Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

Codul Muncii, modificat radical: Când pot fi trimişi angajaţii în concedii fără plată și ce înseamnă „banca orelor de muncă”


Publicat

birou

Senatul a adoptat tacit la începutul lunii septembrie un proiect de modificare a Codului Muncii, astfel încât să fie posibilă aplicarea unor noi variante de muncă pentru angajaţi, în contextul pandemiei de Covid-19.

Proiectul iniţiat de USR introduce noi termeni, precum „Banca orelor de muncă”, săptămâna comprimată sau munca la dispoziţia angajatorului.   

„Banca orelor de muncă”

Angajatorii vor putea stabili un program de muncă flexibil, bazat pe „banca orelor de muncă” efectuate de salariați, cu acordul acestora, la solicitarea salariaților în cauză.

Mai exact, angajatorul şi salariatul stabilesc prin contractul de muncă durata timpului de muncă, exprimată ca numărul total de ore ce urmează a fi prestat de salariat într-o lună, aceasta reprezentând „banca orelor de muncă”.  În funcţie de durata totală a timpului de muncă al salariatului, se va stabili dacă salariatul lucrează cu normă întreagă sau cu timp parţial.

Angajatorul va contoriza zilnic orele petrecute la muncă, în ceea ce se numeşte „banca orelor de muncă”, iar media orelor de lucru nu va putea depăşi 40 de ore pe săptămână.

Activitatea salariatului se va putea desfăşura fie de la sediul firmei, fie de la domiciliu, fie dintr-un loc distinct, folosind mijloacele tehnologice de comunicare la distanţă.

Săptămâna de lucru comprimată

Angajatorul poate stabili un program de muncă flexibil, cu acordul sau la solicitarea salariatului. Repartizarea programului de lucru este stabilită de angajator şi salariat prin contractul de muncă astfel încât din comprimarea zilelor de muncă salariatului să îi rămână o zi în plus de repaus săptămânal, raportată la timpul de muncă agreat.

Numărul de ore lucrat efectiv pe zi vor fi stabilite de comun acord între salariat şi angajator, dar media acestora nu poate depăşi 40 de ore pe săptămână. Evidenţa orelor muncite va fi ţinută de angajator.

Munca în regim de gardă

Şi munca în regim de gardă va fi stabilită de comun acord între salariat şi angajator, acest tip de lucru  derulându-se, de regulă, în ture, la sediul angajatorului, la sediul unui terţ, la domiciliul angajatului sau în orice alt lor organizat de angajator, folosind tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor.

Salariatul va putea lucra în regim de gardă cu normă întreagă sau cu timp parţial, în funcţie de durata timpului de muncă agreată în contractual individual de muncă.

„Pe toată perioada muncii în regim de gardă salariatul va fi la dispoziţia angajatorului, acesta având oricând posibilitatea să cheme salariatul la locul de muncă sau la sediul unul terţ pentru a presta munca pe baza de intervenţie, sau să-i solicite prestarea muncii prin mijloace de comunicare la distanţă, în orice moment, din tipul de lucru prestat în regim de gardă”, se arată în document.

Munca în regim de permanenţă

Acest tip de muncă presupune că salariatul nu va părăsi perimetrul locului de muncă timp de două sau trei săptămâni, timp în care angajatorul trebuie să îi asigure cazarea şi mâncarea. Pentru asta, însă, angajatorul va trebui să facă o cerere scrisă către inspectoratul teritorial de muncă pentru a fi autorizat să ţină angajaţii în regim de permanenţă.

Salariaţii vor beneficia de un spor la salariu (spor de izolare) stabilit prin contractul colectiv de muncă sau prin contractul individual de muncă.

Partajarea locului de muncă

Asta înseamnă că angajatorul va putea împărţi acelaşi loc de muncă între mai mulţi salariaţi, în funcţie de abilităţile şi competenţele acestora. Astfel, salariaţii vor lucra numai în anumite ore dintr-o zi sau în anumite zile din săptămână.

În cazul partajării locului de muncă, salariaţii îndeplinesc, de regulă, atribuţii diferite ale aceluiaşi post, pe cale de excepţie existând şi posibilitatea ca ambii salariaţi să îndeplinească aceleaşi atribuţii. Repartizarea programului de muncă va fi stabilită la începutul fiecărei luni sau fiecărei săptămâni.

Anul de lucru comprimat

Şi în acest caz programul de lucru este stabilit prin contract, de comun acord între angajat şi angajator, repartizarea făcându-se astfel încât din comprimarea lunilor de muncă angajatului să-i revină o lună în plus de repaos.

Salariatul va efectua tot concediul de anual comprimat într-o singură lună, beneficiind de una sau maxim două luni în plus de timp de repaus neplătit, raportate la un an calendaristic, conform contractului de muncă. În cadrul anului de lucru comprimat, perioada de o lună sau maxim două luni de repaus neplătit reprezintă vechime în muncă cu stagiu de cotizare zero.

Partajarea programului de muncă În cazul întreruperii sau reducerii temporare a activităţii, fără încetarea raportului de muncă, pentru motive economice, tehnologice, structurale, similare sau pe perioada stării de urgenţă sau a stării de alertă şi pe perioada stării de asediu, pe perioade care depăşesc 15 zile lucrătoare, angajatorul poate decide reducerea timpului de lucru pe zi sau pe săptămână cu reducerea corespunzătoare a salariului.

Reducerea programului de lucru nu poate depăşi 50% din norma salariatului, conform contractului individual de muncă.

Repartizarea programului de lucru se poate face în funcţie de necesităţile angajatorului, putându-se trece de la program normal de lucru la program în ture, inclusiv aplicând pentru o parte dintre salariaţi măsura suspendării contractului de muncă.

Aceste măsuri pot fi dispuse până la remedierea situaţiei care a cauzat reducerea programului, pentru o perioadă ce nu poate depăşi 60 de zile calendaristice.

Concediul fără plată prin acordul părţilor

Contractul individual de muncă poate fi suspendat, prin acordul părţilor, în cazul concediilor fără plata pentru unul dintre următoarele cazuri:

a) studii;

b) pentru interese personale;

c) pe perioada vacanţelor şcolare;

d) pe perioada suspendării cursurilor instituţiilor de învăţământ prin decizii ale autorităţilor competente;

e) pe perioada îngrijirii soţului sau unei rude până la gradul III inclusiv, demonstrate prin certificate de concediu medical al persoanei în cauză.

Perioada de concediu fără plată într-un an nu poate fi mai mare de 3 luni calendaristice.

Vezi AICI documentul. 

sursa: senat.ro, adevarul.ro



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

Un pacient infectat cu COVID-19 a murit în așteptarea unui loc liber la ATI în județul Sibiu. Poziția Prefecturii

Publicat

Un pacient cu COVID-19 internat în Spitalul Municipal din Mediaş, care nu are paturi de ATI pentru bolnavii cu noul coronavirus, a decedat vineri, în timp ce aştepta să fie transferat într-o secţie de Terapie Intensivă dintr-un alt spital, a declarat vineri directorul Direcţiei de Sănătate Publică (DSP) Sibiu, medicul Gabriel Budescu.

„A murit. S-a cerut să fie dus undeva la un ATI, nu a avut loc nicăieri, pentru că nu sunt locuri. Cei de la Turda, spre exemplu, cer şi ei paturi peste tot. Omul a fost pus pe oxigen, numai că a avut multe comorbidităţi (…), trebuia intubat”, a explicat Budescu.

Potrivit sursei citate, Spitalul Municipal din Mediaş are secţie ATI unde există şase paturi, dar acestea sunt pentru pacienţii care nu sunt infectaţi cu noul coronavirus şi nu sunt pregătite suficient pentru bolnavii cu COVID-19.

Directorul DSP Sibiu a anunţat că Spitalul Municipal din Mediaş face pregătiri pentru ca de luni să aloce trei paturi ATI pentru pacienţii COVID-19.

Întrebat ce şanse de supravieţuire avea acest pacient COVID-19 care nu a mai apucat să fie intubat într-un ATI, Gabriel Budescu a spus că şansele erau destul de mici.

„85% din pacienţii care sunt la ATI intubaţi se duc. Cam asta este şansa, care este foarte mică”, a afirmat el.

Potrivit directorului DSP Sibiu, vineri a decedat un pacient cu COVID-19 în Secţia ATI de la Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă, unde sunt în total 12 paturi pentru bolnavii infectaţi cu noul coronavirus şi toate sunt ocupate în acest moment.

Comunicatul Instituției Prefectului Sibiu, cu privire la incident

În data de 21 octombrie a.c un bărbat în vârstă de 65 ani, cunoscut cu multiple comorbidităţi, a ajuns la Unitatea de Primiri Urgenţe a Spitalului Municipal Mediaş, în stare gravă. Acesta prezenta simptome asemănătoare cu simptomatologia infecţiei cu virusul SARS-CoV-2, astfel că i s-au recoltat probe în vederea testării RT-PCR COVID-19.

Acesta a fost internat, starea lui agravându-se treptat. După primirea rezultatului pozitiv s-a luat legătura cu CNCCI în vederea solicitării unui loc pe secţia ATI. Spitalul din Mediaş având secţia de ATI destinată pacienţilor Covid în amenajare.

Între timp, ţinând cont că starea acestuia a prezentat o agravare progresivă s-a solicitat intervenţia medicilor de pe secţia ATI Mediaş, în urma căreia a fost ventilat mecanic şi monitorizat în permanenţă de medicul pneumolog, medicul ATI şi medicul de gardă.

În cursul zilei de astăzi (23 octombrie), din nefericire, a decedat.

Chiar dacă Spitalul Municipal Mediaş nu este complet pregătit pentru pacienţii confirmaţi pozitivi cu SARS CoV-2, acesta a beneficiat de tot suportul medical necesar, iar corpul medical a făcut toate eforturile pentru ca viaţa acestuia să fie salvată.

Foto: Arhivă, rol ilustrativ

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Incendiu la o gospodărie din Rădești. Pompierii au intervenit la fața locului

Publicat

pompieri-isu-incendiu-noaptea_7

Detașamentul de Pompieri Aiud a intervenit, vineri noapte, pentru localizarea și stingerea unui incendiu izbucnit la o anexă gospodărească în satul Leorinț – comuna Rădești.

Potrivit reprezentanților ISU Alba, la sosirea echipajelor de intervenție, incendiul se manifesta generalizat la o bucutarie de vară, pe o suprafață de aproximativ 40 de metri pătrați.

Nu s-au înregistrat victime. La fața locului au fost trimise 3 mașini de pompieri.

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

VIDEO: Tesla a dat spre testare unui număr mic de șoferi noul update care permite mașinii să se conducă singură

Publicat

Tesla a dat spre testare unui număr de șoferi cel mai nou update „Full Self-Driving” care permite soft-ului mașinii să facă singur și mai multe lucruri, inclusiv să ia virajele fără intervenția șoferului. Câțiva dintre cei care au testat programul au pus filmulețe pe YouTube în care se arată încântați, uimiți și uneori speriați de ce poate face mașina. Multe voci din SUA spun însă că Tesla greșește punând un soft în variantă beta la dispoziția unor șoferi care îl testează și forțează apoi pe drumurile publice.

Cu acest update mașina poate lua singură viraje, se oprește singură la semafor sau traversează intersecția tot fără ca cel de la volan să facă ceva. Și display-ul este diferit, apar mai multe lucruri pe care soft-ul le vede, inclusiv mașinile parcate și oamenii de lângă carosabil, iar șoferul este informat despre ce va face mașina.

Cel mai nou update de soft a fost pus la dispoziția unui număr de șoferi dintr-un program de beta-testing al companiei, dar Elon Musk spune că update-ul va fi disponibil public până la final de an în SUA.

Tesla a lansat în toamna lui 2015 sistemul de ”Autopilot” pe mașini și de atunci i-a tot adus îmbunătățiri, mașinile putând să accelereze singure, spre exemplu. Șoferii trebuie să țină mereu cel puțin o mână pe volan și Tesla a explicat că sistemul trebuie mereu monitorizat, șoferul trebuie să se uite mereu la drum fiindcă soft-ul ”ar putea greși în cel mai rău moment”. Tesla a spus și că va activa noul soft pentru toți clienții care-l vor dori, însă numai după ce Tesla va primi toate aprobările necesare. În SUA, compania are nevoie de mai puține aprobări pentru astfel de sisteme, comparativ cu Europa.

Evident că cei care au primit update-ul s-au grăbit să-l testeze și au postat filmulețele pe internet, la fel cum s-a întâmplat și acum cinci ani când Tesla a lansat prima variantă Autopilot.

Opțiunea Full Seld Driving costă 10.000 de dolari, fiind acum câteva zile scumpită cu 2.000 de dolari.

Tesla a fost puternic criticată în SUA pentru că pune pe drumurlie publice un soft în variantă beta care poate fi extrem de periculos, mai ales dacă șoferii curioși îi testează limitele.

Critici au venit și de la un grup de companii care testează mașini autonome în condiții controlate și deci mai sigure, grup din care face parte și Waymo care este deținută de Google. Aceste companii spun că este periculos ca un software în varianta beta să fie testat de oameni obișnuiți pe drumurile publice. În plus, mai spun aceste companii, este important să fie clarificată diferența dintre sistem de asistență a șoferului și sistem autonom de condus. Dacă este un sistem de asistență nu ar trebui să se numească ”self driving”, așa cum se întâmplă în cazul Tesla.

Surse: Hotnews, The Verge, Washington Post

Citeste mai mult
Publicitate

ADMINISTRATIE

Alte trei localități din Alba intră în scenariul roșu. MASCĂ pe stradă și școală online în BLAJ, ABRUD și Cergău. Hotărârea CJSU

Publicat

Prin decizie a Comitetului Județean pentru Situații de Urgență (CJSU) Alba, alte localități din județ intră în scenariul roșu, cu noi restricții, după ce incidența cazurilor COVID în ultimele 14 zile a depășit pragul de 3/mia de locuitori.

La Blaj, incidența este de 3.41, la Abrud de 3.02 și la Cergău 3.07. Toate trei aveau sub 3 la mia de locuitori, la raportarea anterioară. Acum au depășit pragul de scenariu roșu.

HOTĂRÂREA nr. 49 din 23.10.2020 privind stabilirea unor măsuri de limitare și prevenire a răspândirii virusului SARS-COV-2 pe raza localităților Blaj, Abrud, Cergău și Valea Lungă, precum și pentru aprobarea scenariilor de funcționare pentru unitățile de învățământ preuniversitar din județul Alba, pentru perioada 26-30.10.2020

Comitetul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă Alba, convocat în ședință extraordinară în data de 23.10.2020,

HOTĂRĂŞTE:

Art. 1 Se aprobă scenariile de funcționare pentru unitățile de învățământ preuniversitar din județul Alba, pentru perioada 26-30.10.2020, conform Anexei care face parte integrantă din prezenta hotărâre.

Art. 2 (1) Pe fondul înregistrării unei incidențe cumulate, de peste 3 cazuri de îmbolnăvire cu SARS-COV-2 la 1000 de locuitori, în ultimele 14 zile, la nivelul unitățiilor administrativ-teritoriale Blaj, Abrud și Cergău, începând cu data de 26.10.2020, se suspendă temporar activitățile didactice care presupun prezența față în față în toate unitățile de învățământ, cursurile urmând a se desfășura exclusiv online, în scenariul 3 – roșu.

(2) Trecerea în alt scenariu se va face în funcție de analiza epidemiologică la nivelul localităților, după scăderea ratei de incidență sub limita de alertă (3 cazuri /1000 locuitori din ultimele 14 zile).

Art. 3 (1) La nivelul unitățile administrativ-teritoriale Blaj, Abrud și Cergău, unde rata de incidență cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor de îmbolnăvire cu SARS –COV-2 a depășit 3 cazuri la 1000 de locuitori, începând cu data de 24.10.2020, ora 00:00, se instituie măsuri pentru diminuarea impactului riscului, astfel:

– Se instituie obligația de purtare a măștii de protecție, astfel încât să acopere nasul şi gura, pentru toate persoanele care au împlinit vârsta de 5 ani, în toate spațiile publice deschise;

– Administratorii și proprietarii spațiilor publice deschise afișează la loc vizibil informații privind obligativitatea purtării măștii de protecție în spațiile respective;

– Activitățile instituțiilor muzeale, a bibliotecilor, librăriilor, cinematografelor, a instituțiilor de spectacole şi/sau concerte, școlilor populare, de artă şi de meserii, precum și evenimentele culturale în aer liber se desfășoară numai în condițiile stabilite prin ordinul comun al ministrului culturii și al ministrului sănătății. Organizarea și desfășurarea activității cinematografelor, instituțiilor de spectacole și/sau concerte în spații închise este interzisă;

– Se interzice organizarea de evenimente private (nunți, botezuri, mese festive etc.) atât în spații deschise cât și închise (saloane, cămine culturale, restaurante, baruri, cafenele, săli/corturi de evenimente etc);

– Se interzice circulația în interiorul localităților pentru persoanele aflate în grupuri pietonale mai mari de 6 persoane care nu aparțin aceleiași familii, precum și formarea unor asemenea grupuri;

– Activitatea cu publicul a operatorilor economici care desfășoară activități de preparare, comercializare și consum al produselor alimentare și/sau băuturilor alcoolice și nealcoolice, de tipul restaurantelor și cafenelelor, în interiorul clădirilor este interzisă;

– Activitatea restaurantelor și a cafenelelor din interiorul hotelurilor, pensiunilor sau altor unități de cazare, este permisă doar pentru persoanele cazate în aceste unități;

– Prepararea, comercializarea și consumul produselor alimentare și băuturilor alcoolice și nealcoolice sunt permise în spațiile special destinate dispuse în exteriorul clădirilor, în aer liber, cu asigurarea unei distanțe de minimum 2 m între mese și participarea a maximum 6 persoane la o masă, dacă sunt din familii diferite, și cu respectarea măsurilor de protecție sanitară stabilite prin ordin comun al ministrului sănătății, ministrului economiei, energiei și mediului de afaceri și al președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor;

– Pe perioada în care activitatea operatorilor economici menționați anterior este închisă este permisă prepararea hranei și comercializarea produselor alimentare și a băuturilor alcoolice și nealcoolice care nu se consumă în spațiile respective;

– În interiorul centrelor comerciale în care își desfășoară activitatea mai mulți operatori economici nu se permite exploatarea locurilor de joacă, a sălilor de jocuri, precum și a activității barurilor, cluburilor și discotecilor;

– Nu este permisă activitatea în baruri, cluburi și discoteci;

– Activitatea cu publicul a operatorilor economici licențiați în domeniul jocurilor de noroc este interzisă.

(2) Măsurile dispuse la aliniatul (1) se aplică operatorilor economici/instituțiilor menționate, acolo unde acestea există.

(3) Măsurile stabilite la aliniatul (1) se aplică pentru o perioadă de 14 zile, urmând a fi reevaluate la finalul acesteia.

Art. 4 (1) La nivelul unității administrativ-teritoriale Comuna Valea Lungă, unde rata de incidență cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor de îmbolnăvire cu SARS-COV-2 este între 1,5 și 3/1000 de locuitori, începând cu data de 24.10.2020, ora 00:00, se instituie măsuri pentru diminuarea impactului riscului, astfel:

– Se instituie obligația de purtare a măștii de protecție, astfel încât să acopere nasul şi gura, pentru toate persoanele care au împlinit vârsta de 5 ani, prezente în spațiile publice deschise, cum ar fi piețele, târgurile, zonele de așteptare (stații de autobuz, peroane şi altele asemenea), zonele în care se desfășoară serbări publice sau pelerinaje, exteriorul obiectivelor turistice, zonele pietonale comerciale și în proximitatea instituțiilor de învățământ până la o distanță de 50 m de intrarea în perimetrul școlii;

– Administratorii și proprietarii spațiilor publice deschise afișează la loc vizibil informații privind obligativitatea purtării măștii de protecție în spațiile respective;

– Activitățile instituțiilor muzeale, a bibliotecilor, librăriilor, cinematografelor, a instituțiilor de spectacole şi/sau concerte, școlilor populare, de artă şi de meserii, precum și evenimentele culturale în aer liber se desfășoară numai în condițiile stabilite prin ordinul comun al ministrului culturii și al ministrului sănătății. Organizarea și desfășurarea activității cinematografelor, instituțiilor de spectacole și/sau concerte în spații închise este permisă, cu participarea publicului până la 30% din capacitatea maximă a spațiului;

– Se interzice organizarea de evenimente private (nunți, botezuri, mese festive etc.) atât în spații deschise cât și închise (saloane, cămine culturale, restaurante, baruri, cafenele, săli/corturi de evenimente etc.);

– Se interzice circulația în interiorul localităților pentru persoanele aflate în grupuri pietonale mai mari de 6 persoane care nu aparțin aceleiași familii, precum și formarea unor asemenea grupuri;

– Activitatea cu publicul a operatorilor economici care desfășoară activități de preparare, comercializare și consum al produselor alimentare și/sau băuturilor alcoolice și nealcoolice, de tipul restaurantelor și cafenelelor, în interiorul clădirilor, fără a depăși 30% din capacitatea maximă a spațiului și în intervalul orar 06.00-23.00;

– Pentru perioada în care activitatea operatorilor economici este restricționată este permisă prepararea hranei și comercializarea produselor alimentare și a băuturilor alcoolice și nealcoolice, care nu se consumă în spațiile respective;

– Activitatea restaurantelor și a cafenelelor din interiorul hotelurilor, pensiunilor sau altor unități de cazare, se desfășoară fără a depăși 30% din capacitatea maximă a spațiului și în intervalul orar 06.00-23.00;

– Prepararea, comercializarea și consumul produselor alimentare și băuturilor alcoolice și nealcoolice sunt permise în spațiile special destinate dispuse în exteriorul clădirilor, în aer liber, cu asigurarea unei distanțe de minimum 2 m între mese și participarea a maximum 6 persoane la o masă, dacă sunt din familii diferite, și cu respectarea măsurilor de protecție sanitară stabilite prin ordin comun al ministrului sănătății, ministrului economiei, energiei și mediului de afaceri și al președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor;

– Nu este permisă activitatea în baruri, cluburi și discoteci;

– În interiorul centrelor comerciale în care își desfășoară activitatea mai mulți operatori economici nu se permite exploatarea locurilor de joacă, a sălilor de jocuri, precum și a activității barurilor, cluburilor și discotecilor;

– Activitatea cu publicul a operatorilor economici licențiați în domeniul jocurilor de noroc este permisă, fără a depăși 30% din capacitatea maximă a spațiului;

(2) Măsurile dispuse la aliniatul (1) se aplică operatorilor economici/instituțiilor menționate, acolo unde acestea există.

(3)Măsurile stabilite la aliniatul (1) se aplică pentru o perioadă de 14 zile, urmând a fi reevaluate la finalul acesteia.

Art. 5 Hotărârile adoptate de CJSU Alba până la data adoptării prezentei hotărâri își mențin aplicabilitatea în măsura în care prevederile acestora nu contravin măsurilor stabilite în prezenta hotărâre.

Art. 6 Prezenta Hotărâre se transmite membrilor Comitetului județean pentru situații de urgență Alba, UAT-urilor Blaj, Abrud, Cergău și Valea Lungă, în vederea aducerii la cunoștința populației, operatorilor economici și instituțiilor publice, prin toate mijloacele de comunicare avute la dispoziție. De asemenea, prezenta Hotărâre se transmite la Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă și la Departamentul pentru Situații de Urgență de către Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „UNIREA” al judeţului Alba. Totodată, hotărârea se va afișa pe site-ul Instituției Prefectului – Județul Alba.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate