Connect with us
Advertisement

Eveniment

CFR a cerut ca un cioban din Alba să fie tras la răspundere după ce un tren i-a spulberat oile. Locomotiva, avariată de animale

Publicat

CFR Călători a cerut în instanță redeschiderea unei anchete în cazul unei distrugeri. Mai exact, în cazul avarierii unei locomotive, care a lovit o turmă de oi, la Crăciunelu de Jos, în urmă cu patru ani. În urma impactului dintre locomotivă și animale, locomotiva a fost avariată, dar și oile au fost spulberate iar părți din ele au fost imprăștiate pe o bună parte a căii ferate.

Reprezentanții CFR l-au indicat drept vinovat pe ciobanul și proprietarul turmei de oi. Deși cazul a fost închis de procurori, CFR a cerut redeschiderea dosarului penal. Drept urmare, un nou proces s-a desfășurat pe rolul Judecătoriei Blaj, iar în data de 15 ianuarie 2025, o decizie a fost dată în acest caz. 

Accidentul feroviar a avut loc pe 15 noiembrie 2020. Ciobanul se întorcea atunci cu oile de la adăpat, dar în drumul său trebuia să treacă peste calea ferată, pe la trecerea de la Dunărița.

Când a ajuns în dreptul trecerii de cale ferată semnalele luminoase s-au pus funcțiune, ciobanul a oprit turna și a așteptat ca trenul să treacă, însă nu a trecut nici un tren.

După ce semnalele s-au oprit acesta a mânat oile pentru a traversa calea ferată, dar imediat s-au reactivat semnalele acustice și luminoase. Atunci a văzut că se apropia un tren. Deși a încercat să grăbească turma de oi, trenul a lovit partea din spate a turmei. Trenul în cauză era trenul internațional care circulă pe ruta Viena -București.

Bucăți de animale împrăștiate pe 200 de metri

În urma impactului, plugul locomotivei trenului IR 347/2 prezenta avarii vizibile, dar şi urme de resturi de animale (lână, bucăţi de came, sânge, etc). Urmele de resturi de animale se regăseau şi pe o lungime de aproximativ 200 de metri, pe lângă terasamentul căii ferate şi pe ansamblul roţilor locomotivei, au notat magistrații.

Ce a spus ciobanul despre accident

În timpul anchetei, proprietarul turmei de oi a dat o declarație în care a explicat cum s-a produs accidentul.

”În jurul orei 10,00, în timp ce se întorcea cu turma de 350 de oi de la adăpat, în momentul în care a ajuns la trecerea la nivel cu calea ferată Dunărița, a observat că sunt în funcțiune semnalele luminoase care interzic trecerea, fără ca cele acustice să funcționeze.

Acesta relatat că se afla în mașină, în fața turmei și a oprit mașina, s-a dat jos, iar turma de oi s-a oprit în spatele mașinii și a așteptat trecerea trenului. După aproximativ 2 minute semnalele luminoase s-au oprit, moment în care a mai așteptat 15 secunde să se asigure că poate să traverseze calea ferată și văzând că nu trece niciun tren, aflându-se lângă mașină, a dat după oi ca acestea să treacă calea ferată, după care a urcat în mașină și a așteptat să treacă turma ghidată de câini.

A relatat că după aproximativ 30 de secunde a început să funcționeze instalația de avertizare luminoasă de la trecerea la nivel cu calea ferată, moment în care a încercat să grăbească trecerea turmei, însă la aproximativ 10 secunde după ce instalația luminoasă a început să funcționeze a văzut că se apropia un tren, care a claxonat și ulterior a lovit partea din spate a turmei”, a declarat proprietarul animalelor.

CFR a cerut daune pentru distrugeri dar și continuarea anchetei penale

CFR a comunicat că se constituie parte civilă în cauză cu suma de 54.836,79 lei, apoi a majorat cuantumul la 58.089,89 lei. De asemenea aceștia l-au indicat vinovat pe cioban.

Însă procurorii au stabilit că acesta a respectat semnalele acustice și luminoase doar că nu se aștepta ca un al doilea avertisment să se emită.

Situația cu dubla avertizare a fost confirmată și de polițiștii care s-au deplasat la fața locului și au observat același lucru. Drept urmare procurorii au închis dosarul deoarece ciobanul nu a fost considerat vinovat.

Judecătoria Blaj nu a admis cererea de redeschidere a dosarului

Magistrații Judecătoriei Blaj au concluzionat că închiderea dosarului a fost una bazată pe probe solide și că ciobanul nu se face vinovat pentru accidentul produs.

”Judecătorul apreciază că, împrejurarea că semnalele acustice și luminoase care interzic trecerea s-au pus în funcțiune din nou la doar un minut după ce s-au oprit, nu este o situație care putea sau trebuia să fie prevăzută, în mod rezonabil, de către intimat.

Astfel, deși o astfel de modalitate de funcționare a instalației de avertizare nu s-a dovedit a fi una defectuoasă propriu-zis, nici nu respectă toate diligențele în raport de specificul trecerii la nivel cu calea ferată (zonă rurală unde circulă turme, fără bariere/semibariere, viteză maximă admisă de circulaţie a trenurilor de 120/160 km/h) și prin urmare poate favoriza apariția unor astfel de evenimente”, se arată în motivarea instranței.

Drept urmare au respins cererea de redeschidere a urmării penale, în data de 15 ianuarie 2025. Decizia a fost definitivă.

 

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement