Economie
Contracte semnate pentru Autostrada Sibiu-Făgăraș lot 4 și porțiuni din A8 și A0. Situația pe tronsoanele neterminate din țară
Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) a încheiat, miercuri, contractul de proiectare și construire a lotului 4 din Autostrada Sibiu-Făgăraș.
Pentru tronsonul lungime de 16,26 km Sâmbăta de Sus-Făgăraș şi drumul de legătură cu DN1 (5,6 km) a fost semnat contract cu asocierea Makyol Insaat Sanayi Turizm ve Ticaret AS – Yapi Merkezi Insaat ve Sanayi AS.
Contractul are o valoare de 1,19 miliarde de lei (fără TVA). Prevede proiectarea şi execuţia celor 16,26 km ai acestui tronson în termen de 48 de luni, din care 12 luni perioadă de proiectare şi 36 de luni perioadă de execuţie a lucrărilor.
Sectorul de Autostradă Sibiu – Făgăraş va asigura legătura pe un drum de mare viteză pe intercoridorul Moldova – Transilvania. Drumul de legătură cu DN1 are o lungime de 5,6 km.
Au fost semnate și contractele pentru construcţia secţiunii Leghin – Târgu Neamţ (30 km), parte din Autostrada A8 – Autostrada Unirii și Lotul 1 al Autostrăzii A0 Nord. În total, 65 de kilometri.
Secțiunea Leghin – Târgu Neamţ – Autostrada A8
Asocierea SA&PE Construct – Spedition UMB – Tehnostrade a fost desemnată câştigătoare a contractului pentru proiectarea şi execuţia secţiunii 3 a Autostrăzii Târgu Mureş – Târgu Neamţ, cu preţul de 1,56 miliarde de lei, fără TVA.
Constructorul român trebuie să finalizeze lucrările, finanţate prin PNRR, în termen de 30 de luni, din care şase luni perioada de proiectare şi 24 de luni perioada de execuţie a lucrărilor, pentru cei 29,91 km ai acestei secţiuni (Leghin – Târgu Neamţ) care face parte din A8 (Târgu Mureş – Târgu Neamţ – Iaşi- Ungheni).
Autostrada Târgu Mureş – Târgu Neamţ (211,1 km), parte a A8, este împărţită în 3 secţiuni, astfel: Secţiunea Târgu Mureş – Miercurea Nirajului (24,4 km) – finanţare PNRR, Secţiunea Miercurea Nirajului – Leghin (156,8 km) – finanţare PT şi Secţiunea Leghin – Târgu Neamţ (29,9 km) – finanţare PNRR.
Autostrada Unirii A8 va avea o lungime de peste 304 km (de la Târgu Mureş la Ungheni) şi va asigura legătura cu Republica Moldova prin noul pod peste Prut de la Ungheni, pentru a cărui proiectare şi execuţie a fost deja lansată licitaţia.
Lotul 1 – Autostrada A0 Nord București
Cel de-al treilea contract parafat miercuri este pentru Lotul 1 al Autostrăzii A0 Nord, în lungime totală de 17,5 km, ce va fi construit de Asocierea Impresa Pizzarotti – Retter Projectmanagement, la un preţ 815.075.249,74 lei, fără TVA.
Durata contractului este de 34 de luni, din care 12 luni perioada de proiectare şi 22 luni perioada de execuţie a lucrărilor. Perioada de garanţie a lucrărilor este de 10 ani.
În cadrul contractului sunt prevăzute 10 structuri dintre care 2 pasaje de o complexitate tehnică ridicată, având o lungime de 733 metri (pasaj pe Autostrada de Centură peste CF101 Bucureşti – Piteşti DN7), respectiv 650 metri (pasaj pe Autostrada de Centură peste râul Colentina, CF 300 Bucureşti – Ploieşti şi CF Mogoşoaia – Buftea).
Traseul Autostrăzii de Centură Bucureşti Nord – Lotul 1 se desfăşoară pe teritoriul judeţului Ilfov, între DJ 601A (Dragomireşti Vale – Bâcu) şi DN 1 în dreptul localităţii Corbeanca.
Borna de 1.000 de kilometri de autostradă și drum expres
Prim-ministrul Marcel Ciolacu a declarat miercuri că în această săptămână va fi atinsă borna de o mie de kilometri de autostradă şi drum expres, daţi în folosinţă în România, iar până anul viitor s-ar putea realiza încă 250 de kilometri.
„Săptămâna asta se mai închide o bornă. Vom avea peste o mie de kilometri daţi în folosinţă de autostradă, de drum expres. Şi anul viitor, din câte am înţeles eu, domnul Grindeanu îşi propune să mai finalizăm aproape 250 de kilometri, ceea ce înseamnă 25% din cât s-a realizat în cei 32 de ani de până acum”, a spus Ciolacu, potrivit Agerpres.
Borna de 1.000 km de autostrăzi și drumuri expres va fi atinsă după inaugurarea unui lot de 13 km din Autostrada Transilvania A3.
Secțiunea Suplacu de Barcău – Nușfalău, între județele Bihor și Sălaj va fi data în folosință pe data de 22 septembrie, potrivit Asociației Pro Infrastructură. Termenul pentru construcție a fost depășit din februarie 2023.
”Am fi putut circula pe cei 13,55 kilometri dintre Nușfalău și Porț încă din luna iulie, dar oficialii CNAIR au tergiversat nepermis de mult rezolvarea birocrației aferente descărcării provizorii.
Una peste alta, odată cu această inaugurare, atingem borna de 1.000 kilometri aflați în exploatare. Contorizăm 968,31 km de autostradă la care se adaugă cei 39,85 km de drum expres veritabil de pe DEx12 Slatina-Balș.
1008,16 km de drumuri de viteză și… siguranță. Aproximativ o treime din cei 3000 km cât ar trebui să avem în țară pentru o rețea rutieră modernă”, au precizat reprezentanții asociației.
Aproape 954 de kilometri de autostradă se află în exploatare. Ce rronsoane sunt neterminate
Potrivit sursei citate, aproape 954 de kilometri de autostradă se află în exploatare, termenele de finalizare deja stabilite întinzându-se până în 2028. La acestea de adaugă 11 tronsoane pentru care fie au loc procese sinuoase de licitații cu firme de construcție sau încă se evaluează oferte.
Dintre acestea, 4 tronsoane au sub 7% din lucrare abia în stadiul de execuție, iar Autostrada Unirii există doar pe hârtie, potrivit ziare.com
În țară, sunt date complet în folosință autostrăzile:
- A10 – Sebeș Turda
- A2 – Autostrada Soarelui
- A4 – By-Pass Constanța
Stadiul celorlalte autostrăzi în lucru
Autostrada A1 București – Nădlac
În total, va avea 587,48 km. În prezent, se circulă pe 79%: București-Pitești, Sibiu-Orăștie, Orăștie-Deva, Lugoj-Timișoara, Timișoara-Arad și Arad-Nădlac, potrivit sursei citate.
Segmentul Sibiu – Pitești
- Lot 1: Sibiu – Boița 13 km (dat în folosință)
- Lot 2 și secțiunea 2: Boița-Cornetu – constructor Asocierea Mapa Insaat Ve Ticaret As Cengiz Insaat Sanayi Ve Ticaret As – termen 2028
- Secțiunea 3: Cornetu-Tigveni (37,4 km) – constructor Astaldi/WeBuild – Tancrad; termen 2027
- Secțiunea 4 Tigveni – Curtea de Argeș – stadiu fizic lucrări 9,86% (iunie) – constructor Porr, ordin începere lucrări 1 martie 2022, termen finalizare estimat 2027
- Secțiunea 5 Curtea de Argeș-Pitești (30,35 km): stadiu fizic lucrări aproximativ 50% în septembrie (36% în iunie). Constructor WeBuild Spa Italia. Termen 2025 (lucrări din 2021). Se așterne primul strat de asfalt și montează grinzile la cea mai lungă structură de pe această secțiune. Cuprinde 12 poduri, un viaduct, șase pasaje, trei noduri rutiere, un spațiu de servicii, un centru de întreținere și coordonare și o parcare de scurtă durată
Segmentul Deva-Lugoj
- lotul 1 (15,08 km din lotul 2), lotul 3 și lotul 4: date în folosință
- segmentul Margina – Holdea (lotul 2): în execuție (13,16 km); finanțat PNRR segment 9,13 kilometri, din care 2 km cu tuneluri cu galerie dublă, tuneluri pentru urși, 8 poduri, podețe, viaduct de peste 1 km; termen finalizare august 2026
Autostrada A3 București – Borș
Autostrada A3 / Autostrada Transilvania (Brașov-Borș)
- Segmentul București-Ploiești (65,19 km): în circulație din 2018
- Segmentul Ploiești – Brașov: în circulație Râșnov – Cristian (112,7 km); centura Comarnic în licitație; în total, segmentul va avea 12 noduri rutiere, 13 tuneluri (12,4 km) și 61 de structuri (28,75 km); include conectivitate valea Prahovei (Comarnic, Sinaia, Azuga, Predeal, Brașov)
- Segmentul Târgu Mureș – Gilău: parțial dat în folosință; segmentul Chețani – Câmpia Turzii (15.69 km) are termen finalul anului 2023.
- Segmentul Gilău – Borș: pe Gilău – Nădășelu include un viaduct de acces, deschis din septembrie 2018; Biharia – Borș deschis din septembrie 2020; alte trei sectoare, printre care și lotul Nuşfalău – Suplacu de Barcău care s-ar putea deschide în 22 septembrie 2023
Autostrada A11 Arad – Oradea – A3
- se circulă pe 3,5 km dinspre Arad spre DN7. În 2020 a fost semnat contractul pentru legătura dintre Oradea și Autostrada A3, în zona comunei Borș, la profil de drum expres pentru 13 km (DEx11) si de drum național cu patru benzi (diferența pana la 18,96 km).
Autostrada A13 Sibiu – Brașov – Bacău
- contract semnat pe lotul 3 Arpașu de Jos (DN1) și Sâmbăta de Sus (DJ105B)
Autostrada A6 Lugoj – Calafat (Autostrada Sud)
- primii 10,50 km de autostradă care fac legătura dintre A1 (Balint) și centura Lugoj au fost deschiși in decembrie 2013.
Autostrada A7 Ploiești – Siret (Autostrada Moldovei)
- dată în folosință centura Bacăului, în lungime de 30.7km, din 2020
- Segmentul Ploiești – Buzău: lotul 1 Dumbrava (A3) – Mizil și lotul 2 Mizil – Pietroasele (28,35 km, stadiu lucrări 18%) se află în execuție, cu termen 2024; lotul Pietroasele – Buzău se află încă în licitație
Autostrada A8 Târgu Mureș – Ungheni (Autostrada Unirii)
- Târgu Mureș – Miercurea Nirajului, în licitație
- Leghin – Târgu Neamţ: contract semnat septembrie 2023
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News