezinte un test molecular tip PCR cu rezultat negativ pentru infecția cu virusul SARS-CoV-2, efectuat cu maximum 72 de ore anterior intrării pe teritoriul olandez.

Suplimentar celor două teste, toate persoanele cu vârsta de peste 13 ani care călătoresc pe cale aeriană în Regatul Țărilor de Jos trebuie să completeze o declarație de sănătate obligatorie, care se regăsește la următoarea pagină de internet:

Totodată, persoanele care sosesc din state terțe (altele decât cele membre UE) trebuie să completeze încă o declarație pe propria răspundere, disponibilă la:

Operatorii care asigură servicii de transport de persoane au obligația de a verifica dacă pasagerii care sosesc pe cale aeriană sau maritimă dețin cele două teste pentru infecția cu virusul SARS-CoV-2, lipsa acestora atrăgând imposibilitatea îmbarcării.

Totodată, potrivit măsurilor aplicabile la acest moment, la sosirea în Regatul Țărilor de Jos, persoanelor care se deplasează din state încadrate în zona roșie sau portocalie (România este inclusă în zona portocalie) li se recomandă ferm autoizolarea pentru o perioadă de 10 zile.

Ministerul Afacerilor Externe reamintește că cetățenii români pot solicita asistență consulară la numerele de telefon ale Ambasadei României la Haga: 0031 70 354 15 80, 0031 70 322 86 12, 0031 70 331 99 80, apelurile fiind redirecționate către Centrul de Contact și Suport al Cetățenilor Români din Străinătate (CCSCRS) și preluate de către operatorii Call Center, în regim de permanență. De asemenea, cetățenii români care se confruntă cu o situație dificilă, specială, cu un caracter de urgență, au la dispoziție telefonul de urgență al Ambasadei României la Haga: 0031 651 596 107.

sursa: mae.ro